Jump to content

Prosjekt: Nytt akterspeil Bella 512 Excel

zacroa

Recommended Posts

Heisann

Det har seg slik at akterspeilet på båten min hadde fått ett leit tilfelle av fuktig finerplate.

Jeg brukte mye tid på å finne informasjon om hvordan jeg på best mulig kunne fikse dette, lager derfor en liten prosjekttråd så neste mann ikke trenger å gå opp samme løypa :)

Jeg kjøpte båten for 8 år siden, og det var da noen små sprekker i gelcoat på akterspeil. Var fulstendig klar over disse og båten ble kjøpt billig på grunn av disse sprekkene.

Den vinteren slipte jeg vekk gelcoat og la noen lag med duk for å forsterke noe, dette så ut til å holde fint... Men tidligere i år kunne jeg skimte antydning til de samme sprekkene

igjen.

Ved en tilfeldighet satt jeg bak ved motorbrønnen mens båten lå på vannet, når jeg lente meg på motoren kunne jeg se at akterspeilet flexet på den ene siden.

Etter mye søking på internett og kontakt med fagfolk, kom jeg fram til følgende oppskrift i grove trekk:

1. lage tilgang på innsiden av speilet og få ut gammel finer.

2. Slipe med 16 el 24 korning, deretter støpe 3 lage med duk for å lage ett ferskt laminat å lime mot.

3. Tilpasse og og lime inn ny plate ( i mitt tilfelle Divinycell )

4. Fylle utvidede hull til bolter/gjennomføringer med epoxy, i samme omgang lage hulkiler.

5. Støpe 10+ lag med glassfiberduk og epoxy, dette gjøres i 2 omganger med mellomsliping imellom.

6. Støpe igjen innerliner.

7. Sparkle og lakkere.

.

Må legge til at jeg har fått fantastisk service av SVAS kjemi, DIAB og Bærum plast.

SVAS kjemi er jo alltid hyggelig, og prisene ligger godt under halv pris av West f.ex.

kjøpte 13.2 kg epoxy, bomulskutt og 10m duk = 2200,-

DIAB behandlet meg som en stor-kunde selv om jeg skulle ha en stakkars plate. Masse tips og raske svar.

1 plate 30mm (1410x700 ) Divinycell HCP70 = 2700,- 

Bærum plast tok jeg i utgangspunktet kontakt med for å høre hva en slik jobb ville komme på. Han tippet i området 50 000,- (uten å ha sett båt, kun ett grovt estimat basert på erfaring)

dette ble i meste laget på denne båten, jeg spurte senere om pris på kun støping (altså at jeg tok alt av fjerning og tilrettelegging for støp/divinycell ) summen var da 20 000 +

takket for tilbudet, men forklarte at det ble litt i meste laget. Da sender han en mail med steg for steg hva de ville gjort.

Jeg tolket det som at han ville forklare hvorfor det kostet såpass, så sendte han en mail å forklarte at jeg ikke trodde det var spesielt dyrt for jobben, men at det var mer enn 

jeg hadde sett for meg.

Han svarer da at han skjønte det, men bare ville forklare hvordan jeg skulle gå frem for å gjøre det selv.  Det er kundebehandlig det ! 

(er vel strengt tatt ikke kunde, siden jeg ikke kjøpte noe men vet hvor jeg ringer hvis jeg skulle trenge slike tjenester en gang i framtiden)

1. Lage tilgang på akterspeilet

Sånn jeg så det, var det 3 alternativer:
1. dele skrog og innerliner
2. Skjære over gjennom kallesjegaragen
3. Skjære ut motorbrønnen.

Å dele skrog var jeg usikker på, da jeg var redd at jeg kunne få løsnet den stedvis uten å noen gang få den fra hverandre.Slo fra meg det forholdsvis rask og er glad for det i dag :)
Å skjære over innerliner ved kalesjegarasje er nok en god løsning, men innerliner er her skummet helt fult samtidig som det ligger noen rør og slanger i skummet, fant ut at det var litt mye usikkerhet
så jeg havnet på å skjære ut motorbrønnen. Veldig fornøyd med det valget nå i etterkant.

