tobixen Svart 10.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2016 (redigert) Bare slapp av. Skal ned og titte på Hulda på søndag. Damen ligger med åpne kraner og en vifteovn på 800 W som dekker hele båten. Så får vi se om det bare er masten som bryter vannflaten. Min lå med 3*200W=600W frostvakter plassert på strategiske steder, likefullt var vannsystemene begynt å fryse til da jeg inspiserte på fredagskvelden. Heldigvis ser det ikke ut til å være noen skader. Dieselvarmertermostaten lar seg ikke skru lavere enn 5C, i fjor hadde jeg denne stående på - men når dieselvarmeren kobler seg inn vil jo termostaten på de elektriske ovnene skru av den elektriske oppvarmingen, med det resultat at det bare fyres med diesel. Jeg hadde et relativt høyt dieselforbruk forrige vinter. Nå etterlot jeg båten med en vifteovn stående pekende mot dieselvarmertermostaten og skrudd ned på lav temperatur. Forhåpentligvis sørger den for at dieselvarmeren bare kobler seg inn når det er strengt nødvendig. Vifteovnen er også plassert langt unna utstrømskanalene fra dieselvarmeren. Vi hadde ikke is i Oksval i fjor, og så langt heller ikke i år. Boblehavn, men jeg har aldri sett bobleanlegget i bruk. Ingen antydning til is i vannet nå på fredag (men flytebrygga lå skikkelig på skrå pga et kraftig nediset gjerde på utsiden av flytebrygga). Tidligere i sesongen har jeg observert noen få isflak liggende i vannskorpa i ytterste båsen. I Tromsø lot jeg båten ligge på bøye hele året. Ett av årene var det så kaldt at det var mange isflak som drev forbi. Naboen min var sikker på at båten kom til å synke som følge av nedising, men jeg hadde aldri problemer med dét. Redigert 10.Januar.2016 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 10.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2016 (redigert) Med vannsystemet, mener du da vannet til motoren, eller ferskvannssystemet? På en lite isolert båt kan naturligvis vannkraner og tilsluttede innretninger fryse. Så vidt jeg husker har jeg en gang vært borte i at en sjøvannskran konket. Det var en Maxi 108 som lå i ferskvann i Son. Vann inn til et-eller-annet hadde frosset. Feilen var ikke ventilen, for den var åpen. Men slangen fra ventilen og videre innover i båten var av plast. Isen som hadde dannet seg i slangen hadde dyttet slangen av slangestussen. Og da var det fritt frem for lekkasje. Jeg var også med på å redde en cabincruiser som hang på isen og var på vei ned. Etter husken var lensingen fra akterdekket som gikk i plastslanger, og en slange hadde sprukket grunnet isspreng. Og det er de to uhellene jeg kan huske siden ca. 1970 når det gjelder lekkasjer utenfra og inn. Det har imidlertid vært en drøss varmtvannstanker og ferskvannskraner. Det skjer hvert år, spesielt med båter som ligger på land om vinteren. Redigert 10.Januar.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2016 Med vannsystemet, mener du da vannet til motoren, eller ferskvannssystemet? På en lite isolert båt kan naturligvis vannkraner og tilsluttede innretninger fryse. Drikkevann/vaskevann i kraner. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Tom Rør Svart 10.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2016 Min lå med 3*200W=600W frostvakter plassert på strategiske steder, likefullt var vannsystemene begynt å fryse til da jeg inspiserte på fredagskvelden. Heldigvis ser det ikke ut til å være noen skader. Med bare 600 w i en så stor båt, bør det ikke komme som en overaskelse at vannrørene fryser. Ofte ligger disse langs skutesiden, og vil da være veldig utsatt for kulde. Man skal ha rimelig mye varme på for å unngå dette. De gangene jeg har ligget ute, har jeg tømt ferskvannsystemet, da det fort blir knotete å bytte/reparer sprukne rør. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2016 (redigert) Med bare 600 w i en så stor båt, bør det ikke komme som en overaskelse at vannrørene fryser. Nei, derfor jeg tok meg en inspeksjonsrunde. Også poenget mitt med denne postingen; dersom Hulda, som jo er på størrelse med min båt, har 800W med varme på (litt mer enn meg), så er kanskje heller ikke dette tilstrekkelig. Ofte ligger disse langs skutesiden, og vil da være veldig utsatt for kulde. De varmekolbene jeg har er strategisk plassert i så måte - men jeg må vel belage meg på å kjøpe noen flere, eventuelt legge varmekabler og isolering langs rør og kraner. Vannrørene går stort sett dypt nede i båten, men på badene er de rimelig utsatt da rørene til kranene går opp langs skutesiden. I forpiggen har jeg ingen vanninnstallasjoner, så der har jeg i allefall lukket dør og aksepterer frost. Akterkabinen er heller ikke kritisk, jeg hadde tabbet meg ut denne gangen på å la dørene stå åpen. Man skal ha rimelig mye varme på for å unngå dette. De gangene jeg har ligget ute, har jeg tømt ferskvannsystemet, da det fort blir knotete å bytte/reparer sprukne rør. Tømming anser jeg ikke som aktuelt, ser for meg at det er mye arbeid å forsikre seg om at alt er tømt, og velfungerende vannsystem ombord er en forutsetning for å få med meg familie og venner på båttur vinterstid. Redigert 10.Januar.2016 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 10.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2016 Merk at skroget til Hulda er mer enn ^vinterisolert^ til en halvmeter under vannlinjen. Det reduserer varmebehovet. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2016 (redigert) Båtkonstruktøren hadde båten på land vinterstid, så han brydde seg neppe så mye om slikt. Solveig er til en viss grad isolert, men ikke godt nok. En del steder jeg skal få lagt mer isolasjon, andre steder ser jeg ingen gode estetiske løsninger, og de store vindusflatene får jeg ikke gjort mye med uten å eventuelt bytte til isolerglass, det ligger foreløbig litt utenfor budsjett. Det største problemet er at når vi er fem stykker ombord pluss matlaging, så dugger det intenst mye på de flatene som er dårligst isolerte. Dette hadde vært helt OK dersom vannet kunne rent videre ned til kjølsvin og håndtert der, men i stedet samler vannet seg opp på steder hvor det ikke bør være vann. Redigert 10.Januar.2016 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Tom Rør Svart 10.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2016 Hvis du kommer til de stedene vannrør ligger, hadde jeg gått til innkjøp av selvregulerende varmekabler med støpsel, og lagt disse langsmed evt. rundt rørene. De bruker ca 18 w pr. meter, og er helt utmerket til dette formålet. Du sier at du ikke vil tømme vannrørene, og da er det rimelig stor sjanse for at rør eller blandebatterier sprekker når de fryser. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2016 Duggbproblemet har vi på to små aluminiumsrammer. Vinduene er i poly, og dugger ikke. Du må være kreativ med store flater og isolasjon. Prøv liggeunderlag fra eks. Biltema, klipp til og plasser dem på innsiden av vinduene. Vi bruker tykke stoffgardiner som bremser varmetapet. Plukkes ned når vi bruker båten. Forsiktig med isolasjon som kan lagre kondens mot skrog, råte. Det er nok en del fundamentale forskjeller på fartøyer som er laget med hensyn på vinter og is. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2016 Tobixen, om du er bekymret for vannsystemet ombord, hvorfor ikke sette på en stengekrane mellom tank og pumpe. Steng kranen koble fra og kjør luft innpå eller drener anlegget. Litt arbeid må til, men du og du så mye arbeid du kan pådra deg ved lekkasje. -og da er jo anlegget ute av drift uansett. Eller du kan kjøre innpå frostvæske beregnet til formålet. Har du en treveisventil mellom tank og pumpe, og en slange på ene stussen, så setter du bare denne slangen rett i kanna med frostvæske... Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 10.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2016 Duggbproblemet har vi på to små aluminiumsrammer. Vinduene er i poly, og dugger ikke. Du må være kreativ med store flater og isolasjon. Prøv liggeunderlag fra eks. Biltema, klipp til og plasser dem på innsiden av vinduene. Vi bruker tykke stoffgardiner som bremser varmetapet. Plukkes ned når vi bruker båten. Jeg bruker bobleplast på innsiden av vinduene (ikl aluminiumsrammen) Taper det fast med frysetape fra Rema så det blir diffusjonstett. (Frysetapen lar seg fjerne uten å sette igjen limrester som maskeringstape) Bobleplasten gjør at jeg fortsatt får dagslys inn i salongen og eliminerer drypping av kondensvann fra vinduskarmene. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
