Popeye70 Startet 25.Januar.2016 Del på Facebook Startet 25.Januar.2016 Jeg starter denne tråden for å få en tråd som samler opp erfaringer med Telldus sine TellStick-produkter i båtsammenheng. Ikke bare mine erfaringer, men alle andres erfaringer også. Jeg oppfordrer derfor alle andre som har en av TellStick'ene eller et alternativt produkt til å legge ut sine erfaringer og dele ideer og triks så vi alle kan lære av det. Målet mitt i båten er å ha litt avlasting/kontroll gjennom vinteren, så jeg kan lese av temperatur/luftfuktighet og reagere basert på det. Hjemme kommer jeg til å gå lenger, men i denne tråden er det båtbruk som er i fokus. Utstyret Jeg har gått til anskaffelse av en pakkeløsning (Proove Smart Home Start-Up Kit Large) som inneholder følgende: 1 stk TellStick Net (http://telldus.com/products/tellstick_net) 2 stk Proove Smart Home On/off Outlet Indoors (TSR100) 1 stk Proove Smart Home On/off Outlet Indoors Dimmer (TSR101) 1 stk Proove Smart Home On/off Outlet Outdoors (TSR102) 1 stk Proove Termo/Hygrosensor (TSS320) Liten fjernkontroll I tillegg har jeg kjøpt meg dette: 1 stk Telldus In/Out + Hygro sensor 1 stk Nexa LMDT-810 utendørs bevegelsesdetektor (impulskjøp) Noe skal brukes hjemme, noe skal brukes i båten. Det fine med TellStick Net er at den kan programmeres ferdig hjemme med nett-tilkobling, og så kan den tas med i båten hvor den vil reagere basert på automatikken man programmert selv om den ikke har nettverkstilgang i båten. Alle innstillinger lagres lokalt i TellStick'en, så den kan fungere helt autonomt. Den programmeres via Telldus Live. De to eldre søsknene (TellStick og TellStick Duo) trenger en PC (evt. Raspberry Pi e.l.) som står på hele tiden, og så styres TellStick'en via PC/RPi/annet. Hvis PC/RPi/annet dør, så vil ikke lenger TellStick/TellStick Duo fungere. Hva har jeg testet? Foreløpig har jeg kun testet utstyret hjemme, men det skal til båten neste gang jeg skal på inspeksjonstur. Jeg har koblet opp de to termo-/hygrometerne og testet at jeg kan skru av/på On/Off-bryterne via mobilen, men planen er å legge på mer utstyr og logikk etter hvert. Jeg ser for meg å koble et ekstra varmerør på en av/på-bryter for å gi litt ekstra varme hvis det blir veldig kaldt, og så kan jeg enten styre den manuelt via mobilappen eller la Telldus Live ordne det selv via automatikk (lese verdi fra termometer og skru på strømmen i det stikket hvor varmerøret er koblet inn). Bevegelsesdetektoren vet jeg ikke helt om jeg kommer til å bruke i båten eller hjemme, men planen er å bruke den til å automatisk tenne en lampe når bevegelse detekteres (muligens sende en mail samtidig, så jeg ser at det har skjedd). Jeg har mer bruk for dette hjemme, slik det ser ut nå, men den ender kanskje i båten uansett... Hvor vil jeg? Målet mitt er å få automatisert endel hendelser både hjemme og i båten. I båten er det primært fjernvisning av miljøparametre, samt muligheten til å reagere enten manuelt eller automatisk på disse. Her er jeg på vei nå. Jeg skulle gjerne funnet et webkamera som kan reagere på en event, så jeg kan ta et bilde hvis bevegelsessensoren detekterer bevegelse. Det kan jeg kanskje fikse med 50,- og en av mine Raspberry Pi-bokser, så jeg får se om jeg kommer dit etterhvert. Jeg skulle også gjerne hatt en vannsensor som kunne knyttes inn i løsningen, så jeg kan få en mail hvis det oppdages vann i kjølsvinet. Dette kan også kanskje løses med RPi og en sensor. Kanskje en dag... En GPS som kommuniserer via 433,92 MHz hadde også vært morsomt, så jeg kan følge med på om båten beveger seg. Alt mulig annet som er kult (og innenfor "leketøysbudsjettet") må vel testes. Kanskje til hjemmebruk, kanskje til båtbruk. Jeg begynte å se på TellStick'en for å slippe alt for mye selvmekk. Jo mer som kan løses av ferdig utstyr, jo bedre. Jeg kan alltids snekre sammen noe med RPi og sensorer, men en ferdig løsning er trolig mer robust, og ser ikke minst mye bedre ut. Ergo er det enklere å få fruas godkjennelse. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Fantino Svart 3.August.2016 Del på Facebook Svart 3.August.2016 En kamerat er ute etter et system for fjernavlesning og logging av temperaturer på sitt temmelig komplekse varmepumpesystem. Hvordan kan dette enklest realiseres med Tellstick? (Sensorene bør være slike probesensorer som lett kan tapes fast til et rør) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 3.