Sharksjark Startet 14.Januar.2016 Del på Facebook Startet 14.Januar.2016 Kan det som jeg har merket var ein form for inntrykks knapp for kald start, isåfall står den bom fast... ' Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 14.Januar.2016 Del på Facebook Svart 14.Januar.2016 Har du prøvd å gi gass før du trykker inn knappen? Eg hadde tidligere en 68 hk Ford/Sabb (husker ikkje typebetegnelsen). Der måtte eg gi gass før en kunne trykke inn knappen. Min prosedyre var å sette hendelen til halv gass, trykke inn knappen og starte, så deretter å dra ned gasshendelen når motoren startet. Om knappen har satt seg, så kan du nå prøve å banke på den forsiktig med hammer, men pass på at den spretter tilbake om den går inn. Sitér dette innlegget Link to post
Sharksjark Svart 14.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2016 Ja jeg leste her på forumet av det måtte ha gass pådrag for å kunne få inn kaldstarten, prøvde det igår men hjalp ikke... tenkte jeg skulle høre her først før jeg finner fram hammeren men er det som jeg har merket inn med rødt kaldstart knapp, bare så jeg ikke begynner å hamre løst på noe helt annet ?? Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 14.Januar.2016 Del på Facebook Svart 14.Januar.2016 Hei! Du må ikke bruke hammer på den kaldstartsknotten - det kan bli en kostbar greie! Kaldstarten aktiviseres nemlig med 12V strøm på Ford 2725E. Men den kaldstartsknotten du har ser spesiell ut - kanskje den kan være bygd om? Du finner kanskje et koplingspunkt for strøm der om du kan få demontert "ytterkappa" på knotten? De er de eldre fordene 2704, 2715 og 2712 som har manuell kaldstartsknapp som trykkes inn. Håper du finner ut av det! Sitér dette innlegget Link to post
Sharksjark Svart 14.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2016 Sier du det... da skal jeg prøve å demontere forsiktig å se hva som er på innsiden... takker så mye :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 14.Januar.2016 Del på Facebook Svart 14.Januar.2016 Ja tror og at det kan være den kaldstarten du ser i som trenger strøm... Bildet er litt dårlig siden det er tatt på litt avstand, men det kan være det er en mutter (den blanke)helt ytterst som kabelskoen skal festes med? En tang og lirke og løsne forsiktig på den ytterste delen... Lirke, ikke hammer.... Sitér dette innlegget Link to post
Sharksjark Svart 14.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2016 Jeg skal ned å prøve løsne den eventuelt demontere så skal jeg ta noen bilder å poste så håper jeg vi bli klokere på det. Sendte disse bildene til kd trading, det første gang dei hadde sett dette på en 2725E, så blir spennende å finne ut hva dette er:-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Januar.2016 Del på Facebook Svart 14.Januar.2016 Jeg kjenner ikke noe spesielt til disse motorene. Men på en 2401E jeg hadde (også med Simms Minimec pumpe) var kaldstartknappen på motsatt side av pumpa, i senter av akslingen til regulatorarmen. En liten gummiknott som skulle trykkes inn på halvt pådrag. Mulig det kan være sånn hos deg også? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sharksjark Svart 14.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2016 Takk, det skal jeg sjekke ut. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 14.Januar.2016 Del på Facebook Svart 14.Januar.2016 (redigert) Fant en sprengskisse av den pumpen litt tidligere i dag, men fikk ikke kopiert den og lagt ut her. Viste kaldstartanordning med tilkobling på den toppen som stakk ut. Var en stor mutter med plass for kabelsko. Ellers har jeg hatt både 2712 i 68/74 utgaven, som Mermaid Turbo Four 140hk. og 2722 som Turbo Four. 155hk. Den første i turboversjonen likte seg ikke når det ble skikkelig kaldt, da ville den helst slappe av..heheheh..Forrige eier hadde av en eller annen grunn fjernet hele glødeanlegget den hadde hatt i innsugsmanifolden. Var et stort savn. Ble mye kinning vinterstid- Da 2722 ble satt inn var det ikke problem om vinteren. Den hadde kabeltilkobling på pumpen som kaldstart. Var bare å vri om på nøkkelen og den var i gang selv om den og var turboladet. 