altmuligbåt Startet 13.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 13.Desember.2015 Hei. Driver og planlegger båt bytte. Ser for oss en nyere flybridge båt på 60-70 fot. Har i dag en moring vi har brukt på princess p50. Men ser for oss og oppgradere denne. Og har i den forbindelse kommet inn på tanken av og kjøpe et skips anker. Et vanlig anker på disse båtene er ca 30 kg. Men vist jeg legger ut et skips anker på 1000kg Så bør det holde bra ? Skal jeg legge ut moring bør jeg jo opp i 5000kg + Noen som har noe erfaring eller tanker rundt dette. ? Er mudder bunn der det skal ligge. Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Fiks Svart 14.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2015 Sotra Maritime Produkter selger AC-14 anker uten sertifikat med vekt på ca 1000 kg. Denne størrelse anker kan brukes som hovedanker på lasteskip med en lengde på ca. 60 m. Antar at dette er tilstrekkelig som moring til en båt på 70 fot. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 14.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2015 (redigert) Skal den ligge på svei, er ikkje eit skipsanker tingen, om du ikkje er oppe i uvanleg stor storleik. Hugs kreftene kjem frå alle kantar, og skal ankeret ligge på same stad, må det vere stort. Men kostnadseffektivt i høve til vekt vert det ikkje, om du ikkje får det rimeleg. Andre utformingar er då langt betre. Redigert 14.Desember.2015 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 14.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2015 Det første jeg tenker er at det antageligvis vil være billigere å kjøpe en adekvat moring av billig armert betong og få den levert, enn å kjøpe et anker ment for skip med tilsvarende egenskaper. Hva koster et anker i >1000kg klassen? Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 14.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2015 Hva med å få tak i et par røslige trålporter som har gjort tjenesten sin? Kan vel ikke koste all verden og burde vel sette seg greit i de bunnforholdene du nevner? Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Eureka Svart 14.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2015 Å styre med betong blir bare tull. Stål veier betydelig mer under vann i forhold til over vann, enn betong. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 14.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2015 (redigert) Trur likevel betong er tingen. Rett nok vert vekta under vatn redusert til bortimot det halve, men betong utformar du som du vil, og du kan sjølvsagt legge mykje skrapmetall i betongen. Dei som driv med forankring av flytebrygger, brukar i alt hovudsak betong, og det ikkje utan grunn. Redigert 14.Desember.2015 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2015 Riktig det Eureka, men det er vel en grunn til at 99,99% av alle moringer for brygger som blir lagt ut er av betong. Stål har en mye høyere egenvekt, og er dermet mer egnet, men det er bly og gull også Hvis jeg skulle laget meg en moring hadde jeg nok laget den av stål, men da hadde jeg antagelig samlet sammen skrap gratis eller billig. Det er annerledes for de som driver produksjon, de ha litt mer forutsigbarhet i materialtilgangen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grønnskollingen Svart 14.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2015 "adekvat" er et ord som innebærer å tilpasse moringen slik at den løser oppgaven. Uansett om betongen er lettere under vann vil en adekvat mengde betong være.... ....adekvat... Og som Fjordgubbe påpeker lages moringer til flytebrygger ofte av betong, noe som tyder på at ideen ikke er basert på "tull" men heller er å regne som en stuerein løsning på et gammelt problem. Men uansett ønsker trådstarter å bruke et anker som moring og da blir det interessant å høre om noen har noen erfaringer med pris og bruksområde på en slik løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2015 Sorry, ordet "tull" var ikke det dekkende uttrykket. :) Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 14.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2015 Se her! Billig moring du bare kan rulle ut i sjøen for prisen av et middels Rocna anker! Bare tuller altså Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 15.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2015 Sånn generelt får vel et anker, når det brukes slik tenkt, draget langs bunn, og vil dermed pga. utformingen grave seg ned, mens en moring får draget mye mer rettet opp. Dermed blir også behovet for vekt et helt annet. Når et skips-anker brukes som moring, og kreftene virker oppover, hjelper ikke anker-egenskapene så mye, det går mest på vekt. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 15.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2015 Aseke fører anker opp til 3000 kg. Med riktig kjennskap er jo rabatten normalt langt over 50 prosent ifht veiledende priser. Har på finn.no sett 300 kg Bruce anker - de må vel kunne snu seg på samme måte som andre lystbåt ankre om vinden snur? Har også sett de som borer inn og kiler fast en solid øyebolt i en diger stein. Den oppfører seg vel som betong, men riktig stein er kanskje tyngre og billigere enn betong? Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 15.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2015 Det kan ikke sammenlignes vektmessig, men vi hadde en Soling liggende i bøye en sommer. Den bøya var festet i en brucekopi på 10kg. Det var også festet noen kilo med bly på tauet som da lå langs bunnen til tider. Båten lå åpent til, men mest vind og bølger med krefte i hovedsak fra syd. Du verden som det ankeret satt i gjørma ut på høsten. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
