REM Svart 10.Januar.2016 Del på Facebook Svart 10.Januar.2016 Forøvrig en takknemlig jobb å rengjøre. Her etter 12 timer i systemrens. På mine TAMD74 motorer må du ut med varmeveksler for å få ut innsatsen til i/c. En fæl jobb for å si det rett ut. Skjønner godt at de tar seg betalt hvis du setter bort jobben til et verksted. Dette var på "godsia" nemlig babord side. Skal du ut med kjøleren på stb. Side må motor ut. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 10.Januar.2016 Del på Facebook Svart 10.Januar.2016 Ja, det burde være et servicepunkt etter 5 år å åpne disse for kontroll. Men det er det ikke. Volvo Penta foreskriver kontroll og rengjøring av ladeluftkjøler, oljekjøler og varmeveksler på D4/D6 hvert 5 år/1200 timer. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 10.Januar.2016 Del på Facebook Svart 10.Januar.2016 Volvo Penta foreskriver kontroll og rengjøring av ladeluftkjøler, oljekjøler og varmeveksler på D4/D6 hvert 5 år/1200 timer. Kun kontroll, ikke rengjøring. Så er det opp til enhver å stole på om servicemann har kontrollert godt nok. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 10.Januar.2016 Del på Facebook Svart 10.Januar.2016 Tar du jobben med å åpne for kontroll, setter du vel ikke sammen uten å rengjøre? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Kire Svart 10.Januar.2016 Del på Facebook Svart 10.Januar.2016 Det mang en D4 og D6 som går for varme over tid med den gudfar der i kjølerene. Veldig viktig å gjøre rent minst hvert 5 år på D4 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 10.Januar.2016 Del på Facebook Svart 10.Januar.2016 Tar du jobben med å åpne for kontroll, setter du vel ikke sammen uten å rengjøre? Hva jeg gjør er en annen sak, men demontering og rens av varmevekslere er ikke med som servicepunkt på en 5-års service. Det må evt rekvireres ved siden av. Vet ikke hva det koster, men sikkert minst like mye som en 5-års service ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skhauge Svart 10.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2016 Har delt kjøler i kveld. Innsats som står i bakkant har eg tatt ut. Grunnet frost har denne presset seg ut litt i underkant. Flens den henger i (4punkt) er myk, og den lot seg rette på ører med skifte nøkkel. Slik at nå er anleggsflate nesten 100%. Vi snakker om kanskje 2/10mm. Så har eg trykktestet alle rør i innsats. Satte den ned mot fuktet papp og blåste hvert rør mens eg hadde såpevann i "kopp" som er begge endrer. Finner ingen lekkasje og det ville boblet godt om rør var sprekt. Fikk bra med trykk i rørene. Blåsepistol stod ned i rør. Slik eg ser det er deformasjoner i innsats utfordring. Men det er minimalt. O-ring som ligger der tar meget mulig det avvik som er. Eg er ganske sikker. Men vil nok legge godt pakningsstoff og for å være sikker. Ringer vp verksted i morgen. Forteller det eg har gjort. Og vil kjøpe alle nødvendige pakninger for å sette sammen. Må ha frostvæske og. Det gikk endel ut da kjøler ble løst fra blokk. Men ok å bytte uansett. Litt bilder fra kvelden. https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746200-26-6535.aspx Før retting Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 10.Januar.2016 Del på Facebook Svart 10.Januar.2016 @ Worry II: Serviceskjemaet til Penta sier kontrol OG rengjøring på 5 år/1200 timer. Vær snill å sett deg inn i fakta før du er så påståelig rundt en sak. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand Baltic Svart 11.Januar.2016 Del på Facebook Svart 11.Januar.2016 Her er det nok en blanding/ forvirring mellom Volvo og Yanmar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 11.Januar.2016 Del på Facebook Svart 11.Januar.2016 Mere en blanding av intervaller 5-års 500 timer timer, tenkte jeg på. Men om det heter 5 års 1200 timer, så stemmer det nok. