Gudrun Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Nå trenger vel du denne kaldstarten kun når det er skikkelig kaldt, så kanskje en liten bryter på kabelen mellom solenoid og strømuttak holder? Ja tenkte på en som er festet på motoren. Må vel nedom der og sjekke vann og olje før start likevel, så da er den bare å slå den på i kulden slik at den ikke er tilkoblet hele året? Da slipper du og kabel opp til instrumentpanel. Mine tanker en fredag morgen over en kopp kaffe. Sitér dette innlegget Link to post
Sharksjark Svart 22.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Heilt enig Gudrun, tenker igrunnen det samme, eg må ned i maskin rommet å sjekke olje,vann og diesel og da kan eg eventuelt aktivere den. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Er motoren en pola eller to pola på de andre instrumentene? Vanskelig å se av bilde om det skal en eller to ledninger til solenoiden. Den bør så absolutt ha egen trykkbryter, den skal jo bare ha strøm så solenoide får slått inn, og brukes bare ved behov og ikke hver gang en starte. På Simms er den manuell. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gudrun Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Lagt for å legge til for å unngå misforståelse: Jeg tenkte på å hente strøm fra starteren. Koble den slik at kaldstartsolenoiden er aktivert kun når starteren går. Var på den samme kabelen jeg foreslo det kunne kobles en manuell bryter Disse motorene knaller jo normalt i gang når temperaturen stiger. Vet ikke om dere ble noe klokere? Huff den fredagen, den fredagen Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Lagt for å legge til for å unngå misforståelse: Jeg tenkte på å hente strøm fra starteren. Koble den slik at kaldstartsolenoiden er aktivert kun når starteren går. Var på den samme kabelen jeg foreslo det kunne kobles en manuell bryter Disse motorene knaller jo normalt i gang når temperaturen stiger. Vet ikke om dere ble noe klokere? Huff den fredagen, den fredagen Kaldstart rett på startinnslaget syns eg ikkje er ein god ide. Fordi den drar ikkje kaldstarten inn før starteren går, og fordi den held kaldstarten so lenge starteren går, som kan vera for lenge for ein stakkars kaldstartsolenoid. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Sharksjark Svart 22.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Jeg kommer til å ta strøm fra ei lense pumpe i nærheten som står på egen sikring for å aktivere den, som Magne sier så tror jeg ikke solenoiden har godt av å stå med spenning over hele kinne perioden. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 (redigert) Har nå kvalitetssjekket mitt forslag hos 3 forskjellige Ford dieselmekanikere/leverandører på fritids/yrkesbåter, 2 norske og en britisk. Alle sier det samme: Helt ok å koble den til starteren så den har strøm kun ved kinning.. En slik motor i god stand skal normalt starte lett med denne kaldstarten innkoblet selv når det er godt kaldt En ekstra bryter imellom var ikke noe galt så den ikke var i bruk når temperaturen stiger. Termostaten til kaldstarten som var originalt på mange av disse motorene, koblet ikke inn strøm til solenoiden før ved rundt 0 grader. Ellers kommenterte to av de at det var mange av disse motorene uten turbo som startet lett i minusgrader uten noe form for kaldstart. Redigert 22.Januar.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 (redigert) Pussig at deler av teksten jeg skriver forsvinner etter det er lagt til. Prøver på nytt: Det jeg forsøkte å skrive var at jeg hadde sjekket med 3 forskjellige Ford verksteder. Ja verksted for yrkes og fritidsbåter, 2 norske og et britisk. Alle med lang fartstid på Ford motorene. Håper det kom med denne gangen. Redigert 22.Januar.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sharksjark Svart 22.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Ok så da tåler solenoiden noen sekunder med konstant spenning, greit å vite:-) venter ennå på svar fra KD trading om di klare å skaffe meg ein ny solenoid, skulle noen ha flere forslag på hvem som kan komme opp men enn slik tas dei imot med ein takk:-) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Det er riktig som Gudrun skriver. Den skal kobles til start slik at den slår inn i det starteren går rundt, men som du selv skrev blir den styrt av en tempføler slik at den ikke kobler inn når den er varm. Denne tempføleren kan erstattes av en trykknapp, men da må du holde knappen inne samtidig som startmotor kjøres. Du kan jo hente strømmen til knappen nærmest hvor som helst, men det er en sikkerhet i og hente den fra nøkkelen i samme kontakt som start. Da risikerer du ikke at kaldstarten kobler inn ved et uhell mens du går for full fart. Sikkert ikke bra for motoren om det skjer. Så lenge knappen får strømmen fra riktig kontakt på nøkkelen så virker kaldstarten bare mens starteren er i bruk og ikke ellers, og slik bør det være da andre løsninger kan ødelegge. Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 23.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2016 Jeg har en slik kaldstartanordning montert originalt på min 2728. Den er koblet gjennom en termostat slik at den bare virker ved en hvis temperatur. Det er ikke noe vits å ha kaldstartanordning på hele tiden, da motoren går opp til ca. 1800 rpm ved start. Hvis jeg vil ha den til å virke føre det blir så kaldt at termostaten slår inn, tar jeg bare av den ene ledningen mellom kaldstart og tempføler og setter den til gods ( - ). Skal se om jeg får tatt et bilde i løpet av dagen. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 23.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2016 (redigert) Tror vi snakker litt forbi hverandre nå, eller? Noen av de Fordene jeg mariniserte for mange år siden hadde løsningen med kabel fra kaldstarten, via egen termostat og til starter. Siden nå termostaten underveis er fjernet på mange av forskjellige årsaker er de heller koblet direkte på starter. Koblet slik at den får strøm kun når starter går rundt, ikke kontinuerlig strøm. Dette sier både Mermaid Marine og Lancing Marine går helt greit. Mitt forslag på å evt. koble en vipperyter eller tilsvarende (som tåler fuktighet) imellom var for å skåne solenoiden siden disse motorene starter jo greit uten kaldstart når temperaturen stiger. Da kan eier operer bryteren helt manuelt på motor ved sjekk av vann og olje når temperaturen tilsier behov for ekstra diesel. Solenoid får da strøm akkurat ved kinning, Og dette har den til eier stiller bryteren tilbake når temperaturen igjen stiger. Ikke noe kabel med bryter på panel oppe, den står montert på motor. Så vidt jeg erindrer var det vel det trådstarter ikke ville ha, eller? Muligens jeg roter det litt nå, men håper dere får med dere hva jeg forsøker å forklare. Redigert 23.Januar.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 23.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2016 (redigert) Du trenger ingen vippebryter, det er like greit med en startknapp. Kaldstarten er slik at når denne er aktivert, får motoren en større mengde drivstoff enn full gass når motoren er startet. Det som skjer er at endestoppen på staget som vrir elementene inni pumpen, og på den måten regulerer innsprøytningsmengde, går forbi fullt pådrag. Kaldstarten vil da ikke "gå av" før sentrifugalregulator inni pumpa drar staget tilbake (når maskinen starter). Eller ved at en manuelt drar gasshendelen tilbake. Denne skal sef stå på på fullt ved kaldstart. Vel å merke gjelder dette simm's pumper, disse motor ble jo levert med simm's , bosch og cav om en annen. Cav har jeg ikke erfaring med, men mye taler for at de har samme system ? Solenoiden trenger bare en liten impuls for å aktivere kaldstart, så går denne automatisk av når motor fyrer. Vel å merke må gasshendelen først dras på, så et trykk på kaldstartknappen, og så start. Redigert 23.Januar.2016 av tb55 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 23.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2016 Gudrun : Tror vi snakker litt forbi hverandre nå, eller? Bare litt i så fall. Eneste forskjell er at jeg foreslo å sette vippebryter (eller trykknapp) ved instrumentpanel. Kobling og virkemåte er akkurat den samme om den kobles til innslagsstrøm ved starteren, eller ved nøkkelen, men tenkte det kunne være greit å styre det fra førerplass. