Tridenten Startet 9.Januar.2016 Del på Facebook Startet 9.Januar.2016 Hei, Jeg tenkte å skrive en liten logg her inne om det å leve med en Draco 1800 ST. Det begynner jo å bli gamle båter og selv om det er produsert en del av de så er det ikke hverdagslig lenger. Her blir det postet litt bilder, skrevet litt om vedlikehold og eventuelle oppgraderinger. Ellers blir det nok en slags "blogg" hvor jeg rabler ned alt fra dagens bensinpåfylling til hvor vi dregget opp :)Jeg starter med å oppsummere 2015 litt. Siden jeg var liten har jeg alltid drømt om en liten Draco. Startet med at jeg hadde lyst på en 1700 TL før tenårsalderen. Det ble liggende med drømmen, men i 2015 ble den realisert med en 1800 ST. Båten er en 1985 modell som har blitt pent behandlet opp igjennom tidene. Jeg kjøpte den av en politimann som hadde endret bruksmønster og ønsket en skjærgårdsjeep. Jeg kom fra en Ibiza 16 Sport og ville ha noe litt mer for økt komfort og glede på fjorden. I tillegg er jeg notorisk nostalgisk og elsker disse små daycruiserene. Det ligner bare så veldig på en amerikansk sportsbåt. Tung i "ræva" og deilig solpute og førerposisjon langt fremme omfavnet av et dashboard som i en gammel bil (eller Riva om du vil). Kjøpt i Juli 2015 og brukt flittig lokalt for å bli kjent. Etterhvert kommer det jo frem litt som må utbedres her og der og listen begynner å ta form. Her noen bilder: Vi gjør som amerikanerne, kjører den rett i fjøra :) (Dette var før jeg hentet dreggen): Her er to bilder fra den siste turen jeg hadde sent i August. Nå ligger den slik og venter på våren: Nye instrument er kjøpt inn, men skal vurdere å overhale de orginale for å ta vare på de.: Listen for 2016 ser slik ut: Nye sideruter Ny motorluke (plate, skum og omtrekking) Nye gassfjærer (Opel Astra midten av 90tall) Nye pluggledninger Nye plugger Timing kit til fordeler? Ny termostat Nye instrument (ligger hjemme) Montere batteri nr 2? Pusse teak Ny kalesje (havnekalesje) LED lys under sofa og Dashboard? 12V uttak under sofa og i dashboard Ny isolasjon i motorrom Sjekke tank og tilførsel til tank Lakkere base til stoler (pulverlakk)? Nye koppholdere styrbord Det som er satt opp med spørsmålstegn er å regne som foreløpig planlagt, da jeg ikke vet om det blir realitet: Kommer til å oppdatere denne listen og stryke over det som blir gjort etterhvert som plussgradene melder seg :) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 9.Januar.2016 Del på Facebook Svart 9.Januar.2016 Hyggelig, og nydelige bilder av en flott båt! Har samme fra 85/86 liggende for noen som er like glad i disse klassikerne som meg :) Imponerende sjøegenskaper i grov sjø, har vp145/290sp, rett trim på drev så er det bare å gi på og nyte hvordan dkroget skjærer og lander.. for liten med konecog 2 unger, litt upraktisk til fiske ellers topp kvalitet fra en svunnen tid i morsk båthistorie. Led under benkene er en god ide, ville satt de i en frest teaklist øverst på kassene siden stueplassen under putene er gull. Sitér dette innlegget Link to post
Tridenten Svart 10.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2016 Hyggelig, og nydelige bilder av en flott båt! Har samme fra 85/86 liggende for noen som er like glad i disse klassikerne som meg :) Imponerende sjøegenskaper i grov sjø, har vp145/290sp, rett trim på drev så er det bare å gi på og nyte hvordan dkroget skjærer og lander.. for liten med konecog 2 unger, litt upraktisk til fiske ellers topp kvalitet fra en svunnen tid i morsk båthistorie. Led under benkene er en god ide, ville satt de i en frest teaklist øverst på kassene siden stueplassen under putene er gull. Så bra! Er din også helt orginal? Jeg har Mercruiser pakke på min. Siden den er saltvannskjølt har jeg ingen garanti for når den stopper. Den er jo tross alt 30 år gammel nå... Kjører til det ryker, og da blir det V6. ;) Hvor i M&R holder du til? Kunne vært interessant å sett på den en gang jeg er der oppe. Samboeren er fra Ålesund så det blir noen besøk der. LED jeg tenkte på er slike med hvitt lys naturligvis: Sitér dette innlegget Link to post
