Jump to content

Startet motoren med landstrøm/ lading på - er dynamoen gåen?


Festina_Lente

Recommended Posts

Jeg stresset med filterskifter på vår VolvoMD2040a idag, og i forvirringen (forå dra diesel frem til finfilteret) så startet jeg opp motoren to ganger, kjapt,like etter hverandre - og hadde rent glemt at den lå på landstrøm og lading.

 

Når jeg endelig fikk motoren i gang etterpå, så lader den først tilsynelatende  fint, men ned i turtall kommer ladelyset på og alarmen hyler.

Andre forsøk, og det samme skjer igjen - alarmen hyler og ladelys på når jeg kommer ned mot 1000 - 1200 o/min.

 

Jeg har virkelig ikke peiling på dynamoer, men kan jeg ha kverket denne?

 

Landstrømmen er på, og jeg får fylt batteriene, båten skal flyttes i løpet av neste uke. Det er ikke langt (Bergen - Askøy) og det er plenty strøm, men vil det være farlig å kjøre motoren hvis dynamoen ikke "virker" (kan noe gå varmt og begynne å brenne f.eks)?

 

Jeg har som dere skjønner ikke filla peiling på dynamo.

 

Link to post

De aller fleste dynamoer tåler dette, så det har sikkert gått bra. At dynamoen er i orden bør du teste før du skal ut og kjøre. Kutt for sikkerhets skyld landtilkoblingen før du starter. Men som sagt så går det som regel bra å kjøre de to samtidig. Hvis noe ryker, er det stor sjanse for at det er batteriladeren, men det har du jo testet allerede. Lykke til!

Link to post

På en Volvo D-4 eller D6 får man opp en feilmelding om at dynamoen levere ikke strøm. Når landstrømmen er dratt ut er alt i orden igjen. Har gjort dette på flere helt nye båter under førstegangs prøveljøring uten at det har knekt noen dynamo. Egentlig veldig fort å glemme    :wink:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Jeg starter motoren med landstrøm og lader tilkoblet mange ganger pr år og har aldri hatt noe problemer med det.

Det at ladelampe og alarm varsler ved lavt turtall indikerer vel at dynamoen ikke klarer å levere så høy effekt som batteriene trenger.

Har du målt spenningen på batteriene? det kan jo hende at laderen ikke helt har gjort jobben sin og at batteribanken faktisk sårt trenger lading.

En dieselmotor av eldre modell trenger uansett ikke batterier for å gå, så du kan trygt kjøre dit du skal.

 

Jeg har en gang kjørt en båt fra Oslo til Stenungsund i Sverige. Batteribanken og dynamoen var ute av drift. Vi hadde bare et lite bilbatteri som vi koblet rett på starter når vi skulle starte motoren. Ingen instumenter eller annet elektrisk funket ombord på turen, men det var overhode intet problem.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Når jeg endelig fikk motoren i gang etterpå, så lader den først tilsynelatende  fint, men ned i turtall kommer ladelyset på og alarmen hyler.

Andre forsøk, og det samme skjer igjen - alarmen hyler og ladelys på når jeg kommer ned mot 1000 - 1200 o/min.

Høres nesten ut som om drivremmen slurer. Sjekk at remmen ikke er slakk og at du ikke har sølt olje på denne.

Om du presser inn remmen midt i mellom to remhjul skal den kunne presses ca. 10-15mm inn med "passe mye" kraft.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Nei dynamoen går ikke i stykker om du starter med ladet tilkoblet det er bare overtro. Tenk på alle båtene med 230V generator om bord de trenger da ikke å stoppe hovedmotoren for å starte generatoren fordi laderne da starter opp. Men det er mange forståseipåere uten reel kunnskap som farer med mye vas også her på forumet.

Link to post

Hører det ofte i gjestehavner og lign att man må aldri starte med landstrøm tillkoblet.

Noen som har en grei forklaring ?

 

Forklaringen må vel være at det da er større sjanse for å gå fra kai uten å koble fra kabelen i land? Det har jeg faktisk sett noen ganger, men ikke gjort selv (enn så lenge). Litt komisk å se ledningen på slep fra en båt!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Guest Avmønstret#

Forklaringen må vel være at det da er større sjanse for å gå fra kai uten å koble fra kabelen i land? Det har jeg faktisk sett noen ganger, men ikke gjort selv (enn så lenge). Litt komisk å se ledningen på slep fra en båt!

 

Been there done that. :-)

 

Av en eller annen grunn var det bare meg selv som så det. Sjelden kost når man gjør en tabbe ;-)

Link to post

Det er ingen problem å lade batteriene med lader og dynamo samtidig. Det er uansett den komponenten (laderen eller dynamoen) som leverer høyest spenning som tar seg av størsteparten av ladningen. 

Er den presatte ladespenningen fra dynamoen lavere enn den fra batteriladeren, vil ikke dynamoen levere noe nevneverdig ladestrøm.

 

Uansett ikke bekymre deg for dette, men det kan selvfølgelig være en fin huskeregel for mange, så slipper man å seile med en kabel hengende etter båten. :wink:

Link to post

Og hva skulle dette problemet være?

Skulle gjerne hatt en begrunnelse for denne antagelsen. Ikke bare sleng ur ting.

 

Det er egentlig innlysende. Dynamoens spenningsregulator har et sett-punkt med en svært snever hysterese. Hvis batteriet allerede har en spenning fra landstrømsladeren som overstige denne verdien så vil dynamoen ikke få noen feltstrøm og dermed være innaktiv! Dvs. regulatoren vil ikke ikke gi noen strøm til feltet!

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Men det er vel ikke noe problem? En får jo fremdeles lading, - fra landstrømladeren.

Ja, det er korrekt.

Om om turteller henter signal fra dynamoens W-uttak så vil denne ikke fungere (forutsatt at dynamoens regulator senser på batterispenning og ikke på feltspenning) !

Ikke skadelig på noen som helst måte.

 

Det er jo bare å bryte landstrømmen, og dermed landstrøm-lader, så fungerer alt slik det skal!

 

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

 

Det er egentlig innlysende. Dynamoens spenningsregulator har et sett-punkt med en svært snever hysterese. Hvis batteriet allerede har en spenning fra landstrømsladeren som overstige denne verdien så vil dynamoen ikke få noen feltstrøm og dermed være innaktiv! Dvs. regulatoren vil ikke ikke gi noen strøm til feltet!

Ja og hva skulle nå bli ødelagt av det?

Link to post

Takk for alle innspill og opplysende diskusjon omkring emnet.

 

Fasit:

Startet opp igjen idag, og alt fungerte som normalt på alle turtall :thumbsup: .

Og jeg er glad som en lerke.

 

Hvorfor den tullet seg like etter oppstarten med landstrøm og lader innkoblet vet jeg ikke - satser på at det må ha vært en tilfeldig feil.

Link to post

Men det er mange forståseipåere uten reel kunnskap som farer med mye vas også her på forumet.

 

 

Ikke bare sleng ur ting.

 

Det var da voldsomt til negativitet, Bårdp! Hvis du mener det som skrives er vås, kan du ikke heller forklare på en konstruktiv måte hva som er rett I stedet for å ødelegge tråden med slike surmaga kommentarer som dette?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...