ezach Startet 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 21.Januar.2016 Malin skal få nytt overbygg, så jeg forbereder støp av plater til sidevegger og front, samt trolig en ny skyvedør. Metoden er gelcoat på glatt overflate, etterfulgt av glassfibermatter + divinycell + glassfibermatter.Jeg har tegnet opp de ulike platene med sprittusj på arbeidsflaten og deretter polert med formvoks i tre omganger - det siste etter veiledning fra fagfolk. Se bildet. På et teststøp oppdaget jeg at strekene fra tusjen har smittet over på gelcoaten. Fargen har trukket skikkelig inn i overflaten. Jeg levde i den naivitet at voksen ville forsegle fargen, men nei. Se bildet. Hvordan løser jeg dette? Min plan er å vaske bort strekene med whitespirit, polere på nytt og heller "tegne opp" platenes former med maskeringstape, én etter én. Jeg har demontert sideveggene, og kan bruke dem som maler. Andre forslag, slik at jeg slipper å fjerne opptegningen - som jo har tatt noen timer...? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 (redigert) Hmm. Kan du ikke lage en stor plate. La herde. Så snur du den, merker og skjærer. Snur den på nytt, legger på divinycell og så matte/polyester ? Redigert 21.Januar.2016 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Jakob T Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Sprittusj er gift på gelcoat,virker som den trekker igjennom.Prøv å tegne med blyant Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 21.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Så enkelt:) Men tåler en 1-2 mm gelcoatplate på 170 x 75 cm å håndteres såpass? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Hmm. Legg på et par tre ekstra lag polyester/duk før du snur den. Kanskje lurt å være flere under snuprosessen, Gelcoat i seg selv er hardt, sprøtt og sprekker. Prime divinycell plata godt med polyester, før du limer den til glassfiberplata. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
ezach Svart 21.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Takker. Glassfiberen er allerede klippet i passende stykker. Er det fare for at sprittusjmerkene på dem vil trekke gjennom gelcoatlaget fra baksiden? :/ Sitér dette innlegget Link to post
camargue Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Blyant fungerer utmerket med alt som har med gelcoatarbeid å gjøre, så jeg anbefaler deg det. Har selv også brukt maskeringstape, den blå, men da må du være sikker på at du har korrekt yttermål da tapen vil "bygge" inn I gelcoaten. White-spirit er ikke å anbefale til noe som helst arbeid med glassfiber/polyester da denne inneholder fett og kan bli en årsak til delaminering. Aceton er det eneste du bør bruke. Husk også å vaske let over gelcoaten med Aceton om det går mer enn 6 timer etter du har lagt gelcoaten til du begynner med polyester og støping ellers risikerer du at fiberen/polyesteren løsner fra gelcoaten. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 22.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Blyant og tape er anskaffet!:) Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 23.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2016 Jeg legger 2 lag med gelcoat. Hvor lenge bør jeg vente mellom hver rulling? Rommet holder 22 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.