larsen2000 Startet 29.Desember.2015 Del på Facebook Startet 29.Desember.2015 Bolten til anoden knakk tvers av.. Hvordan får jeg fikset dette, må det bores og gjenges opp på nytt? Vanskelig å komme til rett på selv ved å ta av propellen da det er kort avstand opp til bolten. Tips mottas med takk! :) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 29.Desember.2015 Del på Facebook Svart 29.Desember.2015 Er bolten sveisbar? Da kan du kanskje sveise på en pinnebolt og feste anoden med en mutter. Om du deretter bruker vannfast fett på gjengene vil det være enklere å demontere neste gang. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
larsen2000 Svart 29.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2015 Aner ikke, har ikke sveiseapparat heller.. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 29.Desember.2015 Del på Facebook Svart 29.Desember.2015 (redigert) Var bolten hard å skru før den brakk av, eller brakk den lett? Det er vanskelig å se på bildet, men det ser ikke ut som det står igjen så mye som en millimeter utenfor gjengene heller, da kan man ofte få tak med en wisegrip å skru ut resten. Det hender de korroderer og brekker rett av, og da er det ofte enklest å lime på en litt mindre bolt med litt superlim e.l. for å få noe man kan bruke til å skru ut resten, men da kan ikke bolten sitte altfor godt fast. Et annet alternativ er sveising, dersom det er mulig, men ikke gå helt bananas med varme, drevet er aluminium og leder godt varme, og det finnes pakninger og diverse plastikk og gummideler i drevet som ikke tåler varme like godt. At drevet er aluminium er også problemet ved boring, dersom man ikke treffer akkurat midt i bolten for å få inn en grisepikk eller utrekker av et eller annet slag, går boret rett igjennom aluminiumen. Redigert 29.Desember.2015 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Desember.2015 Del på Facebook Svart 29.Desember.2015 Bolten er nok syrefast, og det gjør jo ikke saken noe enklere. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
larsen2000 Svart 29.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2015 Den var dessverre ganske hard.. Den knakk litt inni hølet, så ikke mulig å få tak med noe på utsiden. Bare en syk tanke - kan det være mulig å bore tvers igjennom og sette i ny bolt med skive/mutter på oversiden, eller vil det gå utover effekt e.l. på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 29.Desember.2015 Del på Facebook Svart 29.Desember.2015 Det er ikke så enkelt.. Det jeg har hatt mest hell med er å sette et merke med en kjørner og borre med først små bor deretter gradvis større. Ofte kommer restene av bolten ut som en krøll med metall slik at du ikke ødelegger gjengene. Har dog ikke så mye erfaring med å bore i syrefast. Du må ha skarpe bor av god kvalitet og gjerne en batteridrill, føler disse er letter å styre hastigheten på. Sikkert fordi de er både til å skrue og borre med. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Desember.2015 Del på Facebook Svart 29.Desember.2015 (redigert) Hvis bolten er langt nok inn i hullet kan det jo være en tanke å først bruke et bor eller en forsenker med samme diameter som hullet for å få senterhull plassert før man bruker små bor. Kommer man skjevt ut istarten er det vanskelig å hente seg inn. Ikke bruk altfor lite bor i starten, det kan jo knekke i bolten og da blir det enda verre. Må nok ha cobolt bor av beste type for å bore i syrefast, samt kanskje litt skjæreveske (WD40 o.l. funker vel også) for smøring/kjøling. Og kanskje vinkelforsatt om de minste/korteste batteridrillene ikke kommer mellom propellaksling og bolt. Boltuttrekker (extractor) kan jo også funke når man har fått boret hullet stort nok. Oppvarming med gassbrenner bør man kanskje være forsiktig med men kan jo hjelpe. Når alt er avkjølt er det mulig den slipper lettere. Ligger noen snutter på youtube om lignende problemer Redigert 29.Desember.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 30.Desember.2015 Del på Facebook Svart 30.Desember.2015 (redigert) Her en annen type ekstrator som kommer med tilpasset borstørrelse. Tror ikke jeg vil anbefale den, de har en tendens til å knekke slik som her. Antar at den gjør slik at bolten sitter enda bedre fast i hullet da den antagelig utvider bolten noe. Redigert 30.Desember.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