tobixen Svart 10.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2016 (redigert) Tobixen, om du er bekymret for vannsystemet ombord, Jeg er ikke så veldig bekymret, det er ikke så ofte temperaturen er jevnt under ti grader i lengre tid - og det er jo ikke bare vannslangene og kranene som bekymrer, det er jo også gråvannstank, septiktank, vanntankene i seg selv (skjønt, de er fleksible og tåler sikkert en del frost), toaletter og i andre rekke skroggjennomføringer og slanger for saltvann (deriblant kjølekretsen gjennom motoren). Jeg kommer nok uansett ikke unna å satse på å holde store deler av båten frostfri. Det er en del arbeid med dagens ordning, da jeg baserer meg på skjøteledninger, disse må ryddes opp og legges ut igjen før/etter hver tur, og tre dører som skal være "stengt" må holdes halvt lukket med bagasjestrikk pga skjøteledningene. Jeg har på lista mi å invitere en elektriker ombord for å rigge opp landstrømsuttak der hvor varmeovnene ligger. Jeg hadde en plan, men nå som jeg ser at 600W antageligvis ikke er tilstrekkelig må jeg revurdere litt. Redigert 10.Januar.2016 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Christina 3 Svart 11.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 (redigert) Tåler kontunerlig drift. Den er ikke beregnet for kontinuerlig drift nei ... Fra brukerveiledningen : " Pumpen får således inte användas för: • att pumpa dricksvatten, saltvatten eller smutsigt vatten. • att pumpa brandfarliga, explosiva eller frätande vätskor • Tömning av septitankar. • Kontinuerlig drift, exempelvis i trädgårdsdammar, vid syresättning av akvarier, fisk- eller kräftdammar eller för att hålla båtar isfria." Redigert 11.Januar.2016 av Christina II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 11.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 (redigert) Ja fikk se det. Var litt rask. Har en pumpe jeg har lånt av en kar, som han har hatt gående kontinuerlig hver vinter det har vært kaldt. Var å kjøpte en pumpe på Biltema i dag. Har Telstic styring som jeg skal programere til en time på og en time av, netopp for å unngå kontinuerlig drift. Redigert 11.Januar.2016 av Bisse (see edit history) Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
godthaab- Svart 11.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 Jeg har ingen varme ombord, og det har vært en god periode med mellom 8-12 minusgrader. Motor er konservert, men endel drikkeflasker og kaffemaskin har stått med vann. Men ikke antydning til slush eller minusgrader i båten. Det skal tydeligvis endel til før det fryser i en lukket båt som ligger på vannet? Sitér dette innlegget Prosjekt: Godthaab Link to post
Hulda Svart 11.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 Faren er tildels betydelig overdrevet. Hvis helsa holder, skal jeg ned til Hulda i morgen og ta noen målinger. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 11.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 Kommer mye an på hvor du ligger. I Søgne (Solta og Torvefjorden) har jeg målt helted mot 0 grader på 10-15 meter dyp. Ved Ryvingen har vi målt 0 grader på 52 meter. I Hellesund frøs hovedvannledningen i stykker på 8 m dyp selv om vannet sirkulerer. Dette skjer i sterk kulde med pålandsvind. Da presses underkjølt overflatevann ned. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Hulda Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 (redigert) Såhh, da her vi vært en tur nede på Hulda og tittet. Hulda ligger i Strömstad, Kebalviken. Det er en vik med lite utskifting av vannet, er nok en del overflatevann fra avrenning, bukten er 10 meter dyp og skjermet. Sist vi var om bord var 26.12.2015. Fra loggen i dag: Om bord kl. 11:09, ute stille, skyet, -1 grad C, ikke is rundt båten, kunne tatt en tur utpå. Inne 11,4 grader og RF= 45 %. Adax går på 800 W. Ikke vann i avfukteren. Og Adax'en går på min. på termostaten, plassert i salongen og er eneste varmekilde om bord. Temperaturen, da det var på det kaldeste, har vært nede i 9 grader. Termometeret står på kartbordet under vinduene. Tok noen målinger med IR fra Biltema: Aktre sjøvann inn: Sjøvannsstrainer (forre sjøvann inn), montert i motorrommet: Sjøtemperatur på 80 cm dyp: Så dette er vel nokså normalt, på litt dypere vann vil temperaturen være 4 grader. Naturligvis ikke antydning til frost noe sted. Satte nå på panelovnen i motorrommet på laveste termostatinnstilling. Da jeg tittet litt på naboene, var det fire som brukte pumper for å holde båtene isfrie. Det er en som trolig bruker propell. Jeg snakket med en som bruker pumpe. Han er imponert over 'drittpumpen' som han betalte ca. 400 kroner for i fjor. Den gikk hele vinteren i fjor og gikk fint i gang nå i desember. Denne pumpen kjører han kontinuerlig fra desember til ut i mars, når han er sikker på at isen ikke kan hekte fast rorbladet. Redigert 12.Januar.