Jump to content

Albin Vega, montere septiktank

Albinisten

Recommended Posts

Har planer om og installere en septikktank i båten i løpet av vinteren. Båten er en Albin Vega (27 fot).

Jeg er noe usikker på hvordan dette best skal løses, i dag sitter det ett Jabsco pumpetoalett med saltvannsinnsug og utslipp rett ut av skroget i sjøen. Ett av spørsmålene mine er om jeg rett og slett bare kan blokkere den skroggjennomføringa som brukes til utslipp og koble septikkslange til toalettet og føre det bakover til tanken?

Så kommer neste spørsmål, fra tanken vil vi ha ett utløp i sjø og ett for manuell sugetømming i de havner som tilbyr dette. Det jeg her lurer på er hvordan legger en opp tank og slanger for og gjøre dette? Hva er det som sørger for at sjøvannet ikke flommer inn i slange og tank når en åpner den ventilen, regner med at det er en nokså logisk regel/årsak, men har bare ikke helt forstått dette...

Videre er jeg ellers interessert i alle tips og råd om montering av septiksystemet. Anbefalte septiktanker...?

Takker, har fått noen gode råd og beskrivelser hos utstyrsforhandler også. I båten vår er toalettet en del av forrpiggen og det er nokså trangt så tanken plasserer vi i ett skott i cockpit, det blir noen meter med slange, men skal gå fint.

Har også forstått hva det er som hindrer vannet i og komme inn, har jo brukt hevert prinsippet siden ungdommen, var egentlig ganske innlysende det der... 

Du klarer ikke å plassere en tank oppunder dekk fremme istedet ? Høres ut som det blir langt strekk fra forpigg til skott i cockpit.

Jeg planlegger å plassere tanken oppe under dekk inne på wc npr jeg skal montere i løpet av våren.

Men jeg har en veldig liten septiktank som jeg skal montere, da.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

For et par år siden så jeg et toalett med integrert tank. Hadde det vært et alternativ ?

Tanken lå rundt selve skåla og var vel på 20-30 liter. Mener det også var treveisventil integrert for å sende rett i sjøen også. Skal forsøke å finne navnet på den...

Medlemmet Jawik hadde et slikt toalett.

Den her -- http://marineoutlet.no/products/25-liters-buffer-tank-med-boyle

Jeg har også tenkt på den... men vil nok ha litt mer en 25 liter...

Der var den ja :)

Tja, 25 liter er en del om man er flink til å pumpe urin uten papir direkte i sjø.

Og den tanken der koster ikke mere enn 3-4 meter septikslange av god kvalitet.

Sant... hvor mange liter bruker en toalett per gang ?

Eller meget bra pris på den her septiktanken - http://marineoutlet.no/products/septiktank-49-liter-m-1-5-forbindelse-todd

Har kjøpt en plasttank fa Dometic på 61 L. Vi er to voksne og to barn så noe mindre var ikke aktuelt, har tenkt på det flere sier her at med såpass lang slange brukes det mer vann for og pumpe helt frem til tank, men med liten båt er det bare sånn det blir...

Planen er og gå i gang med montering nå i løpet av kommende uke, er på etterskudd med alt som helst skal være gjort før sesongstart allerede så det er bare og ta fatt!

Tanken lå rundt selve skåla og var vel på 20-30 liter. Mener det også var treveisventil integrert for å sende rett i sjøen også. Skal forsøke å finne navnet på den...

Medlemmet Jawik hadde et slikt toalett.

Jeg hadde et slikt system og nå er dette ute av båten p.g.a. ventilsystemet som sviktet. Funket i grunnen bra til sitt formål og nå er jeg uten tank, men ligger i gropa og tenker på hva som skal inn. Toalettet er byttet ut og ga litt bedre plass, men en tankløsning må inn - noe større enn 25 liter.