index Svart 30.Desember.2015 Del på Facebook Svart 30.Desember.2015 Jeg ville ha holdt meg langt unna grisepikken her! Forsiktig borring er det som skal til! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 30.Desember.2015 Del på Facebook Svart 30.Desember.2015 Holder med Index her! When in doubt - use grisepilt. Jeg vil heller si: When in doubt - let the pig-dick be. Grisepikk har gjort vondt verre for mange. For at man skal ha suksess med grisepikk er det en forutsetning at den gjenstående delen av skruen ikke sitter for hardt i godset. Hvis ikke har pikken en lei tendens til å knekke. Og knekker grisepikken i skruen har man et helv... med å få utbedret den knekte skruen. Så lenge det er snakk om en rustfri skrue som har knekt i aluminium er det en overhengene sannsynlighet for at den sitter meget godt fast i korrosjon. Når det korroderer mellom gjengene blir det en utrolig sprengkraft i forbindelsen. Dersom skruen er knekt fordi den er trekt for hardt til er saken en annen. Da kan det hende at skruerestene sitter løst. I de tilfellene fungerer det med grisepikk (eller gjerne andre skrueekstraktorer med litt mer heldig utforming). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 30.Desember.2015 Del på Facebook Svart 30.Desember.2015 (redigert) Jeg synes i utgangspuntet at en rustfri bolt i aluminium er en dårlig løsning, spesielt når den skal demonteres jevnlig. Jeg ville boret ut skiten og montert en gjennomgående bolt med skive og flatt hode på baksiden. Da skulle du slippe slike problemer for ettertiden. I tillegg til at du trenger et bor av god kvalitet, er det viktig å bore med lavt turtall og godt trykk på boret. Derfor er det farlig å bore for langt med tynt bor som lett brekker. Da det er viktig å bore nøyaktig i senter bør en markere starten med et kjørnemerke. Redigert 30.Desember.2015 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Scand29bal Svart 30.Desember.2015 Del på Facebook Svart 30.Desember.2015 i tilllägg kan man även annvända ett vänster borr. har man tur så kan man med enbart vänster borr och värme få skruven till att släppa. Lycka till Sitér dette innlegget Link to post
KjetilSt Svart 30.Desember.2015 Del på Facebook Svart 30.Desember.2015 Synes denne typen er å foretrekke fremfor grisepikk: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Skrueuttrekkersett-25-deler-2000024141/ Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Desember.2015 Del på Facebook Svart 30.Desember.2015 i tilllägg kan man även annvända ett vänster borr. har man tur så kan man med enbart vänster borr och värme få skruven till att släppa. Lycka till Kommer den ikke med venstrebor er det bare å gå opp i dimensjon til skruen er borte. Gjeng opp og sett inn løsgjenger. Grisepikk o.l. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Teerex Svart 31.Desember.2015 Del på Facebook Svart 31.Desember.2015 (redigert) Synes denne typen er å foretrekke fremfor grisepikk: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Skrueuttrekkersett-25-deler-2000024141/ Takk for tipset, visste ikke at Biltema hadde den typen også. Viktig med denne typen at man bruker så stor dimensjon som mulig og at man bruker T-håndtak for å utligne kreftene på uttrekkeren, De har en lei tendens til å knekke om man bare bruker f.eks. fastnøkkel siden man får en sidekraft da. Ser de har ymse typer bl.a. et gjengesett med 2 typer grisepikker med både fine og grove skjær (de med fine skjær får man jo kjøpt separat også). Og så disse typene også men tror ikke man får noen særlig kraft med disse før de slipper. Men hvem vet. Og så har vi den litt mere avanserte typen her med venstrebor. Redigert 31.Desember.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
adeneo Svart 31.Desember.2015 Del på Facebook Svart 31.Desember.2015 (redigert) Hvorvidt slike ekstraktorer for bolter knekker eller ikke, har nok en del med kvaliteten og brukeren å gjøre. Jeg har hatt det samme settet med slike ekstraktorer som KjetilSt lenker til ovenfor i 20 år, dog kjøpt av Adolf (Wurth), ikke Biltema, og vil påstå at de er nærmest uknekkelige, og selv etter gjentatt bruk, sikkert hundrevis av ganger, hvor de er banket inn og dratt til med latmannsarm, er de nesten like fine, med unntak av noen få skader fra litt uvøren verktøybruk for å få dratt de ut igjen. Grisepikk knekker generelt heller ikke dersom kvaliteten er god, og man bruker de riktig, og har den fordelen at de skrur seg inn helt til kraften er stor nok til at bolten løsner. Ulempen er selvfølgelig at bolten kan utvide seg noe, og sette seg enda mer, men dersom grisepikken knekker før bolten løsner, er det enten elendig kvalitet, eller feil bruk, for eksempel skjev kraftfordeling. Jeg må nok innrømme å ha knekt noen grisepikker selv, en gang i blokka på en Porschemotor fra 1959, som var en liten hyggelig opplevelse, så at de kan knekke er helt sikkert, og de er helvetes harde å bore ut igjen. Og for ordens skyld, det bør uansett varmes i godset rundt, aluminium