Jump to content

Adminstrasjon av småbåthavner - dataprogram


tuffff

Recommended Posts

Båtforeningen min er på jakt etter et nytt dataprogram for administrasjon av foreningen og havna. Er det noen som har noe erfaring og tips om tilpassede programmer som ikke koster en halv jetjager. Vi er en liten forening med ca. 200 medlemmer og 150 båtplasser i havna. Foreløpig er det sett på et program som koster ca. kr 30.000,- pr. år å drifte. Det synes jeg er i overkant mye for relativt lite.

Link to post
Share on other sites

For en som er i ukjent terreng når det kommer til båtforeninger; hva ligger i "administrasjon av foreningen og havna"?

 

Du kan få til mye med Open Source CMS programvare som er nettbasert og kan lastes ned gratis. Med 200 medlemmer er det sikkert noen som er datakyndige nok til å få en slik løsning opp og gå hvis du ikke er det selv. 

 

Link to post
Share on other sites

Tja, nå er jeg heldigvis ute av styre og stell (etter 25 års innsats), så jeg bare påtok meg en oppgave med å forsøke båtplassen som en kilde til kunnskap om alternativer til det formann/kasserer hadde sett på og som jeg synes var grisedyrt. Tror ikke det er noen som er særlig villige til å lage noe selv. Vi har et mer eller mindre hjemmesnekret program i dag, men tiden synes å ha løpt fra det.

Ønsket til styret er: Enkelt, omfattende og billig. Ikke så lett å kombinere kanskje, men en kan jo alltid håpe.

Takk til BjornLie, forresten. Link er oversendt formannen vår.

 

Til dere andre: Bare pøs på med forslag :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg holder på å lage et slikt som kjøres (og driftes) i skyen (cloud, som det så fint heter). Dermed tilgjengelig fra web-browser for de administratorer som har tilgang, uten at bårforeningen selv behøver å tenke på teknisk drift. Vet ikke helt hvor langt jeg tar det mht. å lage det som et salgbart produkt, i denne omgang er det en første versjon som jeg ser for meg skal tas i bruk i en småbåthavn (med 100+ plasser) i et området ikke alt for mange mil fra deg. Jeg driver med softwareutvikling til daglig, så dette er mitt "på si"-prosjekt, dermed tør (vil) jeg ikke nå garantere for noen ferdigstillelse - og når.

 

Primærfunksjonalitet er båtplasser, medlemmer, ventelister, vaktlister, feilmelding på anlegg etc.. Det bør også være relativt enkelt å produsere faktura-data som kan mates inn i et fakturasystem for utsendelse av regninger.

 

Men jeg følger med her i tråden, og gir lyd fra meg dersom jeg har noe på plass i løpet av 1-2 måneder.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi gikk inn for å prøve Havnman i havna hos oss. Vi har en kasserer som har over tid laget et enkelt system som passet ham og havna, og det var i et forsøk på å forenkle plasstyring og regnskap vi valgte å prøve Havnman. Det viste seg at for vår del ble dette programmet feil. Det inneholdt såpass mye som ikke var relevant for oss at å sette seg inn i programmet og luke ut det vi ikke behøvde, ikke var å forsvare for vår del. Vi er en havn med ca 176 plasser og noe over 200 medlemmer. Dermed klarer programmet vi har å styre plasser, medlemskontigent, plassavgift, strøm, KNBF kontigent med mer. Kanskje Havnman kunne vært noe om vi var større og mer "avanserte". Men jeg kunne ikke se fordelene med å bytte ut noe som vår kasserer mesterlig styrer...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Vi bruker Winmarin og er fornøyd med det. Ganske stor båthavn med 1200 plasser. Havneweb ble altfor dyrt for oss, så den utgikk.

Intershare som lage Winmarin, oppleves som god software med lite feil

http://intershare.no/program-programvare/winmarin/

 

(Har ittno med dem å gjøre annet enn at vi bruker sw deres)

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Båtforeningen min er på jakt etter et nytt dataprogram for administrasjon av foreningen og havna. Er det noen som har noe erfaring og tips om tilpassede programmer som ikke koster en halv jetjager. Vi er en liten forening med ca. 200 medlemmer og 150 båtplasser i havna. Foreløpig er det sett på et program som koster ca. kr 30.000,- pr. år å drifte. Det synes jeg er i overkant mye for relativt lite.

