Jump to content

Herlig - VHF-konsesjon på plass!


Ludde30

Recommended Posts

Jeg henger meg på også.

Fikk konsesjon 28.6. med båtens gamle kallesignal og navn.

 

Kallenavn: Faxen

Kallesignal: LL3352

 

Ps! Til dere som skal opp som privatist, sett igang, det er ikke vanskelig.

Jeg leste litt på nettet, samt tok prøven under Norsk Test, og av de spørsmålene var det 3/4 som jeg fikk på eksamen. Hadde også en gjennomgang med Poseidon i Stavanger under Båtførerprøven der.

 

Det tok meg 15 minutter å besvare prøven, og fikk svaret "Bestått" fem minutter etterpå. Jeg tror du må være ganske "håpløs" om du stryker, da påenget ikke er å stryke folk, men få de til å ta sertifikatet.

 

Lykke til privatister.

 

Faxen

:flag:  :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Gratulerer Faxen. Vi høres sikkert på fjorden! :sailing:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg tok sertifikatet i 1961(!) og fikk egen VHF og konsesjon i 1988.

Kallesignal LA4608 Trudelutt

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

NEI!

 

Men har du VHF'en montert i påvente av at du får ordnet med sertifikat og konsesjon og båten holder på å synke under beina på deg, er det klart at du klemmer inn knappen for nødkanalen, kanal-16 og skriker MAYDAY, MAYDAY!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

NEI!

 

Men har du VHF'en montert i påvente av at du får ordnet med sertifikat og konsesjon og båten holder på å synke under beina på deg, er det klart at du klemmer inn knappen for nødkanalen, kanal-16 og skriker MAYDAY, MAYDAY!

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Lovlydig som jeg er, så har jeg ikke montert VHF'en inn igjen i båten etter å ha montert nye takplater m.m. Tenkte det var best å vente til sertifikat og konsesjon var i orden utpå høsten en gang. Men det var kanskje litt dumt tenkt?? :blush::blush:

 

Hva sier dere? Skal jeg prioritere sikkerheten eller loven først?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Lovlydig som jeg er, så har jeg ikke montert VHF'en inn igjen i båten etter å ha montert nye takplater m.m. Tenkte det var best å vente til sertifikat og konsesjon var i orden utpå høsten en gang. Men det var kanskje litt dumt tenkt?? :blush:  :blush:

 

Hva sier dere? Skal jeg prioritere sikkerheten eller loven først?

<{POST_SNAPBACK}>

Sikkerhet først!

 

Jeg skal montere Vhf jeg og selv om jeg ikke tar "lappen" før til høsten en eller annen gang

Link to post
Share on other sites

Hva sier dere? Skal jeg prioritere sikkerheten eller loven først?

Prioriter det praktiske. VHF'en kan vel like gjerne være "lagret" i båten som i skuffen hjemme? Du har jo tydeligvis planene klar for å få det formelle iorden til høsten.

 

Lars H. :cheers:

(som en gang for leeenge siden vikarierte som skipsradiokontrollør!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Må få benytte denne tråden til å skryte av Telenor (!):

 

Har lest VHF-pensum som privatist, og nå som ferien nærmer seg alvorlig (3 dager igjen) skjønte jeg plutselig at det kanskje begynte å haste med sertifikat og konsesjon. MAKAN til serviceinnstilling og fleksibilitet, både når det gjelder Radioinspeksjonen i Bergen og Lisensavdelingen på Fornebu er ikke jeg vant til! (OK, jeg jobber i helsevesenet :blush: ) I løpet av noen få timer i dag var sertifikat i boks, og konsesjon skal være ordnet i løpet av dagen. "Ikke noe problem, og god sommer." HURRA og takk!

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor får jeg tak i dette heftet ?

Link to post
Share on other sites

Prioriter det praktiske. VHF'en kan vel like gjerne være "lagret" i båten som i skuffen hjemme? Du har jo tydeligvis planene klar for å få det formelle iorden til høsten.

 

Lars H. :cheers:

(som en gang for leeenge siden vikarierte som skipsradiokontrollør!)

<{POST_SNAPBACK}>

Tror jeg monterer den inn igjen da ja. Antenne, telefonrør og kabler er jo allerede på plass, så da er det bare selve boksen som mangler.

 

Jeg har avtalt lån av pensumhefte av en som nylig har tatt sertifikatet, så da er det bare å sette av litt tid til å lese...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har avtalt lån av pensumhefte av en som nylig har tatt sertifikatet,

Pass bare på at det er det nye heftet, fra Læremiddelforlaget - det med masse bilder. For hvis du låner den gamle "blekka" fra Telenor, så er den et upedagodisk ork å lese seg gjennom . . . .

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Pass bare på at det er det nye heftet, fra Læremiddelforlaget  -  det med masse bilder. For hvis du låner den gamle "blekka" fra Telenor, så er den et upedagodisk ork å lese seg gjennom . . . .

<{POST_SNAPBACK}>

 

Skal sjekke. Hvis ikke så kjøper jeg heller den nye. Sikkert greit å ha til å slå opp i uansett..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Da kom min konsesjon. En ukes behandlingstid må vel være raskt. Så nå er det bare antenne som mangler. Noen anbefaliger fra folket? Er til en Simrad RS87 og skal etterhvert inn i Huwa'n. Tips om hvor antenna best kan plasseres? Skal bli artig å "henge meg på" etter hvert.

Måtte sommern bli varm, tørr og krykkefri.

Trond Haug

Link to post
Share on other sites

Flott at du trekker opp denne klassiske tråden fra mai 2005. For ordens skyld: Gjelder konsesjonen din SRC/VHF?

Jeg spør fordi jeg lurer på om alle nye sertifikaster automatiske er for SRC/VHF.

Det tok ca 1 1/2 uke fra jeg sendte inn forespørsel om oppgradering til SRC inntil nytt bevis var mottatt.

Link to post
Share on other sites

Jupp. Er et SRC/VHF. Tok lappen" i fjor, men ble aldri noe sjøliv da jeg ikke var på vannet i fjor da fremdrift av legemet foregikk pr krykker. Hadde jo ikke VHF heller men kom over en demobrukt RS87 på eBay-UK til den nette sum av 487$. Håper dette skal bidra til et hyggelig bekjentskap samt høyne trygghet for folk og fe. For i år skal båten brukes.

Trond Haug

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...