Jump to content

VP D-4 frostsprengt oljekjøler


skhauge

Recommended Posts

Ja eg veit. Frostvæske ved vinterlagring...

Tok opp båt seint i år og skulle kjøre frostvæske senere. Men frost kom før meg.

I dag finn eg 1-2 dl tipper eg med motor olje BSK båt. Dren plugg open i hekk.

Studerer og det ser ut som oljekjeler deksel underkant midt på motor BB side gliper 1-2mm.

Så er spørsmål. Er denne da gåen eller kan eg Ts den ut å få det fikset? Om kun deksel er sprengt kan en da få ordnet nye gjenger i kjøler? Rekner med gjenger i gods er revnet.

Kjøler må vel uansett ut. Ser ut som endel skru jobb. Men det er vel løsbart.

Alltid passet svært godt på konservering før.... Og heretter.

Vanskelig å få tatt bilder. Men legg ved ett.

 

bilde

Redigert av skhauge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke morro med slikt.

 

Jeg ville ha satt på litt varme slik at eventuell is tiner. Deretter er det bare å sette i gang med å demontere. Når du får kjøleren på benken er det enklere å finne ut hvordan ståa egentlig er. Ikke sikkert det er så ille som men først tror.

 

I tillegg bør du ta en sjekk på øvrige komponenter i sjøvannskretsen. Bedre å avdekke eventuelle skader nå enn etter at båten har kommet på vannet igjen.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Har tatt av slanger og opnet sjøvannsfilter. Var is i slanger men ser ut som verste frost er inn i der vann går mot oljekjøler / veksler som ligg topp bak BB side.

Varme har eg. Snart tint opp alt. Har 32kw diesel under båt og 2x1 Kw kupevarmer i motor rom.

Nå når det tiner ser glipe i deksel ut til å forsvinne. Tenk å hatt så flaks at det ordner seg sjøl, men lite tru på det.

Link to post
Share on other sites

-du kan droppe drevposen om du skrur opp slangeklemma på drevet som holder slangen til kjølevann fast, setter inn er plastrør, drar til slangeklemma og putter røret rett i ei balje med vann, deretter rett i bøtta med frostvæske...

 

Drevposen har jeg lagt bort, ihverfall når frostvæskeblandingen skal innpå DPH drevet.

 

Lykke til med jobben. Ikke noe kjekt det der.

Link to post
Share on other sites

Det er O-ringer til tetninger i oljekjøleren, både mot olje og vann. Jeg hadde ikke sovet godt om natta uten å ha demontert, kontrollert og om alt ser greit ut montert igjen med nye O-ringer.

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Motor er tint. Slanger for kjøling BB side er tatt av. Nå er spørsmålet hvilken løsning som er best for å få frostvæske gjennom komplett system. Er det risikabelt å starte motor om det lekker i oljekjøler?

Kan vann/olje blande seg? Det ser veldig ut som glipe i lokk har blitt mindre etter tining.

Det er vel pos 14 i link eg snakker om. Lurer veldig på hvor omfattende dette er. Om eg er heldig å kun får skru jobb eller må kjøpe nye deler. Svin pris!

 

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746200-26-6535.aspx

Link to post
Share on other sites

Det er vel pos 14 i link eg snakker om. Lurer veldig på hvor omfattende dette er. Om eg er heldig å kun får skru jobb eller må kjøpe nye deler. Svin pris!

 

Virkelig dyrt blir det vel først om innsatsene er sprengt. Altså pos. 12 og 13. Har du hatt is slik at endelokk er sprengt ut ville jeg aabsolutt åpnet kjøleren og fått sjekket innsatsene.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Fått ut kjøler. Løste vekk oljefilter, starter, ferskvannsfilter etc. Klarte lure den ut. Før eg monterer vil eg nok løsne litt mer kabler etc.

Jobben tok 2,5 time. Da gjorde eg ikkje alt rett. Kunne spart meg litt skruing.

Blir opning av kjøler seinere. Skal legge ut bilder.

Link to post
Share on other sites

Virkelig dyrt blir det vel først om innsatsene er sprengt. Altså pos. 12 og 13. Har du hatt is slik at endelokk er sprengt ut ville jeg aabsolutt åpnet kjøleren og fått sjekket innsatsene.

13600kr koster innsatsen i intercooleren meg i år. Har startet å tære på den, men ikke lekkasje mellom vann og luft ennå... Ble åpnet opp fordi endelokkene klassisk begynte å svette litt salt. Og ettersom det da allerde var plukka mye fra hverandre ble begge kjølerne tatt ut for rens. Motoren hadde nok havarert om dette ikke hadde blitt fiksa.

Link to post
Share on other sites

Huff ja. Her gjelder det å være føre var og utøve preventivt vedlikehold. Er båten 5 år eller eldre så skru opp å sjekk selv om du ikke ser saltrenner eller annet. Jeg har begge mine ute nå for rengjøring og sjekk. Identiske innsatser til h/e og i/c på 74-motorene som koster den nette sum av 4,8 bærumstiere pr. stk.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Pakningene på endelokkene og i sinkpluggene. Endelokk av plast er anbefalt å bytte. Man oppdagr dette ved at det lekker saltvann ned på starteren.

 

Når vi først var i gang med å betale mekaniker ba jeg om å få tatt hele rensesjauen på begge kjøleren. Da oppdaget de at intercollerinnsatsen hadde en tidlig lekkasje.

 

bilde

 

bilde

 

Varmeveksleren med gryende lekkasje

bilde

 

Det dyreste her er mekanikertimer. Det er mye skrujobb på dette. VP anbefaler rens av kjøesystemet hvert femte år

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med systemrens hadde aldri lekkasjen i varmeveksleren blitt oppdaget. Man må åpne og se

 

Konsekevensene om dette hadde utviklet seg hadde vært saltvann i insugsluften. Saltvann, luft og diesel er dårlig kombo inni motoren. Blir en interessant diskusjon m Gjensidige om dekning på motorskadeforsikring. Jeg sparte de for mye ved be mekaniker skru opp og sjekke her.

Link to post
Share on other sites

Ja, det burde være et servicepunkt etter 5 år å åpne disse for kontroll. Men det er det ikke. Viktig å følge med selv, så godt med slike tips om salt på pakning/sink. Jo flere år man får på baken, og jo flere maskiner man har hatt i eie, jo mere observandt blir man på varmevekslere og eksosbend.

Link to post
Share on other sites

Se der, ja. Skummelt. Viser hvor viktig det er å følge med. Systemrens på saltvannsiden er nok enda viktigere enn i ferskvannskretsen, det er helt klart !

Hjelper lite med systemrens hvis du har lekasjer i registeret eller innsatsen. Åpne opp å sjekk. Er du i tvil tar du en trykktest.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

bilde

Slik så varmeveksleren min ut. Forøvrig tett og fin, ingen lekkasjer hverken på varmeveksler eller intercooler.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...