Jump to content

Hva er dette? Diverse i båten jeg lurer på.

ElGapitan

Recommended Posts

Hei

Ser at noen anbefaler automatsikringer. Det synes jeg er en dårlig ide på større motorldrifter som thrustere. Begrunnelsen for dette er at alle automater har et lite spenningsfall. Det er lite, men allikevel nok til at du får redusert effekten. Selv på små laster med spenningsovervåking som dieselvarmere og kjøleskap kan dette være problematisk.

Etter en lørdag med litt demontering sitter jeg igjen med at jeg har tatt vekk landstrømsentralen og skilledioden. Da ser det ut som følger.

bilde

De to røde kablene som ligger nede ser ut som de kommer fra motoren sammen med en 35mm kabel. Da antar jeg at disse kommer fra dynamoen, de to med gul ringkobling på er pluss og minus fra den gamle laderen og har gått til skilledioden.

Så da tenkte jeg at det må stå skillerele på den røde ledningen som var koblet til dioden tidligere, den nye koblingsboksen må ha de samme innganger som før men jeg må ha en stikkontakt på 230v ac ledning inn i båten til laderen, så tar laderen seg av den gamle jobben til skilledioden?

Knivsikringene mine er koblet en på motor og en på forbruk, har ikke en egen for ankervinsj.

Ledninger fra laderen har vært 4,5 kvadrat tror jeg.. Disse bør vel oppgraderes..

Tror jeg...

Redigert av ElGapitan (see edit history)

Og hva er å forvente av båthavn, elektrikeren målte 160v på bryggen, han sa dette kunne være problematisk, men han forklarte ikke på hvilken måte, dette er jo en kommersiell marina, så bør vel kunne forvente at slikt er på stell? Har jo en mistanke om at det er dette som har gjort at ikke lading har vært god nok på de gamle batteriene...

Og hvor plasserer dere temperatur sensor, min har ett øye på 8 mm i ene enden.

Redigert av ElGapitan (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...