Her ser man toppen av finerplata, akterspeilet er buet så plata har mange spor i seg for å klare bøy'n. Disse var ikke fylt med polyester og var forholdvis dype (1,5 - 2cm dype i en 3cm plate )
Antagelig ikke den beste konstruksjonen.
Speilet er gjennomvått på høyre side, resten er fuktig men ikke så det virker mykt.
Var på høyre side jeg kunne se akterspeilet flexe når jeg rugget på motoren.

20150902_201124.jpg

Deretter målte jeg opp og tegnet der jeg skulle skjære.

20150905_175751.jpg

Kappet bortsett fra noen punkter og pusset deretter ned all gelcoat i området da det er letter når det sitter fast på båten enn i ettertid.

20150905_193606.jpg

motorbrønn ute:

20150905_211744.jpg

Innsiden av akterspeil:
20150905_211752.jpg

MYE polyester-lim-greie. Etter å ha kjempet med dette ved akterspeilet er jeg lykkelig for at jeg ikke prøvde å dele skrog og innerliner.

20150905_211802.jpg

Begynt å få ut finer. Stemjern og hammer så kommer det ut etterhvert. Her gjorde de sporene i plata det lettere å få ut.

20150906_134921.jpg
20150906_134925.jpg

Plata går bak bunnstokkene ( i og for seg logisk nok , så det måtte kappes litt for å skaffe tilgang til hele plata:
20150907_184146.jpg

20150907_184204.jpg
20150909_185001.jpg

Her kan man se at det ikke er plastret inni bunnstokken. Så alt vann som har kommet innom her ville ha kunnet trekke opp i plata. 
Ikke noe bra design, men kostnadseffektivt da de kan montere bunnstokker og akterspeil på samme støperunde.

20150909_185009.jpg

Gamle plata var bare en del av akterspeilet, i tillegg lå denne lille finerbiten som ett avstandstykke:

20150912_184520.jpg

Alt borte:)

20150912_184524.jpg

Mal er bra, hvertfall når man skal skjære i en plate til 2500 + kr. Greit å få det riktig.
Brukte malen for å se hvor jeg skulle slipe rent for støping.

20150913_122150.jpg

Nye plata blir større en den originale for å prøve å lage ett litt bedre design som holder.

20150913_122400.jpg

20150913_122404.jpg
Redigert av zacroa (see edit history)
2. Divinycell montering:

Jeg benytter epoxy, mye fordi jeg har benyttet det før men også da garasjen er i kjelleren på huset. Lukt kan fort forplante seg oppover i etasjene.

Når det kommer til kjernemateriale valgte jeg Divinycell. Kostnaden er høyere, men da er jobben gjort og ingen fare for at det skjer igjen.

Hadde ikke vært veldig bekymret for å benytte finerplate heller, det holder nok fint så lenge man gjør det skikkelig. Problemet her var at det var vell så vanskelig å få tak i kvalitetsfiner

byggshop'ne her hadde bare finer som ikke så veldig sterk ut, så i skjøtene at det var gått litt mye rart inn i produksjonen der.

Når jeg uansett måtte til Oslo området, kjøpte jeg like godt Divinycell.

Ble anbefalt H130-> av DIAB , Bærum plast ville benytte H200 . Men på grunn av lagerstatus ble det en plate med HCP70, denne tilsvarer H300.

Unødvendig kompakt antagelig, men hvertfall på den sikre siden

Tegnet ut med mal:

20150924_175757.jpg

Prøve montering:

20150924_211330.jpg

Siden akterspeilet er bøyd, var jeg redd for å "rette det ut" når jeg stemplet på plata. Lagde meg en liten rig for å holde formen:

20150928_191308.jpg

Rettet opp noe skjev støping fra fabrikk: 

20151001_204401.jpg

3 lag matte for å lage ett ferskt laminat før montering av divinycell:

20151003_190113.jpg

Divinycell'n ferdig skåret med skrånede kanter der det er behov.