Draco_1 Svart 11.Januar.2016 Del på Facebook Svart 11.Januar.2016 I 1996 købte jeg en model 1987 Suntop, jeg har den fortsat i dag og er stadig begejstret for den. Var i fin stand da jeg købte den, med Volvo Penta AQ151/290. Fin motor, men jeg ville gerne ha V8. Dengang var det stort set umuligt at finde en god V8 motor som var til at betale. Men i stedet fandt jeg en god 4,3 V6 motor, så den installerede jeg, beholdt 290 drevet, men skiftede underdelen til Duoprop. Dette skiftede jeg senere til SX, men stadig med V6 motoren. Båten har havneplads, men kun i højsommer(= kort sæson) og er altid vinteropbevaret inde. Sitér dette innlegget Link to post
Tridenten Svart 2.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 I 1996 købte jeg en model 1987 Suntop, jeg har den fortsat i dag og er stadig begejstret for den. Var i fin stand da jeg købte den, med Volvo Penta AQ151/290. Fin motor, men jeg ville gerne ha V8. Dengang var det stort set umuligt at finde en god V8 motor som var til at betale. Men i stedet fandt jeg en god 4,3 V6 motor, så den installerede jeg, beholdt 290 drevet, men skiftede underdelen til Duoprop. Dette skiftede jeg senere til SX, men stadig med V6 motoren. Båten har havneplads, men kun i højsommer(= kort sæson) og er altid vinteropbevaret inde. Hei, Denne har jeg jo hørt litt om. På facebookgruppen for Draco og gjennom http://horizonblue.dk/. Den er rett smuk denne båten din! Jeg håper min også kan se slik ut en dag! Blir V6 når min 3.0 ikke går lenger... Sitér dette innlegget Link to post
Tridenten Svart 2.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 Noen som vet hvor det lønner seg å kjøpe deler? Har en handlekurv hos Ravns garage. Utlandet lønner seg vel ikke på grunn av valutakursen om dagen? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 2.Februar.2016 Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 Hva skal du handle da? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Tridenten Svart 2.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 En del av det som står over, men tenker spesifikt på servicedeler til motor nå. Tenning, filter, temp. sender og så videre. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 2.Februar.2016 Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 Så bra! Er din også helt orginal? Jeg har Mercruiser pakke på min. Siden den er saltvannskjølt har jeg ingen garanti for når den stopper. Den er jo tross alt 30 år gammel nå... Kjører til det ryker, og da blir det V6. ;) Hvor i M&R holder du til? Kunne vært interessant å sett på den en gang jeg er der oppe. Samboeren er fra Ålesund så det blir noen besøk der. LED jeg tenkte på er slike med hvitt lys naturligvis: ----- Helt orignal, byttet eksosmanifold for noen år siden, er en sjøvannskjølt slitedel i støpejern på VP, som ruster vekk i kanalene mellom portene. Resten av motoren er ferskvannskjølt. Renset og overhalte gasserne(2x Solex) og skiftet samtidig til hall-sensor istedet for stift i fordelerhuset, fikk en mye mer lettstartet motor og mykere gange. Er i Ålesundsområdet, men Dracoen har dessverre vært hagebåt i mange år nå, så får se til våren om det finnes flere mennesker der ute som er interressert i en 1800ST. - Ville heller anbefalt vanlige ledlister enn disse 'markeringslystene', gjerne i en diffusorlist(sjekk Båtsystem) og med en liten kina/ebaydimmer til etpar tiere. Markerings/trappelysene kunne gjort seg ved badeplattformen, de lyser, men gir ikke noe særlig lys om du forstår. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 2.Februar.2016 Del på Facebook Svart 2.Februar.2016 Motordeler kommer bra ut på skruvat. Værdt å sjekke Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Tridenten Svart 3.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2016 Helt orignal, byttet eksosmanifold for noen år siden, er en sjøvannskjølt slitedel i støpejern på VP, som ruster vekk i kanalene mellom portene. Resten av motoren er ferskvannskjølt. Renset og overhalte gasserne(2x Solex) og skiftet samtidig til hall-sensor istedet for stift i fordelerhuset, fikk en mye mer lettstartet motor og mykere gange. Er i Ålesundsområdet, men Dracoen har dessverre vært hagebåt i mange år nå, så får se til våren om det finnes flere mennesker der ute som er interressert i en 1800ST. - Ville heller anbefalt vanlige ledlister enn disse 'markeringslystene', gjerne i en diffusorlist(sjekk Båtsystem) og med en liten kina/ebaydimmer til etpar tiere. Markerings/trappelysene kunne gjort seg ved badeplattformen, de lyser, men gir ikke noe særlig lys om du forstår. Jeg sitter å ser på deler til å bygge om til elektronisk tenning selv nå. Ser jeg kan spare noen hundrelapper på å kjøpe fra USA/ebay, men vet ikke om det er verdt det. Liker å få varene i hånda og betale der for å få noen å forholde seg til hvis det skulle være noe mer senere. Motordeler kommer bra ut på skruvat. Værdt å sjekke Takk. Sjekker opp mot Ravns Garage. Der er det ganske rimelig for OEM quicksilver deler. Angående elektronisk tenning, noen fler som har erfaring med dette på mercruiser motorer? Jeg ser på Pertronix deler, slik som her: http://www.ebay.com/itm/170920322062?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 3.Februar.2016 Del på Facebook Svart 3.Februar.2016 Pertronix giverkit/stifterstatter ser ut som den samme jeg monterte på vår motor med Bosch-fordeler. Giverdelen/hylsa med magnet for å sette på akselen virket litt skjør, så tok med en reserve. Bosch/VP kit'et var bare noen få hundrelapper, alternativet en komplett fordeler fra 123-ignition til rund 4-5'. Sitér dette innlegget Link to post
Tridenten Svart 3.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2016 Volvo har litt rimeligere deler ser jeg. Også er jo den motoren du har veldig bra. Ettertraktet blandt flere... Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 3.Februar.2016 Del på Facebook Svart 3.Februar.2016 V6'en på 4.3l er nok en motor skrogegenskapene fortjener, men må nok oppgradere selv som Draco_1 har gjort. Vært morsomt å prøvd en 1800ST med en moderne 225hk.. Ellers er jo VP'en grei, prøvde med Solas 4-blader, og det var en fin forbedring på marsj og dorgefart med bedre retningsstabilitet og grep. Sitér dette innlegget Link to post
Tridenten Svart 9.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2016 Da er solputen/motorluken levert til salmaker for komplett overhaling. Digger at vi er i gang med båt igjen! :D Sitér dette innlegget Link to post
Tridenten Svart 22.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2016 Hadde en liten økt her on dagen i solen. Skal si det var deilig å løfte av pressenningen, hvertfall for en liten stund. Den ble brettet pent på plass igjen etter at jeg var ferdig med å demontere en del ting: Da dukker det opp et spørsmål: Finnes nye pakninger å få kjøpt? Mener disse som vist her: Sitér dette innlegget Link to post
Tridenten Svart 27.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2016 Da er det bestilt noen servicedeler til motor: 1282203 WIRE KIT-IGNITION x1 1265343 AC SPRK PLUG@8 x4 1267086 CAP-DISTRIBUTOR x1 1265754 TUNE UP KIT @2 x1 1265866 FILTER-OIL @6 x1 1295896 PAINT-PRIMER@6 x1 1295887 PAINT-BLACK @6 x1 Sitér dette innlegget Link to post