utvider seg en del mer enn syrefast stål, eller hva enn bolten er laget av, og de løsner som regel ganske lett når aluminiumen er varm. Den delen av drevet det er snakk om her, kan som regel varmes en hel del, bare pass på at det ikke blir for varmt inn mot selve huset på drevet. Redigert 31.Desember.2015 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Desember.2015 Del på Facebook Svart 31.Desember.2015 Mulig grisepikker ikke knekker så lett som jeg skal ha det til Adeneo. Når jeg tenker meg om har jeg faktisk aldri knekt en grisepikk, kun reparert blokker o.l. hvor andre har knekt en i forsøk på å få ut restene av en skrue. Konklusjonen min har derfor vært at det er bedre å få ut skruen på en annen måte med det samme. Jeg har heller ikke tall på hvor mange slike ekstraktorsett jeg har sett i skuffene rundt om kring hvor de minste mangler. De store derimot er jeg enig i at tåler mye juling. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tb55 Svart 31.Desember.2015 Del på Facebook Svart 31.Desember.2015 En mutter som legges oppå hullet/bolten og sveises, er nå den metoden jeg har brukt mange ganger. Etter sveising er mutter og skruen gjerne rødglødene. En rask nedkjøling med vann på en fille sørger for at skruen krymper, og kan i mange tilfeller skrues ut for hånd...... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Desember.2015 Del på Facebook Svart 31.Desember.2015 Men den "vanlige" "gjennomsnitts" båtbrukeren har vel ikke sveiseutstyr? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
larsen2000 Svart 31.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Desember.2015 Takk for supre tips! Har brenner og drill/bor tilgjengelig, så ser hvordan det er å komme til med boring før jeg ser og jeg borer ut rester eller går på med utdrager. Skal gi tilbakemelding på status, tar noe tid før jeg får prøvd da det ikke er på min båt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Desember.2015 Del på Facebook Svart 31.Desember.2015 En mutter som legges oppå hullet/bolten og sveises, er nå den metoden jeg har brukt mange ganger. Etter sveising er mutter og skruen gjerne rødglødene. En rask nedkjøling med vann på en fille sørger for at skruen krymper, og kan i mange tilfeller skrues ut for hånd...... Men det er snakk om syrefast og bolten er knekt nede i hullet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
index Svart 31.Desember.2015 Del på Facebook Svart 31.Desember.2015 Mulig det bare er meg, men mine erfaringer med grisepikk er heller labre. Har knekt flere av dem enn jeg har fått ut bolter, så jeg foretrekker derfor heller å borre ut bolten i stedet. En knekt grisepikk lar seg ikke borre ut, og selv om den ikke knekker hender det at den lager så mye press på godset rundt at dette sprekker i stedet. Et elendig stykke verktøy, rettt og slett! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Scand29bal Svart 1.Januar.2016 Del på Facebook Svart 1.Januar.2016 för mig så har grippickar fungerat bra när man vet med sig att det inte sitter inåthelvete hårdt fast. tex när man har dragit av en bult när man drar åt dom eller liknande. när man drar av en bult man skall lossna känner man nästan direkt om det kommer fungera med grispick. jag föredrar att avännda vänster borr, och eventuellt testa lite försiktigt med en grispick känner jag att det antagligen inte kommer att fungera tar jag ur den och borrar vidare. när man har en bit kvar på bulten alltså när den inte har gått av precis vid kanten så annvänder jag sånna här och dom fungerar otroligt bra. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Januar.2016 Del på Facebook Svart 1.Januar.2016 när man drar av en bult man skall lossna känner man nästan direkt om det kommer fungera med grispick. jag föredrar att avännda vänster borr, och eventuellt testa lite försiktigt med en grispick känner jag att det antagligen inte kommer att fungera tar jag ur den och borrar vidare. Og det handler litt om å ha en "fingerspits-gefül" når man skrur. Akkurat det tror jeg må komme med erfaring og prøving/feiling, ikke bare ved å se videoer på youtube. Som Lars nevner har kanskje ikke alle et sveiseapparat tilgjengelig for å fikse slike småting. Det hjelper heller ikke å ha et om man ikke kan bruke det. Det samme er det egentlig med annet håndverktøy. Det å bore ut en rustfri skrue av et aluminiumsboss kan fort bli fiasko. Boret har en lei tendens til å skjene ut av skruen og inn i aluen. Det krever gjerne litt trening, og det hjelper å gjøre det inne i et varmt verksted med god belysning, god adkomst og arbeidsstilling, skarpe bor og godt verktøy de første gangene Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.