Motor boltene har blitt borret ut med et hullbor, disse fylles med epoxy for å unngå at man komprimerer Divinycell'n under stramming av motorbolter.

20151004_201410.jpg

La på fortykket epoxy med 3mm tannsparkel på akterspeilet, divinycellplata har blitt "primet" med epoxy først.

Satt på det jeg fant av tvinger. Tror jeg fikk ett greit press

20151007_183148.jpg

20151007_183154.jpg

Her har jeg tettet motorbolthull, dernering  og bunnplugg fra baksiden og deretter fylt med fortykket epoxy. (får ikke snudd bilde)

Rundt selvlensinga, ble det litt stort hull for å fylle med epoxy så her satt jeg ikke en rørbit i perfekt dimensjon. tok tape i det området den ville komme i kontakt med epoxy.

20151013_190606.jpg

20151013_190625.jpg

de 2 stripene er ett kapp i divinycell'n for å få den litt mer medgjørlig i forhold til bøy'n på akterspeilet. Detter fylt med fortykket epoxy.

20151013_201503.jpg

Hvertfall ikke noe fare for at det kommer vann mot denne plata. Gjør man tilsvarende med en finerplate vil jeg tro man har ett speil som holder leve tiden på båten da også.

Det sies at tre vil begynne å råtne uansett, da den har en fuktighet i seg nårm man plastrer den inn. Godt mulig det, men den finerbiten som kun fungerte som avstandstykke , som jeg nevnte i forrige innlegg var plastert helt inn og ingen fuktighet hadde mulighet til å komme til den. Den var god som ny, steinhard og tørr.

På en annen side, skal man bruke så mange timer og kroner som dette faktisk koster totalt, var det ikke noe vanskelig beslutting å legge noen kr i Divinycell. Det er jo overlegent tre på alle måter i ett akterspeil.

Kan legge til at det er mye historier om at Divinycell komprimeres lett, jeg har kun erfaring med denne plata i H300. men den er forholdsvis kompakt.

La den i pressa for å se, hadde anleggsflate på noe tilsvarende en stor skive.

Den begynte å gi etter, ett sted mellom 1750 og 2000 kg.

bilde

Etter 2 tonn press, kjenner så vidt en fordypning der.

3. Støping

Benyttet 300g duk fra biltema, kjøpte også inn 10m 163g fra SVAS men syntes denne var mye vanskeligere å jobbe med... La seg riktignok lettere rundt profiler, men er veldig lett å "forstyrre" den etter man har lagt den i tillegg til at det var vanskeligere å få ut all luft.

Fungerer helt sikkert strålende til andre formål, men her ble den for tynn.. Brukte den kun til ett lag i speilet og som toppsjikt før sparkling da den er litt finere i vev'n

Speilet ble støpt i 2 omganger, med mellomsliping i mellom.

Lagde meg først en mal på ett gammelt bord vi hadde i stående:

20151024_150532.jpg

Dette sparte mye tid, da jeg lagde opp mange heldekkende duker.

Hver omgang ble det lagt 6-7 lag med duk, samtidig forsterket jeg noe ekstra i området rundt bunnstokken... La der duk fra bunnstokk til bunnstok for å forsterke der akterspeilet presser mot de.

Dermed er det nok 10 lag på nedre del av akterspeilet.

Første runde:

20151018_175827.jpg

20151018_175857.jpg

Etter runde 2, er vi på 12-15 lag med duk over hele, og 18-20 i nedre del:

20151024_150551.jpg

Duken bygger lite, så selv om det er mange lag er det ikke mer enn 1-1,5 cm tykt...

Da var det dags å bygge opp bunnstokkene igjen, her støpte jeg meg noen plater med glassfiber som jeg delte opp i passende biter til å bruke som forskaling:

20151025_095916.jpg

20151025_095921.jpg

Disse ble limt fast dagen i forveien, deretter tilpasset jeg de delene jeg hadde kappet ut av bunnstokkene og limte de tilbake på plass.

