Jump to content

Adminstrasjon av småbåthavner - dataprogram


tuffff

Recommended Posts

Anbefaler også å ta en titt på Styreweb.

Fungerer fint i vår forening med drøye 200 medlemmer, 100 havneplasser og 140 opplagsplasser. Ikke veldig dyrt, og det er web-basert. Det siste var spesielt viktig for oss da vi skulle velge løsning.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg er medlem i en forening som benytter Havneweb.

 

Programmet fungerer helt topp, medlemmene kan logge inn på nett osv. oversiktlig og fint, fakturering er en lek osv. men til 50 000,- per år for et par hundre medlemmer, er det helt latterlig overpriset, og kunne like gjerne vært erstattet med Wordpress og et par plugins etter min mening, og jeg er prinsipielt motstander av Wordpress, så det sier litt.

Link to post
Share on other sites

Hvis noen skulle sette seg ned og lage noe slikt som en webløsning så er det endel som må på plass:

 

- Webserver ("gratis")

- Medlemsregister: sentral adm av brukere (opprett/endre/slett)

- Medlemsregister: selvbetjening for brukere

- Medlemsregister: håndtere forskjellige typer medlemskap

- Båtplass: oversikt over alle plassene (str/pris osv)

- Båtplass: hvem eier og hvem leier hvilke plasser

- Båtplass: selvbetjening - søke om ny/endret plass

- Økonomi: administrere medlemsavgift

- Økonomi: administrere leie/årsavgift for båtplass

- Økonomi: spore/styre innbetalinger

+++

 

Ferdige gratis pakker som kan håndtere medlemsregister finnes ihvertfall på engelsk og kan tilpasses. Funksjonalitet for båtplass-adm burde heller ikke være så vanskelig (man kan "klone" medlemsskapskoden og tilpasse den båtplasser. Betaling osv blir litt verre, fordi man må knytte seg til bank og overføre kontostatus/overføringer vis det hele skal skje online. Alternativet er å spore/følge opp "på papir".

 

Og så kommer man på enda mer man vil ha med. Og, og, og ...

 

Endel trenger ikke koste mer enn tid/kunnskap for å utvikle, mens noe må man kjøpe og integrere.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Hvis noen skulle sette seg ned og lage noe slikt som en webløsning så er det endel som må på plass:

Sant nok, men det meste av dette er trivielt og forholdsvis fort gjort, for å ikke snakke om at de fleste CMS har ferdige løsninger for det meste av det.

 

Betaling osv blir litt verre, fordi man må knytte seg til bank og overføre kontostatus/overføringer vis det hele skal skje online. Alternativet er å spore/følge opp "på papir".

Den tiden er forbi, en bankkonto og Stripe er alt man trenger

Link to post
Share on other sites

Oppegård Båtforening bruker pressis.com (obf.pressis.com). Jeg vet ingenting om pris og administrasjon, men det fungerer bra fra et sluttbruker-ståsted.

 

Jeg tror uansett at en web-basert løsning er bedre enn et program som kjører på én PC. Få alt i skya!

 

Det er nok ikke helt sant Jotto.

Pressis.com selger webshop's og er kun en host her tror jeg.

Bak alt ligger nok Xoft's løsning.

Om du ser helt nederst på hjemmesiden - i det grå feltet - der står det diskrét skrevet med hvit tekst: << Copyright 2010 by Xoft AS >>

 

Om du går på  <Om oss>-siden til xoft.no så vil du nok kjenne igjen noen navn.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg er medlem i en forening som benytter Havneweb.

 

Programmet fungerer helt topp, medlemmene kan logge inn på nett osv. oversiktlig og fint,

fakturering er en lek osv. men til 50 000,- per år for et par hundre medlemmer, er det helt latterlig overpriset, og kunne like gjerne vært erstattet med Wordpress og et par plugins etter min mening, og jeg er prinsipielt motstander av Wordpress, så det sier litt.

Det kommer an på hva man får for disse 50.000.

Er det en ferdig tjeneste man kjøper der drift, oppgraderinger, support osv er inkludert?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

@tuffff: Vi setter pris på hvis du kan si tilslutt hva dere valgte, sånn for videre referanse for reste av båtverdenen :-) Eller om dere ble på det dere har (hva nå det var)

 

Foreningen endte opp med et program fra Visma. Hvor omfattende dette er må jeg si jeg er litt usikker på. Det ser foreløpig ut til at ansvarlig kasserer og nestleder sliter litt med funksjonene i dette, men det hele er jo i innkjøringsfasen, så vi får se hvor det bringer videre hen.

Link to post
Share on other sites

Programmet fungerer helt topp, medlemmene kan logge inn på nett osv. oversiktlig og fint, fakturering er en lek osv. men til 50 000,- per år for et par hundre medlemmer, er det helt latterlig overpriset, og kunne like gjerne vært erstattet med Wordpress og et par plugins etter min mening, og jeg er prinsipielt motstander av Wordpress, så det sier litt.

Da ville jeg sett hva KNBF kommer ut med og vurdert medlemskap der og gratis program,

50 000 det er en båtforening med 420 båtplasser  betaler for fult medlemskap.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Vi har gått over fra Winmarin (som er EOL) til HavnaMi. Vi vurderte Havneweb, men det var bananas dyrt kontra HavnaMi. I tillegg er HavnaMi backet av et programmeringshus på 10-13 personer. Havneweb er i så måte mye mindre organisasjon (1 mann sist vi fikk informasjon på programmering) som gjør det veldig sårbart hvis noen dør.

Vi opplever god kontakt med HavnaMi og fått implementert funksjoner vi trenger ganske raskt og greit priset. Ingen erfaring med Havneweb i så måte.

 

Hjemmesidetilbudet er uaktuelt for oss (https://www.vallobaatforening.no) fordi det finnes så mange bedre løsninger enn det Havneweb tilbyr. Men sikkert greit for noen. 

 

Vi er 1276 båtplasser :-)

 

Mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Vet mange båtforeninger bruker Styreweb. Bruker det selv i flere foreninger der jeg er styremedlem.  Har noen mangler, spesielt på dokumenthåndteringsfunksjonalitet. Medlemsregister, fakturering, regnskap, webside etc fungerer veldig bra.

 

Husk også at flere større firma, som for eksempel Microsoft, donerer lisensiering til Non-Profit organisasjoner. Kommer mean inn under den kategorien kan man f.eks få O365 nesten gratis.

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...