2712 på 68/74 hk knallet normalt gang vinterstid ved bruk av den knappen på pumpen som flere her nevner. Ellers har det vært så mange som har marinisert disse fordene i så mange versjoner at det etter hvert er vanskelig å se hva som er originalt fra en leverandør og hva som er sydd sammen lokalt i en mørk garasje av mange forskjellige motorer. Et godt eksempel er de som plutselig skifter navn når det kommer et ventildeksel fra en annen motor eller noen instrumenter med f.eks. SabbFord merke inni.. Skal ikke mer til. heheheheheheh.. Redigert 14.Januar.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sharksjark Svart 14.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2016 (redigert) Var nede i båten i dag å fikk demontert denne såkalte trykke knappen. Da jeg fikk skrapet vekk litt dritt å maling i stuen på den kom det fram spor etter å ha stått ein slag tilkobling for elektronikk( skal legge opp bilder imorgen) jeg demonterte dette uten å bli klokere annet enn det såg ut som ein solinoid ein sylinder med stempel i... Kommer bilder i morgen så er det letter å forstå hva jeg mener. Det merkelige var at når jeg tok grip tanga på den bryteren kunne jeg vri den og jeg hørte ett "klakk" inni i pumpa.... Så når eg vri den ca 90 grader opp å ned kommer det lyd inni, det merkelige nå er at når eg går opp å kinner så starter jammen meg motoren etter 3 sek..!!! ( sist lørdag måtte jeg bruke startgass for å i det hele tatt få liv i ann å ikke mye forskjell i ute temperatur) har iallfall notert ner nummer på diesel pumpa så får vi se hva kd trading sier:-) Redigert 14.Januar.2016 av Sharksjark (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Januar.2016 Del på Facebook Svart 14.Januar.2016 (redigert) Mener å ha lest at Minimec har solenoid for kaldstart. Det er tydelig at du har klart å aktivere kaldstarten. Det normale er å trykke inn og etter start spretter den ut. Av bilde ditt ser det ut som det har hvert skrudd på skruene siden malingen er vekk. Mulig det er noe ala denne du mangler http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Transit-A-Series-early-models-new-rep-excess-fuel-cold-start-solenoid-/221508982767 Fant et bilde av pumpen Redigert 14.Januar.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sharksjark Svart 15.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2016 Ja jeg må klart å aktivert kaldstarten på ein eller annen måte, va bare litt merkelig at det kom av at jeg vrei på solinoiden... visst ikke den blei aktivert når jeg demontert og monterte igjen, er vel mer sannsynlig Ser at du har funnet helt lik pumpe som jeg har, kanskje litt forskjell på solinoiden... Jeg har sendt noen bilder KD trading nå skal bli spennende å se hva dei kommer med, fikk opplyst at ein solinoid til Ford 2725 kostet 1980,- +mva hos KD trading som jeg synes er ein grei invistering (visst ann passer) Uansett skal jeg oppdatere med løsning fra KD trading og legge ved noen bilder av demontering av solinoiden slik andre eventuelt kan dra nytte av disse erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
mortya Svart 15.Januar.2016 Del på Facebook Svart 15.Januar.2016 Hei. Ser jo veldig ut om det har vært 2 ledninger ut av den. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Januar.2016 Del på Facebook Svart 15.Januar.2016 Du kan grave ut og få skjøtet punktene hvis solenioden virker, Ville sendt bilder hit også og spurt, kan være penger å spare. Katalogen her er stor. DIESEL PARTS - Romnes AS www.romnes.no/content/download/2077/21281/file/Part%206.pdf Electrical Pumps see page 71. Applications list page 166 ..... Cold start solenoid. 090044. Replacing 0330 ...... Simms Minimec 6 cyl. Gasket kit. Delivery Valves. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sharksjark Svart 15.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2016 Ja ser på det som ein nødløsning visst jeg ike får tak i ein solenoid, har sendt mail til Romnes og forespurt Takk for info Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 15.Januar.2016 Del på Facebook Svart 15.Januar.2016 Var borti lastebil, D serien til Ford, der var det kaldstart, samme motor og dieselpumpe. Denne ble aktivert via en hendel fremme i grillen som en ga gass med og samtidig dro i en wire, slapp gassen også wiren. Startet så motoren. Hvordan dette fungerte er jeg usikker på, knappen som du ble trolig trykke inn eller vridd. Sitér dette innlegget Link to post