20151101_120323.jpg

Selv om epoxy er magisk sterkt, og de antagelig gir noe styrke ser jeg på dette arbeidet som kun ett underlag for å bygge opp igjen, dermed ble noen nye runder med duk:

20151104_200110.jpg

20151104_200124.jpg

Så da var stort sett støpejobben på innsiden utført så her har jeg borret opp hull til bunnplugg og selvlensing.Bunnstokkene har fått tilbake de opprinnelige dreneringshullene.

Det jeg var mest usikker på var hvor mange lag duk jeg skulle benytte. Bærum Plast nevnte 10x 450 g , jeg brukte 300g men havnet nok på mer enn 15 lag. Så jeg kan ikke være helt på viddene :)

Bærum ville også benytte polyester, men jeg bruker epoxy som ifølge internett :) lager ett sterkere laminat. Så vi satser på at dette går fint.

Jeg benyttet mest pensel å legge på epoxy,da jeg ikke fikk helt dreisen ved å bruke rulle. Viktig å bruke sånn rulle til å få vekk luft når duken er på plass. Ikke bare for å få vekk luft men også for å passe på at duken ikke ligger oppå "dammer" av epoxy.

Da var det dags for å få støpt sammen innerliner, når jeg først hadde den ute ville jeg lage noen punkter som var egnet til å forsterke akterspeilet ved behov.

Først på med ett par lag topcoat og få på plass selvlensinga:

bilde

Støpte inn noen Divinycell biter på baksiden, for å fordele trykket mot innerliner og en profil på utsiden for å ha ett rett anlegg for eventuell bolt.

Kommer tilbake til tanken om dette, når vi nærmer oss slutten...

bilde

Jeg hadde i utgangspunktet håpet å sette inn delen av Innerliner med fortykket epoxy og bare støpe på toppen av akterspeilet.

Men det viste seg at det nye speilet hadde blitt noe tykkere, så den delen som hadde gått mot akterspeilet måtte skjæres bort...

Etter å ha kappet bort dette og fått den til å matche hele veien rundt kappet mot resten av innerliner var det en glippe på 0.5-1 cm mot akterspeilet...

Ett problem når man skal lage hullkiler der, det ville bare forsvunnet ned sprekken og ned i bunn av båten.

Får å slippe det, tegnet jeg omrisset av innerliner og deretter la en Tec7 fuge hele veien, som du ser på første bildet her.

Dette fungerte utmerket, slik så det ut når den var på plass :

(bildet lyver litt, toppen av fuga er rett under glassfiberen på innerliner.)

bilde

Langs hele "skjøten" gjorde jeg noe tilsvarende:

La en fuge på baksiden av innerliner litt over kanten jeg hadde kappet. Deretter skrånet jeg limet så det ble en liten "vegg" å dytte limet mot:

unngikk da å dytte masse lim rett gjennom sprekken.

bilde

Hulkiler og limt hele veien:

bilde

Til venstre ser man Divinycell profilen jeg har limt på, tanken er å kunne feste strekkfisker fra disse til øvre motorbolter hvis det er behov.

Vet ikke om det kommer til å bli brukt, men mye letter å lage nå enn i etterkant :)

Nå var den utskjærte delen på plass, dags for å plastre den fast.

Først 6 lag langs kappet:

bilde

bilde

Tok det i 2 omganger, så har 10 lag duk langs kappet og tilsvarende fra de horisontale flatene og over akterspeilet.

Prøvde å forsterke litt ekstra i de områdene der det er hulkil mot akterspeilet .

Deretter ble det sparkling, kjøpte microballonger fra West og blandet opp selv. 

Sparklet i 3 omganger før det var en jevn overflate.

bilde

Er i utgangspunktet en list langs akterspeilet på hver side av motor.

