Jump to content

VP D-4 frostsprengt oljekjøler


skhauge

Recommended Posts

1452453852.jpg Forøvrig en takknemlig jobb å rengjøre. Her etter 12 timer i systemrens. På mine TAMD74 motorer må du ut med varmeveksler for å få ut innsatsen til i/c. En fæl jobb for å si det rett ut. Skjønner godt at de tar seg betalt hvis du setter bort jobben til et verksted. Dette var på "godsia" nemlig babord side. Skal du ut med kjøleren på stb. Side må motor ut.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja, det burde være et servicepunkt etter 5 år å åpne disse for kontroll. Men det er det ikke.

 

Volvo Penta foreskriver kontroll og rengjøring av ladeluftkjøler, oljekjøler og varmeveksler på D4/D6 hvert 5 år/1200 timer.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tar du jobben med å åpne for kontroll, setter du vel ikke sammen uten å rengjøre?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Tar du jobben med å åpne for kontroll, setter du vel ikke sammen uten å rengjøre?

Hva jeg gjør er en annen sak, men demontering og rens av varmevekslere er ikke med som servicepunkt på en 5-års service. Det må evt rekvireres ved siden av. Vet ikke hva det koster, men sikkert minst like mye som en 5-års service ?

Link to post
Share on other sites

Har delt kjøler i kveld. Innsats som står i bakkant har eg tatt ut. Grunnet frost har denne presset seg ut litt i underkant. Flens den henger i (4punkt) er myk, og den lot seg rette på ører med skifte nøkkel. Slik at nå er anleggsflate nesten 100%. Vi snakker om kanskje 2/10mm.

Så har eg trykktestet alle rør i innsats. Satte den ned mot fuktet papp og blåste hvert rør mens eg hadde såpevann i "kopp" som er begge endrer. Finner ingen lekkasje og det ville boblet godt om rør var sprekt. Fikk bra med trykk i rørene. Blåsepistol stod ned i rør.

Slik eg ser det er deformasjoner i innsats utfordring. Men det er minimalt. O-ring som ligger der tar meget mulig det avvik som er. Eg er ganske sikker. Men vil nok legge godt pakningsstoff og for å være sikker.

Ringer vp verksted i morgen. Forteller det eg har gjort. Og vil kjøpe alle nødvendige pakninger for å sette sammen. Må ha frostvæske og. Det gikk endel ut da kjøler ble løst fra blokk. Men ok å bytte uansett.

Litt bilder fra kvelden.

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746200-26-6535.aspxbilde

Før retting

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

@ Worry II: Serviceskjemaet til Penta sier kontrol OG rengjøring på 5 år/1200 timer. Vær snill å sett deg inn i fakta før du er så påståelig rundt en sak.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Eg tenker å ta intercooler og sjekke og, uansett rense og fått forsikret at der er alt ok. Er vel 4 o-ringer og en pakning på lokk. DEn på lokk kunne vel kanskje en klart seg uten. 

Intercooler klarer eg vel å sjekke uten å demontere fra motor. Om eg ikkje hugser feil, så er det bra med plass iallefall fremover no når filter er fjernet. Mulig eg skal ta den etter å ha montert veksler igjen så eg ikkje risikerer å få vann/rusk ned i oljekanalen i blokk som nå står open. 

 

http://www.volvopentashop.com/JWGulliksen/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/47704400_047?path=MarineDieselEngines%2F47704400%2F47704400_26%2F47704400_047

Link to post
Share on other sites

Rengjøring av kjølerne på D6 er ingen avansert affære så lenge man ordner seg med CIP (Cleaning in place) utstyr. CIP er en særdeles bra metode da den ikke krever noen form for mekanisk rengjørings-/demonteringsarbeid. 

 

Resultatet ser man enkelt ved å kakke av endelokket på ladeluftkjøleren før/etter rengjøring (der sinkanoden sitter). Og det bør absolutt gjøres etter 5 år, det er ikke uten grunn det er tatt med som et servicepunkt. Har vel lagt ut bilder i en annen tråd for hvordan dette kan gjøres men tar de med her igjen:

 

bilde

 

Oppkopling for sirkulasjonssystemet.