Trådstarter vil ha tanken akterut ca. 4-5 meter fra pumpen. Blir jo litt av en distanse med mye unødvendig vannfylling i tanken dersom en ikke vil risikere at tumelumpene og urinen skal bli liggende i slangen. Våger ikke tenke på hva som kan skje når kulda setter inn, men moro blir det ikke.

Ok. Ser nå at dere er to voksne og to barn. Du får litt av en jobb ved å følge med at brukerne har pumpet godt nok sjøvann gjennom systemet. Håper du er i et godt forhold med din bedre halvdel og klarer og holde hode kaldt hele tiden. Sjølivet skal jo være en opplevelse for alle parter, men lykke til med prosjektet.

NB. Var det ikke bedre og bytte om på tankene. Septiken forut og ferskvann akterut.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Tja, 25 liter er en del om man er flink til å pumpe urin uten papir direkte i sjø.

Leste et sted om at det er lurt å la alt gå i tanken, ellers er det lett at ting "klumper seg" i bunnen, og ikke kommer så lett ut.

Vifa - Bruce Roberts 35

Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Jeg hadde et slikt system og nå er dette ute av båten p.g.a. ventilsystemet som sviktet. Funket i grunnen bra til sitt formål og nå er jeg uten tank, men ligger i gropa og tenker på hva som skal inn. Toalettet er byttet ut og ga litt bedre plass, men en tankløsning må inn - noe større enn 25 liter.

Trådstarter vil ha tanken akterut ca. 4-5 meter fra pumpen. Blir jo litt av en distanse med mye unødvendig vannfylling i tanken dersom en ikke vil risikere at tumelumpene og urinen skal bli liggende i slangen. Våger ikke tenke på hva som kan skje når kulda setter inn, men moro blir det ikke.

Ok. Ser nå at dere er to voksne og to barn. Du får litt av en jobb ved å følge med at brukerne har pumpet godt nok sjøvann gjennom systemet. Håper du er i et godt forhold med din bedre halvdel og klarer og holde hode kaldt hele tiden. Sjølivet skal jo være en opplevelse for alle parter, men lykke til med prosjektet.

NB. Var det ikke bedre og bytte om på tankene. Septiken forut og ferskvann akterut.

Ser egentlig ikke for meg at det skal være noe problem og pumpe slangen tom for folkemøkka, sett at vi er på helgetur alle fire, da tenker jeg at det er ikke noen stor krise om ikke alt sammen kommer helt frem hver gang så lenge en sørger for og pumpe det gjennom en gang i blant/ved turens slutt.

Dette med vinter og frost er vel heller ikke noe problem, toalettet har en stilling for pumping uten vann, da tømmes jo slangen for vann og guffe...

Det og flytte vanntanken bak og legge septik i forrpiggen har blitt vurdert, men det er rett og slett ikke plass til store tanken der. Plassen der er trekanta og v-forma i bunnen og vanntanken er laget spesifikt for den plassen. Kunne målt og fått spesialbestilt en septiktank på tilsvarende mål, men det ville blitt en tank på ca. 40 L og det ville blitt dyr, det ville også medført ny vanntank da form og utførelse på denne vanskelig lar seg plassere andre steder.

Føler at vi har kommet frem til en løsning som skal funke. Kanskje kunne det vært enda bedre alternativer, men bedre enn dagens "avførings liv" blir dette uansett!

Leste et sted om at det er lurt å la alt gå i tanken, ellers er det lett at ting "klumper seg" i bunnen, og ikke kommer så lett ut.

Tror ikke dette er noen fare. La om til treveis-system for to år siden og har ikke opplevd problemet. Man pumper jo fortsatt mye vann i tanken når man "skyller ned". Er man bekymret så kan man jo alltids toppe opp den tomme tanken med slangevann av og til tømme den i sjøen. Det bør dra med seg eventuelle rester i bunnen.

