Viksund Bravo Startet 2.Januar.2016 Del på Facebook Startet 2.Januar.2016 (redigert) Hei Mine 2 stk AGM batterier på 150Ah hver, ser ut til å være kaputt. Siste sesongen har de blitt merkbart dårlige, og jeg gav beskjed til forhandler som ville ta de inn til en test. Der testet de med resultatet: Friskmeldt. Dette rimer ikke med hvordan jeg opplevde kapasiteten, og jeg tok en egen test. Kjøpte inn 100W pære, og startet måling og logging. Batteri A: Spenning før test 13,14V (Stått noen uker uten lading) 4 minutter senere, kl.11.49: 12,58V 13.06: 12,53V 14.22: 9,66V 14.42: 8,6V For meg ser det helt kaputt ut. Forhandler har "stress-testet" batteriet, samt satt på 10W pære over en periode. Jeg greier ikke å se annet enn at det er gåent. BAtteri B: Tomgangspenning før test: 13,15V(Stått noen uker uten lading) 3 min senere, kl 14.48: 12.62V Kl.15.42: 12,46V Kl.16.44: 9,85V Har nå satt begge batterier på lading igjen, og tar en ny test i morgen. Jeg mistenker ikke at forhandler prøver å lure meg, men tror testene deres gir feil resultat. Bl.a mener jeg en 10W pære er for liten effekt til å få riktig bilde. Jeg har også fått datablad på batteriene, og der kan jeg se hvor høy spenning batteriene skal ha etter f.eks 20 timer med belastning 95W. Utfordringen er jo å overbevise forhandler om at batterier er kaputt, men med logging av resultat håper jeg det skal gå bra. Hva mener dere om testmetode og resultat? Spenningen skal da ikke dette som en stein slik som dette, selv om den kryper opp igjen når batteriene har hvilt en stund etter testen? Redigert 2.Januar.2016 av Viksund Bravo (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Joerg Becker Svart 2.Januar.2016 Del på Facebook Svart 2.Januar.2016 Regner vi 100W med 12,5V da blir det 8A.8A x 2 timer = 16Ah. Men, du gikk for lang med denne testen : maks utlading er vanligvis ved ca. 10,5V. Det betyr at batteriene dine var flate etter 1 time / uttak av ca. 8Ah. På 150Ah burde du ikke se noe laver spenning enn 12,8V (12,5V med normal bly-syre). Ville noen spørre meg da ville jeg antar at dine AGM er enten sulfatert, eller uttørket. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
pipe Svart 2.Januar.2016 Del på Facebook Svart 2.Januar.2016 (redigert) Utfordringen din må være å overbevise forhandleren om at du har fått to batterier med fabrikkasjonsfeil.Når vi snakker om to stykk batterier og ingen av de har en kortsluttet celle så er det ditt bruk som har ødelagt batteriene.Ganske sikkert har batteriene dine sulfatert eller godt tørt og det er ikke selgeren eller produsenten av batteriene sin skyld. Redigert 2.Januar.2016 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pege Svart 2.Januar.2016 Del på Facebook Svart 2.Januar.2016 Ifm jobb tar vi stadig vekk utladertester på store (og små) batteribanker. Riktignok er dette 48V system med stort sett 2 V celler ( noe 6V og noen 12V). Alle (for tiden) er gelbatterier, men har også jobbet med syrefylte. Jeg måler totalspenning hele tiden og tar opp tid/spenningskarakteristikk. Cellespenninger måles før og etter utladetest. Da sjekkes hver celle og det ses også på symetri i banken. Men det viser seg flere ganger at dersom utladekurven de første 5 - 10 min ikke følger kurven til figur 1. er det tegn på at batteriet, celle(er) er defekt. Dårlige batterier har kurve like figur 2. Den lille "knekken" er en indikasjon på at batteriet er ok og at kjemien starter. Figur 1 Utladekurve på gode batterier. Utladekurve for dårlige batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 2.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2016 Takk for tilbakemeldinger. Jeg tar kontakt med leverandør til uka. Batteriene har hatt et godt liv uten dype utladinger, og ladespenninger er dobbeltsjekket med leverandør, så her er noe muffens. De forrige batteriene varte mange år med samme oppsettet. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
JRK Svart 2.Januar.2016 Del på Facebook Svart 2.Januar.2016 Hei Under forutsetning av at batteriene virkelig har vært toppladet før testen, så er begge batteriene ødelagte. Målingene er typiske for sulfatere eller uttørkede batterier. I og med at start / vilespenningen var såpass høy er det tydelig at den del av batteriet som virker er bra, men at blyarealet er for lite. Med andre ord du sitter igjen med 20 til 30 ampers batterier. Så er det endel spørsmål som dukker opp; Hvor gamle er batteriene, er de innenfor leverandørens garanti. Normal levetid for AGM er 5 år pluss. Om ikke det ikke er noe garanti som gjelder, kan du prøve å reklamere etter 5 års reklamasjonslov. Da vil de noen batterileverandører prøve å overbevise deg om at noe er galt hos deg. Overladning, for høy, fot lav ladespenning osv. Du bør sjekke krav til ladespenning fra leverandør mot det du faktisk lader med, på forhånd. Om dette er i orden er det bare å presse på forhandler. Har du i tillegg gjort utladetester tidligere og ikke minst orientert forhandler tidligere, har du en god sak Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 2.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2016 Hei Batteriene er fra 2014, så de har altså vart 1 sesong. Har kontaktet leverandør i høst, så prosessen er igang. Har også dobbeltsjekket ang ladespenninger. Så håper det lander på beina. Det som forundrer meg mest er at leverandøren friskmeldte batteriene. Da vil jeg tilby meg å låne bort min fine testrigg med 100W lyspære :-) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Komodo Svart 3.Januar.2016 Del på Facebook Svart 3.Januar.2016 Ut fra min erfaring med de som selger batterier holder jeg på den siste. Testen deres er jo helt bak mål, men mange tror jo batterier er ok bare man får opp spenningen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Viksund Bravo Svart 8.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2016 Fikk en hyggelig telefon om at jeg bare kunne hente 2 nye batterier. Så da får jeg håpe de nye batteriene er bedre. Iflg leverandør av solcelle og regulator var det et kjent problem at Gel og AGM hadde kortere levetid enn bly/syre..... Det var litt overraskende. Og blir nesten i tvil om hva jeg skal velge. Men blir vel AGM, siden jeg får 2 batterier som erstatter de gamle. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.