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2016 Du trenger ingen vippebryter, det er like greit med en startknapp. Kaldstarten er slik at når denne er aktivert, får motoren en større mengde drivstoff enn full gass når motoren er startet. Det som skjer er at endestoppen på staget som vrir elementene inni pumpen, og på den måten regulerer innsprøytningsmengde, går forbi fullt pådrag. Kaldstarten vil da ikke "gå av" før sentrifugalregulator inni pumpa drar staget tilbake (når maskinen starter). Eller ved at en manuelt drar gasshendelen tilbake. Denne skal sef stå på på fullt ved kaldstart. Vel å merke gjelder dette simm's pumper, disse motor ble jo levert med simm's , bosch og cav om en annen. Solenoiden trenger bare en liten impuls for å aktivere kaldstart, så går denne automatisk av når motor fyrer. Vel å merke må gasshendelen først dras på, så et trykk på kaldstartknappen, og så start. Det er slik også på de manuelle kaldstartene, en kan trykke inn kaldstarten i dag og starte i morgen. Det var slik jeg mente at solenoid også virket, den trenger en impuls så er kaldstarten aktivert. Kan det bli konflikt mellom sentrifugalregulator og staget når den blir holdt inne av solenoid så lenge starteren går?. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
dakota Svart 24.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2016 Ble vel litt feil kanskje å skrive at den gikk innom termostat. Minusledningen går gjennom en temp.giver rett i forkant av motoren. Plussledningen går rett fra startposisjonen på tenningslåsen. Så under start får både starter og kaldstart strøm samtidig så sant det er kaldt nok. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 24.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2016 Dakota : Minusledningen går gjennom en temp.giver rett i forkant av motoren. Ok, trodde det var + ledningen fra startnøkkel som vanligvis går gjennom temp.giver, men det er vel det samme. Men løsningen din krever at minuskontakten på kaldstartsolenoid er isolert fra motorblokka, noe det ser ut til at den er, siden den har to tilkoblinger. roger-jo : Det er slik også på de manuelle kaldstartene, en kan trykke inn kaldstarten i dag og starte i morgen. Det stemmer vel. Hadde denne typen på en lastebil og måtte ut og trekke i en hendel. Denne ble stående ute helt til bilen ble startet, og spratt da inn igjen av seg selv. Ble nesten aldri brukt da det var gløding i innsug i tillegg, og i følge boka skulle den bare benyttes om det var svært vanskelig å få start. Da spørs det om det er en elektrisk solenoid som bare er montert på den mekaniske kaldstarten, eller om det er forskjeller inne i pumpa på mekaninsk og elektrisk. Det vet jeg ikke, men trådstarter har registrert at solenoiden virker med strøm. Så er den mekaniske lik den elektriske blir vel ikke kaldstarten koblet ut før neste gang motoren startes, hvis den var montert på pumpa under testen. roger-jo : Kan det bli konflikt mellom sentrifugalregulator og staget når den blir holdt inne av solenoid så lenge starteren går?. Det er nettopp det om det er forskjell på mekaninsk og elektrisk ?? Jeg mener nei, det blir ingen konflikt, da den skal kobles slik at den er på mens starter kjøres, sa sant det er kaldt nok. En kan jo snu spørsmålet også. Kan det bli konflikt om man kobler inn kaldstartsolenoid mens motor er i gang ? Ja, jeg tror det siden den er koblet for å virke bare når startmotoren surrer. Men litt usikker er jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Sharksjark Svart 27.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 Då er eg et steg videre til å i hele tatt klare å få tak i en ny kald start, jeg fant disse på nettet http://www.seahorsepower.co.uk/ som var meget behjelpelige og hadde både 12 volt og 24 volt utagven av disse. Blir spennende å se om den passer, virker som disse karene var god kjent med ford 27xx serien... har ennå ikke hørt noe fra KDtrading som skulle prøve å skaffe denne igjennom sitt kontakt nettverk i UK... Hva ble igrunnen konklusjonen deres på hvordan denne skulle kobles... utifra det dere foreslår tenker jeg å sette den på starter med ein bryter i maskin rommet slik at ved kalde dager slår jeg inn bryter som da vil automatisk aktivere kaldstart solenoiden i det jeg kjører startmotoren.... eller..?? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 Hvis kaldstarten virker med bare å sende en puls til kaldstartsolenoid hadde jeg koplet den slik. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