Tridenten Svart 21.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 (redigert) Pusset og renset teak. Samt fått laget styrbord boksholder ny: Gjenstår å olje det.. Og slik ser det ut med nye sidevinduer: Plasten er fremdeles på. Ny isolasjon i motorrom: Har også fått skrapet av en del gammelt bunnstoff. Nå gjenstår vannlinjen samt å pusse ned til primer/galcoat slik at jeg kan smøre på ny primer. Redigert 21.Mai.2016 av Tridenten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tridenten Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2016 Båten ble sjøsatt før jeg dro på jobb, men det fosset vann inn bak ved transomen så jeg måtte ta den rett opp igjen. Viste seg å være sprukket belg til gearwire. Båten ble parkert på utsiden av verkstedet i marinaen med beskjed om FIKS ALT og bytt alle belger. Jeg skal ha båten på vannet til jeg kommer hjem igjen. Ser frem til 4 uker på sjøen nå... All teak er pusset ned og oljet. Nye sideruter (disse krakelerer) og skrapet det meste av gammelt bunnstoff slik at jeg nå har en slett og fin skutebunn. Polert med Rupes medium med Hitachi roterende. Lagt Fusso på babord side og flytende voks fra Rupes på andre siden. Spennende å prøve holdbarhet... Interiør er vasket med surfex og nanosvamp. Ble SYKT bra faktisk. Langt over forventet resultat. Ny isolasjon i motorrom løftet også inntrykket her litt. Nytrukket solpute/motorluke. Denne gleder jeg meg veldig til å montere! Ship o hoy! Sees på fjorden etter 30. juni. Da skal bilen stå mest mulig hadde jeg tenkt! Sitér dette innlegget Link to post
Stranden Svart 21.Juni.2016 Del på Facebook Svart 21.Juni.2016 Hei. Veldig fin Draco du har der. Har selv en 1800 Suntop. Fant du de hjørne listene mellom frontrute og siderute? Skulle hatt nye selv da de begynner å bli noen cm for korte. Mvh Sindre Sitér dette innlegget Båt: Draco Suntop 1800 Har hatt: Selco Selsprint Link to post
Tridenten Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2016 Hei. Veldig fin Draco du har der. Har selv en 1800 Suntop. Fant du de hjørne listene mellom frontrute og siderute? Skulle hatt nye selv da de begynner å bli noen cm for korte. Mvh Sindre Hei Sindre. Nei jeg har ikke gjort noe med de ennå. Kan få de laget, men da blir det en stor kost siden verktøyet som former denne listen må lages først. Er vi mange nok, kan vi sette i gang en bestilling. Løsningen for meg ble svart tec7... ;) Sitér dette innlegget Link to post
sunhome Svart 27.Juli.2016 Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 Kjekk liten blogg!Har selv en fin 1800 ST, veldig stas med en slik klassiker.Når det gjelder vindu lister så kan det være verdt å sjekke gjennom denne katalogen til Hartveit i Bergen og se om du finner riktig dimensjon(hvis du har de gamle fortsatt.) Gi meg gjerne et tips hvis du finner passende, da får jeg bytte etter hvert jeg også! Link: http://hartveitbutikk.no/produkter/lister_pakninger/content/filelist_e6857dfa-a1e6-42f2-843f-ec52d99c84a0/1433842453221/kataloghartveitbutikkas6_pdf.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Tridenten Svart 17.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2016 Så ser det ut som at det blir nytt hjerte i denne i løpet av vinteren. Jeg frykter 3 literen fra 1986 har gjort sitt... Båten er for bra til å selges som delebåt også. Da har jeg mer glede av den selv. Det ergelige er at jeg brukte 21 båtlapper på den i fjor bare på drevet alene. Ny bellhouse, belger, girwire og trykktesting samt oljebytte på drev. Er dette salgbart? Er jo ikke blitt brukt etter dette ble gjort. Hva kan jeg forvente å få for dette? -Magnus Sitér dette innlegget Link to post
Tridenten Svart 23.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2016 I forbindelse med motorbytte vurderer jeg en ny kontrollboks. Har dere noen tips om noen som kan passe i en klassisk daycruiser? Har sett på disse: Eller en brukt litt mer tidsriktig? Alternativet er å beholde den jeg har, orginal. men å montere trimbryter på skott rett bak eller under der den står i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Tridenten Svart 23.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2016 Her er den akutelle motoren også: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.