MajorAndy Startet 31.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 31.Januar.2016 (redigert) Vi er på udkig efter ny båd efter Nord Westen. Egentlig tænkte jeg i daycruiser-baner, men forleden havde jeg en snak med fruen, der kom med en ny ide: For hende er det ikke et behov at fare hen over vandoverfladen med 40 knob. Hun vil hellere hygge sig i en havn og for hende er stemningen og atmosfæren på båden det vigtigste. Surprise... Så: Måske var alternativet til en nyere daycruiser i stedet en lidt ældre klassiker med stil og atmosfære. Hun er vild med Storö 34, men der sætter jeg grænsen. Jeg skal ikke have så meget træ, der skal vedligeholdes. Hvad kunne et bud være på en moderne klassiker med stil og atmosfære? En pendent til begrebet "newtimer" indenfor bilverdenen? Vi taler to gode sovepladser, god udeplads og et budget på max 800.000 sek/nok. Helst kun en motor, ikke kalechebåd og helst ikke drev. Diesel eller benzin er ligegyldigt. Hel- eller halvplaner, så man kan komme fra A til B inden solen går ned. Gode bud modtages med tak! Redigert 31.Januar.2016 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 31.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 Ville nok sett på en trawler. En Grand Banks som er behagelig å behage seg rundt på. Topp kvalitet. Kanskje en Eastbay? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Shortcut Svart 31.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 Hej MajorAndy. Hvad med en Apollo 32 tt ? Eller en "slowrider" som en Husky dane 85 ? Begge overkommelige i pris -og dejlige solide både.... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 hva med en "daycruiser" som Fjord Terna? http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=48431315 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Zitt Svart 31.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 Er denne innenfor?: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=69883074 Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 31.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 En trawler bliver vel ikke mulig at få indenfor budgettet? I så fald ret gammel, og nej, jeg har ikke lyst til at skrabe og lakere teak og mahogni hver vår... Sagaen er et godt bud. Pæn båd, ikke for stor og klassiske linjer. Den på Finn er måske lige lidt højt priset? Apollo ser man jo mange af. Ja, måske.... En ældre Nimbus kunne måske også være et bud. Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 31.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 Hva med en Targa? Den utvendige styreposisjon er jo genial for to personer på 27 foter'n også. De ligger vel også innenfor budsjettet selv om farta er litt høy på. . Sitér dette innlegget Link to post
Shortcut Svart 31.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 Skal du kikke på Apollo 32 tt skal du kikke efter dem med 2 fenderlister. -som denne : http://www.scanboat.com/dk/BoatSaleAdvert.asp?strSagsnr=0024136 Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 31.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 Er Apollo en dansk båt? Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 Jeg fantaserer om en Storebro... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 Kanskje en Coronet av et slag? En virkelig klassiker... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MajorAndy Svart 1.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 Ja, Coronet har jeg også set på, men de har jo nu en alder, hvor det begynder at være kritisk med reservedele til motorer mm? En Targa 27 kunne være en god mulighed. Fruen ville hade det på grund af det "traktoragtige" udseende, men jeg kan godt lide dem. Så er der det med drev Jeg ved ikke om jeg er moden til drev igen. De burde lave en ny Targa 24 med påhænger. Storebro eller Storö? Begge er jo klassikere. Men igen for meget træ. Hvorfor skal jeg se på den Apollo med to fenderlister? Den er bedre - men hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
Shortcut Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 Apollo 32 tt De luxe, er bare de flotteste både der er lavet på Baess værftet i Stege. Teknisk rigtig fine både og med en flot aptering. Gå efter de seneste årgange (Mener at værftet gik konkurs omkring 1980) De er rigtigt flot lavet, Alle skruer f.eks. vender i sejlretningen. det fortæller noget om den kvalitet de blev bygget i. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 Ja, Coronet har jeg også set på, men de har jo nu en alder, hvor det begynder at være kritisk med reservedele til motorer mm? Nå begynner vel disse båtene å bli så gamle at mange sikkert har fått ny motor. Så jeg ville ha sett etter en som har fått byttet motor det siste tiåret sånn ca. Da koster det litt ekstra, men du føler deg mye tryggere. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rolf Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 (redigert) Denne tråden fortjener bilder!!! Kanskje en Hiu 900 kan være noe, med riktig motorisering gir den rikelig fartspotensiale: Storebro Royal Cruiser 31 Adriatic/Baltic/Biscay er flotte båter som etter min mening treffer både på "klassisk" og "stil". Noe utvendig treverk rundt vindskjermen men det kan man vel behandle med Colean eller WestEpoxy el. og gi en varig overflatebehandling: Et annet stilfult og klassisk alternativ, men sikkert for gammelt, også har den utvendig treverk - Luna 31: Det ble tidligere foreslått trawler - her er en som kanskje er mer vanlig i Danmark - Husky Dane: Men om du tenker i trawler baner så ville jeg absolutt sett på denne, riktignok med 2 maskiner men jeg har sett den annonsert med alt fra 2 x 60hk til 2 x 320hk. En veldig ok båt for 2 personer - Corvette 32: Du har jo så ufattelig mye å velge mellom, regner med du får en hyggelig vinter med mye lesing av omtaler og annonser, Lykke til! Redigert 1.Februar.2016 av Rolf (see edit history) Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
