Jump to content

Har min ford 2725E kaldstart, se bilde av diesel pumpe.

Sharksjark

Recommended Posts

tb 55 :  Dersom du har en bryter som manuelt må slås av, og dette glemmes, vil motor få alt for mye diesel ved belastning. Det kan få svært uheldige utfall på sikt.....

En liten oppklaring på en mulig misforståelse : Om trådstarter kobler bryteren slik han har tenkt skjer jo ikke dette. Bryteren blir jo strømløs så snart man slutter å kinne startmotor selv om bryteren står på. Det er først ved neste start at det igjen blir strøm frem til kaldstartsolenoiden om han glemmer å slå den av. Og fjærbelastet trykknapp kan da ikke brukes nede i motorrom da den må holdes inne samtidig som startnøkkel vris til start, om han kobler slik han har tenkt. Det er jo ingen god løsning.

Men hvis du mener bryteren kobles til et sted hvor det er spenning under vanlig drift (det er vel det du tenker på) er jeg selvfølgelig enig :yesnod: . Da er en slik trykknapp å foretrekke. Og de finnes jo med lokk over knappen, ja, til og med nøkkel, så det burde la seg gjøre å sikre seg mot utilsiktet innkobling under motorgange, og det er vel en god løsning.

Koblingsskjema finnes om sagt i dokumentarkivet, og det viser at det er gløding i tillegg. Får ikke til å sette inn link, men det ligger under motorer, ford 27xx og det er gib som har lagt det inn. Så hvis det er gløding hos trådstarter også tror jeg ikke det er nødvendig å bruke kaldstartsolenoiden hver dag for å si det slik.

• 4 uker senere...

Da kom den nye kald start solenoiden fra Seahorse power limited i posten som avtalt, god service og kjapp sending fra dette firmaet. Fikk forresten tilbake melding fra KD trading om at han hadde klart å spore opp ein slik til meg men da var den allrede på vei i posten fra UK.

Selv om mange her mente jeg ikke burde koble den på start rele for da ville den bli utslitt fort, da får jeg motbevise det for det har jeg nemlig gjort :yesnod:

Hva er forskjellen på ein stop solenoid og start solinoid, er ikke det samme prinsippet? og stop solenoiden må jeg bruke hver gang jeg starter motoren så hvorfor skulle dei ikke vare like lenge?

Jeg skal oppdatere visst solenoiden nå ryker nermest framtid, takk for alle meninger og kommentare på denne tråden :thumbsup:

Forresten så starter motoren som ein drøm nå etter kald starten blei montert :smiley:

Hva er forskjellen på ein stop solenoid og start solinoid, er ikke det samme prinsippet?

Jau, prinsippet er det samme, men likevel kan der vera stor forskjell. Ein solenoid kan vera laga for å kunna slå på og bli ståande på lenge, uten å ta skade, eller den kan vera laga for å vera på ei kort tid, og få varmgang og mulig oppbrenning om den blir ståande lenge. Den siste måten å laga den på er billigare og veg mindre. No er det sagt her at kaldstartsolenoiden til din motor er laga for å sammenkoblast med starteren slik du fortel at du har gjort, so då bør det vera heilt greit. :yesnod:

Dermed so ønsker eg deg lykke til med ein motor som er mykje lettare å starta. :smiley:

Magne

Flott at det fungerer :thumbsup:  og nå fungerer det som originalt bortsett fra at du får kaldstartfunksjon på hver oppstart enten den er varm eller kald. Om det er uheldig for solenoid eller motor aner jeg ikke, men synes ikke det er noe å gamble med. Så derfor hadde nok jeg satt en bryter på ledningen, og aller helst forlenget ledningen opp til førerplass og plassert bryteren der. Det er jo så enkelt, og det er jo ikke godt å vite hva som kan skje med motoren heller,,hvem vet,,,, :ghost:   :pray:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...