Sharksjark Svart 15.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2016 Satte strøm på dei 2 punktene idag og da slo solenoiden inn, hardt å tydelig så da har vi fått bekrefta 2 ting eller 3 ting: 1. Det er elektrisk kaldstart 2. Solenoiden som er montert virker, kan var greit å ha som backup løsning da KDtrading sier dei sluttet å lage disse i 2007 (han sjekker om dei har noe tilsvarende i UK 3. At hammer metoden sannsynligvis ikke ville gjort noen ting bedre Nå har eg iallefall ein mulighet for å bruke båten uten å måtte bruke startgass eller å slite ut startmotoren så får vi se hva KDtrading eller Romnes klare å hoste opp Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 15.Januar.2016 Del på Facebook Svart 15.Januar.2016 Eg vil tru at det bør kunne gå å lodde ledninger på desse punkta på denne solenoiden, og dette er eit sjeldent tilfelle der eg anbefaler å prøva lodding. Men eg vil ogso sei at bruk tynne ledningar, og lim dei fast til solenoiden i tillegg til loddinga, for å ikkje slita noko laust. med so små punkt til å lodda mot, får du so godt som ikkje mekanisk styrke i loddinga. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Januar.2016 Del på Facebook Svart 15.Januar.2016 (redigert) Så bra den virket, da kan du leke kirurg og lodde på nye ledning, hvis ikke du får napp. Har hatt et par vellykka tilfeller og forsterker med to-komp lim. Er hele El. anlegget 2 pola? Da kan det se ut som solenoiden på pumpa jeg fant bilde av er 1 pola. Og den er sikkert lettere å finne i utlandet, det var flere store på pumper.. "fuel/cold start solenoid minimec" er en søke mulighet. Redigert 15.Januar.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jakob T Svart 15.Januar.2016 Del på Facebook Svart 15.Januar.2016 Prøv å skrue små karosseriskruer inn i ledningene,for feste av ledningene.Det blir nok vansklig å lodde. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 16.Januar.2016 Del på Facebook Svart 16.Januar.2016 Maritim Diesel i Bergen kan ha liggende brukt kaldstartsolenoid. De kan muligens skaffe ny også. Ta en tlf og hør. Sitér dette innlegget Link to post
Sharksjark Svart 16.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2016 Jeg tror jeg vil vente å se om jeg får tak i ny solenoid før jeg prøver å reparer den gamle, med alle dei forslagene til levrandør som dere har foreslått her både inn/ og utland tenker jeg det skal la seg gjør å skaffe ein ny men greit å ha ein i bakhand før en begynner med så kritisk reprasjon... stor sjangse for at det ikke blir noe kvalitet over den reprasjonen med tanke på vibrasjoner osv fra motor. Som nevnt her ved ein reprasjon vil eg prøve å forborre 2 små hull ved siden av strøm ledene punktet og deretter skru inn små tre/karosseri skruer for å så lodde kontakt til skruene, deretter dyppe det i noe 2 kompenent lim/polyester. Neste spørsmål blir hvordan skal dette kobles opp i eksisternede annlegg? Ein erfaring jeg gjorde igår når jeg testet sloenoiden var at den slo inn og dermed var kaldstarten aktivert, trenger ikke å holdes inne slik som stop solenoiden min må. Som jeg tenkte først var å koble den inn på start rele på start motoren slik at den slo inn når begynte å kinne motoren men da ville den stå med strøm hele kinne perioden og det er den vel kanskje ikke laget for selv om det er bare noen sekunder... ellers må jeg sette den på ein knapp i panelet i styrehuset men då blir det litt mer kabler å trekke... Noen som har noen forslag/meninger om dette?? Må nevne at mine elektrokunnskaper er ganske minimale så løsning må var for dummies Må bare tilføye hvor fantastisk det er å ha funnet ut motoren har kald start, idag kl. 0700 var det ca 6 minus og motoren starta etter ca 2 sekunder kinning istedefor å tappe batterie, springe å kjøpe startgass for batteri er nesten tomt og den store bekymringen om starter den idag mon tro... Sitér dette innlegget Link to post
Arvor 20 Fish Svart 21.Januar.2016 Del på Facebook Svart 21.Januar.2016 Jeg har lik pumpe på min 2726, og var ikke klar over at det er startsolenoid på den. Eller det det? Den er ikke koblet med ledning i hvert fall. Noen som ser hvor evt. Ledning skal kobles? Sitér dette innlegget Link to post
Sharksjark Svart 22.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2016 det ser ut som det sitter ein start solenoid der ja, jeg sitter å vurdere hvoran jeg skal koble den opp. fikk høre at den orginalt var kobla til ein tempratur sensor og på start rele slik at an slo inn ved tempraturer mindre enn +4. For min del blir det for avansert jeg tenker bare å sette den på ein knapp slik at jeg kan slå ann inn ved behov. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.