Jump to content

Prosjekt Draco 1800 Suntop


Tridenten

Recommended Posts

Hei,

Jeg tenkte å skrive en liten logg her inne om det å leve med en Draco 1800 ST. Det begynner jo å bli gamle båter og selv om det er produsert en del av de så er det ikke hverdagslig lenger.

 

Her blir det postet litt bilder, skrevet litt om vedlikehold og eventuelle oppgraderinger. Ellers blir det nok en slags "blogg" hvor jeg rabler ned alt fra dagens bensinpåfylling til hvor vi dregget opp :)

Jeg starter med å oppsummere 2015 litt.

Siden jeg var liten har jeg alltid drømt om en liten Draco. Startet med at jeg hadde lyst på en 1700 TL før tenårsalderen. Det ble liggende med drømmen, men i 2015 ble den realisert med en 1800 ST.

 

Båten er en 1985 modell som har blitt pent behandlet opp igjennom tidene. Jeg kjøpte den av en politimann som hadde endret bruksmønster og ønsket en skjærgårdsjeep. Jeg kom fra en Ibiza 16 Sport og ville ha noe litt mer for økt komfort og glede på fjorden. I tillegg er jeg notorisk nostalgisk og elsker disse små daycruiserene. Det ligner bare så veldig på en amerikansk sportsbåt. Tung i "ræva" og deilig solpute og førerposisjon langt fremme omfavnet av et dashboard som i en gammel bil (eller Riva om du vil).

 

Kjøpt i Juli 2015 og brukt flittig lokalt for å bli kjent. Etterhvert kommer det jo frem litt som må utbedres her og der og listen begynner å ta form.

 

Her noen bilder:

 

Vi gjør som amerikanerne, kjører den rett i fjøra :) (Dette var før jeg hentet dreggen):

 

bilde

 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Her er to bilder fra den siste turen jeg hadde sent i August.

 

bilde

 

bilde

 

Nå ligger den slik og venter på våren:

bilde

 

 

Nye instrument er kjøpt inn, men skal vurdere å overhale de orginale for å ta vare på de.:
bilde

 

 

Listen for 2016 ser slik ut:

  • Nye sideruter
  • Ny motorluke (plate, skum og omtrekking)
  • Nye gassfjærer (Opel Astra midten av 90tall)
  • Nye pluggledninger
  • Nye plugger
  • Timing kit til fordeler?
  • Ny termostat
  • Nye instrument (ligger hjemme)
  • Montere batteri nr 2?
  • Pusse teak
  • Ny kalesje (havnekalesje)
  • LED lys under sofa og Dashboard?
  • 12V uttak under sofa og i dashboard
  • Ny isolasjon i motorrom
  • Sjekke tank og tilførsel til tank
  • Lakkere base til stoler (pulverlakk)?
  • Nye koppholdere styrbord

 

Det som er satt opp med spørsmålstegn er å regne som foreløpig planlagt, da jeg ikke vet om det blir realitet:

Kommer til å oppdatere denne listen og stryke over det som blir gjort etterhvert som plussgradene melder seg :)

Link to post
Share on other sites

Hyggelig, og nydelige bilder av en flott båt! Har samme fra 85/86 liggende for noen som er like glad i disse klassikerne som meg :)

Imponerende sjøegenskaper i grov sjø, har vp145/290sp, rett trim på drev så er det bare å gi på og nyte hvordan dkroget skjærer og lander.. for liten med konecog 2 unger, litt upraktisk til fiske ellers topp kvalitet fra en svunnen tid i morsk båthistorie.

 

Led under benkene er en god ide, ville satt de i en frest teaklist øverst på kassene siden stueplassen under putene er gull.

Link to post
Share on other sites

Hyggelig, og nydelige bilder av en flott båt! Har samme fra 85/86 liggende for noen som er like glad i disse klassikerne som meg :)

Imponerende sjøegenskaper i grov sjø, har vp145/290sp, rett trim på drev så er det bare å gi på og nyte hvordan dkroget skjærer og lander.. for liten med konecog 2 unger, litt upraktisk til fiske ellers topp kvalitet fra en svunnen tid i morsk båthistorie.

 

Led under benkene er en god ide, ville satt de i en frest teaklist øverst på kassene siden stueplassen under putene er gull.

 

Så bra! Er din også helt orginal? Jeg har Mercruiser pakke på min. Siden den er saltvannskjølt har jeg ingen garanti for når den stopper. Den er jo tross alt 30 år gammel nå... Kjører til det ryker, og da blir det V6. ;)

Hvor i M&R holder du til? Kunne vært interessant å sett på den en gang jeg er der oppe. Samboeren er fra Ålesund så det blir noen besøk der.

