skhauge Startet 16.Januar.2016 Del på Facebook Startet 16.Januar.2016 I forbindelse med frost i varmeveksler tråden som eg har her på forumet så skal eg samtidig nå bytte/etterfylle frostvæske. Mange liter kom ut når eg tok av veksler. Rekner med det ligger endel igjen i systemet. Skal være 13 liter totalt? Om eg har grønn eller gul væske på motor tenkte eg ikkje på men skal sjekke. Eg skal fylle på gul for det er visst bedre. Det står en må ikkje blande grønn og gul. Så spørsmålet er korleis drenere eg vekk alt av frostvæske som er på motor om eg har grønn væske? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 16.Januar.2016 Del på Facebook Svart 16.Januar.2016 Det er vanskelig å drenere all kjøleveske fra motoren, og om du har defroster og/eller vv-tank tilkoblet er det nærmest umulig. Jeg ville tappet av det som er mulig å få ut og deretter skyllet gjennom systemet flere ganger med rent vann. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
ÅtteGlass Svart 16.Januar.2016 Del på Facebook Svart 16.Januar.2016 Volvo Penta har i en service bulletin spesifisert en egen prosess for et slikt bytte. Hvis du blander den gule kjølevæsken med andre kjølevæsker, selv i små forhold, vil du få utskilling. Derfor er det viktig at alle rester av den gønne væsken er borte. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Bitteliten Svart 17.Januar.2016 Del på Facebook Svart 17.Januar.2016 Du MÅ kjøre systemrens før du bytter fra grønn til gul. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 17.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2016 Frister å bruke det som er på motor allerede. Om grønn kjøpe ny kanne og la det gule være. Om dette ikkje er så enkelt som eg håpte. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 18.Januar.2016 Del på Facebook Svart 18.Januar.2016 Det finnes mange long life frostvæsker som er blandbar med andre typer frostvæske. Alikevel anbefaler leverandørene at du drenerer ut all den gamle væska. Men, ingen katastrofe altså om du ikke får ut alt. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Scand Baltic Svart 18.Januar.2016 Del på Facebook Svart 18.Januar.2016 Hvorfor bytte type? Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 18.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2016 Grunnen til å bytte var at eg ble anbefalt å gå over på den gule da denne hadde bedre korrosjonsbeskyttelse etc. Men grønn er helt sikkert god nok den og. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 18.Januar.2016 Del på Facebook Svart 18.Januar.2016 Gul frostvæske har skiftintervall på 4 år. Grønn har 2 år. Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 18.Januar.2016 Del på Facebook Svart 18.Januar.2016 Ser det blir hevdet at en må bruke Systemrens, dersom en skal bytte type frostvæske . Slik jeg forstår det er det til å rense med, og ikke at det "nøytraliserer" frostvæske. Ja, helt enig at det kan være lurt å rense når en er i gang, men MÅ? Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 18.Januar.2016 Del på Facebook Svart 18.Januar.2016 (redigert) Ser det blir hevdet at en må bruke Systemrens, dersom en skal bytte type frostvæske . Slik jeg forstår det er det til å rense med, og ikke at det "nøytraliserer" frostvæske. Ja, helt enig at det kan være lurt å rense når en er i gang, men MÅ? Jeg spurte LaSa om dette her om dagen, da jeg var litt fristet til å bytte til gul på min D2-55 siden "noen" mener at denne legger mindre avleiringer i kjølesystemet. De var helt klare på at man måtte rense meget godt, og minst to runder med systemrens. Prosjektet ble droppet.. Redigert 18.Januar.2016 av VirtualMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 19.Januar.2016 Del på Facebook Svart 19.Januar.2016 For en båt siden skulle jeg skifte (til samme) frostvæske på 2 stk D3 og tentke det var en god idè med systemrens. Det kom ut masse brunt vann ved gjentagende skyllinger med vann - skylte til det ble rent. Etter påfyll av ny frostvæske ble denne misfarget. Tror en bør være veldig nøye med skylling ved bruk av systemrens. Det ble bra hos meg etter enda en tapping og fylling av frostvæske. Så skyll igjennom og kjør motor varm med ferskvann minst 3 ganger. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 19.Januar.2016 Del på Facebook Svart 19.Januar.2016 Hvorfor bytte type? Vel, har du feks. en Yanmar med aluminium eksosmanifold har du en meget gode grunner til å bytte fra grønn til orange fluoriserende LL fosfat og silkatfri frostvæske. Disse stoffene skaper erosjon i visse aluminiumskomponenter og vil kunne tære hull i kappa mellom tørreksos og kjølevann. