skhauge Startet 9.Januar.2016 Del på Facebook Startet 9.Januar.2016 (redigert) Ja eg veit. Frostvæske ved vinterlagring... Tok opp båt seint i år og skulle kjøre frostvæske senere. Men frost kom før meg. I dag finn eg 1-2 dl tipper eg med motor olje BSK båt. Dren plugg open i hekk. Studerer og det ser ut som oljekjeler deksel underkant midt på motor BB side gliper 1-2mm. Så er spørsmål. Er denne da gåen eller kan eg Ts den ut å få det fikset? Om kun deksel er sprengt kan en da få ordnet nye gjenger i kjøler? Rekner med gjenger i gods er revnet. Kjøler må vel uansett ut. Ser ut som endel skru jobb. Men det er vel løsbart. Alltid passet svært godt på konservering før.... Og heretter. Vanskelig å få tatt bilder. Men legg ved ett. Redigert 9.Januar.2016 av skhauge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.Januar.2016 Del på Facebook Svart 9.Januar.2016 Ikke morro med slikt. Jeg ville ha satt på litt varme slik at eventuell is tiner. Deretter er det bare å sette i gang med å demontere. Når du får kjøleren på benken er det enklere å finne ut hvordan ståa egentlig er. Ikke sikkert det er så ille som men først tror. I tillegg bør du ta en sjekk på øvrige komponenter i sjøvannskretsen. Bedre å avdekke eventuelle skader nå enn etter at båten har kommet på vannet igjen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
skhauge Svart 9.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2016 Har tatt av slanger og opnet sjøvannsfilter. Var is i slanger men ser ut som verste frost er inn i der vann går mot oljekjøler / veksler som ligg topp bak BB side. Varme har eg. Snart tint opp alt. Har 32kw diesel under båt og 2x1 Kw kupevarmer i motor rom. Nå når det tiner ser glipe i deksel ut til å forsvinne. Tenk å hatt så flaks at det ordner seg sjøl, men lite tru på det. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Januar.2016 Del på Facebook Svart 9.Januar.2016 Tine og hvis ikke lekkasjen er for stor kjør gjennom frostveske. Ellers må en drener alt av sjøvann, noen lydpotter er også i faresonen, Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
skhauge Svart 9.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2016 Frost væske står klar. Og drev pose. Tenkte og å få tint så starte. Få gjennom glykol. Om det lekk litt olje får våge seg. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 9.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2016 Nokon som har tatt ut kjøler og veit ca mengde jobb det er? Ser ut som endel må vekk før en kommer inn til kjøler. Å prøve stramme endelokk er vel lite hjelp. Når det har beveget seg 1-2mm viser det vel en plass. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.Januar.2016 Del på Facebook Svart 9.Januar.2016 -du kan droppe drevposen om du skrur opp slangeklemma på drevet som holder slangen til kjølevann fast, setter inn er plastrør, drar til slangeklemma og putter røret rett i ei balje med vann, deretter rett i bøtta med frostvæske... Drevposen har jeg lagt bort, ihverfall når frostvæskeblandingen skal innpå DPH drevet. Lykke til med jobben. Ikke noe kjekt det der. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.Januar.2016 Del på Facebook Svart 9.Januar.2016 (redigert) Det er O-ringer til tetninger i oljekjøleren, både mot olje og vann. Jeg hadde ikke sovet godt om natta uten å ha demontert, kontrollert og om alt ser greit ut montert igjen med nye O-ringer. Redigert 9.Januar.2016 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
HerJo Svart 10.Januar.2016 Del på Facebook Svart 10.Januar.2016 Hmmm... Hvor kaldt var det når dette skjedde? Min båt ligger på sjøen, og om noen dager nå er det meldt rimelig greit med minusgrader. Bør gjerne sette en ovn elns i "maskinrommet"? Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 10.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2016 Motor er tint. Slanger for kjøling BB side er tatt av. Nå er spørsmålet hvilken løsning som er best for å få frostvæske gjennom komplett system. Er det risikabelt å starte motor om det lekker i oljekjøler? Kan vann/olje blande seg? Det ser veldig ut som glipe i lokk har blitt mindre etter tining. Det er vel pos 14 i link eg snakker om. Lurer veldig på hvor omfattende dette er. Om eg er heldig å kun får skru jobb eller må kjøpe nye deler. Svin pris! https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746200-26-6535.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Januar.2016 Del på Facebook Svart 10.Januar.2016 Det skal normalt lekke andre veien da oljetrykket er høyere en sjøvsnnstrykket. Lag en bypass om oljekjøleren så er du sikker. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jakob T Svart 10.Januar.2016 Del på Facebook Svart 10.Januar.2016 Prøv å fylle frostvæske fra slange på eksosen eller fra sjøvannnsfilter mot eksos Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 10.Januar.2016 Del på Facebook Svart 10.Januar.2016 Det er vel pos 14 i link eg snakker om. Lurer veldig på hvor omfattende dette er. Om eg er heldig å kun får skru jobb eller må kjøpe nye deler. Svin pris! Virkelig dyrt blir det vel først om innsatsene er sprengt. Altså pos. 12 og 13. Har du hatt is slik at endelokk er sprengt ut ville jeg aabsolutt åpnet kjøleren og fått sjekket innsatsene. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
