mgrana Startet 5.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 5.Januar.2016 Hei. Skal lage ny aktervegg på min Rana 20, da jeg ønsker en mindre/smalere dør pga endringer innvendig og lage til utvendig styreposisjon på styrbord side. Noen forslag til materiale jeg kan lage denne veggen av? Kryssfiner vil jeg tro kommer til å bøye/vinde seg med tiden!? Original veggen er laminert på begge sider og holder seg helt rett og plan selv om den er bare 15-16mm tykk. Usikker på hvilke materiale den er laget av. Setter stor pris på tips! (Ps,vil ikke lage ny av glassfiber) Sitér dette innlegget Link to post
Bassjohansen Svart 5.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 Har ikke bygget mye selv, men det virket som om vannfast kryssfiner som lakkes eller smøres inn med epoxy, evt plastes inn, er en ganske vanlig byggemåte. Kryssfiner er jo laget med trefibre som krysses, akkurat for å unngå det du beskriver, nemlig at plata "slår seg". Ellers er jo divinycell aktuelt. Varmt, lett, og sterkt, men ganske dyrt... Sitér dette innlegget Link to post
mgrana Svart 5.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 Takk for tilbakemelding. Det finnes vel mange typer kryssfiner, så spørs hvilken type som egner best? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 5.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 (redigert) Vill du ikke plaste med glassfiber så utgår divinycell. Da er det vel kryssfiner med vannfast lim og så behandle det med noe ☺ kryssfiner kan fint slå seg så greit og stive det av litt. Er kanskje kryssfiner belagt med teak på begge sider som er på båten nå..? Redigert 5.Januar.2016 av boble65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mgrana Svart 5.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 Det som er der i dag ligner litt på respatex? Er helt glatt overflate med trestruktur.... Selvfølgelig, er glassfiber/polyester eller epoxy det beste bør jeg kanskje gå for det. Men hvilket materiale egener seg best som basis? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 6.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2016 Kva med King starboard? https://www.maritim.no/king-s-b-xl-244x122-12-7mm-hvit#.Vo0gyey5SnM Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Hei. Har ikke noe med Bakvegg å gjøre. Men jeg vurdere å kjøpe en slik båt Rana 20 med Utenbordsmotor suzuki 90 4 takter. Ser du har 90 Honda på. Vilken Fart får du? og forbruk? Hvordan er båten ellers? Sitér dette innlegget Link to post
Thomas mortensen Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Har nettopp solgt en Rana 20 med 140hk suzuki, var vel ca 30 knop max, å ca 22 mars. 18-20 l marsfart. Utrolig go båt,men legger seg litt ved fart over 15 knop men løses sikkert lett med trim flaps. (Hadde ikke flaps). Det er jo en bred å stødig båt. Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 23.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2016 Har nettopp solgt en Rana 20 med 140hk suzuki, var vel ca 30 knop max, å ca 22 mars. 18-20 l marsfart. Utrolig go båt,men legger seg litt ved fart over 15 knop men løses sikkert lett med trim flaps. (Hadde ikke flaps). Det er jo en bred å stødig båt. OK.vet du ca forbruk når du gikk i marsfart?vet du om det er mye arbeid å bygge om til selvlensende dekk? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2016 Hvor mye veier disse båtene uten motor? (og da tenker jeg ikke på hva det står i brosjyrene!) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Thomas mortensen Svart 24.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2016 OK.vet du ca forbruk når du gikk i marsfart?vet du om det er mye arbeid å bygge om til selvlensende dekk? Mener i underkant av 1 l per nm. Ca 18-20 l t. Ombygging til selvlens vet jeg ikke... Men jeg hadde pumpe og ekstra forbruks bat. Hadde ALDRIG noe problem med at det ble mye vann i kjølen.... Liker det høye fribordet som er uten selvlens, trygt for barn (har t 2 &5 år) Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 24.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2016 OK. Blir kanskje noe mindre med 50hk mindre enn din.Også farta går ned å.Når man er mange i båten....hvordan er han da i sjøen?mister man mye fart Sitér dette innlegget Link to post
Thomas mortensen Svart 24.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2016 Hadde en 90 hk evinrude på før, fikk vel en 20 - 25 knop, men var mest ca 16-19 knop marsj fart. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 24.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2016 Hei, hvis du ønsker å bygge opp ny i tre så er det bare ett godt valg, det som ofte kalles "finskfiner"...mørkebrun impregnert finerplate som er utrolig vannfast og lett å jobbe med, bruk 15mm, fås kjøpt i de aller fleste byggvare foretninger. Jeg bruker denne utvendig på små jaktbuer som står på understell for transport, da kun 6mm (har 10år gamle buer som kun har stått ute og er like fine) bygger også tilhengere med hundehus for atv transport av jakthunder med disse platene. Bare sørg for å fuge/sparkle alle avsluttninger med tec7 så du får en "hel" overflate som går over i glassfiber/plasten som det bygges mot. Mal det så med 2 komponent epoxy maling med overlapp inn på båtkroppen og veggen overlever båteier :) Har vært snekker i ca 30år. Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 4.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2017 Hadde en 90 hk evinrude på før, fikk vel en 20 - 25 knop, men var mest ca 16-19 knop marsj fart. Regne med den 90hk brukte mye bensin om den var 2 takter? Hvor stor er Plassen bak? Tenke fra bakvegg og bredde fra rekke til rekke Kan jeg spørre va din båt gikk for? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.