M/S AIOLOS Svart 25.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2016 Jeg har aldri hatt noe problem med å starte motor med landstrøm og lader tilkoblet, en mekanikker sa til meg for lenge siden at dette er det helt tryggt å gjøre Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2016 Jeg starter alltid med landstrømmen tilkoblet. Det skal da ikke være noe problem. Så du er aldri ute på skjærene og koser deg, det bør du prøve En forsiktig antagelse er at årsaken til dette fenomenet er at landstrømsladeren gir en høyere ladespenning på batteriene enn sett-pumkt på dynamoens regulator. Dermed oppstår en "konflikt" som skaper problemer for dynamoen. Bjørn Det er rett som Bård sier. Normalt er ikke dette et problem om bade dynamo og lader fungerer som de skal. I prinsippet er det ingen forskjell på en dynamo og en batterilader. Begge har I utgangspunktet et setpunkt typisk 14,4 Volt. Om spenningen kommer over slutter begge å lade. Om setpunktet er satt til 15,00 Volt på dene ene starter ikke den andre å lade. På den annen side, når du kinner så faller spenninegn ned til en gitt spenning alt etter tilstand på batterieene. Om denne spenningen faller for lavt så kan batteriladeren koble ut fordi den ser på batteriet som en kortslutning. Dette vil variere med forskjellige batteriladere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.