skhauge Svart 10.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2016 Fått ut kjøler. Løste vekk oljefilter, starter, ferskvannsfilter etc. Klarte lure den ut. Før eg monterer vil eg nok løsne litt mer kabler etc. Jobben tok 2,5 time. Da gjorde eg ikkje alt rett. Kunne spart meg litt skruing. Blir opning av kjøler seinere. Skal legge ut bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Januar.2016 Del på Facebook Svart 10.Januar.2016 Virkelig dyrt blir det vel først om innsatsene er sprengt. Altså pos. 12 og 13. Har du hatt is slik at endelokk er sprengt ut ville jeg aabsolutt åpnet kjøleren og fått sjekket innsatsene. 13600kr koster innsatsen i intercooleren meg i år. Har startet å tære på den, men ikke lekkasje mellom vann og luft ennå... Ble åpnet opp fordi endelokkene klassisk begynte å svette litt salt. Og ettersom det da allerde var plukka mye fra hverandre ble begge kjølerne tatt ut for rens. Motoren hadde nok havarert om dette ikke hadde blitt fiksa. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 10.Januar.2016 Del på Facebook Svart 10.Januar.2016 Huff ja. Her gjelder det å være føre var og utøve preventivt vedlikehold. Er båten 5 år eller eldre så skru opp å sjekk selv om du ikke ser saltrenner eller annet. Jeg har begge mine ute nå for rengjøring og sjekk. Identiske innsatser til h/e og i/c på 74-motorene som koster den nette sum av 4,8 bærumstiere pr. stk. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
skhauge Svart 10.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2016 Blir spennende å få sett innsatsene. Sjuke priser. Håper på det beste. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.Januar.2016 Del på Facebook Svart 10.Januar.2016 ... Ble åpnet opp fordi endelokkene klassisk begynte å svette litt salt.... Hmm, dett var ny kunnskap for meg også. Mener du rundt ved pakningen, eller på selve godset på endelokket, Bitteliten ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Januar.2016 Del på Facebook Svart 10.Januar.2016 (redigert) Pakningene på endelokkene og i sinkpluggene. Endelokk av plast er anbefalt å bytte. Man oppdagr dette ved at det lekker saltvann ned på starteren. Når vi først var i gang med å betale mekaniker ba jeg om å få tatt hele rensesjauen på begge kjøleren. Da oppdaget de at intercollerinnsatsen hadde en tidlig lekkasje. Varmeveksleren med gryende lekkasje Det dyreste her er mekanikertimer. Det er mye skrujobb på dette. VP anbefaler rens av kjøesystemet hvert femte år Redigert 10.Januar.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.Januar.2016 Del på Facebook Svart 10.Januar.2016 Se der, ja. Skummelt. Viser hvor viktig det er å følge med. Systemrens på saltvannsiden er nok enda viktigere enn i ferskvannskretsen, det er helt klart ! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Januar.2016 Del på Facebook Svart 10.Januar.2016 Med systemrens hadde aldri lekkasjen i varmeveksleren blitt oppdaget. Man må åpne og se Konsekevensene om dette hadde utviklet seg hadde vært saltvann i insugsluften. Saltvann, luft og diesel er dårlig kombo inni motoren. Blir en interessant diskusjon m Gjensidige om dekning på motorskadeforsikring. Jeg sparte de for mye ved be mekaniker skru opp og sjekke her. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.Januar.2016 Del på Facebook Svart 10.Januar.2016 Ja, det burde være et servicepunkt etter 5 år å åpne disse for kontroll. Men det er det ikke. Viktig å følge med selv, så godt med slike tips om salt på pakning/sink. Jo flere år man får på baken, og jo flere maskiner man har hatt i eie, jo mere observandt blir man på varmevekslere og eksosbend. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Januar.2016 Del på Facebook Svart 10.Januar.2016 Tidligere eier av min båt har tatt alle oppgraderinger som har vært nødvendige. I år ble det min tur å fikse kjøling og styresylindre på drevet sånn er det bare. Må ha ting i orden Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 10.Januar.2016 Del på Facebook Svart 10.Januar.2016 Se der, ja. Skummelt. Viser hvor viktig det er å følge med. Systemrens på saltvannsiden er nok enda viktigere enn i ferskvannskretsen, det er helt klart !Hjelper lite med systemrens hvis du har lekasjer i registeret eller innsatsen. Åpne opp å sjekk. Er du i tvil tar du en trykktest. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
REM Svart 10.Januar.2016 Del på Facebook Svart 10.Januar.2016 Slik så varmeveksleren min ut. Forøvrig tett og fin, ingen lekkasjer hverken på varmeveksler eller intercooler. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.