electrostunt Startet 18.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 18.Januar.2016 Har pusset den gamle volvo foldepropellen, og oppdaget en sprekke på navet på hver side diagonalt overfor hverandre. Senterstykket er fint men her på sidene er det sprekker. Er det bare å forberede lommeboka på ny propell eller kan dette gjøres noe med? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 18.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 Ser nesten ut som om propellen har vært reparert før, eller er det bildet som bedrar. Ta kontakt med Winrace, de kan sakene sinde: http://www.winracepropellers.no/ Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Bårdp Svart 18.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 Fornuften tilsier vel at det navet burde vært byttet. Men hadde det vært mitt hadde jeg boret opp fra enden og satt inn en kraftig umbrakobolt gjennom sprekken og kjørt videre. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 På det øverste bildet synes jeg å skimte kimen til flere sprekker. Ikke fra bolthullet og ut, men den andre veien. Fra kanten og inn. Mener å kunne se uregelmessigheter på det nederste bildet også. Satt boltene fast i hullene, eller kom de lett ut? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 18.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 Du får nå sikkert en drøss med meldinger om at dette er kjempeskummelt og at du må kjøpe ny propell, men hadde det vært meg, ville jeg nok tatt den med til et eller annet mekanisk versksted for å spørre om de kunne sveise eller lodde dette sammen på et vis. En Willing 31 har vel ca 17-23 HK motor og de sprekkene der har sikkert vært der i en mannsalder frem til du pusset det blankt. Skulle du i aller værste fall ende opp med at et av propellbladene skulle falle av (noe jeg tviler på), så har du jo seil og kan komme deg til havn og i sikkerhet. Jeg hadde ikke brukt penger nok til et forseil for å kjøpe dette nytt. Men det er meg da.... andre kommer sikkert med dommedagsprofesier om alle de katastrofene dette kan medføre. HVORDAN dette har oppstått, er over all min forstand. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
electrostunt Svart 18.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 (redigert) Den umbrakoløsningen var jo smart da ☺ Får vel ta en telefon til winrace å sjekke opp hva de syns i morgen før jeg begynner på det. Er alle Volvo nav for 25mm like? Edit: Ja dette er en 17x13 propell på en 13Hk yanmar med 930 omdr/min på aksel ved marsj(3000på motor) så fort går den ikke rundt. Og for det jeg vet kan det ha vært slik i 10-15 år. Motorinstallasjon og propell er fra 1983. Antar dette kommer når propellen foldes ut.. Var ikke så detaljert når jeg overtok båten i 2014.. Det er ikke mer sprekker enn disse. Glor på den i mikroskop nå. Redigert 18.Januar.2016 av electrostunt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
electrostunt Svart 18.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=59501798&q=foldepropell&ref=fas Her er det en LH16.5x13 min er en RH17x13 ser helt like ut, kan jeg sette mine blader på den som er på finn mon tro?? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 18.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 Det vil jeg tro. Er akseldim. den samme? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
njal Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Jeg kjøpte nytt nav til min volvo penta foldepropell i fjor. Det var foldepropell av den gamle typen, men min er til seildrev. Kostet 3200 for alt på bildet. Kanskje vp kan skaffe nytt nav til en grei pris. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Hulda Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Det er vel ingen grunn til å overdramatisere. Kan tenke meg at sprekken kommer som følge av en overlast. Antar at bosset er i avsinkingsherdet messing. Og overlasten kan ha kommet som et plutselig sjokk, ved at propellvingene har truffet et eller annet. Eller at det har oppstått en galvanisk reaksjon mellom bolt og boss, slik at hullet har blitt for trangt. Det var grunnen til at jeg spurte om boltene satt fast. Feilen kan ha vært der i flere år. Det kan være vanskelig å sveise/lodde slike konstruksjoner grunnet at materialet trekker seg. Slik sett må man uansett 'normalisere' bosset i etterkant. Og da begynner man fort å nærme seg prisen for et nytt boss, vil jeg anta. Idèen med en aksiell skrue er slett ikke ueffen. Sitér dette innlegget Link to post
powermickel Svart 22.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2016 Jeg kjøpte nytt nav til min volvo penta foldepropell i fjor. Hvor har du kjøpt navet? Mitt har slakk i akslingen og jeg må da vel bytte navet på min maxi999... Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 22.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2016 Jeg kjøpte det på Lasa i Son.Alle VP forhandlere burde kunne skaffe det. Jeg oppdaget at propellen slarket på akslingen, derfor jeg byttet nav. Ble bra med nytt nav. http://www.volvopentashop.com/LaSaBat/nb-NO/Details/AccessoriesCatalog/40074?path=5648%2F40069%2F40073%2F40074 Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Arne Henriksen Svart 22.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2016 Jeg ville bytta den nå. Men så har jeg også erfaring på hvordan det går når dette slipper, selv om jeg hadde masse flaks når det først skulle skje. Bestilte opprinnelig nytt nav da jeg først så det var dårlig i fjor sommer, men utsatte bytte når det viste seg at VP hadde endra standarden så jeg ikke fikk brukt de gamle vingene på det nye navet. Angra litt når jeg smalt i kaia i påska.. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
powermickel Svart 22.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2016 Jeg kjøpte det på Lasa i Son. Alle VP forhandlere burde kunne skaffe det. Jeg oppdaget at propellen slarket på akslingen, derfor jeg byttet nav. Ble bra med nytt nav. http://www.volvopentashop.com/LaSaBat/nb-NO/Details/AccessoriesCatalog/40074?path=5648%2F40069%2F40073%2F40074 Takk for det! :) Sitér dette innlegget Link to post
powermickel Svart 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 Har, som jeg skrev før, en gooood del slark i navet (se video) og demonterte det i dag. Men så er dele nummeret på navet (3858503) ikke det samme som i volvopenta katalogen. Her er det 3858849 !? Når jeg ta nummeret som stå på navet så får jeg vist en "fitting"...? Hva f@@n er det? Passe de gamle bladene i det nye navet med del.-nr 3858849? Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 30.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2016 Bosset på min opprinnelige propell var veldig likt når det kom til slark, men fysisk så det ikke ut som dette, som du kan se av min slark-video. ;-) Tror nesten du må spørre en VP-forhandler, dersom de faktisk vet det, min visste det ikke før det nye kom og ikke passet til mine vinger - men det lignet mer på det du har.. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
powermickel Svart 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Takk for tipset. Må vel prøve med nytt nav! Sitér dette innlegget Link to post
powermickel Svart 2.November.2016 Link til dette innlegget Svart 2.November.2016 Hei Admin! Vet ikke hva du har gjort / redigert, men filmen i innlegg #15 er ikke min! Denne her er rett! Takk! :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.