Jump to content

Tellstick NET, smart produkt også til båten


Dykker

Recommended Posts

Fikk helt overraskende en Tellstick.net fra rederinnen på selveste juleaften.
Fra rederuttene (3 stk) fikk jeg temperatursensorer.

Første juledag bar det av sted til Ronja for å innstallere duppedittene. Tellstick.net enheten er trådløs som alt annet tilbehør (finnes utrolig masse tilbehør), og alt var koblet opp på 30 minutter. Bruker ICE 4G som ruter på Tellstick og webkameraer mm.

Kjekt med litt mer overvåkning av båten. Hadde temperaturovervåkning fra før, men da via sms. WEB kameraer osv går fra ruter som tidligere.

Tellstick NET kan brukes til alt mulig rart, alarm, sensorer, temperatur, sette på brytere med lærlingsfunksjon osv.

 

Screenshot fra mobilen.

 

bilde

 

 

http://www.fairlinephantom.no

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Fikk helt overraskende en Tellstick.net fra rederinnen på selveste juleaften.

Fra rederuttene (3 stk) fikk jeg temperatursensorer.

Første juledag bar det av sted til Ronja for å innstallere duppedittene. Tellstick.net enheten er trådløs som alt annet tilbehør (finnes utrolig masse tilbehør), og alt var koblet opp på 30 minutter. Bruker ICE 4G som ruter på Tellstick og webkameraer mm.

 

Kjekt med litt mer overvåkning av båten. Hadde temperaturovervåkning fra før, men da via sms. WEB kameraer osv går fra ruter som tidligere.

Tellstick NET kan brukes til alt mulig rart, alarm, sensorer, temperatur, sette på brytere med lærlingsfunksjon osv.

 

Screenshot fra mobilen.

 

bilde

 

 

http://www.fairlinephantom.no

 

 

Hvilken app er det du bruker som kan vise slike grafer?

Link to post
Share on other sites

har en tellstick.net som står i et feriehus, men den har vært ustabil, mister kontakten med den alt for ofte 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

sticken er kablet til ruteren, så om ikke det er godt nok ...

Sensorene er dels CO , dels noen tilhørende en Oregon værstasjon, de har funka greit så langt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hvilken 4G-router bruker du til dette? Regner med man ikke kan plugge inn Tellstick i hvilken som helst router? Ser Dovado støtter den, men er det andre?

 

Clas Ohlson har forresten tilbud på startpakke nå: http://www.clasohlson.com/no/Pr365277000/Pr365277000

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Link to post
Share on other sites

Hvilken 4G-router bruker du til dette? Regner med man ikke kan plugge inn Tellstick i hvilken som helst router? Ser Dovado støtter den, men er det andre?

 

Clas Ohlson har forresten tilbud på startpakke nå: http://www.clasohlson.com/no/Pr365277000/Pr365277000

 

 

Benytter du denne pakken, kommuniserer over ethernet ikke USB, så du kan sette den "bak" hva som helst. Jeg benytter en Huawei B890, og det fungerer strålende. Litt synd at denne løsningen ikke har "toveis" kommunikasjon , slik at man kan vite om noe er av eller på. Da må man over på z-wave. Ville heller gått for det (f.eks den nye til Telldus) om man skal anskaffe noe nytt i dag. litt dyrere, men ser helt klart svakhet i at men ikke kan få bekreftet om ting er på eller av (f.eks om man benytter dette som frostvakt).

Link to post
Share on other sites

Ah, ethernet ja. Genialt.

 

Slik jeg forstår det, har TellStick.NET toveis kommunikasjon, den støtter jo sensorer også.

Mulig det er endel bryter-enheter som ikke er i stand til å melde tilbake? Uansett kan temperatursensor gi info om ting er på eller ikke.

 

Kjenner til Z-Wave, det er kult, men blir mye dyrere. Liker at Tellus sin Z-wave-base støtter begge deler.

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Link to post
Share on other sites

At Tellstick Znet kjører alle schedules og events lokalt er en kjempe-feature for båtbruk, da bruker den mindre data og gjør det den skal selv om mobildata faller ut av en eller annen grunn. 

 

Pro-modellen er enda mer interessant, men kommer først til høsten.