hegra Svart 27.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 Sharksjark : utifra det dere foreslår tenker jeg å sette den på starter med ein bryter i maskin rommet Nja,, jeg forstår ikke helt hvorfor bryteren skal være i motorrommet når den like enkelt kan monteres ved førerplass. Om du tar strømmen fra startrele eller nøkkel blir jo det samme. Altså en kabel fra stiften bak på nøkkelvrider (samme som gir strøm til startrele). Fra nøkkelvrider til bryteren, og fra bryter ned til kaldstartsolenoiden. Gjør du slik så kan ikke solenoiden kobles inn utilsiktet. Det er vel et koblingsskjema i dokumentarkivet inn under motorer også her på BP. Det viser at strømmen hentes fra startrele, går til tempbryteren, og så til solenoiden. Da blir det helt automatisk da det er tempføleren som bestemmer om den skal sende strømmen videre til solenoiden. Så det du gjør er å bytte ut tempføleren med en bryter, hvis du ser på skjemaet. Gjør du som roger-jo foreslår går det også greit, og det er jo enkelt siden du da kan hente strømmen nærmest hvor du vil. Men ville vært obs på at da kan den ved et uhell aktiveres mens motor er i gang. Kanskje får du 100 hk ekstra ei stund Om det er skadelig aner jeg ikke, men plasser bryter slik at du ikke utilsiktet kan komme bort i den. Sitér dette innlegget Link to post
Sharksjark Svart 28.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Ved å ha bryter slipper jeg mer kabler fra til tenningslåsen, og jeg er ein ekstremt dårlig elektriker så da blir det den enkleste løsningen ofte den beste så jeg ikke svir av hele båten...:-) men jeg er ikke enig at hvis noen aktivere bryter på kaldstarten vil den slå inn, jeg tenkte å ta strømmen bak start relé på startmotoren så da må jeg eventuelt begynne å skinne motoren mens den sviver for å kunne få dei 100 ekstra hestene..:-) er jeg heilt på jorde nå..?? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Sharksjark : men jeg er ikke enig at hvis noen aktivere bryter på kaldstarten vil den slå inn, jeg tenkte å ta strømmen bak start relé på startmotoren så da må jeg eventuelt begynne å skinne motoren mens den sviver for å kunne få dei 100 ekstra hestene..:-) er jeg heilt på jorde nå..?? Nei du er ikke på jordet. Det er hvis du henter strømmen fra batteri + at det er fare for å koble inn utilsiktet. Gjør du som du beskriver over her blir det akkurat likt som originalt bare at du har byttet ut termobryteren med en manuell bryter. Ulempen med å ha bryter i motorrom er at den også må slås av etter at motor er startet. Hvis ikke slår solenoiden inn neste gang du starter også når den varm. Du kan heller ikke bruke fjærbelastet bryter i motorrommet fordi du klarer ikke å holde den inne samtidig som du skal vri nøkkel ved førerplass. Så slik du tenker å gjøre det nå kunne du like godt bare brukt en helt mekanisk kaldstart siden du må ned motorrommet uansett. Men for all del går det jo å gjøre som du har tenkt også, alt blir en vane , men jeg hadde nok lagt det opp til førerplass. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 Du trenger ikke "slå av" bryteren dersom du bruker en returnerende "start/fløyte knapp". Bare å gi gass, et trykk på knappen så er kaldstart aktivert og du kan starte. Det som skjer er at motor får en større mengde diesel enn vanlig maks innsprut. Gass-spaken stiller ikke direkte innsprøytet mengde diesel, den stiller ønsket turtall på motor via en sentrifugalregulator som i sin tur stiller mengde diesel som sprøytes inn.Ved stillestående motor, og gasshendel over halv gass, har elementene full innsprøyt. Dersom kaldstart er aktivert, har elementene mer enn full innspr. Solenoiden (eller den lille knappen på siden av pumpa) slipper opp en liten tapp slik at endestoppen for mengde forskyves. Sentrifugalreg. drar gasspådrag tilbake når motor fyrer, og endestoppen går på igjen. Dersom du har en bryter som manuelt må slås av, og dette glemmes, vil motor få alt for mye diesel ved belastning. Det kan få svært uheldige utfall på sikt..... Sitér dette innlegget Link to post
Sharksjark Svart 29.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 Jeg tenker at løsningen min blir å skippe hele bryteren å bare gå direkte fra starter til solenoid, kan aldri tenke motoren tar noe mer skade av få inn ekstra innsprøytning for det om det er +10 eller -10 på gradestokken... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 Men solenoiden varer neppe lenge om den skal henge på hver gang du starter året rundt. Jeg ville gjort som tb55 foreslår, en fløyteknapp med strøm inn fra et sted etter tenningslås og en enkel ledning ned til solenoiden. Faktisk mye enklere enn å begynne å klusse med kopling mellom startsolenoid og startmotor... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.