Jump to content

Båt Dynamo


goddis

Recommended Posts

Hei

Jeg har en Iveco Aifo 8061 som jeg har fått tak i en 220amp dynamo til. Er det noen her som kan anbefale meg et oppsett. for lading av to batteribanker. (Forbruk, Start) Tenker på om hva som er best av skille rele, skille diode / ladstrøms fordeler?

 

Jeg har i dag 1stk 110amp vanlig bly batteri start og tenker å sette inn 400amp AGM batterier. Kan dette kombineres eller må jeg bytte startbatteriet også til AGM?

Link to post

Hei og god jul!

 

AGM batterier tåler ca 20% i ladestrøm. Dvs har du 4*100 Ah AGM batterier tåler de kun 80A lading. Ellers blir de kokt innvendig sånn cirka omtrentlig fortalt. Og med 110Ah bly-syre i tillegg så tar den imot sikkert ikke mer enn 20A den heller. Så det blir ca maks 100A totalt i mottak. Så hvis du har 220 A dynamo som fungere 100% blir denne for kraftig. Men siden de vanligvis ikke virker så bra for seg selv uten ekstern regulator så yter den sikkert ikke det likevel. Men uansett tror jeg den blir for kraftig.

 

Da må du inn med en regulator som struper A inn til batteriene. Jørg Becker her på forumet har feks regulatorer for dette. Men de koster selvsagt penger også.

 

Så dette er første ting du må tenke på, at dynamoen nok er for kraftig for ditt oppsett. Alternativ må du kjøpe batterier som tåler veldig mye mer lading etc.

 

AGM skal også ha andre ladespenning enn bly-syre, særlig dersom batteriene er fulladet idet du starter turen. Så mye å tenke på her også.

Link to post

Jøss! 220 Ampere i ein dynamo, den krev 120 kvadrat kabel for å kunna gi fullt, og tilkoblinga ikkje mindre enn 12 mm skruer/muttere.

 

Man vel strengt tatt ikke det. Det eneste som skjer er vel at man får litt uønsket spenningsfall i ladekablene mens strømmen er på topp, men etterhvert vil jo strømmen synke, og da blir jo spenningsfallet mindre. Lengden på kabel spiller jo også inn.

 

Du nevner dette med tilkobling. Der synes jeg de fleste dynamoer har alt for spe skrueterminal for å feste kabelskoen. Jeg skiftet til 35mm2  på vår dynamo (Hitachi 80A) og plundret litt for å få festet kabelskoen på en god måte. Det burde minst vært M8 skrue på disse terminalene. Det samme opplevde jeg på shunten på batterimonitoren. Der var det M6 (så vidt jeg husker) på terminalene (NASA).

Link to post

Man vel strengt tatt ikke det. Det eneste som skjer er vel at man får litt uønsket spenningsfall i ladekablene mens strømmen er på topp, men etterhvert vil jo strømmen synke, og da blir jo spenningsfallet mindre. Lengden på kabel spiller jo også inn.

 

Du nevner dette med tilkobling. Der synes jeg de fleste dynamoer har alt for spe skrueterminal for å feste kabelskoen. Jeg skiftet til 35mm2  på vår dynamo (Hitachi 80A) og plundret litt for å få festet kabelskoen på en god måte. Det burde minst vært M8 skrue på disse terminalene. Det samme opplevde jeg på shunten på batterimonitoren. Der var det M6 (så vidt jeg husker) på terminalene (NASA).

Der er eg vel ikkje heilt enig, Komodo. At ein får litt uønsket spenningsfall er no so sin sak, men dette spenningsfallet gir ogso uønsket temperaturatigning i kabelen. Hvis denne temperaturstigningen blir altfor stor, kan det resultera i brann. Dette med M6 skruer for tilkobling av 35 kvadrat kabel - der er eg enig i at dette er sørgelig lite. Spesielt når ein tenkjer på at strømmen har berre denne skruen å gå gjennom, fram til den tilkobla kabelen. Der kan eg godt vera med på å gi dynamoårodusenten, uansett navn, eit rapp over fingrane.

 

Magne

Link to post

Da kan man rigge til med multi-V rems drift :thumbsup:

 

 

 

At ein får litt uønsket spenningsfall er no so sin sak, men dette spenningsfallet gir ogso uønsket temperaturatigning i kabelen. Hvis denne temperaturstigningen blir altfor stor, kan det resultera i brann.

Ja, men er det virkelig slik at 220A krever 120mm2 ? Nå har ikke jeg noen tabell foran meg på hvor stort tverrsnitt som kreves, så jeg bare spør.

