Jump to content

Varmeeffekt defroster

G.N

Recommended Posts

Yanmaren min er på kun 44Hp, og når dynamoen lader med opp mot 70A, faller faktisk turtallet på motoren med 100 til 200RPM. Så ladeeffekten må jo hentes fra et sted. Heldigvis er det stort sett overskuddsvarme en bruker til varmtvann og defroster.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har vv-bereder og defroster koblet i serie. Ved hjelp av 2 3-veis ventiler kan jeg velge:

1. Kun vv-bereder

2. Kun defroster

3 vv-bereder og defroster (da går varmtvannet til VV-berederen først)

4 Begge deler frakoblet.

Jeg synes dette fungerer veldig fint og defrosteren gir god varme. En elektrisk sirkulasjonspumpe går når defrosteren er i bruk.

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1218/dscn1094.jpg

Eivind

Det er nok mange som har litt urealistiske forventninger til hvor mye varme man skal få ut av en defroster. Her er det termodynamiske lover og regler som gjelder. Påstemplet effekt i watt er kun oppnåelig under ideelle forutsetnigner med tilstrekkelig tilført energi.

Forutsetninger for å få ut denne effekten kan være

• Tilstrekkelig høy temperatur på vann inn i apparatet
  • Tilstrekkelig flow
  • Effekt ut måles ved uttakene rett på apparatet

Og da har man egentlig en rekke årsaker til at en slik defroster aldri vil gi så mye effekt den er merket med.

Hvis vi som ekempel sier at for å få 10kW varmeeffekt ut av apparatet må man tilføre 12kW effekt (antatt verdi). 12kW = 16,3hk. Da ser man at det er en forutsetning at man kan hente ut 16,3hk av motorens spillvarme for å kunne få utnyttet påstemplet effekt.

Enig, her er motsat eks. er skuffet over effekten, har disse Eber 2000w og Isoterm 10.000W og denne  Eberspacher Vannvarmer D5W (Kjempebra)

19mm vannslanger.

Har riktig nok tuklet litt med 10.000W  de fire  60mm luftslangen er blitt til  2  100 mm slanger som er 35  og 90 cm lange.

?Skal ta nye målinger med det første, men med et vanlig termometer var vannet varmt nok.

Problemet er med begge viftene på full guffe  så girer vannvarmeren seg ned på 1/2 fart når vannet blir varmt nok, det er riktig og så etter en stund gire seg opp på full i noen min

og så ned på 1/2 fart.

Hvis D5W gir 5000W så må de to defrosterne gi ca. 3500W etter kjøre mønstret på D5W..

Skal ta noen nye målinger med IR måleren..

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg har vv-bereder og defroster koblet i serie. Ved hjelp av 2 3-veis ventiler kan jeg velge:

Du mener vel parallell? Hvis ikke må du jo nødvendigvis ha to by-passer i tillegg for å kunne velge.

Enig, her er motsat eks. er skuffet over effekten, har disse Eber 2000w og Isoterm 10.000W og denne  Eberspacher Vannvarmer D5W (Kjempebra)

Bare for å forstå deg riktig: Har du en Eber for å varme opp vann, og to varmeregistre for å hente ut varmen til luft?

Hva slags defroster har du ? Hvor suger den innsugsluften fra ?

Termodynamikk som nevt. Min isoterm varmer som en kanon når varmtvannet i berederen er varmet opp og jeg kun kjører 2-3 dyser av 4, på trinn 2. Kjører jeg på trinn 3 kommer lavere temp, men høy luftmengde. Min tar luft ved motorrom(kupe)

Tips : Registeret kan være tett. Slim og høy glykolblanding setter også ned COP faktoren/vekslingraden.

Husk at dimensjon på rør og kuplinger må være godt dimensjonert. Gjerne 1" hvis mulig, min 16mm innvendig.

Varmeren brukes kun sen høst og tidlig vår, ikke på vinteren. 10 kw burde holde til defroster med evt dieselvarmer som hjelp til varme i kupe.

Bare for å forstå deg riktig: Har du en Eber for å varme opp vann, og to varmeregistre for å hente ut varmen til luft?

Ja Eber 5  varmer vann til de to varmeregistere som skulle i teorien gir  12kw ved 80 grader vann

"Seasu"

Eber 2000w tar inne luft fra klesskapet,  Isoterm 10.000W har både inne og ute luft.

glykolblanding 50/50 .

Som info tar ut vann fra Forden 100HK 12mm rør utvendig har 300l varmt vann 80 grader på 20/30 min og en bilvarmer blåser mye varmluft.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Ok, ikke at jeg forstår hensikten din med denne konfigurasjonen, men det blir en annen sak.

Eber D5W gir 5kW, stemmer det? I tilfelle er utgangseffekten på dine to varmeregistre maks 5kW - effekttap.

Det er ikke vanntemperaturen inn på registeret alene som bestemmer hvor mye effekt det kan gi, det er energien inn. Hvis du skal få 12kW ut av defrosterene ved å putte 5 inn, må du i tilfelle varme opp vann i et reservoar (vv-bereder) hvor du henter ut energien over kortere perioder. 5kW inn og 12kW ut går dårlig opp så sant man ikke har varmepumpe :smiley:

Tror jeg forklarer meg elendig forsøker å si er at  Eber D5W er for stor for de to varmeregistre, som skulle gi 12kw.

den går jo mest på 1/2 fart.

