Jump to content

Farge smitter av på gelcoaten

ezach

Recommended Posts

Malin skal få nytt overbygg, så jeg forbereder støp av plater til sidevegger og front, samt trolig en ny skyvedør.

Metoden er gelcoat på glatt overflate, etterfulgt av glassfibermatter + divinycell + glassfibermatter.
Jeg har tegnet opp de ulike platene med sprittusj på arbeidsflaten og deretter polert med formvoks i tre omganger - det siste etter veiledning fra fagfolk.

Se bildet.

bilde

På et teststøp oppdaget jeg at strekene fra tusjen har smittet over på gelcoaten.

Fargen har trukket skikkelig inn i overflaten. Jeg levde i den naivitet at voksen ville forsegle fargen, men nei.

Se bildet.

bilde

Hvordan løser jeg dette?

Min plan er å vaske bort strekene med whitespirit, polere på nytt og heller "tegne opp" platenes former med maskeringstape, én etter én. Jeg har demontert sideveggene, og kan bruke dem som maler.

Andre forslag, slik at jeg slipper å fjerne opptegningen - som jo har tatt noen timer...?

:headbang:

Blyant fungerer utmerket med alt som har med gelcoatarbeid å gjøre, så jeg anbefaler deg det.

Har selv også brukt maskeringstape, den blå, men da må du være sikker på at du har korrekt yttermål da tapen vil "bygge" inn I gelcoaten.

White-spirit er ikke å anbefale til noe som helst arbeid med glassfiber/polyester da denne inneholder fett og kan bli en årsak til delaminering. Aceton er det eneste du bør bruke.

Husk også å vaske let over gelcoaten med Aceton om det går mer enn 6 timer etter du har lagt gelcoaten til du begynner med polyester og støping ellers risikerer du at fiberen/polyesteren løsner fra gelcoaten.

Lykke til! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...