 

 

Dette med M6 skruer for tilkobling av 35 kvadrat kabel - der er eg enig i at dette er sørgelig lite. Spesielt når ein tenkjer på at strømmen har berre denne skruen å gå gjennom, fram til den tilkobla kabelen.

Nja, det er vel ikke helt riktig. På slike terminaler sitter jo gjerne skruen i senter av et boss av f.eks. messing. Kabelskoen klemmes mot dette bosset som gir en kontaktflate for overføring av strømmen. Noe går selvsagt gjennom skruen også, men etter mine begreper er den mest for å klemme kabelskoen mot terminalen. Men om skruen er M6 og kabelskoen har et hull på Ø10,5 eller 12,5 blir det slarkete greier. På shunten til batterimonitoren min løste jeg det ved å dreie en innsats av messing som sentrerte kabelskoen på terminalskruen, samt å legge på en kraftig skive som ga et bra press. Inbiller meg imidlertid at det ikke er en helt vanlig løsning...

Link to post

Da kan man rigge til med multi-V rems drift :thumbsup:

 

 

 

Ja, men er det virkelig slik at 220A krever 120mm2 ? Nå har ikke jeg noen tabell foran meg på hvor stort tverrsnitt som kreves, så jeg bare spør.

 

120 mm2 er godkjent i sterkstrømmen for sikring på 200A, so eg vil rekna med at den toler 220 A.

 

Nja, det er vel ikke helt riktig. På slike terminaler sitter jo gjerne skruen i senter av et boss av f.eks. messing. Kabelskoen klemmes mot dette bosset som gir en kontaktflate for overføring av strømmen. Noe går selvsagt gjennom skruen også, men etter mine begreper er den mest for å klemme kabelskoen mot terminalen. Men om skruen er M6 og kabelskoen har et hull på Ø10,5 eller 12,5 blir det slarkete greier. På shunten til batterimonitoren min løste jeg det ved å dreie en innsats av messing som sentrerte kabelskoen på terminalskruen, samt å legge på en kraftig skive som ga et bra press. Inbiller meg imidlertid at det ikke er en helt vanlig løsning...

 

Slikt boss har eg tilgode å sjå, men det er eine sida. Den andre sida er at ein 6mm mutter kan ikkje trekkjast sopass at det ligner på å vera fast, for då brekker bolten. Men om du har ein kabelsko med so stort hol, då har du feil kabelsko. Skoa vert laga med 6,2 mm hol for 35 kvadrat, og der vert ogso laga kabelsko uten hol, for å bora passe stort sjølv.

Link to post

 

Ja, men er det virkelig slik at 220A krever 120mm2 ? Nå har ikke jeg noen tabell foran meg på hvor stort tverrsnitt som kreves, så jeg bare spør.

 

120 mm2 er godkjent i sterkstrømmen for sikring på 200A, so eg vil rekna med at den toler 220 A.

 

Ok, jeg trodde ikke det krevdes så tykk kabel for 220A, men jeg tar det til etterretning :smiley:

 

 

Nja, det er vel ikke helt riktig. På slike terminaler sitter jo gjerne skruen i senter av et boss av f.eks. messing. Kabelskoen klemmes mot dette bosset som gir en kontaktflate for overføring av strømmen. Noe går selvsagt gjennom skruen også, men etter mine begreper er den mest for å klemme kabelskoen mot terminalen. Men om skruen er M6 og kabelskoen har et hull på Ø10,5 eller 12,5 blir det slarkete greier. På shunten til batterimonitoren min løste jeg det ved å dreie en innsats av messing som sentrerte kabelskoen på terminalskruen, samt å legge på en kraftig skive som ga et bra press. Inbiller meg imidlertid at det ikke er en helt vanlig løsning...

 

Slikt boss har eg tilgode å sjå, men det er eine sida. Den andre sida er at ein 6mm mutter kan ikkje trekkjast sopass at det ligner på å vera fast, for då brekker bolten. Men om du har ein kabelsko med so stort hol, då har du feil kabelsko. Skoa vert laga med 6,2 mm hol for 35 kvadrat, og der vert ogso laga kabelsko uten hol, for å bora passe stort sjølv.

 

Noe må jo strømmen ledes gjennom Dinaomo. Skruen er jo bare der for å klemme kabelskoen mot noe :wink:

 

Ellers er jeg jo også enig i at 6mm skrue er for lite til grove kabler som du sier her, det er jo også akkurat det jeg påpeker i forhold til det å montere fete kabler på dynamoer generelt. At jeg har hatt en kabelsko med for stort hull er jo selvsagt fullt mulig. Den er vel høyst sannsynlig innkjøpt på BT eller CO  :blush:   Har forøvrig merket meg at kabelskoene på BT (de for kabler over 6kv.) er mye mer solide enn de på CO, det er bare dritten!

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...