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2016 Det du trenger er 1 stk TellStick Net og 1 stk standard termometer fra Proove (http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/plug-in-produkter/fjernstrombrytere/fjernstyrt-termometer-hygrometer-408092/). TellSticken brukes for å kommunisere med termometeret, som rapporterer inn intern temperatur og luftfuktighet (som han kan se bort i fra), samt temperatur fra den eksterne føleren på ledningen. Hvordan han kan logge temperaturen er jeg mer usikker på - i utgangspunktet er det sanntidstemperaturen man ser, ikke historiske verdier. Man kan sende SMS/mail hvis temperaturen går over/under egendefinerte grenseverdier, eller så kan man sende en HTTP-forespørsel til en webserver, så temperaturen logges der... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Fantino Svart 5.August.2016 Del på Facebook Svart 5.August.2016 Dvs Tellstick kan ikke brukes som 'datalogger'? Det er det han er ute etter, ønsker å logge temperaturdata for diverse sløyfer i og utenfor hus over lang tid. I prinsippet trenger han ikke trådløst. Han har router og tilgang til alle sløyfer i samme rom så i den ideelle verden skulle han hatt temperaturprober/loggene med ethernettilkopling og en medfølgende logge-software. Prøvde å klore noe sånt ut av det store internettet men finner ikke helt de rette komponentene.. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.August.2016 Del på Facebook Svart 5.August.2016 (redigert) Til Kina-pris mener jeg, går jo an å sette opp industrielle systemer som blir dyre - men tenkte det måtte gå an å skrote sammen noe fra Kina eller lignende. Han er ikke typen som konstruerer elektronikk selv og jeg har litt for mange urealiserte prosjekter i hodet til å love meg bort til noe som krever mye tid. Redigert 5.August.2016 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 5.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2016 TellStick har ikke noe lagringsplass for å lagre logger, så det kan du glemme. Du må enten sende dataene fra deg via nett (TellStick Net), eller lagre på en USB-tilknyttet datamaskin (TellStick/TellStick Duo). En Raspberry Pi med et termometer ville i så måte vært bedre, men krever at man kan bygge en Raspberry Pi og legge inn program som leser av og logger temperaturen. Hvis det bare skal logges og lagres, ikke leses av i sanntid kan dere se på en slik: http://m.ebay.com/itm/291777272036 Man kobler den til PC og bestemmer hvor ofte den skal lese og lagre data, og så kobler man den fra PC og legger den der den skal måle. Når man er ferdig kobler man den til PC igjen og kaster opp data. Den er nok ikke særlig egnet til å lese av data fra i går - enten ser man på displayet hva temp er akkurat nå, eller så venter man til hele perioden er ferdig og laster over til PC. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Fantino Svart 6.August.2016 Del på Facebook Svart 6.August.2016 Det beste hadde vært om det gikk an å kjøpe en boks med innganger for x antall temperaturprober som kan teipes på rørene og ethernettilkopling som blir en lokal webserver med loggdata på hjemmenettverket. Ikke behov for trådløst/batteridrift/annet da hjemmerouter og varmepumpe står i samme rommet. Mao. sikkert et flott Arduino eller RaspPi prosjekt, men det ser fort ut til å havne i 500 dollars klassen hvis en skal kjøpe det som plug-and-play. Må komme meg over kneika på mitt jomfru-Arduinoprosjekt først tror jeg :-D Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.August.2016 Del på Facebook Svart 6.August.2016 xComfort har rørfølere og controller for ventiler. Kjører trådløst fra PC eller Home Manager. Ikke helt billig. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 7.August.2016 Del på Facebook Svart 7.August.2016 Jeg har en tråd om dette https://baatplassen.no/i/topic/123899-tellstick-net-smart-produkt-ogs%C3%A5-til-b%C3%A5ten/ Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 7.August.2016 Del på Facebook Svart 7.August.2016 Den hadde jeg oversett! Er sikkert det beste alternativet prismessig. Egentlig unødvendig med trådløst, men så lenge det er det rimeligste så. Hva er erfaring med varighet på batterier for temp senderene? Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 7.August.2016 Del på Facebook Svart 7.August.2016 Temp senderene har jeg ikke skiftet batteri på enda. Har tuslet og gått i 9 måneder nå. Temp og fuktighet er kjekt å følge på med, spesiellt på vinteren (bruker båten året rundt). Vindmåleren er også grei å ha. Fint å sjekke hvor mye vind det er før jeg reiser til båten. Ellers er det fint å kunne slå av diverse kontakter i båten (f. eks til avfukter) hvis det trengs. Alt blir jo gjort fra mobil eller nettbrett. . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.