KNBF kommer med et program som er gratis for medlems-havnene testes ut i uke 11.

Så hvis dere ikke et medlem bruk noe av pengene til innmelling i KNBF.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Er så gammel at jeg drev med hulltape og hullkort på Nord1... Samt RTTY og internet da det kun var et comnet mellom universiteter... (I dag må jeg ringe svigersønn for å greie å skifte kanal

 

To tanker slår meg (for de som lager program) etter å ha lest gjennom innleggene:

- Noen båtforeninger bedriver også utleie av lokaliteter til møter, festligheter osv. som må faktureres.

- Pass på at progammet blir universelt, slik at det ikke "dør" ved neste softwareoppdatering av datamaskinen.

(Ingen fare hvis Excel benyttes 'i bånn' )

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Som informatiker vil jeg anbefale Excel. Det styrer i dag alt fra syforeninger til store multinasjonale selskaper. Ingen over - ingen ved siden - i over 20 år. SAP er noe hobbygreier som brukes til enkle ting som lønnsutbetalinger osv. Den programvaren som er grunnsteinen i all virksomhet til selskapene i "fortune 500" og våre motpoler her hjemme - er Microsoft Excel. Sånn erre' bare. "The most widely used - and misused - software on the planet".

 

Selv er jeg også veldig glad i Excel, men det krever mer av en bruker å lære seg det som skal til i Excel enn det å sette seg inn i et program som har et GUI som er mer intuitivt enn et regneark med tomme celler.

Så kan man jo leie inn en som er en racer i Excel som setter opp det som trengs med formler og formateringer og kanskje et GUI i VBA osv osv...... Jeg er redd det blir minst like dyrt som å leie et ferdig produkt innen prøve og feileperioden er over.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg mener énbrukerprogrammer på båtforeningens halvgamle PC er utdatert teknologi. Er selv styremedlem i en båtforening med 400+ båter, og vet hva jeg ønsker meg: Et web-basert system der styre, andre tillitsvalgte, evt. ansatte og medlemmer har tilgang med ulike rettigheter og funksjoner. Havneweb er et slikt system, men de har priset seg hinsides for vår del. Håper det dukker opp andre med samme filosofi etterhvert, men på et akseptabelt prisnivå for en ikke-kommersiell båtforening.

Link to post
Share on other sites

Jeg er partisk så det holder, men Winmarin tilbyr softwaren sin som ASP.

Vi i vår forening har årsbudsjett på 40-50'. Inkluderer full Officepakke, Exchange, mobilmail/synk nettkontor og winmarin. Backup/drift besørges av vår ASP leverandør (som driftes av bla meg)

Havnewebb ble 4 ganger så dyrt, så det "datt" ut. De andre her kjenner jeg ikke :-)

Havneweb har en fordel med ganske tight kobling mot et Visma basert regnskapsprogram, mye automatikk

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hvordan er prismodellen for slike web-baserte medlemsregistre? Betaler man pr medlem pr tidsenhet (enten pr mnd eller pr år), eller er det andre faktorer som spiller inn? Er det pris pr medlem i intervaller hvor det blir gradvis billigere, eller er pris pr medlem identisk uansett antall?

 

Det skulle vært morsomt å prøve å snekre sammen noe enkelt selv bare for å se hva man får til, men så var det den tiden, da...

 

Sidespor: Jeg har snakket med selgere av andre tjenester som har skrytt av at "Vi tar kun 9,- pr bruker/konto pr mnd, og det er så billig at vi ikke kan gi rabatt". Når jeg da har svart med at vi har 200.000 kontoer og at det vil koste oss 1.800.000,- pr mnd og at vi kan sette opp en tilsvarende tjeneste selv til en brøkdel av prisen, så skjønner de fleste selgere at deres prismodell ikke fungerer for kunder med litt volum på brukermassen.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg vil nødig drepe tiltakslysten til unge grundere...

...Norsk Data var en gigant på main-frame i 70-årene,

...

Det er nesten ikke noe annet som er så stimulerende for en akademiker som unge jyplinger som vil kjempe om hegemoniet...

