goddis Startet 22.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 22.Desember.2015 Hei Jeg har en Iveco Aifo 8061 som jeg har fått tak i en 220amp dynamo til. Er det noen her som kan anbefale meg et oppsett. for lading av to batteribanker. (Forbruk, Start) Tenker på om hva som er best av skille rele, skille diode / ladstrøms fordeler? Jeg har i dag 1stk 110amp vanlig bly batteri start og tenker å sette inn 400amp AGM batterier. Kan dette kombineres eller må jeg bytte startbatteriet også til AGM? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 23.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2015 Ville ikke hatt AGM i det hele tatt :-) Ikke verdt prisen mhp potensielle problemer.. Mhp skille mulighet? Sterling Prosplit R. PSR252 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Dinamo Svart 23.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2015 Jøss! 220 Ampere i ein dynamo, den krev 120 kvadrat kabel for å kunna gi fullt, og tilkoblinga ikkje mindre enn 12 mm skruer/muttere. DET er alvorlig grove dimensjoner. Magne Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 23.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2015 Har du bilde av denne generatoren? Merkeskilt? Har vanskelig for å tro at en generator på 220A for 12V er blitt laget. Det er jo ikke hensiktsmessig med tanke på tversnitt og spenningsfall. Hvordan er den koblet på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Båttransport D5L Svart 23.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2015 Her er en link til en på 240A 12V http://www.ebay.com/itm/NEW-Leece-Neville-Alternator-A0014852AA-Heavy-Duty-240-amp-12v-14-Volt-Truck-Alt-/251870742007?hash=item3aa4aa85f7:g:dO8AAOxyuR5TXsSk&vxp=mtr Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 24.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2015 Balmar har en 310A dynamo.. http://www.balmar.net/98-series.html Selv har jeg en Balmar 200A OG en Balmar 150A for å kunne lade 350A.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2015 Ok, da konkluderer vi med at trådstarters dynamo eksisterer Hvis du leser gjennom denne gamle eminente tråden av Ingar får du noen betraktninger og forslag: https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/ Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gabi Svart 24.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2015 Hei og god jul! AGM batterier tåler ca 20% i ladestrøm. Dvs har du 4*100 Ah AGM batterier tåler de kun 80A lading. Ellers blir de kokt innvendig sånn cirka omtrentlig fortalt. Og med 110Ah bly-syre i tillegg så tar den imot sikkert ikke mer enn 20A den heller. Så det blir ca maks 100A totalt i mottak. Så hvis du har 220 A dynamo som fungere 100% blir denne for kraftig. Men siden de vanligvis ikke virker så bra for seg selv uten ekstern regulator så yter den sikkert ikke det likevel. Men uansett tror jeg den blir for kraftig. Da må du inn med en regulator som struper A inn til batteriene. Jørg Becker her på forumet har feks regulatorer for dette. Men de koster selvsagt penger også. Så dette er første ting du må tenke på, at dynamoen nok er for kraftig for ditt oppsett. Alternativ må du kjøpe batterier som tåler veldig mye mer lading etc. AGM skal også ha andre ladespenning enn bly-syre, særlig dersom batteriene er fulladet idet du starter turen. Så mye å tenke på her også. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2015 Jøss! 220 Ampere i ein dynamo, den krev 120 kvadrat kabel for å kunna gi fullt, og tilkoblinga ikkje mindre enn 12 mm skruer/muttere. Man må vel strengt tatt ikke det. Det eneste som skjer er vel at man får litt uønsket spenningsfall i ladekablene mens strømmen er på topp, men etterhvert vil jo strømmen synke, og da blir jo spenningsfallet mindre. Lengden på kabel spiller jo også inn. Du nevner dette med tilkobling. Der synes jeg de fleste dynamoer har alt for spe skrueterminal for å feste kabelskoen. Jeg skiftet til 35mm2 på vår dynamo (Hitachi 80A) og plundret litt for å få festet kabelskoen på en god måte. Det burde minst vært M8 skrue på disse terminalene. Det samme opplevde jeg på shunten på batterimonitoren. Der var det M6 (så vidt jeg husker) på terminalene (NASA). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Dinamo Svart 24.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2015 Man må vel strengt tatt ikke det. Det eneste som skjer er vel at man får litt uønsket spenningsfall i ladekablene mens strømmen er på topp, men etterhvert vil jo strømmen synke, og da blir jo spenningsfallet mindre. Lengden på kabel spiller jo også inn. Du nevner dette med tilkobling. Der synes jeg de fleste dynamoer har alt for spe skrueterminal for å feste kabelskoen. Jeg skiftet til 35mm2 på vår dynamo (Hitachi 80A) og plundret litt for å få festet kabelskoen på en god måte. Det burde minst vært M8 skrue på disse terminalene. Det samme opplevde jeg på shunten på batterimonitoren. Der var det M6 (så vidt jeg husker) på terminalene (NASA). Der er eg vel ikkje heilt enig, Komodo. At ein får litt uønsket spenningsfall er no so sin sak, men dette spenningsfallet gir ogso uønsket temperaturatigning i kabelen. Hvis denne temperaturstigningen blir altfor stor, kan det resultera i brann. Dette med M6 skruer for tilkobling av 35 kvadrat kabel - der er eg enig i at dette er sørgelig lite. Spesielt når ein tenkjer på at strømmen har berre denne skruen å gå gjennom, fram til den tilkobla kabelen. Der kan eg godt vera med på å gi dynamoårodusenten, uansett navn, eit rapp over fingrane. Magne Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 26.