Siden alt nå er støpt sammen, prøver jeg meg på å sparkle og lakkere dette istede for å prøve å lage til noe lister.

De originale passer ikke lengre da vinklene i hver "ende" av akterspeilet er endret. Det var uansett stygge.

Takk for det, litt usikker på hvilke duk du du mener.

Og om du skal benytte Epoxy eller Polyester

Bruker stort sett denne:  http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Glass--og-karbonfiber/Glassfibervev-2000023907/

Har også benyttet en tynnere duk (163g) da jeg hadde dette, men den var mer vrien å jobbe med så ble kun benyttet til siste laget for å få det så slett som mulig.

Mistenker at du sammenligner med duk for polyester ?: http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Glass--og-karbonfiber/Glassfibermatte-2000023906/

Står at den biltema duken jeg benytter er til polyester og epoxy, så mulig den kan benyttes. Jeg trodde duken til polyester inneholdt ett bindemiddel , og derfor at dukene var litt til hvert sitt bruk.

Men dette kan sikkert noe med litt mer fag-kunnskap bekrefte eller avfeie :)

Jeg hadde ikke vært bekymret for å benytte finerplate i dørk, så lenge man gjør det skikkelig så den ikke har mulighet til å bli utsatt for fukt. Men dette kommer selvfølgelig an på type båt og resultatet man er ute etter.

Ett bedre valg er selvfølgelig Divinycell, men kostnaden er også en helt annen ;)

Har planer om å bruke polyester og glassfiber duk. Men den du bruker (glassfibervev) virker lettere å jobbe med.

Tenker da på å få dekket mest slett.

Har en plast sjark som det var trebord som dekk på tidligere. Det er nå fjernet og skal nå bytte ut bæreverk, tilpasse ny høyde over vannlinja.

Skal tilpasse plater og legge glassfiber på undersiden, for så å legge plater på dekk og legge noen lag med glassfiberduk eller glassfibervev.

Så glassfibervev er mest brukt i sammenheng med epoxy?

Er vell heller slik at Epoxy ikke kan benyttes sammen med "glassfibermatte" ( http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Glass--og-karbonfiber/Glassfibermatte-2000023906/ ) og dermed er det vev som benyttes når man armerer Epoxy.

Det finnes mange typer glassfiberarmering, også med kombinasjon av vev og matte for bruk sammen med polyester.

Og sikkert vev beregnet for Polyester, om den Biltema duken jeg har brukt er egnet vet jeg ikke, men siden det står i produkt teksten kan vi jo anta det.

Ville sjekket med noen som har kompetanse på området (kanskje west systems ?) , litt viktig at du får produkter som er kompatible :)

Var noe av det jeg savnet når jeg skulle gjøre dette... Mange tråder og informasjon her men som oftest bare opprettet når man har ett problem og får ett konkret svar.

Nå er det mange detaljer jeg sikkert ikke får med meg her, så får heller folk spørre på de tingene som ikke er klart.

Ingen grunn til å ikke gå på slike prosjekter annet enn tid. Støpingen er veldig tidkrevende og krever litt temperatur. Jeg er heldig og har varm garasje, så har jobbet med dette jevnt gjennom høst og vinter.

Uten tilgang på varmt lokale hadde det blitt ganske mye mer hektisk jobbing på høst og vår før den skal utpå igjen.

Bra at noen får inspirasjon da  :smiley:

Lakkering

Etter 3 runder med sparkling og pussing ble det slett nok til at jeg var klar til å lakkere.

Kjørte en 2-komp grunning, som jeg kjøpte billig på jula i høst, til toppstrøk benyttet jeg biltema 2-komp båtlakk.

grunning:

bilde

Som man kan se på maskeringen av ledningene , hadde jeg planer om å sprøyte dette.

Men siden jeg aldri hadde prøvd å lakkere med rulle, tenkte jeg å prøve meg fram med det hvertfall på grunninga.

