Jump to content

Kjøpe nye AGM batterier. Hvor/hva handle (Bor i Stavanger)

Erik

Recommended Posts

Det er bare å innse det, mine 2 100Ah solar AGM batterier må pensjoneres, de greier ikke lenger dra i gang varmeapparatet uten at motoren går (riktignok var det kaldt, men de har begynt å vært slappe en stund nå).

Jeg har bestemt at neste runde blir AGM også. Det er i seilbåt (skrått liv, de er tilogmed ikke helt i vater i normaltilstand , dessuten bor de under senga, så kan ikke ha noe som gasser).

Både regulator på dynamo og solcellene er innstilt på AGM også. Landstrøm er jeg usikker på, men den brukes knapt lenger.

Når jeg nå skal ha nye, vil jeg benytte anledningen til å utvide kapasiteten litt også.

Men det er begrenset plass.

Rommet de står i der skrår høyden både i bredde, så jeg er nede på rett over 20 cm hvis lengde er 55cm og bredde er rett over 30cm.

Innen for disse størrelser ser jeg for meg at det enten blir 2 lange på ca 140 ah pr stk, eller tre på ca 95 ah med ett på tvers foran de 2 andre.

Er det noen forskjell på 2 kontra 3, enten i levetid, kapasitet/effekt/lading, eller sjansen for feil og problemer.. ?

Finnes det evt modeller som har lavere profil, så jeg får plass til mer ? De ser ut for + være rundt 19-25cm høye de jeg har sett på..

Så er det leverandør.

Hører jo om mange som må reklamere på sine AGM batterier, så da tenker jeg at lokal leverandør er mest fornuftig. Dessuten veier jo slikt litt, så det er vel dyrt med frakt.

Her lokalt er det vel ikke så mange leverandører å velge mellom ?

Biltema er jo en bankers. De har 95 Ah batterier til 1850,- pr stk og 4 års garanti. Vekt ikke oppgitt. Men hvordan er kvaliteten ?

3 slike gir 285ah til en pris av 5550,-

Maritim har 140ah til 2700,- Tror 2 sånne skal gå akkurat. 45Kg *2 = 90 Kg

Det gir 280ah til 5400,-

Og så er det slike som sender da. Da kan jeg få den typen jeg har fra før (som jeg er fornøyd med, tror de nærmer seg 10 år). 

Sparelys har feks solar, som jeg er litt usikker på om er 150ah eller 215ah. Koster 2800,- og veier 44,5 Kg, så det er vel 150ah som er rett å sammenligne med?

Gir da 300ah for 5600,- men her kommer frakt og problemer ved eventuell reklamasjon i tillegg.

Prisleie er mao relativt likt, og lite å hente ved å handle på nett.

Er det hipp om happ hvilken av disse jeg velger, eller er det kvalitetsforskjeller ?

Er det andre aktører jeg bør sjekke ut før jeg handler ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Sparelys har feks solar, som jeg er litt usikker på om er 150ah eller 215ah. Koster 2800,- og veier 44,5 Kg, så det er vel 150ah som er rett å sammenligne med?

Dersom du skal sammenligne kapasiteten til batterier, maa denne vaere oppgitt ved samme utladningsrate for de forskjellige batteriene. Sparelys oppgir sine till 215Ah ved C/100 og 150Ah ved C/10. Jeg vil anse dette som et 150 Ah batteri.

Biltema og Maritim hadde ikke datablad tilgjengelig paa nett, saa det er ikke godt aa si hva den reelle kapasiteten er.  Mest vanlig er vel aa angi kapasiteten ved C/20 eller C/10, men jeg ville uansett sjekket at ikke disse ogsaa har angitt kapasiteten ved C/100 for aa kunne oppgi bedre specs i webannonsene sine.

Det er like greit aa sammenligne vekten i stedet for kapasiteten leverndorene oppgir i annonsene sine.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)

Maritim er kun en halv kg tyngre pr batteri, men vinner mot sparelys.

Biltema er vekt ukjent, men er de 30 kg pr stk gir de samme vekt totalt som maritim, så da er de like bra hvis vekta blir lik?

Jeg liker at de har 4 år garanti. Jeg liker også at flere (i andre tråder) har opplys at de har fått nye ved problem. Jeg liker ikke like godt at flerefaktisk har hatt problem da...

Men Ask er ikke fornøyd med sine fra Maritim heller.

Er det kun vekt som teller, eller er det kvalitetsforskjeller også?

En annen ting : kan jeg kombinere ulike batteri størrelser i samme bank for bedre å utnytte rommet, eller bør alle i samme bank være like ?

Ang. Euroglobe har NAF testet, ikke AGM batterier vel og merke, men hvis kvaliteten på AGM er tilsvarende bly ville jeg vært litt skeptisk (min subjektive mening, har ikke noe annet enn magefølesen her).

https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/test-av-bilbatterier/

Euroglobe 56219SMF

"Lengst oppladningstid og høyt vannforbruk. Klarer ikke bransjens standard."

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Jeg har to av dette batteriet fra Alternativ Energi som lades av 200W solcellepanel. Det er samme batteri som Sparelys, 150Ah ved C10 og 215 ved C100. Kjøpt og montert i april 2015 og kun klades under drift og via solcelle. Landstømladeren er koblet ut.. Om batteriene er bra eller ikke vet en ikke før det er gått noen år.  

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ja, etter å ha sjekket finner jeg at jula faktisk har agm battetier. Største er 80ah men til gjengjeld koster det kun 999,-

De veier 24kg og jeg tror jeg klarer å få inn 4. Det gir 320ah, 96kg, for 4000,-

Pris pr kapasiet/kg og max kapasitet til min pris er dermed ett faktum.

Men jeg kjenner at jeg er skeptisk likevel. Og desuten er de utsolgt her i byen....

Noen som har erfaring med hamron AGM batterier fra før?

Det er en fair sjans til at de alle er laget på den samme kinesiske fabrikken og med samme produksjonteknikk.. (Re-badging)

Kun vekta kan avsløre sannheten....

Det er stor sannsynlighet for at ladekvalitet og bruk er viktigere enn hvem som er produsenten.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Mine gamle batteri (og dermed kabelopplegget) er for bolter som skrus ned, mens feks biltema har standard blybatteri pol. Er det lett å få tak i overgang?

Med biltema dimensjonene får jeg plass til 4 80ah. Men jeg har og plass til å bytte 2 80 med 95ah. Men det er vel ikke så bra å ha ulik kapasitet i samme bank?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...