Teerex Svart 29.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2015 Men om man har en propell som ikke bringer teoretisk toppfart over det som kunne ha vært oppnådd med en utgave av samme motor med 10 hk mindre så er jo det fartsmessige problemet delvis løst. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 30.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2015 (redigert) Og så bruker båtmotorer så vanvittig mye drivstoff, at det er bare tull å ha en større motor enn at man kommer greit opp i planefart på planende båter, og oppnår "skrogfart" på deplassementsbåter. Alt annet er "å fyre for kråkene", hvis man ikke absolutt må ha en båt som går raskest mulig. For lystbåteiere flest gjelder vel sannheten i Odd Børresen sin glitrende tekst ennå: "Jeg seiler min skute så sakte jeg kan, for seilasen er over, når jeg kommer til land." Rom for mange ulike tolkninger mulig der, men direkte overført til fritidsbåtbruk så er det nettopp det det handler om - mest mulig seiltid for pengene. Vil man bare fra A til B raskest mulig, er fly et bedre alternativ. Nei det stemmer nok ikke helt. En større motor kan godt bruke samme mengde eller mindre drivstoff enn en mindre motor. Bl.a fordi den da ikke trenger å gå på så høyt turtall og belastning for å yte nødvendig kraft. De fleste motorer har bedre effektivitet ved mere behagelige turtall enn øverst i turtallsområdet. Jeg byttet nettopp fra 1,5 liters 90 hk til 2,1 liters 115 hk. Forbruket pr. nautisk mil gikk faktisk litt ned ved samme marsjfart. Evt. kan jeg øke marsjfarten noen knop uten at forbruket pr. nautisk mil oversteg den gamle motorens forbruk. Og støynivået ble mere behagelig ikke minst. Redigert 30.Desember.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
pacuare Svart 30.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2015 Fjordgrynt, hadde jeg valgt selv hadde motoren vært noe mindre. Men jeg vil ha marsjfart på ett behagelig turtall. Akkurat stor nok motor er definitivt for liten. Seilbåten skal også være rask. Veldig kjedelig å seile en treg båt. Gjerne lange dager underveis, men da kommer en også langt. Sitér dette innlegget Link to post
ole-m Svart 12.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Det ble en Grand 380 Golden Line med Evinrude 50 hk etec. Blir nok fin vannskibåt dette ? Sitér dette innlegget Link to post
ole-m Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Da er båten testet en del med 50etec og det går meget bra. Toppfarten ligger på ca 30 knop som er litt lavt men propellen er nok litt liten. Men aks er helt rå. Meget fin til vannsport ? Får teste med en annen propell etterhvert Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Ja E-tec trenger ikke så mye turtall for å gå bra, og skal man på litt lengre turer er det jo greit for både ører og pengebok å holde turtallet på akseptabelt nivå. Det som er greit med E-tec 50 er jo at propeller til større motorer fra 75 hk opp til 115/130 hk passer, så utvalget er stort. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Lars Hansen Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Du må vel mangle ca 10 knop, så du har nok alt for liten propell. Rart at du ikke når turtallssperre... Synes du den ble tung, båten er vel kun godkjent for 90 kg? Sitér dette innlegget Link to post
Stella Polaris Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Når det gjelder forsikring gjenstår det faktum at båten er utstyrt med en motor den ikke er godkjent for. Formelt er det grunn nok til å avvise erstatning er jeg redd. Godkjenningen for maks motorstørrelse bygger ikke på noen superkompetanse hos båtfører. Som enkelte har sagt "usikker på om jeg ville lånt ut båten". Det ville jeg og vært. Mvh Arne L Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
Ovid Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 ole-m skrev On 12.1.2016 at 20.31: Det ble en Grand 380 Golden Line med Evinrude 50 hk etec. Blir nok fin vannskibåt dette ? Hei. Jeg har tilsvarende båt, men med 40 e-tec. Den gjør 30 knop med en 13.25x17 propell. Virker som turtallsperra slår inn. Hva slags propell endte du opp med? Eller noen andre med anbefalinger på propell? Mvh. Øyvind Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 Jeg hadde en E-tec 40 på en Galia 440 for snart 10 år siden. Fikk ca 28 knop med 17" propell. Så bygde jeg om til 50 hk og monterte 19" stålpropell, og fikk 32 knop. Husker at turtelleren viste ca 250 rpm for lite av en eller annen grunn. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ovid Svart 16.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 Da får jeg prøve det, hørte hva Vrengen maritime anbefalte og de sa 13,2x19. Og da skulle turtallet gå ned ca 300 rpm. Takk for svar. Øyvind. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.