 

bilde

 

Ladeluftkjøler før CIP-rengjøring

 

bilde

 

Endelokk før CIP-rengjøring

 

bilde

 

Ladeluftkjøler etter rengjøring.  Litt for lav fyllingsgrad i kjøler da sirkulasjonskar med pumpesystem ble plassert mellom motorene og dermed lavere enn kjøler. Dette ble flyttet opp på neste motor slik at kjøler ble fylt helt opp og dermed ble 100% ren. På denne oppkoplingen tas dieseloljekjøler, hovedkjøler/sm.o.kjøler samt ladeluftkjøler. Gearoljekjøler må tas som egen oppkopling.

 

Uansett er det den nedre delen av ladeluftkjøleren som er kritisk mht. salting gjennom installasjonen av disse motorene. Det er her saltvannsivået blir stående slik at kjøler salter igjen etter bruk. Kan jo nevne at jeg aldri stanser en varm motor uten at den er roet ned med 10-15 minutter på tomgangskjøring, som naturlig hører med under ankomst havn og fortøyning. Likevel er dette ikke til å unngå.

 

bilde

 

Sparte mye skruing samt uønskede lekkasjer etter montering på å CIP-rengjøre kjølerne kontra demontere alt sammen. Luftsiden av ladeluftkjøeren har ingen rengjøringsbehov pr. i dag.

 

Forøvrig får ikke sinkanoden i endelokket noen kontakt med saltvann om man ikke rengjør endelokket som foreskrevet på 5-års servicen da den blir helt isolert av salt. Dette ser man enkelt på før/etter bildene av lokket. Dette er et veldig viktig punkt å merke seg i forhold til tæringsbeskyttelsen av kjøleren og kan være årsak til tæringslekkasje i "for tidlig" levealder. En ren og godt sinkbeskyttet kjøler er beste motstand mot tæringer foråraket av saltvannet. Gjennomspyling med frostværke/ferskvann før opplag likeså.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du sier at luftsiden av ladeluftkjøleren ikke har rengjøringsbehov pr. Idag. Når mener du luftsiden bør tas?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hos meg er det ikke behov for å ta luftsida på dette tidspunktet. Intervallet her vil nok avhenge mye av miljø i motorrom, f.eks. vil mye avdamping i form av lekkasjer fra motorer forkorte intervallet betydelig. Jevnlige luftfilterbytter er også med på å strekke intervallet. Jeg har ingen lekkasjer eller oljeavdampingskilder i motorrommet og motorene har vært tette siden de var nye.

 

6-700 timers gangtid i et rent og godt innsugsmiljø er ikke mye, det skal ikke komme mye tilsmussing her ila. denne tida. Kanskje man ville gjort det på 8-10 000 timer på en Penta yrkesmotor (hjelpemotor). Selv om forholdene ikke er direkte sammenliknbare. Men som sagt, dette er ikke noen form for fasit, det gjelder for min installasjon. Har man jo først tatt jobben er jo det en bra følelse.

Link to post
Share on other sites

Du kan nok slappe godt av Torsen67 så lenge blandingsforholdet var greit. Jeg tenker 40/60 frostvæske/vann eller høyere.

Tar selv noen sjanser når de gjelder frostsikring og kjørte inn ca 25 liter med 50:50 blanding i Cumminsen min. Har litt rør og en løftepotte som også skal frostsikres så det går med litt frostvæske for å fortrenge alt sammen. Målte så det som dryppet ut av eksosutløpet etterpå og der viste den optiske måleren ca 25 minus.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Da ender det vel godt.

Fikk tips av en VP mekaniker til min AD 41 at intercooler bør tømmes mellom ferskvannskjøring og innkjøring av frostvæske.

Kjører man inn for lite froskvæske kan det bli dårlig blanding med glykol i denne, som også kan gi frostsprengning i interrcooleren.

Link to post
Share on other sites

Ang rens av luftsiden. Renset mine på ca 1150 timer. Var noe oljekamp på de, men ikke veldig mye. Har sikkert veldig stor betydning med luftfilterbytte til korrekt intervaller. Pga varmen i motor vil vet oljekamp etterhvert brenne seg fast og krever nokså sterke midler for å rense. Kraftig tynner og salpetersyre funket på mine.

Link to post
Share on other sites

Ja HansH, noe oljedamp og støv vil slippe gjennom og etterhvert danne et isolerende sjikt, slik at effektiviteten av intercooleren reduseres. Lite og umerkelig til å begynne med kanskje, men mer etterhvert. Turtall og toppfart vil synke og motoren vil arbeide tungt og overbelastet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...