Hmmm...nå ble jeg nesten litt nysgjerrig. Såvidt jeg ser i farta så er jeg den eneste som har skrevet om å utvikle noe selv. Uten å være mer spesifikk på egen alder, så kan jeg i alle fall arrestere deg på at du kaller ND-maskinene fra 70- (og også første del av 80-tallet) for "mainframe". Dette begrepet var noe vi den gang brukte på stormaskiner typisk fra IBM og Amdahl. Maskinene fra Norsk Data ble alltid omtalt som minimaskiner den gang. Og i ettertid.

 

Så får vi se hva en ung(?) jypling som meg - eller andre - får til. For meg er det som skrevet enn så lenge et fritidsprosjekt.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det viste seg at for vår del ble dette programmet feil. Det inneholdt såpass mye som ikke var relevant for oss at å sette seg inn i programmet og luke ut det vi ikke behøvde, ikke var å forsvare for vår del.

Å velge seg en programvarepakke og prøve å få den til å passe inn i virksomheten blir vel ofte som å prøve å stappe firkantige bokser i runde hull, nesten uansett hva man velger.

 

Jeg har vanskelig å se for meg at behovene til de forskjellige båthavnene i dette landet er homogene og skiller seg vesentlig ut fra de behovene andre organisasjoner og bedrifter har - dermed er jeg skeptisk til en "båthavnprogrampakke". Jeg har en sterk personlig tro på at man i stedet bør identifisere de forskjellige behovene båthavna har og plukke ut forskjellig programvare som passer inn til de forskjellige behovene.

 

Jeg slår et slag for åpen programvare - i tillegg til at åpen programvare er gratis, har man i teorien fulle muligheter til å vidreutvikle og skreddersy programvaren, uten at dette avhenger av én enkeltleverandørs vilje og evne til slik tilpasning. Har man noen dyktige folk i båtforeningen som er villige til å jobbe litt med integrasjon og programmering kan man ofte komme langt.

 

Dessverre er analogien med "firkantige bokser og runde hull" vel så relevant for åpen programvare som kommersielle programvarepakker.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange fagområder er basert på tankesett/metode. Jeg jobber med mange kunder innenfor mange fagfelt, og den samme softwaren går igjen innenfor hvert fagfelt. Elektrikere har sine greier, rørleggere har sitt og byggmestere sitt osv.

Og derav utledet, båthavner har sitt tankesett/metode. Det er litt forskjeller ute og rusler (medlemskap/innskudd/aksjer/eierandel osv), men en ressurs skal leies ut og det er ventelister m.m.

 

Ulempen med åpen programvare (og derved "gratis")er at svært få selskaper overleverer med slikt innenfor slike snevre fagområder. Og særlig i Norge. Folk skal ha sin lønn, alt kan ike gjøres på fritid.  Se bare på baatplassen, den ble tilslutt reklamefinasniert den også. Man kan ikke drive med slikt uten å tjene penger på det. At man kan bruke åpen programvare som byggeklosser, det kan kanskje være lurt. Jeg tror ikke det, standarder er heller veien å gå. mysql, sybase sql eller MS SQL? Avhenger av hva Herren med den gode ideen kan fra før.

 

En leverandør som leverer gratis software må tjene pengene sine et sted, og hvis programvaren i utgangspunktet er gratis blir det konsulenttimer for tilpasninger og man er like langt.

 

Nå er det vel nevnt en 4-5 leverandører av Havneprogramvare, så 1 av dem burde passe sånn nogenlunde til de fleste :-)

 

mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Det er litt forskjeller ute og rusler (medlemskap/innskudd/aksjer/eierandel osv), men en ressurs skal leies ut og det er ventelister m.m.

"Ressurser skal leies ut og det er ventelister" høres ut som en temmelig generisk ting og ikke båthavnspesifikt.

 

Nå er det ikke alle havner som har ventelister, og ikke alle havner som leier ut (eierskap er vel så vanlig?).

 

Noen båthavner har medlemsbasert vakttjeneste med vaktlister med rullering, behov for å bytte vakter, etc. Det gjelder jo heller ikke alle havner, og det er jo heller ikke noe båthavnspesifikt, vi har jo vaktlister på jobb også, med rullering og behov for å bytte vakter etc.

