ole-m Startet 26.Desember.2015 Del på Facebook Startet 26.Desember.2015 Vurderer å montere en Evinrude 50etec på en Grand GL 380. Båten er meks godkjent for 40hk. Motorens vekt er samme som 40etec. Noen som har erfaring med 10 hk over på slik båt ? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Desember.2015 Del på Facebook Svart 26.Desember.2015 (redigert) Du får ca 3 knop mere toppfart enn med 40 hk. Går sikkert bra det. Honda eller Tohatsu 50 er kanskje et bedre valg, de er jo noe lettere. Tohatsu MFS 50 har mest kubikk. Har selv hatt både E-tec 50 og Honda 50. Bra motorer uansett. Redigert 26.Desember.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ole-m Svart 26.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2015 Ok, trodde 2takt var mye bedre for vannsport enn 4takt. Men tåler båten 10 hk over det som er påstemplet skiltet ? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Desember.2015 Del på Facebook Svart 26.Desember.2015 (redigert) E-tec gir kanskje noe bedre akselerasjon opp i plan. Men den nye Tohatsu 50 blir nok ingen sinke, og noe mildere støynivå. Den har 866 kubikk (samme motor finnes også som 40 hk). E-tec er såpass tung til å være 2-takt bl.a. fordi den har et større girhus enn vanlig i klassen. Faktisk samme girhus som 115 hk klassen. Men på en liten og lettdrevet båt er det litt overkill egentlig. Den store propelldiameteren gir jo veldig bra skyv fra stillestående, men man får ikke optimal toppfart. Båten tåler det nok helt fint siden det er samme motorklasse kubikkmessig og vektmessig som mange 40-hestere. Det er jo ikke slik at det som er påstemplet skiltet er helt i yttegrensen av båtens kapasitet. Og med propellvalget kan man jo styre sine preferanser, enten maks toppfart eller best akselerasjon. http://www.tohatsu.no/marine/eco-sporty/mfs-50.html Redigert 26.Desember.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bårdp Svart 26.Desember.2015 Del på Facebook Svart 26.Desember.2015 Båten tåler det sikkert. Men skal du ha forsikring på den bør du tenke deg om. Har en kjenning som fikk nærmest 0 utbetalt etter et uhel fordi motoren var 10 Hk for stor i forhold til det som sto stemplet som max motor på båtens merkeskilt nå var det en Rana 530 men det kan sikkert gjelde flere båter. Sitér dette innlegget Link to post
ole-m Svart 26.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2015 Best aks er viktigst, da og dra to om gangen opp på vanski er et must. Et alt forsikringsmessig er og trimme den ned og bytte dekaler til 40. Oppunder 40 knop er uansett fort nok på en så liten båt. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 26.Desember.2015 Del på Facebook Svart 26.Desember.2015 (redigert) Båten tåler det sikkert. Men skal du ha forsikring på den bør du tenke deg om. Har en kjenning som fikk nærmest 0 utbetalt etter et uhel fordi motoren var 10 Hk for stor i forhold til det som sto stemplet som max motor på båtens merkeskilt nå var det en Rana 530 men det kan sikkert gjelde flere båter. Riktig mtp forsikring. Hva hvis du forvolder skade på andre? Regress er en risiko. Går sikkert bra teknisk, men ikke forsikringsmessig. Redigert 26.Desember.2015 av Bigmac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ole-m Svart 26.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2015 Var og tittet på en mercury/tohatsu 40-50 hk hos en forhandler, og må si jeg ikke likte designet. Har også hatt noen Thohatsu tidligere med dårlig erfaringer. På tester jeg har sett mellom etec og andre vinner etec de fleste på aks,moment,forbruk...osv, dette syntes jeg ser bra ut ettesom vi skal bruke denne motoren til mye vannsport. Men som jeg har ingen erfaring med etec fra før. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Desember.2015 Del på Facebook Svart 26.Desember.2015 (redigert) Tohatsu har alltid vært kjent som en kvalitetsprodusent, og de har jo produsert motorer for bl.a. Mercury og Yamaha. De har iallefall 5 års garanti så tror ikke det er noe å være bekymret for nå i 2015/2016. Om du ikke vil ha E-tec 50 så er det jo bare å slenge på en E-tec 40 som jo er samme motoren i utgangspunktet. Men du har kanskje en brukt E-tec 50 for hånden? Jeg bygde om min E-tec 40 til 50 hk. Det var ingen rimelig jobb den gangen i 2009, men idag kan den jo omprogrammeres relativt enkelt av bl.a Lundins Marin i Sverige. Jeg fikk tak i brukt ECU og dertil kalibrerte injektorer fra en 50 hk og byttet over (og byttet dekaler) og vips så hadde jeg 3 knop ekstra (ble ny propell også). Båten var godkjent for 50 hk da men hadde sikkert tålt 60 hk helt fint. Forskjellen på E-tec 40/50 og 60 er bare at 60 hk har en ekstra eksosventil i stammen. Lydnivå Tohatsu MFS 50 Redigert 26.Desember.