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2015 Spørs om du får rigget til remdrift som er solid nok til å overføre nødvendig effekt uten å slure. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2015 Da kan man rigge til med multi-V rems drift At ein får litt uønsket spenningsfall er no so sin sak, men dette spenningsfallet gir ogso uønsket temperaturatigning i kabelen. Hvis denne temperaturstigningen blir altfor stor, kan det resultera i brann. Ja, men er det virkelig slik at 220A krever 120mm2 ? Nå har ikke jeg noen tabell foran meg på hvor stort tverrsnitt som kreves, så jeg bare spør. Dette med M6 skruer for tilkobling av 35 kvadrat kabel - der er eg enig i at dette er sørgelig lite. Spesielt når ein tenkjer på at strømmen har berre denne skruen å gå gjennom, fram til den tilkobla kabelen. Nja, det er vel ikke helt riktig. På slike terminaler sitter jo gjerne skruen i senter av et boss av f.eks. messing. Kabelskoen klemmes mot dette bosset som gir en kontaktflate for overføring av strømmen. Noe går selvsagt gjennom skruen også, men etter mine begreper er den mest for å klemme kabelskoen mot terminalen. Men om skruen er M6 og kabelskoen har et hull på Ø10,5 eller 12,5 blir det slarkete greier. På shunten til batterimonitoren min løste jeg det ved å dreie en innsats av messing som sentrerte kabelskoen på terminalskruen, samt å legge på en kraftig skive som ga et bra press. Inbiller meg imidlertid at det ikke er en helt vanlig løsning... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Dinamo Svart 26.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2015 Da kan man rigge til med multi-V rems drift Ja, men er det virkelig slik at 220A krever 120mm2 ? Nå har ikke jeg noen tabell foran meg på hvor stort tverrsnitt som kreves, så jeg bare spør. 120 mm2 er godkjent i sterkstrømmen for sikring på 200A, so eg vil rekna med at den toler 220 A. Nja, det er vel ikke helt riktig. På slike terminaler sitter jo gjerne skruen i senter av et boss av f.eks. messing. Kabelskoen klemmes mot dette bosset som gir en kontaktflate for overføring av strømmen. Noe går selvsagt gjennom skruen også, men etter mine begreper er den mest for å klemme kabelskoen mot terminalen. Men om skruen er M6 og kabelskoen har et hull på Ø10,5 eller 12,5 blir det slarkete greier. På shunten til batterimonitoren min løste jeg det ved å dreie en innsats av messing som sentrerte kabelskoen på terminalskruen, samt å legge på en kraftig skive som ga et bra press. Inbiller meg imidlertid at det ikke er en helt vanlig løsning... Slikt boss har eg tilgode å sjå, men det er eine sida. Den andre sida er at ein 6mm mutter kan ikkje trekkjast sopass at det ligner på å vera fast, for då brekker bolten. Men om du har ein kabelsko med so stort hol, då har du feil kabelsko. Skoa vert laga med 6,2 mm hol for 35 kvadrat, og der vert ogso laga kabelsko uten hol, for å bora passe stort sjølv. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2015 Ja, men er det virkelig slik at 220A krever 120mm2 ? Nå har ikke jeg noen tabell foran meg på hvor stort tverrsnitt som kreves, så jeg bare spør. 120 mm2 er godkjent i sterkstrømmen for sikring på 200A, so eg vil rekna med at den toler 220 A. Ok, jeg trodde ikke det krevdes så tykk kabel for 220A, men jeg tar det til etterretning Nja, det er vel ikke helt riktig. På slike terminaler sitter jo gjerne skruen i senter av et boss av f.eks. messing. Kabelskoen klemmes mot dette bosset som gir en kontaktflate for overføring av strømmen. Noe går selvsagt gjennom skruen også, men etter mine begreper er den mest for å klemme kabelskoen mot terminalen. Men om skruen er M6 og kabelskoen har et hull på Ø10,5 eller 12,5 blir det slarkete greier. På shunten til batterimonitoren min løste jeg det ved å dreie en innsats av messing som sentrerte kabelskoen på terminalskruen, samt å legge på en kraftig skive som ga et bra press. Inbiller meg imidlertid at det ikke er en helt vanlig løsning... Slikt boss har eg tilgode å sjå, men det er eine sida. Den andre sida er at ein 6mm mutter kan ikkje trekkjast sopass at det ligner på å vera fast, for då brekker bolten. Men om du har ein kabelsko med so stort hol, då har du feil kabelsko. Skoa vert laga med 6,2 mm hol for 35 kvadrat, og der vert ogso laga kabelsko uten hol, for å bora passe stort sjølv. Noe må jo strømmen ledes gjennom Dinaomo. Skruen er jo bare der for å klemme kabelskoen mot noe Ellers er jeg jo også enig i at 6mm skrue er for lite til grove kabler som du sier her, det er jo også akkurat det jeg påpeker i forhold til det å montere fete kabler på dynamoer generelt. At jeg har hatt en kabelsko med for stort hull er jo selvsagt fullt mulig. Den er vel høyst sannsynlig innkjøpt på BT eller CO Har forøvrig merket meg at kabelskoene på BT (de for kabler over 6kv.) er mye mer solide enn de på CO, det er bare dritten! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bårdp Svart 26.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2015 En får nå 50 kvadrat HT høyfleksibel enkeltleder som er godkjent for 250A så det bør da ikke bli noe problem med kablingen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.