Og fordelen med at man flerdobler kapasiteten til tanken er gull verdt :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Guest Avmønstret#

Hvis du har plass ville jeg valgt en biodassløsning for å slippe all installasjonen av leamikk. Men slike dasser er ofte for plasskrevende i båt. Dog finnes det løsninger som ikke tar fullt så mye plass. Ikke bare se på båtmarkedet, det er mange slike doløsninger for hytter og også brukt på finn.no slik at du får det billig. Et eksempel kan være feks Vera Mini https://www.hyttetorget.no/hyttetoaletter/biologiske-toaletter/vera-mini

Om jeg ville ha en tradisjonell løsning så hadde jeg gått for en falltank. Da kan du bruke dassen du har, det er lett å montere dekksavsug og får du tak i en tank med stor tømmestuss så vil du aldri oppleve at noe går tett. Klarer du å pumpe det opp i tanken så vil det også komme ut av tanken. Mao et veldig enkelt og ukomplisert system uten behov for strøm eller ventiler utover ventilen for å slippe ut. Underforstått, stussen for utslipp må være vesentlig større enn stussen for "innslipp" på tanken. 

Hadde falltank i forrige båt og opplevde aldri noen problemer med den.  Når jeg vrei på utslippsventilen så sa det "svupp" og litt bobling så var tanken tom på ekstremt kort tid. 

----

Om man er redd for kostnaden ved lange strekk septikslange. Hadde det ikke vært en idè å legge rette lengder med plastrør beregnet for kloakk?

Hulda har falltank. Et par ganger i året fyller jeg septiktanken med ferskvann og lar det 'drønne' ut. Har så langt ikke hatt noen problemer med installasjonen. Bruker jevnlig eddik for å forebygge tetting.

Leser TS sitt siste innlegg som at han står til knes i oppgaver som skal gjøres og allerede nå er redd for å ikke komme i havn til årets familietur. Så da skal jeg ikke komme med flere frustrerende forslag, siden han nok allerede har grublet og spekulert mye på hvordan det skal løses. Gå for løsningen du ser passer best i din båt. Du har jo allerede kjøpt tank.

(Falltank montert oppunder dollbord, som nevnt av andre, er også en god og gjennomprøvd løsning)

Legg gjerne ut noen bilder, så vi har noe å forlyste oss med :)

Hilsen en som for 4 år siden begynte på prosjekt som nesten kom i havn i sommer :) jeg har spekulert utrolig mye på hvordan jeg skulle ordne ting.

Guest Avmønstret#

Leser TS sitt siste innlegg som at han står til knes i oppgaver som skal gjøres og allerede nå er redd for å ikke komme i havn til årets familietur. 

Da hadde jeg definitivt gått for en biodassvariant. Ut med den gamle som legges på finn.no sammen med den nye septiktanken, inn med den biodassen og et hull til lufting i dekk (om det ikke er ventil fra før). 

Den gamle pumpedoen trenger dessuten sikkert en overhaling, får du tak i servicekit til den? Litt dumt å legge opp ny tank og full pakke hvis selve dassen er halvsliten og slarkete. 

-------

Og går alle planer helt i dass (*Pling*) tidsmessig så er faktisk en ny portapottivariant til under tusenlappen veldig mye bedre enn ingen dass. Hadde et par sesonger med full familie og den store portapottien med spyling. Fungerte fint men litt upraktisk med tømming osv. 

Tror ikke dette er noen fare. La om til treveis-system for to år siden og har ikke opplevd problemet. Man pumper jo fortsatt mye vann i tanken når man "skyller ned". Er man bekymret så kan man jo alltids toppe opp den tomme tanken med slangevann av og til tømme den i sjøen. Det bør dra med seg eventuelle rester i bunnen.

Og fordelen med at man flerdobler kapasiteten til tanken er gull verdt :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Når jeg tenker meg om, var det kanskje mere et problem å ha vanlig falltank, men å la "krana for å tømme" stå åpen mens en var underveis.

Vifa - Bruce Roberts 35

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...