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ole-m Svart 26.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2015 Jeg har en 50 etec 2011 liggende. Så og trimme denne ned til 40 er nok det beste for meg. Snakket med norsk forhandler og de sa de ikke kunne eller "ville" sette den ned til 40, men mulig de vil i sverige ?, kan jo sjekke. Eller så kostet nye 40 merker ca100kr, men skiltet på gaffelfestet vil det jo alltid stå 50, dette er nok ikke lett å bytte ? Men forhandler som evnt setter den ned lager sikkert et dokument på dette som kan brukes som dok. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Desember.2015 Del på Facebook Svart 26.Desember.2015 (redigert) Syns ikke det høres ut som noen kjempeide å bruke penger på å justere den ned. Tviler litt på at forhandlere er behjelpelig med slikt. Og som du sier, på serienummer/typeskilt vil det jo fortsatt stå 50 hk. Men det er nok mange som har E-tec 40 og kunne tenke seg en E-tec 50 da. Det er nok noen tusentalls båter omkring i landet som går med 10-100 hk mere enn båtprodusentens skilt sier. Om det primært er båtvante folk (evt. bare deg) som skal kjøre båten så hadde jeg iallefall ikke vært betenkt. Redigert 26.Desember.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ole-m Svart 26.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2015 Selv ser jeg det som positivt å ha ekstra med power, men er litt mere betenkt hva forsikringselskapet sier ved en ev ulykke som feks skyldes for høy fart ............ Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 26.Desember.2015 Del på Facebook Svart 26.Desember.2015 Ulykken trenger vist ikke å skyldes høy fart for at forsikringsselskapet nekter å utbetale. Den episoden jeg tidliger her i tråden refererte til skyltes at styrekabelen røk slik at båten dundret på land i et trangt sund. Tror ikke de var å så på vraket en gang men ut fra serienummer på båt og motor som de hadde fant de vist ut at motoren var for stor. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Desember.2015 Del på Facebook Svart 26.Desember.2015 (redigert) Selv ser jeg det som positivt å ha ekstra med power, men er litt mere betenkt hva forsikringselskapet sier ved en ev ulykke som feks skyldes for høy fart ............ Du skal jo ikke bruke den økte kraften til større toppfart enn med 40 hk. Bare å ha litt mindre propell for økt skyvekraft når du skal dra opp vannski. Da blir det ikke for høy fart. Redigert 26.Desember.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
altmuligbåt Svart 26.Desember.2015 Del på Facebook Svart 26.Desember.2015 Ang forsikring. Hadde det samme før, for stor motor. Og fikk bekreftelse fra forsikring selskapet at de kun kunne holde tilbake penger vist: 1. båten ble skadet av for stor motor. 2. Vist skaden kom av for stor fart i forhold til båten er bygd for. Hør med forsikringsselskapet ditt. Og få det skriftlig. Er jo bare og ha en litt annen propell så går den ikke fortere. Men blir sterk og god.. Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
ole-m Svart 26.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2015 Ok. Skal propellen opp eller ned i størrelse eller vridning for å få toppfart lik som 40hk ? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Desember.2015 Del på Facebook Svart 26.Desember.2015 (redigert) Propellen må ha mindre stigning for å få bedre akselerasjon, men husk å følge med så ikke turtallet blir for høyt ved full gass. Høyere stigning, altså korrekt stigning til motor/båt gir optimalt toppfart ved korrekt turtall. Enda høyere stigning gir jo både dårlig akselerasjon og lavere toppfart så det er jo ikke optimalt uansett. Jeg hadde en 19" stålpropell og fikk ca 32 knop på en noe tungdrevet Galia 440 med E-tec 50. Husker at turteller viste litt for lite (ca 200 rpm for lite) da jeg kontrollmålte den. Mulig at det er noe som går igjen. Redigert 26.Desember.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ole-m Svart 27.