Jump to content

Hvor mye høyere på himmelen står sola, dag for dag?

Eureka

Recommended Posts

Begynner med dagens bilde fra kjøkkenbenken.

1452169889.jpg

Det merkes at sola har "snudd".
Syd for meg har jeg en del fjelltopper. De høyeste på 1400 meter.
På julaften kom sola frem i 20-25 minutter mellom klokken 11 og 12.
I skrivende stund, kl 13:40,er den fortsatt fremme men er iferd med å forsvinne bak et nærmereliggende, lavere fjell.

-lang innledning, men hvor mye høyere vil sola stå på himmelen, dag for dag?

Synes det er utrolig deilig å kjenne sola varme nå. Selv om Ålesund ikke har mørketid, så føles det slik, siden tiden november og desember stort sett bare har vært regn og tungt grått vær.

Kommentar fra moderator: Siden dette kan være relevant også i båtsammenheng er tråden flyttet fra 'Off Topic' til Båtforumet.

Jo, sol opp og sol ned er en ting, men her er det jaggu noen steinrøyser i veien :)

Dagslys er det jo tilnærmet så lenge sola er over horisonten...

Sola forsvant bak et fjell 13:45 men solnedgang er 15:25.

En digresjon, men denne kompisen dukka plutselig opp i kjøkkenvinduet, inne. Tror hun angrer på at hun trodde våren hadde kommet.

bilde

Redigert av Eureka (see edit history)

Hvordan går det med solhøyden Eureka ? Litt lengre nord i landet begynner vi også å se lysningen av sola i sør. Det er ikke mange dagene før den bikker over fjellkanten her også.

bilde

Bildet er tatt i dag, sola på sitt høyeste, ca 28 nm nnv for Stetind, Norges nasjonalfjell (med den flate toppen) som ligger til høyre i bildet. Ute-temp minus 12. Snart starter båtsesongen. :smiley:

Redigert av navid (see edit history)
  • 2 uker senere...

He, he...jeg bommet med en hel uke ja...trodde egentlig noen med astronomisk navigasjon eller med metrologi som fagfelt kom med et riktig svar på oppgaven. Jeg er ingen astronom, ikke kan jeg astronomisk navigasjon heller, men jeg mener at jordaksens vinkel forandres i forhold til solen med omtrent 15,45 minutter pr døgn. Jeg antok at solen måtte opp 5-6 grader fra din posisjon ved kjøkkenbenken for å komme over fjelltoppen. Da ble regnestykket mitt pluss 21 dager etter at bildet ble tatt. Men passerte sola over toppen for en uke siden, skulle den vel bare 4 grader opp for å passere over. Men morsom hjernetrim likevel. Regner med at noen med peiling kvalitetsikrer regnestykket mitt. :giggle:  

Ja, «Tor» er på vei så det er bare å knyte fast skinnhua og klore seg fast. :sweat: 

Det finnes mange apper for slike data og det finnes og på YR - kommer op for stedet man søker på (Høyre side nedover)

Appene gir mange fler data som feks det opprinnelige spm: Hvor mye lengre er dagene blitt (på stedet en bor eller søker)

Eksempler fra AppStore: http://itunes.apple.com/us/app/sunrise-sunset-equinox-solstice/id891154864?mt=8

Sjekk og Google Play for de som bruker Droid.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

En kan jo gå litt vitenskapelig til verks, og beregne solens høyde i forhold til ens geografiske posisjon. Under D5LA kurset for noen år siden ble det diskutert solens posisjon i forhold til lat/lon og tidspunkt. Selvfølgelig, det er jo hva kurset handler om. Jeg fikk det for meg at dette måtte kunne beregnes og presenteres grafisk på en eller annen måte.
Resultatet vises på bildet under;

bilde

Det hele er basert på et perl skript som jeg har latt gå noen timer nå på morgenkvisten.

Jeg har regnet litt på det, og svaret er at jeg trives best her i Østfold, hvor sola stort sett er å se hver dag... :cool:

Hvor høyt den står har mer akademisk interesse all den tid jeg ser solskiva hver dag.

Utenom i dag da, hvor vi virkelig får kjenne Tors herjinger i form av at det er helt grått ute, det regner og nå har det jammen begynt å blåse litt også. Mulig jeg skal sette terrassestolene inntil veggen så de ikke flytter seg i løpet av kvelden. Best å være forberedt...  :wink:

Utenom i dag da, hvor vi virkelig får kjenne Tors herjinger i form av at det er helt grått ute, det regner og nå har det jammen begynt å blåse litt også. Mulig jeg skal sette terrassestolene inntil veggen så de ikke flytter seg i løpet av kvelden.

Ja, Sarpsborg er viden kjent for harde klima. Der er derfor sarpingene er så herdet   :giggle:

Det merkes at sola har "snudd".

Syd for meg har jeg en del fjelltopper. De høyeste på 1400 meter.

På julaften kom sola frem i 20-25 minutter mellom klokken 11 og 12.

I skrivende stund, kl 13:40,er den fortsatt fremme men er iferd med å forsvinne bak et nærmereliggende, lavere fjell.

-lang innledning, men hvor mye høyere vil sola stå på himmelen, dag for dag?

Synes det er utrolig deilig å kjenne sola varme nå. Selv om Ålesund ikke har mørketid, så føles det slik, siden tiden november og desember stort sett bare har vært regn og tungt grått vær.

Her er svaret ferdig regnet ut.

http://www.timeanddate.no/astronomi/sol/norge/alesund?month=1

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg laget meg en gang et Excell-diagram for solhøyde. Du finner det på Solhøyde Det er temmelig nøyaktig bortsett fra for de aller nordligste områdene i landet.

Her kan du sette inn lengde og breddegrad pluss dagen i året og få ut en kurve for solens posisjon på himmelen i løpet av et døgn.

Her et eksempel.

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...