Jump to content

VP D4-260, bytte type frostvæske


skhauge

Recommended Posts

I forbindelse med frost i varmeveksler tråden som eg har her på forumet så skal eg samtidig nå bytte/etterfylle frostvæske. Mange liter kom ut når eg tok av veksler. Rekner med det ligger endel igjen i systemet. Skal være 13 liter totalt? Om eg har grønn eller gul væske på motor tenkte eg ikkje på men skal sjekke. Eg skal fylle på gul for det er visst bedre. Det står en må ikkje blande grønn og gul. Så spørsmålet er korleis drenere eg vekk alt av frostvæske som er på motor om eg har grønn væske? 

 

Link to post
Share on other sites

Det er vanskelig å drenere all kjøleveske fra motoren, og om du har defroster og/eller vv-tank tilkoblet er det nærmest umulig.

 

Jeg ville tappet av det som er mulig å få ut og deretter skyllet gjennom systemet flere ganger med rent vann.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det finnes mange long life frostvæsker som er blandbar med andre typer frostvæske. Alikevel anbefaler leverandørene at du drenerer ut all den gamle væska. Men, ingen katastrofe altså om du ikke får ut alt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ser det blir hevdet at en må bruke Systemrens, dersom en skal bytte type frostvæske . Slik jeg forstår det er det til å rense med, og ikke at det "nøytraliserer" frostvæske. Ja, helt enig at det kan være lurt å rense når en er i gang, men MÅ?

 

 

Jeg spurte LaSa om dette her om dagen, da jeg var litt fristet til å bytte til gul på min D2-55 siden "noen" mener at denne legger mindre avleiringer i kjølesystemet. De var helt klare på at man måtte rense meget godt, og minst to runder med systemrens. Prosjektet ble droppet..

Redigert av VirtualMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For en båt siden skulle jeg skifte (til samme) frostvæske på 2 stk D3 og tentke det var en god idè med systemrens. Det kom ut masse brunt vann ved gjentagende skyllinger med vann - skylte til det ble rent. Etter påfyll av ny frostvæske ble denne misfarget. Tror en bør være veldig nøye med skylling ved bruk av systemrens. Det ble bra hos meg etter enda en tapping og fylling av frostvæske. Så skyll igjennom og kjør motor varm med ferskvann minst 3 ganger.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor bytte type?

Vel, har du feks. en Yanmar med aluminium eksosmanifold har du en meget gode grunner til å bytte fra grønn til orange fluoriserende LL fosfat og silkatfri frostvæske. Disse stoffene skaper erosjon i visse aluminiumskomponenter og vil kunne tære hull i kappa mellom tørreksos og kjølevann.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Var i båten nå å sjekket. Siden exp tank rant tom da eg tok av veksler ser eg ikkje farge her. I kanal som er i blokk og kommer til kjøler ligger det litt igjen men denne er gul eller grønn sliter eg med å bestemme. Eg trur den er grønn. Og på lokk exp tank er det ingen gul ring for å markere at gult er brukt.

Men eg ser det ligger antydning til "skitt" både i exp tank og kanal til kjøler. Så når eg først er i gang er nok en system rens ok. Og da bytte til gul væske.

Men etter system rens hvordan best drenere ut mest av det som sirkulerer i motor?

Bestiller system rens og en kanne til med gul væske.

Link to post
Share on other sites

Leverandør eg bruker har ikkje noko system rens og dermed lurer eg på om nokon her veit kor eg kan bestille. Evt kan det "lages"? Og eg kunne gjerne fått info om fremgangsmåte for utførelse. Nå kommer mildvær snart og da passer det å jobbe med dette. Og få det ferdig forhåpentligvis.

Link to post
Share on other sites

I innlegg nr 3 har "Åtteglass" levert; - komplett framgangsmåte, - kva kjemikaliar som skal nyttast, - samt blandingsforhold.

Dette er Volvo sin eigen spesifikasjon, ingen grunn til å ikkje følga denne!

 

Nødvendige kjemikaliar; Oksalsyre og stabilisator kan du kjøpa av ein lokal kjemileverandør. Husk å oppgi kjemisk formel på produkta, særleg stabilisator då denne kan forvekslast.

Link to post
Share on other sites

Honningsentralen sin boks på 18,75 gram koster 68kr. Men den mengde som er foreskrevet skal brukes og at dette er så viktig å gjennomføre etter uttale her forundrer det meg veldig at ingen har et tips til plass å kjøpe dette stoffet. For stoff må være rett å kalle det med slik prisnivå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...