Med en eber på 5 kv skulle den gått på fullfart bestandig når en forsøker å trekke ut 12kw det burde være umulig.,

Vannet inn var over 80 grader, skal ta nye målinger

Redigert av roger-jo (see edit history)

Tror jeg forklarer meg elendig forsøker å si er at  Eber D5W er for stor for de to varmeregistre, som skulle gi 12kw.

den går jo mest på 1/2 fart.

Å, da forstår jeg. Da høres det jo ut som om at du ikke klarer å trekke ut effekten fortløpende. Eberen senser at temperatureren er grei, og girer ned.

Takker for magen gode innspill.

Skal prøve å lufte litt en av dagene, og sjå over opplegget.

Er fabrikkmontert fra Viknes. 08 mod.

Har vurdert å prøve blende et par av uttakene og sjå korleis det blir.

Skal være god sirkulasjon fra en 340 hk Yanmar, har rundt 80grader driftstemperatur.

Vurderte ekstern pumpe for å få større sirkulasjon, skal se litt på gjennomstrømming.

Isolere slanger blir ikkje, da får det være slik det er.

Er ute etter en quik fix, ellers så er eg fornøyd.

(Quik fix i båt Har eg forresten aldri høyrt om

Ja, er det ikke egentlig det Lars? For deg som har en Yanmar av moterat størrelse (husker ikke effekten på motoren din) skjønner vi jo fort at det blir leit å hente ut veldig mye spillvarme fra en defroster. Men noe blir det jo :smiley:

En 44 hk diesel som kjøres på la oss si 30 hk effektuttak vil ved optimistisk effektivitet 40% avgi 45 hk i form av varme til kjølevannet/sjøen (og bittelitt til luft). Dette er vel ca 33kW. Så det er ingen mangel på spillvarme som enkelt kan utnyttes. Hvis defroster har en gjennomstrømning på 30 liter i minuttet og senker temperaturen på kjølevannet 5 grader tar den ut 10.5 kW. Hvor disse blir av er selvsagt en annen sak..

Redigert av Fantino (see edit history)

Med en eber på 5 kv skulle den gått på fullfart bestandig når en forsøker å trekke ut 12kw det burde være umulig.,

Vannet inn var over 80 grader, skal ta nye målinger

Hva er det som regulerer effekten på Eberen da? Hvis den føler på vanntemperaturen inn på defrosteren tror den jo at det er varmt og setter ned effekten.

Neida, jeg mener serie. Bildet var kanskje ikke så selvforklarende. Jeg må slett ikke ha 2 by-passer for å kunne velge.

Her er noe tekst som kanskje gjør det lettere å forstå:

Studerte det bildet en gang til nå, og det var jo et veldig smart opplegg! Stort enklere med alle valgmuligheter blir det vel neppe.

Hvordan har du koblet sirkulasjonspumpa? Har du en forrigling mot vifta i defrosteren?

Jeg har koblet bereder og defroster i parallell, og satt på stengekraner slik at jeg kan stenge en og en krets. Det blir også kun to kraner som må manøvreres.

Ingen forrigling mot defrostervifte. Men den styres av en 3-veis bryter:

1. Bare sirkulasjonspumpe.

2. Sirkulasjonspumpe og viftehastighet 1.

3. Sirkulasjonspumpe og viftehastighet 2.

Her er noen flere bilder som viser opplegget:

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1218/sirkulasjon.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1218/defroster1.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1218/defroster2.jpg

Jeg var litt i tvil om jeg skulle velge parallell- eller seriekobling, men bestemte meg for det siste da jeg vurderte varmtvann som 1. prioritet når begge skulle kjøres samtidig. Når behovet for varme i salongen er viktigst, er det bare å velge bort vv-tanken. Defrosteren er plassert under benk på bb side i salongen. Jeg er veldig fornøyd med løsningen. Ellers er jeg litt i tvil om nødvendighet av sirkulasjonspumpen. Den går normalt ikke når kjølevannet bare går gjennom vv-berederen og det er god varme i vannet etter mindre enn en halvtimes motorgange. Slik jeg har koblet defrosterbryteren har jeg ikke kunnet teste defrosteren uten sirkulasjonspumpe.

Eivind

Hva er det som regulerer effekten på Eberen da? Hvis den føler på vanntemperaturen inn på defrosteren tror den jo at det er varmt og setter ned effekten.

eber D5w lever i sin egen verden og tenker bare på seg selv, når utløpstemperaturen kommer opp på .settpk. ca  85 grader girer den ned på 1/2 fart

og kjører slik til vannet blir kalt nok ca  70 grader girer den opp på fullfart igjen.

Og da Eber leverer 5kw, så i teorien hvis en eller flere defrostere greier å trekke ut  10kw så burde eberen  gått på fullrulle bestandig.

Og da Eber leverer 5kw, så i teorien hvis en eller flere defrostere greier å trekke ut  10kw så burde eberen  gått på fullrulle bestandig.

Det er jeg enig i. Men for at det skal skje er det jo en forutsetning at Eberen vet at energien blir brukt. Hvis den ligger og senser på vannet ut vil den jo regulere ned når temperaturen er høy.

Er det mulig å øke sirkulasjonen gjennom Eberen? I tilfelle må den jo hele tiden jobbe på høygir for å holde ut-temperaturen oppe. Hvis ikke, er det mulig å flytte føleren til sekundærsiden på defroster? Der får du jo temperaturfallet i kretsen. Bruker du den ikke får du varmt vann ut, og Eberen vil fremdeles gire ned.

Den kommer vel på torsdag eller fredag, etter at jeg har reist en tur hjem til Stavanger. Håper Trude henter den slik at den ligger klar til testing når jeg kommer hjem søndag kveld. Det er alltid artig med duppeditter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...