 

LED jeg tenkte på er slike med hvitt lys naturligvis:

bilde

Link to post
Share on other sites

I 1996 købte jeg en model 1987 Suntop, jeg har den fortsat i dag og er stadig begejstret for den. Var i fin stand da jeg købte den, med Volvo Penta AQ151/290. Fin motor, men jeg ville gerne ha V8. Dengang var det stort set umuligt at finde en god V8 motor som var til at betale. Men i stedet fandt jeg en god 4,3 V6 motor, så den installerede jeg, beholdt 290 drevet, men skiftede underdelen til Duoprop. Dette skiftede jeg senere til SX, men stadig med V6 motoren. Båten har havneplads, men kun i højsommer(= kort sæson) og er altid vinteropbevaret inde.bilde

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

I 1996 købte jeg en model 1987 Suntop, jeg har den fortsat i dag og er stadig begejstret for den. Var i fin stand da jeg købte den, med Volvo Penta AQ151/290. Fin motor, men jeg ville gerne ha V8. Dengang var det stort set umuligt at finde en god V8 motor som var til at betale. Men i stedet fandt jeg en god 4,3 V6 motor, så den installerede jeg, beholdt 290 drevet, men skiftede underdelen til Duoprop. Dette skiftede jeg senere til SX, men stadig med V6 motoren. Båten har havneplads, men kun i højsommer(= kort sæson) og er altid vinteropbevaret inde.bilde

Hei,

Denne har jeg jo hørt litt om. På facebookgruppen for Draco og gjennom http://horizonblue.dk/.

Den er rett smuk denne båten din! Jeg håper min også kan se slik ut en dag! Blir V6 når min 3.0 ikke går lenger...

 

 

Link to post
Share on other sites

Så bra! Er din også helt orginal? Jeg har Mercruiser pakke på min. Siden den er saltvannskjølt har jeg ingen garanti for når den stopper. Den er jo tross alt 30 år gammel nå... Kjører til det ryker, og da blir det V6. ;)

Hvor i M&R holder du til? Kunne vært interessant å sett på den en gang jeg er der oppe. Samboeren er fra Ålesund så det blir noen besøk der.

 

LED jeg tenkte på er slike med hvitt lys naturligvis:   -----

 

Helt orignal, byttet eksosmanifold for noen år siden, er en sjøvannskjølt slitedel i støpejern på VP, som ruster vekk i kanalene mellom portene. Resten av motoren er ferskvannskjølt.

Renset og overhalte gasserne(2x Solex) og skiftet samtidig til hall-sensor istedet for stift i fordelerhuset, fikk en mye mer lettstartet motor og mykere gange.

Er i Ålesundsområdet, men Dracoen har dessverre vært hagebåt i mange år nå, så får se til våren om det finnes flere mennesker der ute som er interressert i en 1800ST.

 

- Ville heller anbefalt vanlige ledlister enn disse 'markeringslystene', gjerne i en diffusorlist(sjekk Båtsystem) og med en liten kina/ebaydimmer til etpar tiere. 

Markerings/trappelysene kunne gjort seg ved badeplattformen, de lyser, men gir ikke noe særlig lys om du forstår.

Link to post
Share on other sites

Helt orignal, byttet eksosmanifold for noen år siden, er en sjøvannskjølt slitedel i støpejern på VP, som ruster vekk i kanalene mellom portene. Resten av motoren er ferskvannskjølt.

Renset og overhalte gasserne(2x Solex) og skiftet samtidig til hall-sensor istedet for stift i fordelerhuset, fikk en mye mer lettstartet motor og mykere gange.

Er i Ålesundsområdet, men Dracoen har dessverre vært hagebåt i mange år nå, så får se til våren om det finnes flere mennesker der ute som er interressert i en 1800ST.

 

- Ville heller anbefalt vanlige ledlister enn disse 'markeringslystene', gjerne i en diffusorlist(sjekk Båtsystem) og med en liten kina/ebaydimmer til etpar tiere. 

Markerings/trappelysene kunne gjort seg ved badeplattformen, de lyser, men gir ikke noe særlig lys om du forstår.

Jeg sitter å ser på deler til å bygge om til elektronisk tenning selv nå. Ser jeg kan spare noen hundrelapper på å kjøpe fra USA/ebay, men vet ikke om det er verdt det. Liker å få varene i hånda og betale der for å få noen å forholde seg til hvis det skulle være noe mer senere.

 

 

Motordeler kommer bra ut på skruvat. Værdt å sjekke

Takk. Sjekker opp mot Ravns Garage. Der er det ganske rimelig for OEM quicksilver deler. 

 

Angående elektronisk tenning, noen fler som har erfaring med dette på mercruiser motorer?

Jeg ser på Pertronix deler, slik som her:

http://www.ebay.com/itm/170920322062?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

s-l1600.jpg

 

 

s-l1600.jpg

Link to post
Share on other sites

Pertronix giverkit/stifterstatter ser ut som den samme jeg monterte på vår motor med Bosch-fordeler. Giverdelen/hylsa med magnet for å sette på akselen virket litt skjør, så tok med en reserve.

