Jump to content

Grand GL 380 RIB godkjent for 40 hk, montere 50 hk?


ole-m

Recommended Posts

Men om man har en propell som ikke bringer teoretisk toppfart over det som kunne ha vært oppnådd med en utgave av samme motor med 10 hk mindre så er jo det fartsmessige problemet delvis løst.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Og så bruker båtmotorer så vanvittig mye drivstoff, at det er bare tull å ha en større motor enn at man kommer greit opp i planefart på planende båter, og oppnår "skrogfart" på deplassementsbåter. Alt annet er "å fyre for kråkene", hvis  man ikke absolutt må ha en båt som går raskest mulig. For lystbåteiere flest gjelder vel sannheten i Odd Børresen sin glitrende tekst ennå: "Jeg seiler min skute så sakte jeg kan, for seilasen er over, når jeg kommer til land." Rom for mange ulike tolkninger mulig der, men direkte overført til fritidsbåtbruk så er det nettopp det det handler om - mest mulig seiltid for pengene. Vil man bare fra A til B raskest mulig, er fly et bedre alternativ.

 

Nei det stemmer nok ikke helt.

En større motor kan godt bruke samme mengde eller mindre drivstoff enn en mindre motor.

Bl.a fordi den da ikke trenger å gå på så høyt turtall og belastning for å yte nødvendig kraft.

De fleste motorer har bedre effektivitet ved mere behagelige turtall enn øverst i turtallsområdet.

Jeg byttet nettopp fra 1,5 liters 90 hk til 2,1 liters 115 hk.

Forbruket pr. nautisk mil gikk faktisk litt ned ved samme marsjfart. Evt. kan jeg øke marsjfarten noen knop uten at forbruket pr. nautisk mil oversteg den gamle motorens forbruk.

Og støynivået ble mere behagelig ikke minst.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Ja E-tec trenger ikke så mye turtall for å gå bra, og skal man på litt lengre turer er det jo greit for både ører og pengebok å holde turtallet på akseptabelt nivå.

Det som er greit med E-tec 50 er jo at propeller til større motorer fra 75 hk opp til 115/130 hk passer, så utvalget er stort.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Når det gjelder forsikring gjenstår det faktum at båten er utstyrt med en motor den ikke er godkjent for. Formelt er det grunn nok til å avvise erstatning er jeg redd. Godkjenningen for maks motorstørrelse bygger ikke på noen superkompetanse hos båtfører. Som enkelte har sagt "usikker på om jeg ville lånt ut båten". Det ville jeg og vært.

Mvh

Arne L

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
  • 1 år senere...
ole-m skrev On 12.1.2016 at 20.31:

Det ble en Grand 380 Golden Line med Evinrude 50 hk etec.

Blir nok fin vannskibåt dette ?

Hei. 

Jeg har tilsvarende båt, men med 40 e-tec. Den gjør 30 knop med en 13.25x17 propell. Virker som turtallsperra slår inn.  

Hva slags propell endte du opp med?

Eller noen andre med anbefalinger på propell? 

 

Mvh. Øyvind 

Link to post

Jeg hadde en E-tec 40 på en Galia 440 for snart 10 år siden. Fikk ca 28 knop med 17" propell.

Så bygde jeg om til 50 hk og monterte 19" stålpropell, og fikk 32 knop.

Husker at turtelleren viste ca 250 rpm for lite av en eller annen grunn.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...