Jump to content

Hvilken "moderne klassiker" ville være et godt valg?

MajorAndy

Recommended Posts

Ja, Saga er også en god mulighed i klassiker-afdelingen. Eller hvad med en Marex? Fåes de uden agterkahyt?

Red: Her er fx en 2008 i pæn stand der ligger i hjemmehavnen. Måske den kunne handles noget ned?

http://www.kronborgmarine.dk/baadsalg/pages/brugtebaade/baaddetaljer.asp?baadtype=3&baadid=590&hovedbillede=0

Det bliver mere og mere klart for mig, at valget står mellem en 15 år gammel Nimbus/Saga/NN med træ, fast aksel og en gammel dieselmotor...

...eller på den anden side en helt ny eller næsten ny Jeanneau/Beneteau/QuickSilver med en 200 HK påhænger.

Hmm...valgets kval.... :-)

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Riviera er lekre båter Worry, men den er jo større enn det han ser etter. Den forrige du hadde er vel mer i den gata majones titter nå.

Majones, Komodo ? :-)

Marex, Scand, Nidelv og Agder/Inter er kalesjebåter alle i denne størrelsen. Enig i NB, men ville nok opp på 870. Rivieraen er og blir en 30-foter i skroget, ikke mye større enn NB 870 eller Saga 29 ?

Majones, Komodo ? :-)

Marex, Scand, Nidelv og Agder/Inter er kalesjebåter alle i denne størrelsen. Enig i NB, men ville nok opp på 870. Rivieraen er og blir en 30-foter i skroget, ikke mye større enn NB 870 eller Saga 29 ?

Ehh, Majoren ble til majones på telefonen :rolleyes:

Ellers, ser jo helt klart poenget ditt med at Rivieraen er en "strekt" 31-foter, men det blir vel allikevel litt forskjell på den og en båt i klassen 25-28 fot som Majoren etterspør.

Hvis jeg husker riktig hadde du en Marex 280 sist? Nå har jo nettop trådstarter funnet fram til en slik, så den kan vel du si litt om.

Når det gjelder sengeløsningen i NB var jeg ikke klar over at den har køyeløsning på den måten. Enig i at det ikke er optimalt. NB-en er kanskje ikke den lekreste båten å se på, men til den bruken trådstarter skisserer synes jeg den virker ideell. Yanmar motor, fast aksel og lukket båt. Relativt enkle løsninger som er overkommelig å vedlikeholde.

Her er et par alternativer med vanlig dobbeltkøye framme:

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=64635946

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=60883945

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=67294816 (Her kan det bli fin hentetråd :giggle: )

Marex 280 Holiday er en super båt. Enkelt vedlikehold og billig i drift. Får plass på 3 meter lysåpning. Kvalitet på komponenter og svært godt bygget. Anbefales ! Men, du kan ikke kjøre hardtop-variant mens du soler deg samtidig, de gangene det blir aktuelt. Det hender jo en sjelden gang i bland. Den kan så klart demonteres, da. Men, da har du mere kalesjebåt igjen. Litt smal er den, samt mye tråkking i puter når man skal ut og inn av båten. Blir jo litt klatring. Men sånn er det jo med mange av konkurrentene også.

Ja, tak for afsporing :-)

Jeg forestiller mig stadig, at jeg kommer til at bruge båden når vejret er godt og kun i kortere tid. Så måske gør det ikke så meget at der ikke er fast bagvæg, så længe der er tag over en del af båden. Hvis I forstår.

Med andre ord så vil jeg undgå en 100% kalechebåd som en daycruiser men måske vil en HT uden fast bagvæg men med kaleche fungere. Som Marexen. Jeg kender den Marex fra hjemmehavnen godt. Den har været ejet af det samme ældre ægtepar siden de købte den i 2008 og har kun gået 150 timer. Måske kan det blive et godt køb.

På den anden side, så forestiller jeg mig også, at båden skal bruges til badning med familien og måske lidt fiskeri, og der er løsningen med agterkahytten måske i vejen? Eller hvad, Worry? Kan den fungere som flydende badeplatform? Eller er en løsning som Nimbussen bedre her?

..så forestiller jeg mig også, at båden skal bruges til badning med familien og måske lidt fiskeri, og der er løsningen med agterkahytten måske i vejen? Eller hvad, Worry? Kan den fungere som flydende badeplatform? Eller er en løsning som Nimbussen bedre her?

For all del, Marexen er en super badebåt. Når kalesjen er nede har du den store solsenga over aktrecabinen som base, solseng og stupetårn. Det er bredere passasje på dollbord styrbord side akter, for enkel tilgang til badeplattform. Så er det fine sittemuligheter på plattformen bak også. Unga kan holde på bak der uten at det spruter så mye opp på solsenga.

En stoooor fordel med Marex 280 er at du har en egen cabin foran som kan brukes som oppholdsrom, cabin 2, til unga. Det har ikke Saga, NB eller andre bakveggbåter i denne klassen. De har stikkcabin. Foran der kan ungene trekke ned for en pust i bakken, men en film på tv'en på veggen eller spille spill. Godt med den som avlastningsrom når det kommer en regnskur. Jeg har aldri sovet så godt som det jeg gjorde bak i den aktercabinen :thumbsup:

dsc_1439.jpg

dsc_1527.jpg

dsc_1404.jpg

Også plass til dog i bag

1436048913.jpg

Den Marexen du har linket til ser fantastik flott ut, AndyMajo :giggle:  ! En av få med 2 farget skrog. Super maskin også ! 150 timer er jo ny-båt..

Redigert av Worry II (see edit history)

Tak for gode råd og flotte sommerbilleder :-))

Jeg skal på Båtmässan i GBG på lørdag og der vil jeg se på nogle af de nyere både. Og bliver de for ferske, så tror jeg at jeg tager ned og snakker med den lokale bådpusher og ser om der kan handles lidt. Mit budget er egentlig på max 600K danske, men vi må jo se på hvad der kan lade sig gøre.

I mellemtiden tager jeg stadig imod jeres gode og kompetente råd og ideer!

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...