Jump to content

Rana 20, lage ny aktervegg

mgrana

Recommended Posts

Hei.

Skal lage ny aktervegg på min Rana 20, da jeg ønsker en mindre/smalere dør pga endringer innvendig og lage til utvendig styreposisjon på styrbord side.

Noen forslag til materiale jeg kan lage denne veggen av? Kryssfiner vil jeg tro kommer til å bøye/vinde seg med tiden!? Original veggen er laminert på begge sider og holder seg helt rett og plan selv om den er bare 15-16mm tykk. Usikker på hvilke materiale den er laget av.

Setter stor pris på tips! (Ps,vil ikke lage ny av glassfiber)

bilde

Har ikke bygget mye selv, men det virket som om vannfast kryssfiner som lakkes eller smøres inn med epoxy, evt plastes inn, er en ganske vanlig byggemåte.

Kryssfiner er jo laget med trefibre som krysses, akkurat for å unngå det du beskriver, nemlig at plata "slår seg".

Ellers er jo divinycell aktuelt. Varmt, lett, og sterkt, men ganske dyrt...

• 11 måneder senere...

Har nettopp solgt en Rana 20 med 140hk suzuki, var vel ca 30 knop max, å ca 22 mars. 18-20 l marsfart. Utrolig go båt,men legger seg litt ved fart over 15 knop men løses sikkert lett med trim flaps. (Hadde ikke flaps). Det er jo en bred å stødig båt.

OK.vet du ca forbruk når du gikk i marsfart?vet du om det er mye arbeid å bygge om til selvlensende dekk?

OK.vet du ca forbruk når du gikk i marsfart?vet du om det er mye arbeid å bygge om til selvlensende dekk?

Mener i underkant av 1 l per nm. Ca 18-20 l t.

Ombygging til selvlens vet jeg ikke... Men jeg hadde pumpe og ekstra forbruks bat. Hadde ALDRIG noe problem med at det ble mye vann i kjølen.... Liker det høye fribordet som er uten selvlens, trygt for barn (har t 2 &5 år)

Guest Balder..

Hei, hvis du ønsker å bygge opp ny i tre så er det bare ett godt valg, det som ofte kalles "finskfiner"...mørkebrun impregnert finerplate som er utrolig vannfast og lett å jobbe med, bruk 15mm, fås kjøpt i de aller fleste byggvare foretninger.

Jeg bruker denne utvendig på små jaktbuer som står på understell for transport, da kun 6mm (har 10år gamle buer som kun har stått ute og er like fine) bygger også tilhengere med hundehus for atv transport av jakthunder med disse platene.

Bare sørg for å fuge/sparkle alle avsluttninger med tec7 så du får en "hel" overflate som går over i glassfiber/plasten som det bygges mot.

Mal det så med 2 komponent epoxy maling med overlapp inn på båtkroppen og veggen overlever båteier :)

Har vært snekker i ca 30år.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...