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Desember.2015 Takk for bra info :-) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 27.Desember.2015 Del på Facebook Svart 27.Desember.2015 Jeg har for stor motor, forsikringsselskapet sa at det var ett problem hvis det er årsakssammenheng mellom motor og ulykke, ellers ikke. Jeg bruker ikke de øverste 1500 omdreiningene, så går godt innafor. Men jeg er mer skeptisk til å låne bort båten. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Desember.2015 Del på Facebook Svart 27.Desember.2015 (redigert) Jeg har for liten motor (115 hk, men båten er godkjent for 140 hk). Men allikevel blir båten relativt ustabil i 40+ knop når jeg er alene i båten, så dette med motorisering kan slå begge veier. Hadde jeg vært produsent hadde jeg nok satt 115 hk som max motor. Det hadde ikke vært mulig å utnytte de siste hestene i en ekte 140 hk motor uansett, det hadde blitt for skummelt Unntaket er jo om jeg hadde 4-6 voksne personer med hele tiden, naturligvis. Redigert 27.Desember.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ole-m Svart 27.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Desember.2015 Tygden og fordeling er nok også viktig på små båter som går fort. Min 50hk etec har samme vekt som 40 hk etec, og at det er totakt gjør den jo også litt lettere enn tilsv 4takt. Men man må jo bare prøve. Snakka med Lundins og de kunne mest sannsynlig ommprogramere ecd uniten på motoren ned til 40 hk, kostet 3000 sek. Så dette er et alt hvis man vil følge regelverket 100%. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Desember.2015 Del på Facebook Svart 28.Desember.2015 (redigert) Som nevnt før så er E-tec 40/50 tyngre enn mange tilsvarende 4-taktere. F.eks. Honda og Tohatsu 40/50 hk veier ca 10 kg mindre enn E-tec. E-tec 40/50 veier ca det samme som de andre 50/60 hk 4-takterne på markedet selv om den er 2-sylindret og 4-takterne er 3 eller 4 sylindret. Årsaken er hovedsaklig at den er tyngre bygd rett og slett (girhus fra 90/115 hk klassen), og at den er bygd som en 60 hk men også leveres som 40/50 hk. Redigert 28.Desember.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
sebba2 Svart 28.Desember.2015 Del på Facebook Svart 28.Desember.2015 Jeg vil si at 10 hk av 40 har ikke ekstremt mye å si, men det har nemlig vekta! Tåler båten vekta av motoren er det bare å kjøre på. Men skjer det noe med den, vil forsikringsselskapet nok ikke hjelpe deg med et rødt øre. Up 2 u! Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
chrisrik Svart 29.Desember.2015 Del på Facebook Svart 29.Desember.2015 Jeg vil si at 10 hk av 40 har ikke ekstremt mye å si, men det har nemlig vekta! Tåler båten vekta av motoren er det bare å kjøre på. Men skjer det noe med den, vil forsikringsselskapet nok ikke hjelpe deg med et rødt øre. Up 2 u! Dersom de kan bevise at uhellet skjedde som følge av forhold båten ikke var beregnet for? Hvis jeg skal slenge meg på synsingen; Det er såpass mange faktorer som påvirker hastigheten på en båt - så å konsekvent nekte all forsikringsoppgjør bare fordi båten er overmotorisert med et par % ville jeg ansett som veldig urettferdig. Hva da med de som har fjernet masse vekt ombord, kun 30 liter bensin på tanken, høyhastighetspropell, heist motoren og foretatt andre fartsoptimaliseringer og gitt flatt jern? Hastigheten båten hadde på ulykkestidspunktet, vurdert mot de rådende forhold, håper jeg er vektlagt ved evt skadevurdering. Ikke potensiell maksfart, under optimale forhold. Men viktig er jo da at vekta av motoren er innafor rimelighetens grenser, ellers blir saken en helt annen. Forøvrig tror jeg dette ikke er så langt fra sannheten - ettersom forsikringsselskapene nå gjerne spørr etter toppfart når man skal forsikre båten. Det som i allefall er forferdelig viktig - er at det tydelig kommer frem hva som faktisk er forsikret. Det var mine tanker, God jul! Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
JRK Svart 29.Desember.2015 Del på Facebook Svart 29.Desember.2015 Som flere skriver her båten tåler nok dette, men om uhellet er ute kan du få avkortning. Men når man påstår at båten tåler dette så kan jo det være en sannhet under betingelser. I dårlig vær kan båten steile før den skal. I grov sjø så utsetter du jo både skrog og sammenføyning mot pontongen mere, så jeg ville nok hatt dette i bakhodet om forholdene blir for ille. På den annen side, disse båtene tåler utrolig mye. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.