storhaug Startet 22.Januar.2016 Del på Facebook Startet 22.Januar.2016 Hei. Har en Mikuni dieselvarmer og følgende problem : I sommer/høst oppdaget eg at varmeren kuttet etter noen minutter DVS før det kom varmluft. Startet den opp igjen flere ganger og plutselig kom det varme og alt virket ok. Nå i vinter har problemet tiltatt, og selv om eg starter den flere ganger så kutter den før det kommer varme. Det skal også sies at den ryker ganske mye.. Noen så har noe tips om hva som kan være galt ? Har prøvd under gange og med landstrøm. Kan det være filter eller glødeplugg ? Sitér dette innlegget Link to post
storhaug Svart 22.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2016 Hei. Har en Mikuni dieselvarmer som er ca 10 år og har følgende problem : I sommer/høst oppdaget eg at varmeren kuttet etter noen minutter dvs. før det kom varmluft. Prøvde å starte den igjen og etter noen forsøk så kom det varmluft og alt virket ok. Nå i vinter har problemet tiltatt og det kommer ikke varme etter gjentatte oppstartsforsøk, den kutter etter noen minutter hver gang. Det skal også sies at den ryker en god del. Noen som har tips om hva dette kan være ? Har prøvd når båten er i drift og med landstrøm med samme resultat. Kanskje kan det være tett filter eller glødepluggen som er probløemet ?? Kommentar fra moderator: Slått sammen 2 emner. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 22.Januar.2016 Del på Facebook Svart 22.Januar.2016 Har du prøvd å gjøre reint brennkammeret. Blir ofte litt sot/koks inni der, spesielt dersom man kjører brenneren på lav hastighet. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Frode Stiansen Svart 22.Januar.2016 Del på Facebook Svart 22.Januar.2016 Jeg hadde akkurat samme problemet, La røyk i hele havnen og måtte ha flere forsøk før den startet. Jeg demonterte mikuni brenneren min igår. Der var det mye sot i glødeplugg bosset. Har ikke fått skrudd sammen og testet enda, men er ganske sikker på at det er oppsamlingen av sot/koks som forårsaket det hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
harry92 Svart 22.Januar.2016 Del på Facebook Svart 22.Januar.2016 sjekke dieseltilførsel , glødeplugg og strøm ? Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 22.Januar.2016 Del på Facebook Svart 22.Januar.2016 (redigert) Hadde samme med maken varmer. måtte ha flere startforsøk,og mye eksos en god stund etter at den hadde startet. Er nok endel uforberedt diesel som da skal brennes opp. Skiftet glødeplugg,og alt I orden siden.Den gamle så ok ut,men skiftet likevel. lagt til:Når varmere røyker mye,har du en glimrende anledning til å sjekke at ekxosslangen er tett inne I båten. Disse varer ikke evig,og det er svært farlig om de lekker. Redigert 22.Januar.2016 av cosmic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 22.Januar.2016 Del på Facebook Svart 22.Januar.2016 Skift glødeplugg og reingjer bosset som pluggen står montert I. Då er nok varmaren ok igjen.. Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 22.Januar.2016 Del på Facebook Svart 22.Januar.2016 Pass på og kjøre den på fult før du stopper den etter at du har ordnet den slik som Havlengt skriver. Kjører du den på redusert fart må den kjøres for fult før den stoppes Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 22.Januar.2016 Del på Facebook Svart 22.Januar.2016 Husk å sjekke opp eksosrøret,også! Hvis brenneren begynner å sote, tettes eksosrøret fort, og da soter brenneren enda mer pga for dårlig trekk. Sitér dette innlegget Link to post
storhaug Svart 23.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2016 Takker for gode tips :) Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 24.Januar.2016 Del på Facebook Svart 24.Januar.2016 Et tips er å la brenneren få gå på lampeolje i noen timer. Det hjelper til å brenne brennkammeret rent. Det blir endel koks i en brenner når den går på diesel over tid. Du kan jo prøve den varianten før du begynner å skru. En glødeplugg er uansett greit å ha i beredskap. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.