MajorAndy Svart 1.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 Tak for flotte billeder! Den Corvette 32 et nydelig. Jeg ser ikke nogen til salg her i Skandinavien, dog. Men flot af en så pas lille trawler. Og indenfor budgettet, ser det ud til. Hvad med mærker som Inter, Skagerrak eller Scand? Er der noget at hente der? Sitér dette innlegget Link to post
Klovn1 Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 Nimbus 280 Coupe. Sitér dette innlegget Link to post
Bassjohansen Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 Hva med NB 820 Combi, NB 870 (Ardea), eller Viknes 880? Disse har innenbords diesel (ofte Yanmar) og strak aksling. Det betyr vanligvis enkelt vedlikehold. Viknesen ligger muligens helt i øvre prissjikte, men NB 870 og i alle fall NB 820 Combi burde være mulig å få tak i til under 800 000,-kr. Dette var alle båter vi vurderte sist vi handlet. Vi endte opp med en NB 870 Ardea 2008 mod, og er veldig fornøyd. Lykke til uansett! Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 Sandvik 945. Kjempebåt og ein klasikkar. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 Kanskje du bør gå for en Linssen? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 1.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 Linssen er vel stålbåde? Ikke sikker på at det er noget for mig. De bliver nok også for langsomme og dem jeg kan finde ser for dyre ud. Nimbus 280 er et rigtig godt bud og dem er der en del af til omkring 400.000 DKK, hvilket er en ok pris. Og skulle den gamle TAMD være moden til udskiftning, så koster en D3-200 ikke alverden, tænker jeg. Det handler bestemt ikke om at få en så stor båd som muligt. Der har jeg været. Den skal være overskuelig og stor nok til at to personer kan tilbringe en helg på den. Ikke mere. Hovedferien bliver ikke bådferie fremover, har vi aftalt. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 Kan denne båten være et alternativ Major Andy? Jeg har ikke personlig erfaring med båttypen, men her oppe er det i vertfall et populært merke . http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=61364302 Men hvorfor i all verden solgte du den fine Nord Westen du hadde? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 2.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2016 Navid: Nord Westen var bestemt min drømmebåd. Men jeg måtte indse, at jeg ikke egner mig til at holde tre ugers sommerferie i Norden hvert år. Mine forventninger til vejret er for store, så når 2/3 af ferien går op i hård vind og regn og 16 grader, så bliver jeg muggen. Og når man har en båd, der koster det samme som et sommerhus, så SKAL man også bruge den til de store ferier. En mindre båd, derimod, kan jeg bedre forsvare at bruge til korte weekendture eller aftenture når vejret er godt. Så derfor: Der var ikke sammenhæng mellem økonomi og min brug af Nord Westen. Men en båd, der koster en fjerdedel, er et bedre bud. Og så har jeg som sagt ikke brug for en stor båd. Jeg har stærkt begrænsede håndværksmæssige evner: Båden skal være klar når den skal bruges og det skal ikke tage ugevis at klargøre den. Så som jeg skrev: En motor, ikke drev, måske 25-28 fod - velegnet til en enkelt eller to overnatninger med to personer på korte (<20 nm) ture. Det kunne godt være en nyere båd, fx en daycruiser eller kabinebåd a la Jeanneau Merry Fisher 795, http://www.bluebay-marine.dk/da_p/jeanneau_boats/jeanneau_merry_fishe_3?gclid=CNDYkcft2MoCFSblwgodzCIPYA men fruen synes, at de er charmeforladte (hvilket er rigtigt nok). Så derfor overvejelsen om noget ældre med mere charme. Lige nu tror jeg at favoritten i dette segment er Nimbus i størrelsen 28 fod eller deromkring: http://www.tempobaadsalg.dk/boat.php?id=148166 Eller som sagt en ny eller nyere kabinebåd/daycruiser. Eller (som nævnt i en anden tråd) en Axopar 28. Men så bliver mine ture nok uden fruen, og det går ikke :-) Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 2.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2016 ..Og når man har en båd, der koster det samme som et sommerhus, så SKAL man også bruge den til de store ferier. En mindre båd, derimod, kan jeg bedre forsvare at bruge til korte weekendture eller aftenture når vejret er godt.... Enig med deg i det MajorAndy. Denne Nimbus 280 Coupe`en du linker til ser da virkelig ut til å være en "snaisen" weekendbåt. Husk endelig å la fruen sin stemme telle, det lønner seg for trivselen om bord. Lykke til med nybåtkjøpet! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2016 Den Nimbusen du linker til er jo en flott båt,og prisen ser jo heller ikke værst ut! Ellers så har jo NB noe i dette segmentet, har du tittet på de? Veldig populære båter som virker lette å omsette. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.