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Scand Baltic Svart 19.Januar.2016 Del på Facebook Svart 19.Januar.2016 Ja, men her var det jo snakk om D4 som er levert originalt med grønn. Hvorfor all denne jobben for å bytte til gul? Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 19.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2016 Var i båten nå å sjekket. Siden exp tank rant tom da eg tok av veksler ser eg ikkje farge her. I kanal som er i blokk og kommer til kjøler ligger det litt igjen men denne er gul eller grønn sliter eg med å bestemme. Eg trur den er grønn. Og på lokk exp tank er det ingen gul ring for å markere at gult er brukt. Men eg ser det ligger antydning til "skitt" både i exp tank og kanal til kjøler. Så når eg først er i gang er nok en system rens ok. Og da bytte til gul væske. Men etter system rens hvordan best drenere ut mest av det som sirkulerer i motor? Bestiller system rens og en kanne til med gul væske. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 21.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2016 Leverandør eg bruker har ikkje noko system rens og dermed lurer eg på om nokon her veit kor eg kan bestille. Evt kan det "lages"? Og eg kunne gjerne fått info om fremgangsmåte for utførelse. Nå kommer mildvær snart og da passer det å jobbe med dette. Og få det ferdig forhåpentligvis. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 21.Januar.2016 Del på Facebook Svart 21.Januar.2016 I innlegg nr 3 har "Åtteglass" levert; - komplett framgangsmåte, - kva kjemikaliar som skal nyttast, - samt blandingsforhold. Dette er Volvo sin eigen spesifikasjon, ingen grunn til å ikkje følga denne! Nødvendige kjemikaliar; Oksalsyre og stabilisator kan du kjøpa av ein lokal kjemileverandør. Husk å oppgi kjemisk formel på produkta, særleg stabilisator då denne kan forvekslast. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 21.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2016 Eg kommer fra en liten plass og er redd ingen butikk der har syre og stabilisator som beskrevet. Nå er eg i Drøbak på tur så om noken veit om en butikk her i området eg kan besøke og handle så kom med tips. Ellers må eg søke etter nett butikk. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 21.Januar.2016 Del på Facebook Svart 21.Januar.2016 Oksalsyre kan du kjøpe som pulver på apoteket, eller billigere fra f.eks Honningsentralen. Malerbutikker kan også skaffe dette. Natriumvätekarbonat heter Natron på norsk, og jeg tipper at du finner det i kjøkkenskapet. Spør kona di, hun bruker det når hun baker..... Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
skhauge Svart 21.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2016 Var på apotek 1 i Drøbak. 50 gram oksalsyre 330kr. Og da eg må ha 400 gram så blir det stivt. Eg må finne alternativ. Natron blir enklere :) Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 21.Januar.2016 Del på Facebook Svart 21.Januar.2016 Ring Honningsentralen. De tar 68 kroner for en boks med oksalsyrepulver, men det står ikke mengde der. En malerforretning eller en godt assortert jernvarehandel skaffer det også til fornuftige priser. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
skhauge Svart 22.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2016 Honningsentralen sin boks på 18,75 gram koster 68kr. Men den mengde som er foreskrevet skal brukes og at dette er så viktig å gjennomføre etter uttale her forundrer det meg veldig at ingen har et tips til plass å kjøpe dette stoffet. For stoff må være rett å kalle det med slik prisnivå. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 22.Januar.2016 Del på Facebook Svart 22.Januar.2016 Hjelle kjemi i Bergen har begge produkta du treng i 5kg spann. Dei sender med godsbil viss det trengs.. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 24.Januar.2016 Del på Facebook Svart 24.Januar.2016 Selger ikke f.eks. Best Marin systemrens? Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 24.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2016 Targa det ser slik ut! Blandes 1:10. 2 flasker så har eg rikelig. Så om dette er ok stoff bestiller eg i morgen. http://www.bestmarin.no/Produkter/Motor--og-tilhengerutstyr/Olje-og-kjemikalier/Kjemikalier/SystemRens-1-l-227301-p0001654595 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.