Jump to content

Bolten til anode knakk. Hvordan bore ut denne?

larsen2000

Recommended Posts

Nå er det ikke en enkel fasit på "knekt bolt" . Men når rustfritt står skrudd ned i alu, og bolten knekker, så kan man med rimelig god sikkerhet vite at det er god kontakt mellom gjengene nedi der. En tynn skrue, fks 5mm vil det være risikosport både å borre og å skru ut med grispikk. I slike tilfeller har jeg borret så stort at godset på skruen er (nesten) helt vekk på ene siden. Derpå klarer en forhåpentligvis og pirke skruen løs fra godset rundt og trekke restene ut. Er det for mye skade på gjenger, lar det seg vanlivis gjøre å borre/gjenge opp en dimensjon ?

Og som Lars sier, så har ikke alle sveiseapparat. Men det nå solgt noen hundretusen sveiseapp. i landet, så noen er det i alle fall...... :giggle: 

En ting er å sveise i stål og jern, noe annet i syrefast.

Min gamle Viking MIG fra 1987 funker fortsatt, men har ikke prøvd å sveise alu og rustfritt med den ennå. Kanskje det finnes utstyr å få tak i til den fortsatt  :smiley:

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Min gamle Viking MIG fra 1987 funker fortsatt, men har ikke prøvd å sveise alu og rustfritt med den ennå. Kanskje det finnes utstyr å få tak i til den fortsatt  :smiley:

Jeg er nybegynner og trener litt på å sveise med pinne og TIG. Min erfaring så langt er at det går minst like lett på rustfritt som på vanlig stål når en bruker riktig elektrode . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ja med MIG/MAG kreves det vel litt mere, bl.a. annen dekkgass osv. for å sveise andre metaller enn stål og jern.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

har svetsat många gånger med MIG i rostfritt, dock tappar man egenskapen rostfritt om man inte annvänder lämplig tråd då förstårs. att TIG svetsa rostfritt är nästan det lättaste och syrafast rostfritt är ju som en dröm. bara att torka av med lite T-röd och sedan köra. Men klart jag förstår att inte alla har en svets. eller rätt verktyg heller och kanske saknar kunskap för det brukar ju gå lite hand i hand. om du har intresse för verktyg har du antagligen en aning om hur du skall annvända dom. kanske det är lättast för personen här att lämna bort det? visst det kostar kanske några kronor?

Lettere å sveise i rustfritt / syrefast enn svart teerex. Men hvis det er skruer av små dimensjoner vil jeg vel holde en knapp på TIG. Man får vesentlig mer kontroll med smeltebadet. Fort gjort å få bindefeil på så små sveiseoperasjoner med MIG. Å få en elektrode ned i den mutteren for å sveise den fast i en knekt skrue blir enda værre.

nå solgt noen hundretusen sveiseapp. i landet, så noen er det i alle fall...... :giggle:

Ja, men man må jo kunne bruke det også :wink:

Redigert av Komodo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...