Resultatet ble langt jevnere enn jeg hadde trodd, siden det ikke er det mest synlige stedet på båten og Biltema lakken inneholder litt skumle ting bestemte jeg meg for også å benytte rulle på lakkeringen.

Brukte skumrulle.

Gikk for grå i farge, da jeg tror det ville vært vrient å matche gelcoat fargen med lakk. Bedre å ha en "ærlig" skjøt da :yesnod: .

Biltema kaller dette grått... Er ganske uenig... så egentlig beige ut. dro til og med ned på biltema for å reklamere men alle boksene hadde samme farge (flere forskjellige batchnr)

Godt mulig det er lyset som gjør det, og ser på bildet nå at den ser gråere ut enn når jeg stod å så på den.

bilde

Var som sagt ikke fornøyd med fargen, så jeg dro innom Biltema igjen og kjøpte en boks med sort og blandet litt av den i biltemas grå..

Da havnet jeg på den fargen jeg ønsket:

bilde

Da kunne montering gjøres:

bilde

Det er der prosjektet står i dag, må bytte tiltmotor på grunn av rust (yamaha f100) og skal samtidig bytte reg-reim og strammer.

I rute før sjøsetting hvertfall  :thumbsup:

Siden jeg er i siget, så var det noen andre ting jeg ønsket å gjøre noe med.

Knopmåleren var sliten, og når jeg begynte å kikke på å bytte den ut havnet jeg på ny Knop måler + fuel + Voltmeter. Kjekt å ha :)

At antall instrumenter endret seg, gjord at også panelet måtte endres.

Lagde først en mal av glassfiber (lagde noen plater med 3-4 lag matte når jeg jobbet med akterspeilet) Tilpasset denne malen så den var identisk som eksisterende i utvendig mål.

Målte deretter opp hvordan jeg kunne plassere instrumentene:

bilde

Brukte deretter malen til å lage en tilsvarende i en type plexiglass:

bilde

Nå var jeg litt usikker på hvordan jeg skulle behandle denne, kunne lakkert den men havnet ut på at jeg ville prøve en vinyl film.

Mange meninger om "fake" karbon, men i en så liten båt synes jeg det ser helt greit ut.

bilde

Jeg er litt usikker på holdbarheten på dette, i værste fall river jeg det av igjen og lakkerer den en annen sesong. For å prøve å gi den best mulig forutsetninger ga jeg den 3-4 lag med klarlakk.

Glemt å ta bilde av ferdig montert, men det kan jeg gjøre neste gang jeg går forbi båten.

Imponerende reparasjon du har utført på båten din :thumbsup:  Ser veldig bra ut, og så mye duk og epoxy du har lagt på her må det vel kjernefysiske våpen til for å ødelegge den :pray:  Ut fra det du skriver ser det ut som om du har lagt på like mye roving og epoxy som det plastfirmaet ville ha lagt polyester og duk...

Uansett, flott inspirasjon for meg også dette her, skal i gang med et støpeprosjet utover våren, så jeg må manne meg litt opp til å gå løs på det :rolleyes:

Bruker stort sett denne:  http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Glass--og-karbonfiber/Glassfibervev-2000023907/

Mistenker at du sammenligner med duk for polyester ?: http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Glass--og-karbonfiber/Glassfibermatte-2000023906/

Står at den biltema duken jeg benytter er til polyester og epoxy, så mulig den kan benyttes. Jeg trodde duken til polyester inneholdt ett bindemiddel , og derfor at dukene var litt til hvert sitt bruk.

Noen bruker begrepene duk og matte for å skille på disse produktene, det synes jeg blir villedende.

Den første duken du linker til som er vevd kalles vevd matte, eller mer korrekt woven roving (WR). Den andre duken du linker til kalles choped strand mat (CSM). Den kalles det fordi den består av hugde fiber som ligger på kryss og tvers. For å holde fibrene sammen er det tilsatt et bindemiddel. Dette løses opp av styrenet i polyesteren. Epoxy inneholder ikke et slikt løsemiddel, så den kan ikke brukes sammen med CSM. Polyester og WR derimot er ikke noe problem. Om det finnes WR som ikke egner seg for laminering med polyester vet jeg ikke.

