Skarpnes25 Startet 11.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 11.Januar.2016 Hej, Jeg har en Volvo Penta AQAD41A liggende i min båd, som ikke har været startet i ca. 19 år. (Motoren turner uden problemer og med god kompression) Jeg er blevet anbefalet at få noget additiv ind i motoren som smører og renser dysser, stempelringe mm. inden at jeg prøver at starte motoren. Er der nogen som ved eller har forslag til hvordan jeg får additivet ind til dysserne og i cylindrene uden starte motoren? Jeg tænker at jeg kan fylde brændstofsfilteret op med diesel og additiv, men der er jo stadig diesel uden additiv i slangerne fra brændstofsfilteret. Dette er additivet som jeg er blevet anbefalet: http://www.belladd.dk/da/produkter/bell-add/additiver/diesel-city-detail.html Jeg kan se at Biltema også sælger et additiv. Nogen som kender dette og ved om det kan bruges? http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Andre-vasker/Dieseltilsatning-2000031923/ Jeg håber at i kan hjælpe mig med nogle tips Mvh. Thomas Link to post
index Svart 11.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 Rart forslag! Om den går lett rundt og har god kompresjon ville jeg ikke ha brydd meg om slike råd. Så fantastiske er ikke slike stoffer... Sjekk oljen, kjør motoren en stund på starteren med stoppen ute så den får smøring og fyr opp! Skift olje straks den er varm nok til at du får pumpet den gamle ut. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Seasu Svart 11.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 (redigert) Additiv må inn med drivstoff. Dette tilsettes dieselen og skal hjelpe til å rense, smøre og forbygge korrosjon i dyser og drivstoffsystem. Personlig ville jeg valgt denne http://www.westsystem.no/p/6302/crc-motorkonservering-300-ml-spray Denne sprutes inn turbo/luftinnsug ved vinterkonservering.(sprayes inn mens motoren går-stoppes). Forhindrer setting av stempleringer, smøring av ventiler etc. OBS : Hvis motoren har stått i 19 år, ville jeg som et minimum tatt av topplokksdekslende og sjekket ventiler og diverse under disse før start, samt spraye motorolje/smøre disse. Du bør også få på fersk olje og kjøre motor så den ikke starter, for å få opp oljetrykket før motoren startes. Impeller må/bør også byttes før start. Mye av dette finner du i manual for motoren som kan lastes ned i dokumentarkivet. Andre har også sikkert mere tips Redigert 11.Januar.2016 av Seasu (see edit history) Link to post
Skarpnes25 Svart 11.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 Mange tak for jeres svar! Motoren har gået 454 timer og jeg tror at den har fået frisk olie da den blev taget op af vandet for den ser ud som ny. Jeg har tænkt mig at skifte olie, impeller, oliefilter, brændstofsfilter, ny diesel i tanken og nye remmene på motoren. Jeg vil også skifte gummibælg ved drevet og give drevet frisk olie mm. Dvs. jeg kan godt købe additivet og hælde i tanken, men det kommer først ind i motoren når denne er startet og har derfor ikke nogen effekt nu. Så inden jeg forsøger at starte motoren turner jeg den på på starteren med dieseltilførsel slået til så den får smøring og der kommer olietryk på motoren. Det bliver spændene Link to post
mthoms Svart 11.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 Olie, som har stået i 19 år, har næppe nogen smørende effekt af betydning. Af med den og frisk olie på, både på motor og drev (dele af drevet drives rundt, også i frigear) inden du tørner motoren. Jeg plejer at hælde konserveringsadditivet i brændstoffilteret når jeg vinterkonserverer. Link to post
index Svart 11.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 Om du tar opp peilepinnen og gnir en dråpe olje fra denne mellom fingertuppene kjenner du greit om oljen smører eller ei. Oljen bør selvfølgelig skiftes, men å få kald olje ut av en båtmotor kan være en besværlig affære. Kjør den heller varm først, og skift olje og filter etterpå. Om additivene har noen effekt i det hele tatt så er det snakk om langtidseffekter. Så de vil ikke gjøre stort fra eller til under oppstart. Men om du absolutt vil tilsette det er en liten skvett i filteret helt OK. Vi snakker ikke om mange sekundene før dette er inne i dysene. Men som sagt, ren diesel smører og rengjør og gjør alt som skal til helt av seg selv. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Torsen67 Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 (redigert) Som index sier, kjør den gamle oljen varm hvis den er glatt. Mye letter å få ut det meste av denne da. Hvordan er oljenivået på pinnen? Kanskje du får på 1 liter eller 2 med billig "break-in" olje fra feks Biltema i tillegg før du starter opp. Edit: har selv prøvd å pumpe ut kald olje med vakuum-pumpe. Det tol laaang tid og det er nok en del olje som ikke kom ut. Redigert 12.Januar.2016 av Torsen67 (see edit history) Link to post