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Link to post
Share on other sites

har en tellstick.net som står i et feriehus, men den har vært ustabil, mister kontakten med den alt for ofte 

 

har muligens lokalisert problemet med dingsen, dårlig kontakt i strømpluggen. Får se om det ble bedre med litt teip

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

har muligens lokalisert problemet med dingsen, dårlig kontakt i strømpluggen. Får se om det ble bedre med litt teip

Ville ikke veddet på det - jeg har hatt en Tellstick i bruk hjemme (den opprinnelige USB-stick'en) som jeg oppgraderte til en Tellstick.net i fjor.

Den står varmt og tørt på loftet kablet til nettet men faller ut og må restartes med ujevne mellomrom (noen uker, kanskje måneder).

 

Tok den gamle USB-donglen i bruk i båten nå, hang den på Raspberry Pi'n min og har styring av frostvakt og oppvarming på plass.

Den taklet ikke 433MHz-sensorene men fungerer greit for å styre brytere.

(jeg endte opp med å koble opp noen 1-wiresensorer for å få temperaturene fra båten)

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har forslag til fornuftige z-wave-produkter man bør skaffe seg for å leke litt? Temp/hum, av/på strøm, ir-sensor, annet?

 

Jeg har ikke noe fra før, og vil heller bruke z-wave enn dingsene som snakker på 433,noe MHz...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Har noen erfaring med å starte/stoppe dieselvarmer med zwave? Hadde vært praktisk for å få god varme i båten før man ankommer.

 

Her er jeg på veeeeldig tynn grunn, men det finnes jo noen termostater som snakker z-wave. Hvis termostat-siden av disse snakker et språk som dieselvarmeren forstår kan de kanskje brukes?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Her er jeg på veeeeldig tynn grunn, men det finnes jo noen termostater som snakker z-wave. Hvis termostat-siden av disse snakker et språk som dieselvarmeren forstår kan de kanskje brukes?

 

Jeg tenkte helt konkret på å sende et manuelt start-signal. Den har jo uansett sin egen temperaturegulering.

 

Det ser ut som Eber kan seriekobles, slik at en varmer kan starte en annen. Regner med den starter om man setter spenning på en bestemt kontakt på varmeren eller kontrolleren. Må forske litt mer på det.

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Link to post
Share on other sites

Bruker du sensorer fra Clas Ohlson, så ikke bruk disse, de er ubrukelige. Finnes mange andre som fungerer 100%.

Selve sticken er jo avhengig av ruterens dekning.

Jeg var også en av de som fikk Telstic til jul. Kjøpte noen ekstra sensorer på Clas Ohlson, og oppdaget raskt at de er upålitelige. Hadde to stk i motorrommet for å samenligne, og de viste tre grader forskjell. Har også brukt de på andre steder i båten, og de viser feil. Har inntrykk at de viser kaldere enn det egentlig et. Den som fulgte med pakka (smarthome) har vært den som er mest pålitelig. Det virker også som de løse som selges på Clas Ohlson har dårligere sendere. Sliter med å få signal fra sendere til Telstic. De som selges løst på CO et ikke den samme som fulgte med i pakka, selv om den også et fra CO. Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt den sensoren som fulgte med i Smarthome pakka? Ev. andre pålitelige sensorer?

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

når jeg tenker over det, har jo etpar CO sensorer som har stått frittstående.   Vanskelig å lese displayet og står gjerne å blinker "LO" i display selv med nye batterier.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har nå vært å kjøpt denne:

 

http://www.teknikmagasinet.no/produkter/hjem-o-husholdning/termometre/remote-thermo-sensor

 

Kan fortelle at den ligger under en luke fremme i båten 1,5 meter lavere enn mottakeren. Luken er på. Det er ca 5 meter mellom sender og mottaker. Det fungerer ikke. Virker som den er avhengi av fri sikt.

Når det gjelder CO sine: først kan man velge mellom 15 forskjellige systemer, deretter må man velge mellom kanal 1-4. Jeg har gjort det slik at systemet er valgt til 1, da det stod i papirene at alle måtte være på samme system. Deretter valgte jeg kanal 1 på den ene sensoren 2 på neste osv. Har jeg gjort feil? Kan man ha 4 sensorer pr. system?

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...