Lagt til:

Hyggelig å høre om hvor god service du opplevde hos de tre leverandørene du nevner :yesnod:  Men jeg ble litt mørkeredd når jeg så hvor mye du måtte ut med for en eneste plate med divinycell   :ghost:

Redigert av Komodo (see edit history)

Ja, tror nok jeg har lagt nok lag med duk. Var ett usikkerhetsmoment for meg, så jeg tenkte det var bedre med litt for mye enn litt for lite   :yesnod: .

Bærum vill benytte tilsvarende antall lag med Polyester, men selv om jeg har hørt at Epoxy er sterkere vet jeg ikke hvor mye sterkere det er i praksis.... 

Så tanken var at jeg hvertfall var på den rette siden ved å følge deres anvisning og benytte Epoxy... + at det ble enda litt mer når jeg først var i gang.

Når det gjelder Divinycell plata, var ikke den billig nei.

Men det gikk litt på lager status, jeg kunne ventet 3 uker å fått en H200 ( ca 2000,- ish ) eller en H130 (1500,- ish) . Disse platene er også betydelig større enn den jeg fikk. Men det har ikke ting å si for meg da den lille H300 plata dekket mer enn nok hos meg.

Håper dette er en jobb jeg ikke må gjøre igjen, og har planer om å ha denne båten i mange år da den passer perfekt til vår hytte bruk.

Så da er det greit å ha betalt litt ekstra for å vite at det holder...

Kvalitets x-finer er heller ikke gratis, så forskjellen spises litt opp der også. + at det viste seg vanskelig å få tak i....

Er nå ferdig med akterspeil og motor, ett gjenstående prosjekt er dørken på båten. Denne har en knase-lyd på ett område....

Den er bygget opp med noe divinycell lignende materiale.

Planen var å borre mange hull for å fylle de med epoxy, håpet var at epoxy'n skulle feste det de-laminerte området.

img_20160124_145152.jpg

Etter å ha fylt alle hullene til topps, lagt godt med press på lot jeg det stå noen dager.

Når jeg kom tilbake har epoxy'n i mange av hullene trekt lengre ned så de ikke var fulle lengre... Knase lyden var fortsatt der.

Så i går fylte jeg hullene på nytt og håper at de nå er "foresglet med epoxy" så de ikke trekker mer epoxy enn det jeg la på.

At knase-lyden fortsatt var der etter første runde, gjør at jeg kanskje ikke har trua på denne løsningen.Og at jeg ser for meg at jeg her må skjære opp for å erstatte divinycell'n/kjernemateriale i dette området.

Men hadde håpet å slippe dette, så vil se om det er bedring etter andre runde med epoxy fylling i hullene.

Da er det konkludert at å borre hull som fylles med epoxy ikke hadde noen effekt overhode...

Dermed ble det å åpne opp dørken:

20160131_111548.jpg

Forholdsvis greit å løsne, selv på områdene den hadde bra feste.

Etter litt mer skraping:

20160131_115635.jpg

Pusset ned og "rubbet" med 24 korning:

'

20160131_121657.jpg

Her ser vi en medvirkende årsak til at det har delaminert:

20160131_135541.jpg

i disse to områdene lå det noe som så ut som maskeringsteip. Denne hadde null feste mot glassfiberen.

Dette ser ut til å være i en skjøt av kjernematerialet... Kan nesten virke som det er noe som er lagt på under montering og glemt å fjernes under støping...

Jeg tror i utgangspunktet at delamineringen ble utløst av for mye vekt på ett punkt da det er akkurat der midt støtta til presening stativet står.. Selv om jeg har hatt en 2x8" på flasken for å fordele trykket.

Men disse områdene kan ikke ha gjort ting bedre hvertfall... De er plassert akkurat der det har vært mykest og mest lyd i dørken.