Honduras Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 På en motor som har stått så lenge ville jeg personlig også ha skrudd av ventildekselet og smurt opp kamaksel, ventiler og vippearmer med olje før jeg hadde kjørt den på starter for å bygge opp oljetrykk. Ikke mye oljefilm igjen der etter 19 år. Du kan eventuelt vente med å skrue på ventildekselet til du har kjørt motor på starter og ser at oljen kommer helt opp til toppen. Oljelampen slukker gjerne lenge før oljen har fått smurt opp alt i toppen. * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Bårdp Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Skal du smøre kamakselen på den der får du nokk skru av mer en ventildekslene. Link to post
Torsen67 Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Hvis den sviver lett ville jeg bare kjørt på litt ekstra olje, dratt den litt rundt på starteren, så fyrt den opp og tatt alt av olje og filtre når den ble varm. Men det er meg;-) Link to post
Skarpnes25 Svart 12.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Tak for jeres råd. Jeg har ikke forsøgt at starte motoren endnu for jeg skal lige købe oliefilter, brændstofsfilter, brændstofsfilterindsats og olie. Hvis jeg fylder ekstra olie på 1-2 liter, vil den så opbygge hurtigere tryk eller bliver den smurt hurtigere? Oliestanden er fin på pinden. Selvom jeg hælder frisk diesel på er der jo gammel diesel fra pumpen frem til dysserne så kan jeg pumpe denne diesel tilbage eller hvad tænker i at jeg skal gøre? Link to post
index Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Diesel blir ikke gammel så fort, så det ville jeg ikke brydd meg om. Med mindre det er vann i den, men da står pumpe og dyser fast allerede. Fyll for all del ikke på ekstra olje, du risikerer at den tenner på motoroljen og raser ut ukontrollert. Og tro meg, det ønsker du slett ikke... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Skarpnes25 Svart 12.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Okay index. Ja, jeg har set mange film på youtube med diesel runaway! Det ønsker jeg ikke sker. Der er intet vand i bunden af vandudskilleren så det er et godt tegn. Mvh. Thomas Link to post
Torsen67 Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Den skal vel ikke tenne på oljen hvis den er mellom strekene på peilepinnen? Jeg tenkte mere på at en liter olje kan tilføre bedre smøring da den som er der er gammel. Link to post
Windy37GM Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 (redigert) På pappa sin gamle 6 sylindrede VP diesler var det standard ordre fra Sjefen (pappa) om å holde stoppknappen inne og kinne på starteren til vi hadde oljetrykk. Tok kanskje 10-15 sek. Lite påkjenning for motor, flott trim for starter og batteri :-) Redigert 12.Januar.2016 av Windy37GM (see edit history) Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
index Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Den skal vel ikke tenne på oljen hvis den er mellom strekene på peilepinnen? Jeg tenkte mere på at en liter olje kan tilføre bedre smøring da den som er der er gammel. Nei, under max er helt OK. Men her var det snakk om å fylle 1-2 liter på en motor som allerede har nok olje, og da kommer du fort over max. Hvis oljen kjennes OK ut så tåler den fint å gå en liten halvtime med liten belastning for å lunke opp motoren. Olje taper seg ikke så fort hvis den ike er full av gammel forurensing. Og her høres det jo ut som at den ble skiftet før båten ble satt bort, så da går det nok helt greit. Det beste hadde vært å ta ned bunnpannen for en skikkelig rengjøring, men da må motoren ut og så mye arbeid ville jeg ikke ha lagt i det... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
furhan Svart 15.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2016 Dersom den har stått så lenge ville jeg holdt på stopp hendelen på dieselpumpen når du starter den. Jeg startet en VP 41p som hadde stått noen år. Den ruste seg opp til max turtall med en gang den startet. Heldigvis hadde jeg vært borti det før og fikk raskt stoppet motoren på den hendelen. Få hjelp av noen når du starter slik at en kan starte og en stoppe om nødvendig. Hans Petter Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn