SeaRaymond Startet 2.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 2.Februar.2016 Hei. Leker med tanken som nok mange her inne drømmer om. Flytte i båt. I den forbindelse ser jeg på båter i størrelsesorden 1.000.000,- til ca.1.800.000,- 45-50 fot som kan greit håndteres alene. I øyeblikket har Carver 45 Voyager fanget min interesse. Noen som har noe kjentskap til disse. Som vil dele evt. Negative og positive erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 2.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2016 Denne. Men aktuelle båt er solgt. Finnes i flere modellbetegnelser. http://www.finn.no/69031716 Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2016 Kjenner desverre ikke til båttypen du linker til. Men tenk litt på om du vil bo best. Eller om du vil ha mest turbåt. :) min erfaring er at det går et skille der. For meg ble det viktig å ha en båt det var greit å bade fra. Altså en akterdekkbåt med lett adgang til badeplattformen . :) Sikkert delte meninger om dette.. men greit med forskjellige tanker. Lykke til Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
RSL Svart 2.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2016 Hmmm.... Så ikke ut som en typisk bobåt for meg. Denne går ikke like fort, men den har mer bokomfort. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=70584730 I mellom de to, så har du en rekke seilbåter. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
SeaRaymond Svart 2.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2016 (redigert) Takk for tilbakemeldingen. Men en plankebåt er heeeeeelt uaktuell, og iallfall planker for 1.300.000,- Pinnebåt er også heeeeeelt uaktuelt :) Hmmmm.... Hvordan ser egentlig en bobåt ut? Jeg er ikke opptatt av at en båt en kan bo skal se ut som noen typisk bobåt. Jeg ønsker en båt som også er en båt, med relativ god plass inne og ute. Direkte utgang fra førerplassen slik at den greit håndteres alene. Jeg myser også litt på type trawlere, men syntes de virker så smale i overbygningenen. Og møblemang er ofte typiske film/klappstoler. Der er jeg altså ikke. Er på utkikk etter en båt der en kan få en varm, lun og komfortabel hjemmefølelse. Dvs sofa og gode stoler. Ikke benker og klappstoler. Store vindusflater for god utsikt og lys inn. Persienner, gardiner, tv, stereo etc. For meg er det dette som er komfort. Redigert 2.Februar.2016 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 2.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2016 Ingen som kjenner til de amerikanske Carver båtene? :-) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 2.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2016 Varmt og lunt med store vindusflater med utsikt .... 22 minus ute og store single vindusflater...... Jaja... om du får 2x 16 amp kurser på brygga, kan det nok bli lunt midt i salongen. Lykke til. (Jeg bor i båt) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
SeaRaymond Svart 2.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2016 (redigert) Bjørn Løvjomås, ja nettopp. Du har jo selv blitt båtboer etter hva jeg forstår. Og ditt valg var vel heller ikke noe typisk bobåt vil kanskje noen hevde. Ut fra ditt valg er nok vi mer på bølgelengde der en f.eks RSL. Har lest endel i trådene dine. Men du kan nok likevel komme med litt erfaring rundt ditt valg? Hvordan fungerer det i praksis. Det største aberet føler jeg kan være å holde komfortabelt inneklima på vinters tid. Uten sammenligning forøvrig snakker vi begge større cabin cruisere. Med mulig nokså like oppbygninger. Noe du angrer på ved valg av din Princess som bobåt? Holder du f.eks ett godt inneklima? Og isåfall hvordan? Redigert 2.Februar.2016 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 2.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2016 RSL, det var da voldsomt svartmalt ;-) Jeg bor verken i Finnmark eller østlandet. Der jeg holder hus er det sjeldent mindre en 5 minus. Klimaet i mine trakter i den moderne tid ligger stort sett mellom 0 og 10 pluss. Vel alt er relativt. Men at det skal være så uholdbart krevende å holde varme i en slik båt er jeg noe usikker på. Men ser selvsagt hva du skriver. Nå er det vel heller ikke mer en vel ett halvt århundre siden en begynte med isolerglass i hus heller. Og en greide vel stort sett holde varme i huset før den tid også. Siden jeg ønsker informasjon om tenkte båttype. Tar jeg gjerne mot erfaringer med de som har/bor i denne type båter. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 En båt som er bygget i sandwich med isolerglass i vinduene må vel være et godt utgangspunkt for en lun og kondensfri båt. Vet imidlertid ikke hvilke andre enn Vaagen som er det. Forøvrig enig i at store vindusflater må være en ulempe. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 3.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 Store vindusflater er ikke en ulempe. Men en nydelig måte å se naturen på. Fantastisk lys I vinterhalvåret. Det koster noe mer å fyre opp. Men likevel vil jeg ha frontruten klar. Det er jo I tilfelle bare å legge ei frostmatte over frontvindu. :) Jeg fikk kjøpt en avfukter av Tom Rør. Etter det ble klimaet mye bedre I båten. Tørr og fin båt. Jeg er nå litt til og fra båtboer . Bor litt hos kjæresten . Men savner båten når jeg er på land. Jeg fyrer kontinuerlig med dieselbrenner. Supplerer med en oljeovn. Men er egentlig på jakt etter en god varmekilde til på de dagene temperaturen synker under 0 grader. Strøm er jo et alternativ. Men hos oss I Arendal er den ganske dyr. Som bobåt er jeg meget godt fornøyd med White Lady :) Du må gjerne spørre mye mer.. :) bare hyggelig det. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
SeaRaymond Svart 3.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 (redigert) Klart at uisolerte vindusflater er en ulempe med tanke på varmetap. Det skjønner jeg også. Og skjønner også at de fleste båter ikke er vinterisolert og at energibehov per volum uansett er større en i hus. Å flytte inn i en båt der det meste av boarealet er under sjø og en må stå oppreist i myse ut smale vinduer (les; seilbåt) er ikke tema. Da blir jeg heller på land. Så det er motorbåt som gjelder for meg, men ønsket litt erfaring fra de som bor nettopp i dette. Bjørn Løvjomås bekrefter imidlertid det jeg selv tenker. At det er fullt mulig å bo i en typisk cabincruiser også vinterstid med få enkle tiltak. Takker så mye for tilbakemelding. Ingen som har konkret erfaring Carver fra ca. 2000? ? Redigert 3.Februar.2016 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 3.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 (redigert) Er vel ikke mange Carver i Norge egentlig. Ser en del av dem i Florida, Mange av modellene er ulidelig stygge med masse av overbygg og noen merkelig korte akterdekk og snåle aktercabinløsninger. Kvalitetsmessig kjenner jeg ikke noe til dem, men personlig ville jeg nok kanskje holdt meg til et merke som er mer kjent her på berget. Den skal jo selges en gang også. Hva me en eldre oppgradert P-55 eller en F-50? Det er jo svære bobåter som samtidig er letthåndterlig alene Redigert 3.Februar.2016 av Fru Jacobsen (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 3.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 Det er jo viktig som du selv sier. De fleste dager I året på dine trakter er temperaturen godt over 10 minus. Jeg fyrer med 5 kw eberspächer. blir det kaldere supplerer jeg med ca 1000 w. Da har jeg god lunk. Eller ca 23 grader.. å det holdt helt ned til 12 kuldegrader. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
brs Svart 3.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 Det ble etterlyst sandwichskrog og isolerte vinduer, kan bekrefte at Galeon leverer disse varene på en suveren måte.? Carver kjenner jeg ikke til. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 3.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 Hei brs. Har du noe referanse til hvilken modeller som har dette? Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 4.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2016 Hei. Ja vi hadde Galeon 390 fly 2008 mod med sandwichskrog og isolerte glass, en utrolig lun og varm båt. Kan anbefales. :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.