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 11.Januar.2016 Del på Facebook Svart 11.Januar.2016 Jeg ville sjekket innsatsen i intercooler også¨- den ser betydelig mer skjær ut enn innsatsen i den kjøleren du tok ut - se bildet mitt over. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skhauge Svart 11.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2016 Eg tenker å ta intercooler og sjekke og, uansett rense og fått forsikret at der er alt ok. Er vel 4 o-ringer og en pakning på lokk. DEn på lokk kunne vel kanskje en klart seg uten. Intercooler klarer eg vel å sjekke uten å demontere fra motor. Om eg ikkje hugser feil, så er det bra med plass iallefall fremover no når filter er fjernet. Mulig eg skal ta den etter å ha montert veksler igjen så eg ikkje risikerer å få vann/rusk ned i oljekanalen i blokk som nå står open. http://www.volvopentashop.com/JWGulliksen/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/47704400_047?path=MarineDieselEngines%2F47704400%2F47704400_26%2F47704400_047 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
flipflap Svart 11.Januar.2016 Del på Facebook Svart 11.Januar.2016 Ser ut som du har ordnet deg, men jeg har en D4 med havarert blokk stående om noen trenger kjølere etc. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 12.Januar.2016 Del på Facebook Svart 12.Januar.2016 (redigert) Rengjøring av kjølerne på D6 er ingen avansert affære så lenge man ordner seg med CIP (Cleaning in place) utstyr. CIP er en særdeles bra metode da den ikke krever noen form for mekanisk rengjørings-/demonteringsarbeid. Resultatet ser man enkelt ved å kakke av endelokket på ladeluftkjøleren før/etter rengjøring (der sinkanoden sitter). Og det bør absolutt gjøres etter 5 år, det er ikke uten grunn det er tatt med som et servicepunkt. Har vel lagt ut bilder i en annen tråd for hvordan dette kan gjøres men tar de med her igjen: Oppkopling for sirkulasjonssystemet. Ladeluftkjøler før CIP-rengjøring Endelokk før CIP-rengjøring Ladeluftkjøler etter rengjøring. Litt for lav fyllingsgrad i kjøler da sirkulasjonskar med pumpesystem ble plassert mellom motorene og dermed lavere enn kjøler. Dette ble flyttet opp på neste motor slik at kjøler ble fylt helt opp og dermed ble 100% ren. På denne oppkoplingen tas dieseloljekjøler, hovedkjøler/sm.o.kjøler samt ladeluftkjøler. Gearoljekjøler må tas som egen oppkopling. Uansett er det den nedre delen av ladeluftkjøleren som er kritisk mht. salting gjennom installasjonen av disse motorene. Det er her saltvannsivået blir stående slik at kjøler salter igjen etter bruk. Kan jo nevne at jeg aldri stanser en varm motor uten at den er roet ned med 10-15 minutter på tomgangskjøring, som naturlig hører med under ankomst havn og fortøyning. Likevel er dette ikke til å unngå. Sparte mye skruing samt uønskede lekkasjer etter montering på å CIP-rengjøre kjølerne kontra demontere alt sammen. Luftsiden av ladeluftkjøeren har ingen rengjøringsbehov pr. i dag. Forøvrig får ikke sinkanoden i endelokket noen kontakt med saltvann om man ikke rengjør endelokket som foreskrevet på 5-års servicen da den blir helt isolert av salt. Dette ser man enkelt på før/etter bildene av lokket. Dette er et veldig viktig punkt å merke seg i forhold til tæringsbeskyttelsen av kjøleren og kan være årsak til tæringslekkasje i "for tidlig" levealder. En ren og godt sinkbeskyttet kjøler er beste motstand mot tæringer foråraket av saltvannet. Gjennomspyling med frostværke/ferskvann før opplag likeså. Redigert 12.Januar.2016 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 12.Januar.2016 Del på Facebook Svart 12.Januar.2016 Du sier at luftsiden av ladeluftkjøleren ikke har rengjøringsbehov pr. Idag. Når mener du luftsiden bør tas? