ElGapitan Svart 3.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 Apropos debatten om fortinnet, hva gjør en rundt batterikabler? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 Litt tynn tectyl beskytter greit. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ElGapitan Svart 3.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 Supert, regner med at det lar seg skaffe på bilutstyrsforetninger. Her er knivsikringene mine, men finner ikke noen typebetegnelse på størrelse her, Men kan ikke se noen tegn til varmgang. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 3.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 De sikringene er antageligvis ikke utsatt for varmgang nei. Som nevnt tidligere: Er de blanke i anleggsflaten er det mest sannsynlig misfarging og ikke varmgang. Ang størrelse: det var vel noen her som fant fram målene for hhv NH00 og NH1. Det stemmer nok på en prikk. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 3.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 Hei Ser at noen anbefaler automatsikringer. Det synes jeg er en dårlig ide på større motorldrifter som thrustere. Begrunnelsen for dette er at alle automater har et lite spenningsfall. Det er lite, men allikevel nok til at du får redusert effekten. Selv på små laster med spenningsovervåking som dieselvarmere og kjøleskap kan dette være problematisk. Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 3.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 Nh1 på 64 mm da, tusen takk for tilbakemelding, kommer til å beholde disse, kan det være lurt å smøre knivsikringsholderene med noe for at de ikke skal eire? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 3.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 Tror egentlig ikke det er nødvendig, anleggsflatene er jo rene og fine. Men det skader sikkert ikke heller om du har på litt polfett eller tilsvarende (?) http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Fett/Batteripolfett-2000017183/ Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 4.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2016 Takk for gode svar :) Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 7.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 (redigert) Etter en lørdag med litt demontering sitter jeg igjen med at jeg har tatt vekk landstrømsentralen og skilledioden. Da ser det ut som følger. De to røde kablene som ligger nede ser ut som de kommer fra motoren sammen med en 35mm kabel. Da antar jeg at disse kommer fra dynamoen, de to med gul ringkobling på er pluss og minus fra den gamle laderen og har gått til skilledioden. Så da tenkte jeg at det må stå skillerele på den røde ledningen som var koblet til dioden tidligere, den nye koblingsboksen må ha de samme innganger som før men jeg må ha en stikkontakt på 230v ac ledning inn i båten til laderen, så tar laderen seg av den gamle jobben til skilledioden? Knivsikringene mine er koblet en på motor og en på forbruk, har ikke en egen for ankervinsj. Ledninger fra laderen har vært 4,5 kvadrat tror jeg.. Disse bør vel oppgraderes.. Tror jeg... Redigert 7.Februar.2016 av ElGapitan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 10.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 Hva er det som ligger på det ene batteriet i batteribanken min?Regner med det er noe nyttig,så det hadde vært fint å få vite hvordan dette remediet løsnes når jeg engang skifter batteri:-) Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 10.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 Litt vanskelig å se, men en temperatur måler? Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 10.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 Nei, tror ikke det, eller for all del, men kan ikke huske å hatt templer på et batteri, har agm batterier. Sitér dette innlegget Link to post
OveHelgeland Svart 10.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 Det kan vel være som elkapital sier en temp føler... dette har jeg på mine også som er tilkoblet laderen. Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 10.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 Javel, interressant, dette har jeg ikke hatt før, men høres jo fornuftig ut. Hvordan løsnes denne ved batteribytte. Virker å sitte godt fast... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 For å være sikker på hva dette er, hvorfor ikke følge ledningen og se hvor den går? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
fluefiskeren Svart 10.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 Skal det, men tok nå et bilde da jeg var og skiftet filter i dag, og visste det var en tråd på ting vi lurte på og da er det alltid hjelp å få, og mindre kryping i trange rom:-) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 11.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 Disse temp følerne sitter som regel limt med dobbelsidig tape. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
fluefiskeren Svart 11.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 Takk for det SoBo, da vet jeg altså at dette er en tempføler fra lader. Takk Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 14.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2016 Hvilken kvadrat bruker dere på laderledningene? Har 4 og 16, eller noe imellom? Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 14.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2016 (redigert) Og hva er å forvente av båthavn, elektrikeren målte 160v på bryggen, han sa dette kunne være problematisk, men han forklarte ikke på hvilken måte, dette er jo en kommersiell marina, så bør vel kunne forvente at slikt er på stell? Har jo en mistanke om at det er dette som har gjort at ikke lading har vært god nok på de gamle batteriene... Og hvor plasserer dere temperatur sensor, min har ett øye på 8 mm i ene enden. Redigert 14.Februar.2016 av ElGapitan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.