Bosch/VP kit'et var bare noen få hundrelapper, alternativet en komplett fordeler fra 123-ignition til rund 4-5'.

Link to post
Share on other sites

V6'en på 4.3l er nok en motor skrogegenskapene fortjener, men må nok oppgradere selv som Draco_1 har gjort.

Vært morsomt å prøvd en 1800ST med en moderne 225hk..

Ellers er jo VP'en grei, prøvde med Solas 4-blader, og det var en fin forbedring på marsj og dorgefart med bedre retningsstabilitet og grep.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hadde en liten økt her on dagen i solen. Skal si det var deilig å løfte av pressenningen, hvertfall for en liten stund. Den ble brettet pent på plass igjen etter at jeg var ferdig med å demontere en del ting:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Da dukker det opp et spørsmål:

Finnes nye pakninger å få kjøpt? Mener disse som vist her:

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
Svart (redigert)

Pusset og renset teak. Samt fått laget styrbord boksholder ny:

Gjenstår å olje det..

bilde

 

Og slik ser det ut med nye sidevinduer:

Plasten er fremdeles på.

 

bilde

 

bilde

 

Ny isolasjon i motorrom:

 

bilde

 

bilde

Har også fått skrapet av en del gammelt bunnstoff. Nå gjenstår vannlinjen samt å pusse ned til primer/galcoat slik at jeg kan smøre på ny primer.

Redigert av Tridenten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Båten ble sjøsatt før jeg dro på jobb, men det fosset vann inn bak ved transomen så jeg måtte ta den rett opp igjen. Viste seg å være sprukket belg til gearwire. Båten ble parkert på utsiden av verkstedet i marinaen med beskjed om FIKS ALT og bytt alle belger. Jeg skal ha båten på vannet til jeg kommer hjem igjen. Ser frem til 4 uker på sjøen nå...


 


All teak er pusset ned og oljet. Nye sideruter (disse krakelerer) og skrapet det meste av gammelt bunnstoff slik at jeg nå har en slett og fin skutebunn.


 


bilde


 


Polert med Rupes medium med Hitachi roterende. Lagt Fusso på babord side og flytende voks fra Rupes på andre siden. Spennende å prøve holdbarhet...


 


bilde


 


Interiør er vasket med surfex og nanosvamp. Ble SYKT bra faktisk. Langt over forventet resultat.


Ny isolasjon i motorrom løftet også inntrykket her litt.


 


bilde


 


Nytrukket solpute/motorluke. Denne gleder jeg meg veldig til å montere!


 


bilde


 


 


Ship o hoy! Sees på fjorden etter 30. juni. Da skal bilen stå mest mulig hadde jeg tenkt!


Link to post
Share on other sites

Hei. Veldig fin Draco du har der. Har selv en 1800 Suntop.

Fant du de hjørne listene mellom frontrute og siderute? Skulle hatt nye selv da de begynner å bli noen cm for korte.

 

Mvh Sindre

 

Hei Sindre.

Nei jeg har ikke gjort noe med de ennå. Kan få de laget, men da blir det en stor kost siden verktøyet som former denne listen må lages først. Er vi mange nok, kan vi sette i gang en bestilling.

 

Løsningen for meg ble svart tec7... ;) 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Kjekk liten blogg!
​Har selv en fin 1800 ST, veldig stas med en slik klassiker.
Når det gjelder vindu lister så kan det være verdt å sjekke gjennom denne katalogen til Hartveit i Bergen og se om du finner riktig dimensjon(hvis du har de gamle fortsatt.)

Gi meg gjerne et tips hvis du finner passende, da får jeg bytte etter hvert jeg også!

 

Link: http://hartveitbutikk.no/produkter/lister_pakninger/content/filelist_e6857dfa-a1e6-42f2-843f-ec52d99c84a0/1433842453221/kataloghartveitbutikkas6_pdf.pdf 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Så ser det ut som at det blir nytt hjerte i denne i løpet av vinteren. Jeg frykter 3 literen fra 1986 har gjort sitt...

 

Båten er for bra til å selges som delebåt også. Da har jeg mer glede av den selv.

Det ergelige er at jeg brukte 21 båtlapper på den i fjor bare på drevet alene. Ny bellhouse, belger, girwire og trykktesting samt oljebytte på drev. Er dette salgbart? Er jo ikke blitt brukt etter dette ble gjort.

 

Hva kan jeg forvente å få for dette?

 

-Magnus

Link to post
Share on other sites

I forbindelse med motorbytte vurderer jeg en ny kontrollboks. Har dere noen tips om noen som kan passe i en klassisk daycruiser?

 

Har sett på disse:

 

bilde

 

bilde

 

Eller en brukt litt mer tidsriktig?
bilde

 

Alternativet er å beholde den jeg har, orginal. men å montere trimbryter på skott rett bak eller under der den står i dag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...