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 13.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Ser jo veldig bra ut Hulda. Det er første vinteren jeg har båten ute, i tilegg byttet jeg til større båt på slutten av fjordårets sesong. Jeg er nok litt unødvendig på tuppa. Jeg ligger i omtrent i indre havn i Halden ved kornsiloen. Der er det is. Nå er det meldt 17 minus, og vil tro isen kommer opp i 5-10 cm i løpet av uka. Jeg har to pumper som holder isen vekk fra båten. En på 250 watt som henger 50cm under vannet på babord, og en på 450 watt som henger under badestigen. Har programert Telllstic til å slå de av og på annenhver time, slik at de ikke skal gå kontinuerlig. Så et spørsmål Hulda: Vil det være forskjell på temperaturen på skroggjenomføringen/kran (så ut som du målte der), og omgivelsestemperaturen hvor kranen er plassert? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Hulda Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Nå kjører vi to parallelle tråder, se også den andre. Det er omgivelsestemperaturen som gir varme til målepunktene. Merk at Hulda er meget godt isolert. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Hulda, den Biltema-måleren du bruker - er det nr 15278 (http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/IR-termometer-2000018821/) til 599,-? Er du fornøyd med funksjonalitet og nøyaktighet? Vurderer en sånn selv. Ser for meg at den kan brukes til mye nyttig (og unyttig) både i bolig og båt... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hulda Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Ja, det er den. Vet ikke hvor nøyaktig den er. Men godt nok i massevis for meg. Meget fornøyd, har hatt den i flere år. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Ja, det er den. Vet ikke hvor nøyaktig den er. Men godt nok i massevis for meg. Meget fornøyd, har hatt den i flere år. Biltema oppgir dette (fra hukommelsen, så på den for et par timer siden): -50 til -20 C : +/- 5 grader C -20 til 538 C : +/- 1,5 % av måleverdi, +/- 2 C Det burde holde for de fleste vanlige målinger, skulle jeg tro. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Fjordgubbe Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 (redigert) Ikkje for å skrøme nokon, men det er like før det snur det er som kaldast i sjøen og faren for frostskade er størst. Sjølvt om det då er byrja bli varmare i været (lufttemperaturen). Den langt værste tida har me soleis framfor oss. Men det går nok bra denne gongen og skal de sjå. Redigert 13.Januar.2016 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 25.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2016 (redigert) Har hatt to Biltemapumper gående under hele den kalde perioden som har vært, og det gikk knirkefritt. Startet opp motorene i går etter en mnd stille. Babord startet og gikk fint, men da jeg skulle starte styrbord motor skjedde det noe rart. Motoren startet, men presterte ikke noe særlig, lyden var heller ikke som den skulle, og det kom heller ikke noe kjølevann i eksosen. Stoppet motoren etter ca 30 sec, og da kom det enda mere rare lyder. Det var surkle og boblelyder. Etter litt tenking slo det meg at det kunne ha frosset i lyddemperen/potta, da motorene ikke er vinterkonservert. Satte ned en varmovn ved lyddemperen på 400 watt og lot den stå på et døgn. Var nede i dag og startet opp, og da var alt som det skulle. Hadde også en visuell inspeksjon for å se om noe hadde frosset i stykker og skapt lekasje, men alt var bra. Har hatt på varme, men tydligvis ikke nok da det var frosset i den ene potta/lyddemperen. Skal plugge igjen eksoshullene med isopor om det kommer en ny runde med kulde. Ellers så startet jeg generatoren og to Eber D4 i dag. Håper nå vi er ferdig med den værste kulda. Se video. Redigert 25.Januar.2016 av Bisse (see edit history) Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.