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 13.Januar.2016 Del på Facebook Svart 13.Januar.2016 Hos meg er det ikke behov for å ta luftsida på dette tidspunktet. Intervallet her vil nok avhenge mye av miljø i motorrom, f.eks. vil mye avdamping i form av lekkasjer fra motorer forkorte intervallet betydelig. Jevnlige luftfilterbytter er også med på å strekke intervallet. Jeg har ingen lekkasjer eller oljeavdampingskilder i motorrommet og motorene har vært tette siden de var nye. 6-700 timers gangtid i et rent og godt innsugsmiljø er ikke mye, det skal ikke komme mye tilsmussing her ila. denne tida. Kanskje man ville gjort det på 8-10 000 timer på en Penta yrkesmotor (hjelpemotor). Selv om forholdene ikke er direkte sammenliknbare. Men som sagt, dette er ikke noen form for fasit, det gjelder for min installasjon. Har man jo først tatt jobben er jo det en bra følelse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 13.Januar.2016 Del på Facebook Svart 13.Januar.2016 Blir litt nervøs jeg når jeg leser om frostsprengt motor. På min VP D2 kjørte jeg igjennom frostveske via sjøvannsfilteret til det sprutet godt og grønt ut av eksosen. Burde det holde? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 13.Januar.2016 Del på Facebook Svart 13.Januar.2016 Du kan nok slappe godt av Torsen67 så lenge blandingsforholdet var greit. Jeg tenker 40/60 frostvæske/vann eller høyere. Tar selv noen sjanser når de gjelder frostsikring og kjørte inn ca 25 liter med 50:50 blanding i Cumminsen min. Har litt rør og en løftepotte som også skal frostsikres så det går med litt frostvæske for å fortrenge alt sammen. Målte så det som dryppet ut av eksosutløpet etterpå og der viste den optiske måleren ca 25 minus. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 15.Januar.2016 Del på Facebook Svart 15.Januar.2016 Gjensidige bekreftet i dag at skaden på intercooleren dekkes av min motorskadeforsikring Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seasu Svart 15.Januar.2016 Del på Facebook Svart 15.Januar.2016 Da ender det vel godt. Fikk tips av en VP mekaniker til min AD 41 at intercooler bør tømmes mellom ferskvannskjøring og innkjøring av frostvæske. Kjører man inn for lite froskvæske kan det bli dårlig blanding med glykol i denne, som også kan gi frostsprengning i interrcooleren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 15.Januar.2016 Del på Facebook Svart 15.Januar.2016 Jeg fyller også via sjøvannsfilteret Tømmer alltid et par liter ren frostveske i dette før jeg fyller etter med utblandet frostveske i håp om at denne tynnes gradvis ut på sin vei gjennom motoren Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HansH Svart 16.Januar.2016 Del på Facebook Svart 16.Januar.2016 Ang rens av luftsiden. Renset mine på ca 1150 timer. Var noe oljekamp på de, men ikke veldig mye. Har sikkert veldig stor betydning med luftfilterbytte til korrekt intervaller. Pga varmen i motor vil vet oljekamp etterhvert brenne seg fast og krever nokså sterke midler for å rense. Kraftig tynner og salpetersyre funket på mine. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 17.Januar.2016 Del på Facebook Svart 17.Januar.2016 Ja HansH, noe oljedamp og støv vil slippe gjennom og etterhvert danne et isolerende sjikt, slik at effektiviteten av intercooleren reduseres. Lite og umerkelig til å begynne med kanskje, men mer etterhvert. Turtall og toppfart vil synke og motoren vil arbeide tungt og overbelastet. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.