altmuligbåt Svart 15.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2015 Problemet er jo og få lagt ut 5 000kg.. 5 000kg er ganske mye... 1-2 000kg går bra men over det.. da må proffer inn .. Hvem kan gøre noe slik på Hvaler? Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Førstefender Svart 15.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2015 Legg ut tre på 2000kg... Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 15.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2015 Trådstarters utgangspukt: Nyere flybridgebåt på 60 - 70 fot.! Altså her snakker vi om tosifret millioninvestering i øverste klasse, og langt dyrere båt enn de fleste her på BP vil drømme om. Også snakkes det her om å finne en billig løsning på moring? Har man så mye penger å bruke på båt så er vel det enkleste å ringe noen proffe og si hvilket behov man har, og så betale regninga etterpå med et smil. Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 15.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2015 (redigert) Fordi man har penger til å kjøpe en stor båt, så trenger man vel ikke å ekskluderes fra å kunne finne lure og gode alternative løsninger på ting vel? Jeg følger tråden med stor interesse, for erfaringene herfra kan brukes på min billige seilbåt på 36 fot; jeg har tenkt på samme tanke som trådstarter, å ankre opp bøya, i istedenfor en moring, som blir uforholdsmessig tung i forhold til det jeg har av materiell for å få lagt den ut. Men jeg har en normal jobb, så jeg har tross alt økonomisk styrke ( ) som gjør at jeg kan koste på meg en moring med utlegg til kr. 5500,- men da går jeg glipp av morroa jeg synes det er å plundre med det selv... Redigert 15.Desember.2015 av Båt-W (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 15.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2015 Dette er en ekstra fortøyning vi skal ha på en hytte, ikke en fast fortøyning. Og nei selv om vi bruker noen millioner på båt, ønsker vi ikke slenge ut pengene. Man jobber for alle pengene og om man kjøper båt til noen millioner eller hytte til noen millioner er det alltid en snakk om prioritering. Og liker og få gjort ting selv,, selv om vi har en stor båt så polerer vi den selv, og har service selv... Legge ut 3 stk på 2000kg. ja tanken har slått meg, man hvordan få de til og ligge vedsiden av hverandre på bunn? Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2015 Om jeg skulle brukt ankre til en form for moring så ville jeg tenkt forkatting pluss tung daumann. Sitér dette innlegget Link to post
Trulte37 Svart 15.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2015 Problemet er jo og få lagt ut 5 000kg.. 5 000kg er ganske mye... 1-2 000kg går bra men over det.. da må proffer inn .. Hvem kan gøre noe slik på Hvaler? Hei. Stokken Marina har folk som gjør slikt på Hvaler. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Euklid Svart 15.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2015 Legge ut 3 stk på 2000kg. ja tanken har slått meg, man hvordan få de til og ligge vedsiden av hverandre på bunn? Tror det er relativt normalt å hekte de sammen med kjetting av den heller robuste typen. Mener å huske bøyene på Bonaire og Niue er konstruert slik, samt enkelte av de syklonsikre på Tonga. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 15.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2015 Sånn generelt får vel et anker, når det brukes slik tenkt, draget langs bunn, og vil dermed pga. utformingen grave seg ned, mens en moring får draget mye mer rettet opp. Dermed blir også behovet for vekt et helt annet. Når et skips-anker brukes som moring, og kreftene virker oppover, hjelper ikke anker-egenskapene så mye, det går mest på vekt. Jeg ønsker å løfte dette innlegget, for argumentet synes jeg er forbasket viktig. Jeg har ennå tilgode å se en moring som benytter seg av 5:1 scope. Stort sett er det nok slakk til å håndtere tidevann og litt til. La oss si at vi ønsker å benytte et anker som moring og vi unner oss, for moring å være, et veldig liberalt 2:1 scope. Ankeret vil da sansyneligvis måtte overdimensjoneres ytterligere for å kompansere for det korte scopet. Siden dette skal være en moring må vi regne med at båten vil rotere mange ganger rundt sin egen akse over tid og kreve at ankeret setter seg på nytt hver gang det er vindskift, i tillegg til å kunne motstå kreftene fra dårlig vær mens rederen er på land. Fordelen med en moring som "bare" er tung som f* er at den er "dum". Den holder like godt uansett vindretning og man kan enkelt beregne hvor tung den må være for å løse oppgaven. Noen impliserer at en "billig" løsning med betong ikke er "godt nok" for en båt til mange millioner, men jeg synes det må være vel så viktig å skjønne at ankring og moring er to forskjellige ting. Billig er ikke det samme som dårlig. Ankere er dyre fordi de skal både holde godt og samtidig være så lette at de kan håndteres av fartøy/mannskap. En moring er det ingen som bryr seg om er tung (etter at den er lagt ut selvfølgelig). Man kan dermed oppnå den samme holdekraften, eller bedre, for en brøkdel av prisen. I en magisk drømmeverden ville jeg mye heller foretrukket å ta med meg en 5 tonns "dum" moring på langtur enn et teknisk vidunder av en bunnkrok med vinger og klør. Hvis man skal oppnå den samme effekten ved bruk av et anker blir risikoen at man bruker vanvittige penger på å kjøpe et stykke ingeniørkunst som ikke gjør annet enn å være et stykke tungt metall på bunnen. Da har jeg mer tro på å feste kjetting til en gammel lastebil Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2015 (redigert) Moring er tingen er min erfaring og bruk trosse den er gratis og ruster ikke. Lekter med gravmaskin for å legge ut. Skal en båt ligge i bøye må en ha en svivel i systemet, ellers går det galt. https://baatplassen.no/i/topic/70153-operasjon-flytte-en-vel-20-%C3%A5r-gammel-moring-p%C3%A5-2-ton-g%C3%A5r-det-bra/ Redigert 15.Desember.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Fiks Svart 15.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2015 Det første jeg tenker er at det antageligvis vil være billigere å kjøpe en adekvat moring av billig armert betong og få den levert, enn å kjøpe et anker ment for skip med tilsvarende egenskaper. Hva koster et anker i >1000kg klassen? Vet ikke prisen I dag, men fikk tilbud fra SMP I 2009 på kr.12,- pr kg eks. mva for nye, usertifiserte anker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.