Festina_Lente Startet 22.Januar.2016 Del på Facebook Startet 22.Januar.2016 Jeg stresset med filterskifter på vår VolvoMD2040a idag, og i forvirringen (forå dra diesel frem til finfilteret) så startet jeg opp motoren to ganger, kjapt,like etter hverandre - og hadde rent glemt at den lå på landstrøm og lading. Når jeg endelig fikk motoren i gang etterpå, så lader den først tilsynelatende fint, men ned i turtall kommer ladelyset på og alarmen hyler. Andre forsøk, og det samme skjer igjen - alarmen hyler og ladelys på når jeg kommer ned mot 1000 - 1200 o/min. Jeg har virkelig ikke peiling på dynamoer, men kan jeg ha kverket denne? Landstrømmen er på, og jeg får fylt batteriene, båten skal flyttes i løpet av neste uke. Det er ikke langt (Bergen - Askøy) og det er plenty strøm, men vil det være farlig å kjøre motoren hvis dynamoen ikke "virker" (kan noe gå varmt og begynne å brenne f.eks)? Jeg har som dere skjønner ikke filla peiling på dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 22.Januar.2016 Del på Facebook Svart 22.Januar.2016 De aller fleste dynamoer tåler dette, så det har sikkert gått bra. At dynamoen er i orden bør du teste før du skal ut og kjøre. Kutt for sikkerhets skyld landtilkoblingen før du starter. Men som sagt så går det som regel bra å kjøre de to samtidig. Hvis noe ryker, er det stor sjanse for at det er batteriladeren, men det har du jo testet allerede. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 22.Januar.2016 Del på Facebook Svart 22.Januar.2016 På en Volvo D-4 eller D6 får man opp en feilmelding om at dynamoen levere ikke strøm. Når landstrømmen er dratt ut er alt i orden igjen. Har gjort dette på flere helt nye båter under førstegangs prøveljøring uten at det har knekt noen dynamo. Egentlig veldig fort å glemme Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
RSL Svart 22.Januar.2016 Del på Facebook Svart 22.Januar.2016 Jeg starter motoren med landstrøm og lader tilkoblet mange ganger pr år og har aldri hatt noe problemer med det. Det at ladelampe og alarm varsler ved lavt turtall indikerer vel at dynamoen ikke klarer å levere så høy effekt som batteriene trenger. Har du målt spenningen på batteriene? det kan jo hende at laderen ikke helt har gjort jobben sin og at batteribanken faktisk sårt trenger lading. En dieselmotor av eldre modell trenger uansett ikke batterier for å gå, så du kan trygt kjøre dit du skal. Jeg har en gang kjørt en båt fra Oslo til Stenungsund i Sverige. Batteribanken og dynamoen var ute av drift. Vi hadde bare et lite bilbatteri som vi koblet rett på starter når vi skulle starte motoren. Ingen instumenter eller annet elektrisk funket ombord på turen, men det var overhode intet problem. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
magnuje Svart 23.Januar.2016 Del på Facebook Svart 23.Januar.2016 (redigert) Jeg har sikkert gjort dette 100 ganger uten å tenke at dette er skadelig. Om det skulle være skadelig er det rart det ikke står en advarsel om dette i instruksjonsboken til båten min (beneteau), hvor det står advarsler om alt mellom himmel og jord? Redigert 23.Januar.2016 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 23.Januar.2016 Del på Facebook Svart 23.Januar.2016 Så lenge den ikke piper på høyere turtall, så fungerer vel dynamoen. Kanskje dårlig kontakt et sted som gjør at den lader for dårlig ved lavt turtall? Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 23.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2016 Det var mange oppmuntrende svar! Skal kjøre motoren mer i løpet av helgen, men det ser jo ut som dette skal gå fint. Takk til alle som har svart! Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Januar.2016 Del på Facebook Svart 23.Januar.2016 Jeg starter alltid med landstrømmen tilkoblet. Det skal da ikke være noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 23.Januar.2016 Del på Facebook Svart 23.Januar.2016 Når jeg endelig fikk motoren i gang etterpå, så lader den først tilsynelatende fint, men ned i turtall kommer ladelyset på og alarmen hyler. Andre forsøk, og det samme skjer igjen - alarmen hyler og ladelys på når jeg kommer ned mot 1000 - 1200 o/min. Høres nesten ut som om drivremmen slurer. Sjekk at remmen ikke er slakk og at du ikke har sølt olje på denne. Om du presser inn remmen midt i mellom to remhjul skal den kunne presses ca. 10-15mm inn med "passe mye" kraft. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Stjernen ! Svart 23.Januar.2016 Del på Facebook Svart 23.Januar.2016 Hvorfor går egentlig dynamo istykker om man starter på landstrøm,med lader tillkoblet ? Har selv blitt advart mot og gjøre dette,men skjønner ikke helt hva galt som skjer. Hører det ofte i gjestehavner og lign att man må aldri starte med landstrøm tillkoblet. Noen som har en grei forklaring ? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Januar.2016 Del på Facebook Svart 23.Januar.2016 Nei dynamoen går ikke i stykker om du starter med ladet tilkoblet det er bare overtro. Tenk på alle båtene med 230V generator om bord de trenger da ikke å stoppe hovedmotoren for å starte generatoren fordi laderne da starter opp. Men det er mange forståseipåere uten reel kunnskap som farer med mye vas også her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 23.Januar.2016 Del på Facebook Svart 23.Januar.2016 Rart igrunn siden jeg hører dette av svært mange. Men starter selv opp på landstrøm. Alltid gått fint. Det er nok mange forståseipåere der ute ja ! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Januar.2016 Del på Facebook Svart 23.Januar.2016 (redigert) Hører det ofte i gjestehavner og lign att man må aldri starte med landstrøm tillkoblet. Noen som har en grei forklaring ? Forklaringen må vel være at det da er større sjanse for å gå fra kai uten å koble fra kabelen i land? Det har jeg faktisk sett noen ganger, men ikke gjort selv (enn så lenge). Litt komisk å se ledningen på slep fra en båt! Redigert 23.Januar.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Stjernen ! Svart 23.Januar.2016 Del på Facebook Svart 23.Januar.2016 De sier det for og ikke ødlegge regulatoren på dynamo men ! Men kan ikke helt skjønne det. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Januar.2016 Del på Facebook Svart 23.Januar.2016 Forklaringen må vel være at det da er større sjanse for å gå fra kai uten å koble fra kabelen i land? Det har jeg faktisk sett noen ganger, men ikke gjort selv (enn så lenge). Litt komisk å se ledningen på slep fra en båt! Been there done that. :-) Av en eller annen grunn var det bare meg selv som så det. Sjelden kost når man gjør en tabbe ;-) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 23.Januar.2016 Del på Facebook Svart 23.Januar.2016 En forsiktig antagelse er at årsaken til dette fenomenet er at landstrømsladeren gir en høyere ladespenning på batteriene enn sett-pumkt på dynamoens regulator. Dermed oppstår en "konflikt" som skaper problemer for dynamoen. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bårdp Svart 23.Januar.2016 Del på Facebook Svart 23.Januar.2016 Og hva skulle dette problemet være? Skulle gjerne hatt en begrunnelse for denne antagelsen. Ikke bare sleng ur ting. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 23.Januar.2016 Del på Facebook Svart 23.Januar.2016 Det er ingen problem å lade batteriene med lader og dynamo samtidig. Det er uansett den komponenten (laderen eller dynamoen) som leverer høyest spenning som tar seg av størsteparten av ladningen. Er den presatte ladespenningen fra dynamoen lavere enn den fra batteriladeren, vil ikke dynamoen levere noe nevneverdig ladestrøm. Uansett ikke bekymre deg for dette, men det kan selvfølgelig være en fin huskeregel for mange, så slipper man å seile med en kabel hengende etter båten. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 23.Januar.2016 Del på Facebook Svart 23.Januar.2016 Og hva skulle dette problemet være? Skulle gjerne hatt en begrunnelse for denne antagelsen. Ikke bare sleng ur ting. Det er egentlig innlysende. Dynamoens spenningsregulator har et sett-punkt med en svært snever hysterese. Hvis batteriet allerede har en spenning fra landstrømsladeren som overstige denne verdien så vil dynamoen ikke få noen feltstrøm og dermed være innaktiv! Dvs. regulatoren vil ikke ikke gi noen strøm til feltet! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Lars H. Svart 23.Januar.2016 Del på Facebook Svart 23.Januar.2016 Men det er vel ikke noe problem? En får jo fremdeles lading, - fra landstrømladeren. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
mateco Svart 23.Januar.2016 Del på Facebook Svart 23.Januar.2016 (redigert) Men det er vel ikke noe problem? En får jo fremdeles lading, - fra landstrømladeren. Ja, det er korrekt. Om om turteller henter signal fra dynamoens W-uttak så vil denne ikke fungere (forutsatt at dynamoens regulator senser på batterispenning og ikke på feltspenning) ! Ikke skadelig på noen som helst måte. Det er jo bare å bryte landstrømmen, og dermed landstrøm-lader, så fungerer alt slik det skal! Bjørn Redigert 23.Januar.2016 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bårdp Svart 23.Januar.2016 Del på Facebook Svart 23.Januar.2016 Det er egentlig innlysende. Dynamoens spenningsregulator har et sett-punkt med en svært snever hysterese. Hvis batteriet allerede har en spenning fra landstrømsladeren som overstige denne verdien så vil dynamoen ikke få noen feltstrøm og dermed være innaktiv! Dvs. regulatoren vil ikke ikke gi noen strøm til feltet! Ja og hva skulle nå bli ødelagt av det? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 24.Januar.2016 Del på Facebook Svart 24.Januar.2016 Nå ser ikke jeg at Festina-Lente har skrevet noe om at lader var koblet fra når alarm og varsellys gikk på så det må jo klarlegges. Men det er jo klart at var den frakoblet er det jo noe galt, selv om ikke laderen trenger være årsaken til det. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 24.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2016 Takk for alle innspill og opplysende diskusjon omkring emnet. Fasit: Startet opp igjen idag, og alt fungerte som normalt på alle turtall . Og jeg er glad som en lerke. Hvorfor den tullet seg like etter oppstarten med landstrøm og lader innkoblet vet jeg ikke - satser på at det må ha vært en tilfeldig feil. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Januar.2016 Del på Facebook Svart 25.Januar.2016 Men det er mange forståseipåere uten reel kunnskap som farer med mye vas også her på forumet. Ikke bare sleng ur ting. Det var da voldsomt til negativitet, Bårdp! Hvis du mener det som skrives er vås, kan du ikke heller forklare på en konstruktiv måte hva som er rett I stedet for å ødelegge tråden med slike surmaga kommentarer som dette? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.