Jump to content

VP D4-260, bytte type frostvæske


skhauge

Recommended Posts

OK, og hva blei prisen da? Og hvor kjøpte du? Kan nevnes at sitronsyre som kjøpes på Felleskjøpet i 10 kg sekker til en slikk og ingenting gjør samme jobb som oksalsyre og Systemrens.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Eg oppdaget at oksalsyre brukes av rørleggere for å rense rør system. Siden eg jobber i Brødrene Dahl hadde eg jo kontakter som ordnet dette. 1,2kg koster ca det samme som 50 gram på apotek 1. Minus litt "goder" ble dette bra.

Leste og at oksalsyre er sterkere en sitron syre.

Link to post
Share on other sites

Det er nærmest umulig å tappe all kjølveske gjennom avtappingspluggene. For å få ut all kjøleveske MÅ du spyle gjennom motoren inkl evnetuell krets mot defroster/vv-tank. Enten ved hjelp av ferskvannsslange som spyler gjennom hele systemet eller ved å tappe av det som er mulig av kjøleveske, fylle opp med vann, kjøre motor varm, tappe av, fylle opp på nytt osv. til det kommer rent vann ut. Eller kanskje aller helst ved en kombinasjon av de to metodene.

 

Plassering av tappeplugger står i instruksjonsboken.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Er det noen med Yanmar motor som har gjennomført rensing med Systemrens eller sitronsyre med god effekt ?

 

Noen som har dårlig erfaring - beste praksis  ?

 

En kamerat gjennomførte rensing på sin motor og slet med mye plugging av kjøler etterpå da det sikkert løsnet noen flak.

Link to post
Share on other sites

Til Otto R:

Eg hadde ein 4LH-DTE I min forrige båt, den gjekk med blå frostveske fram til ca 1000t. Denne var alltid klar og fin på farge.

Då fekk eg råd av verkstad å skifta til silikatfri veske ( raud type )

 

Var skeptisk I utgangspunktet, men fekk tak I ei Valvolineveske som skulle gå saman med alle andre typar utan problem.

Drenerte ned all frostveske og spylte gjennom systemet gjentatte gongar, kjørte deretter systemrens ved hjelp av sirkulasjonspumpe I to døgn.

deretter gjentok eg spyleprosessen to gongar og fyllte på ny raud frostveske med 50% blanding.

 

Alt såg bra ut den fyrste tida, litt etter litt skifta den raude fine veska farge til rustraud...

Deretter forsvant funksjonen på VVB. Den var montert etter defrosteren I kretsløpet og defrosteren har veldig fine kanalar ( akkurat som ein radiator )

To gongar måtte eg demontera defroster og rensa denne ved å kjøra vatn med trykk I motsatt retning ( returspyling )

tredje gongen monterte eg inn eit svindyrt påhengt filter berekna på kjølesystem på anleggsmaskiner. dette monterte eg på bypasskretsen før defroster.

- Dette fungerte..

 

Konklusjonen er at eg fekk store plager med utfelling, om det var pga. systemrensen eller byte av frostveske veit eg ikkje, men eg hadde betenkt meg to gongar viss eg skulle gjera dette på nytt..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...