Så har jeg noen spørsmål, jeg håper noen har kunnskap til å svare på:

1. Eksisterende distansemateriale er 10mm , ser at seasea selger Divinycell H45 og H60. Er dette passende å benytte her?
(da slipper jeg unna med en tur til Rud, istedenfor DIAB lageret som ligger på feil side av Oslo for meg)

2. Burde jeg bare legge Divinycell i lik form som det jeg har skrapet ut, eller er det en idè å legge flere paneler med litt mellomrom for å lage en "kanal" i mellom som fylles med Epoxy

( ser jo her at orginalt er det hel plate, tenker bare å gjøre det så sterkt som mulig)

3. Maling av dette, jeg har stort sett brukt 2-komp maling tidligere. Men her lurer jeg litt på denne: http://www.westsystem.no/p/5769/non-slip-deck-coating-075-l

Litt av grunnen er at jeg allerede har en boks med primer som er anbefalt og at den inneholder "anti-skli".
Men blir usikker på om dørk burde ha 2-komp? Er jo ikke mye i bruk en slik båt, så vil jo tro at det er forholdsvis holdbart?

• 1 måned senere...

Da har jeg kommet litt videre på dørken, startet med å lime på plass en ny plate 10mm Divinycell H60.

Ble først primet med ren epoxy og deretter limt med fortykket epoxy, og lagt under press.

img_20160219_184845.jpg

Fylte deretter "rutenettet" med ren epoxy , primet plata og la ut fortykket epoxy med limsparkel.

Så la jeg plata jeg kuttet ut tilbake på plass, alternativet var å støpe opp med nytt laminat over Divinycell'n men det fristet ikke  :wink:

Når denne var limt på plass, startet jeg å pusse ned 10 cm stripe rundt hele "skjøten".

img_20160224_210049.jpg

img_20160227_140013.jpg

Deretter bøle det lagt 2 lag med duk.

img_20160228_201946.jpg

Så var det pussing å begynne å prøve å få dette jevnt.

La selvfølgelig altfor lite sparkel første gang.

20160302_202950.jpg

Så gikk litt hardere til verks på rundte 2:

20160306_142758.jpg

Allikevel var det noen bitte små ujevnheter.

Virker som uansett hvor mye jeg planlegger så havner jeg alltid på 3 + lag med sparkling.. :rolleyes:

Når jeg først måtte blande opp ny sparkel tok jeg fatt på noe krakelering som fantes i bakkant av dørken. Dette er i ett område det ikke er divinycell, så tror noen en eller annen gang har mistet en dregg eller noe annet tungt der. Tenkte først å bare lakkere over og håpe det ikke sprakk opp i lakken men når jeg først var i gang slipte jeg spor ned til glassfiber i krakeleringen og fylte dette med sparkel.(tok ikke bilde etter sparkling)

20160306_164026.jpg

Neste blir å slipe den siste runden med sparkel og pusse over hele dørken for å lage litt feste til primer og lakk.

• 1 måned senere...

Får vell nesten fullføre denne tråden med resten av jobben, fortsatte med litt mer sparkling og maskering:

bilde

Deretter ble det lagt 2 lag grunning, benytter kun 1-komp på dette:

bilde

Som topplag ble det lagt 3 lag med "Hempel Non-Slip deck coating", ble veldig fin antiskli av den og grei å jobbe med.. 

Selve reparasjonen virker solid, ikke merket noe svikt eller ulyder der det har blitt laminert opp på nytt.

bilde

Takk for hyggelige ord, driver til daglig med IT drift så tror ikke utdanning og arbeidsliv har bidratt så mye til eventuelle egenskaper med verktøy :)

Er bare glad i å gjøre ting skikkelig når det først skal gjøres, båten hadde fungert akkurat like bra uten all finisharbeid men det hadde irritert meg grenseløst å se noe som er halvferdig med litt maling på...

Så får vi håpe noen får bruk for tråden i framtiden, jeg har hvertfall lært mye om båt i vinter :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...