Eureka Startet 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 7.Januar.2016 Begynner med dagens bilde fra kjøkkenbenken. Det merkes at sola har "snudd".Syd for meg har jeg en del fjelltopper. De høyeste på 1400 meter.På julaften kom sola frem i 20-25 minutter mellom klokken 11 og 12.I skrivende stund, kl 13:40,er den fortsatt fremme men er iferd med å forsvinne bak et nærmereliggende, lavere fjell.-lang innledning, men hvor mye høyere vil sola stå på himmelen, dag for dag?Synes det er utrolig deilig å kjenne sola varme nå. Selv om Ålesund ikke har mørketid, så føles det slik, siden tiden november og desember stort sett bare har vært regn og tungt grått vær. Kommentar fra moderator: Siden dette kan være relevant også i båtsammenheng er tråden flyttet fra 'Off Topic' til Båtforumet. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 http://www.timeanddate.no/astronomi/sol-maane/norge/oslo Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Eureka Svart 7.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 (redigert) Jo, sol opp og sol ned er en ting, men her er det jaggu noen steinrøyser i veien :) Dagslys er det jo tilnærmet så lenge sola er over horisonten... Sola forsvant bak et fjell 13:45 men solnedgang er 15:25. En digresjon, men denne kompisen dukka plutselig opp i kjøkkenvinduet, inne. Tror hun angrer på at hun trodde våren hadde kommet. Redigert 7.Januar.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 Tjaaa......tipper du har sola over fjelltoppene (1400 m) rundt 28.jan. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 28.januar er notert :) Avstanden til fjelltoppen er 11 km. ( kanskje jeg skulle tipset Kim Jung Un om at jeg har en spektakulære fjelltopp å sette av en hydrogenbombe i) Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 (redigert) Hvordan går det med solhøyden Eureka ? Litt lengre nord i landet begynner vi også å se lysningen av sola i sør. Det er ikke mange dagene før den bikker over fjellkanten her også. Bildet er tatt i dag, sola på sitt høyeste, ca 28 nm nnv for Stetind, Norges nasjonalfjell (med den flate toppen) som ligger til høyre i bildet. Ute-temp minus 12. Snart starter båtsesongen. Redigert 13.Januar.2016 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Nja... Overskyet, vindstille, 1,5 varmegrader. Falt litt snø. Skikkelig tæle i bakken. Ikke vært sol fremme på noen dager. Men klart vær på natta. Blir spennende å se :) Håper det kommer snø før neste kuldeperiode. Jeg er bekymret for et vannrør som ligger under gårdsplassen. Så kranen står og sildrer :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Da noteres 28.januar :) Ikke mye å se til sola, men det er vel antydning til en lysere flekk på bildet. Sola passerte over de høyeste fjellene for ca en uke siden. Men nå er det vel bare å ruste seg til orkan... Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 He, he...jeg bommet med en hel uke ja...trodde egentlig noen med astronomisk navigasjon eller med metrologi som fagfelt kom med et riktig svar på oppgaven. Jeg er ingen astronom, ikke kan jeg astronomisk navigasjon heller, men jeg mener at jordaksens vinkel forandres i forhold til solen med omtrent 15,45 minutter pr døgn. Jeg antok at solen måtte opp 5-6 grader fra din posisjon ved kjøkkenbenken for å komme over fjelltoppen. Da ble regnestykket mitt pluss 21 dager etter at bildet ble tatt. Men passerte sola over toppen for en uke siden, skulle den vel bare 4 grader opp for å passere over. Men morsom hjernetrim likevel. Regner med at noen med peiling kvalitetsikrer regnestykket mitt. Ja, «Tor» er på vei så det er bare å knyte fast skinnhua og klore seg fast. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 (redigert) -såpass, du har regnet det her ut altså! :) Bildet er forøvrig tatt 25 meter over havoverflaten :) - om du vil finregne. Redigert 28.Januar.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Hvorfor har tråden blitt flytter fra OT til åpent forum ? Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Det finnes mange apper for slike data og det finnes og på YR - kommer op for stedet man søker på (Høyre side nedover) Appene gir mange fler data som feks det opprinnelige spm: Hvor mye lengre er dagene blitt (på stedet en bor eller søker) Eksempler fra AppStore: http://itunes.apple.com/us/app/sunrise-sunset-equinox-solstice/id891154864?mt=8 Sjekk og Google Play for de som bruker Droid. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Nils Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Jeg bruker appen Sun Surweyor, som finnes både for android og apple. I den betalte versjonen vises solbanen over kart eller satelittbilder fra google maps. For de som er over gjennomsnittet interesserte i hvordan en kan regne ut solens posisjon,finnes det mer her: Earth System Research Laboratory Der finnes blant annet excel-maler med kode i VBA. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 Noen av de gamle vær profetene her sier at solen stiger med et haneskritt hver dag. Så da er det bare å finne en hane og måle skrittlengden. Å se om det stemmer. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Octant Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 En kan jo gå litt vitenskapelig til verks, og beregne solens høyde i forhold til ens geografiske posisjon. Under D5LA kurset for noen år siden ble det diskutert solens posisjon i forhold til lat/lon og tidspunkt. Selvfølgelig, det er jo hva kurset handler om. Jeg fikk det for meg at dette måtte kunne beregnes og presenteres grafisk på en eller annen måte.Resultatet vises på bildet under; Det hele er basert på et perl skript som jeg har latt gå noen timer nå på morgenkvisten. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 Jeg har regnet litt på det, og svaret er at jeg trives best her i Østfold, hvor sola stort sett er å se hver dag... Hvor høyt den står har mer akademisk interesse all den tid jeg ser solskiva hver dag. Utenom i dag da, hvor vi virkelig får kjenne Tors herjinger i form av at det er helt grått ute, det regner og nå har det jammen begynt å blåse litt også. Mulig jeg skal sette terrassestolene inntil veggen så de ikke flytter seg i løpet av kvelden. Best å være forberedt... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
SeilSJT Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 Denne liker jeg. Mye å leke seg med http://suncalc.net/#/59.4171,10.4645,9/2016.01.29/14:51 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 Utenom i dag da, hvor vi virkelig får kjenne Tors herjinger i form av at det er helt grått ute, det regner og nå har det jammen begynt å blåse litt også. Mulig jeg skal sette terrassestolene inntil veggen så de ikke flytter seg i løpet av kvelden. Ja, Sarpsborg er viden kjent for harde klima. Der er derfor sarpingene er så herdet Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 Det merkes at sola har "snudd". Syd for meg har jeg en del fjelltopper. De høyeste på 1400 meter. På julaften kom sola frem i 20-25 minutter mellom klokken 11 og 12. I skrivende stund, kl 13:40,er den fortsatt fremme men er iferd med å forsvinne bak et nærmereliggende, lavere fjell. -lang innledning, men hvor mye høyere vil sola stå på himmelen, dag for dag? Synes det er utrolig deilig å kjenne sola varme nå. Selv om Ålesund ikke har mørketid, så føles det slik, siden tiden november og desember stort sett bare har vært regn og tungt grått vær. Her er svaret ferdig regnet ut. http://www.timeanddate.no/astronomi/sol/norge/alesund?month=1 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 (redigert) Jeg laget meg en gang et Excell-diagram for solhøyde. Du finner det på Solhøyde Det er temmelig nøyaktig bortsett fra for de aller nordligste områdene i landet. Her kan du sette inn lengde og breddegrad pluss dagen i året og få ut en kurve for solens posisjon på himmelen i løpet av et døgn. Her et eksempel. Redigert 29.Januar.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Octant Svart 30.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2016 Emnet i denne tråden avstedkom en diskusjon om forskjellen mellom solhøyde i henholdsvis Nord- og Sør Norge på jobb i går. Jeg kunne ikke la være, bare måtte prøve. Resultatet vises under; Om det kan brukes til noe nyttig? - neppe. Om det er artig å lage? - jepp! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.