 

Alle båthavner med respekt for seg selv trenger noen websider hvor det publiseres nyheter, kanskje noen widgets med værmelding fra yr og tidevann, hvor man har kontaktinformasjon, lenker til reglement, webkamera, etc. Igjen, ikke noe båthavnsspesifikt og ikke noe behov for å ha dette sammenbundet f.eks. med samme programvarepakke som håndterer vaktlistene (utover at vaktlistene også må være tilgjengelig på web).

 

Ulempen med åpen programvare (og derved "gratis")er at svært få selskaper overleverer med slikt innenfor slike snevre fagområder. Og særlig i Norge. Folk skal ha sin lønn, alt kan ike gjøres på fritid.

Det er bare snakk om ulike forretningsmodeller. Med åpen programvare betaler man for utvikling, tilpasninger, konsulenthjelp og eventuelt supportavtale, men ikke for selve bruken av programvaren.

 

Se bare på baatplassen, den ble tilslutt reklamefinasniert den også. Man kan ikke drive med slikt uten å tjene penger på det.

Nå må du ikke sammenligne epler og appelsiner. Det finnes båtforum uten reklame. Årsaken til at de ikke blir besøkt skyldes ikke tekniske problemer eller manglende vedlikehold.

 

En leverandør som leverer gratis software må tjene pengene sine et sted, og hvis programvaren i utgangspunktet er gratis blir det konsulenttimer for tilpasninger og man er like langt.

 

Nå er det vel nevnt en 4-5 leverandører av Havneprogramvare, så 1 av dem burde passe sånn nogenlunde til de fleste :-)

Jeg tror meget bestemt at det hadde vært bedre for havnene å hatt et par ulike open-source-programvaretilbud å forholde seg til, og heller spytte i penger (evt frivillig hjelp) til vidreutvikling av den funksjonaliteten som de har behov for, vedlikehold og tilpasning ved behov - enn at man har 5-8 ulike leverandører (dersom 4-5 faktisk har lykkes i å produsere programvarepakker som blir brukt, så finnes det sikkert ytterligere 4-5 bedrifter som har forsøkt uten å lykkes) som sitter på hver sin tue, bruker investormidler på å lage funksjonalitet de tror kommer til å bli populært og håper på å vinne kunder. Samt at en god del båthavner utvikler sine egne greier fordi de ikke vil betale for noe av det rælet som er blitt nevnt her.

 

Å utvikle "lukket" programvare er jo iofs et lotteri, enten så lykkes man, får kunder, og får nok inntekter til å holde driften i gang. Da har man lagt gullegget, med økende popularitet og kunder kan man ta langt høyere pris på produktet enn de faktiske kostnadene med å vedlikeholde og etterutvikle det.

 

Å benytte "lukket" programvare er jo også et lotteri, fallhøyden kan bli stor dersom man brenner inne med et produkt som ikke blir vidreutviklet eller supportert, eller hvor man ikke får lagt til helt nødvendig funksjonalitet.

 

Vel, risikoen er så absolutt til stedet for å vikle seg inn i en blindvei med dårlig åpen programvare - men har man kontroll på kildekoden har man litt flere muligheter.

 

Jeg tenker at "lukket" programvare tilhører den mørke datamiddelalderen, fremtiden er åpen.

 

Det skal ikke mye til; en havn lager sine egne hjemmesnekrede løsninger og legger det ut som åpen kildekode, en annen havn ser på alle de kommersielle produktene, vurderer prisen og finner ut at de heller vil bygge videre på det havn A har gjort ... når så havn C og D har bestemt seg for å bruke samme programvarepakke, så er ballen i ferd med å trille. Nå i disse dager hvor man har båtforum, github og google er terskelen for å komme sammen, bidra og samarbeide blitt så mye lavere.

 

Båtfolket flest er imidlertid en ganske konservativ masse og lever fortsatt i den mørke datamiddelalderen, så ting tar lang tid. Jeg husker åttitallet og nittitallet, da var det papirer som var den ubestridte kongen - ikke fordi papiret var best, men fordi papirbrukerene var en konservativ gjeng. Det var faks og papirbrev som gjalds - allminnelige forretninger hadde ikke engang hørt om konseptet "epost". Det var ingen som tok noe slikt seriøst utenfor akademiske kretser. De lo av meg i banken da jeg etterspurte muligheten til å betale regninger over telefon eller datamaskin, "slikt kommer aldri til å skje!" fikk jeg høre. :-) Selv i 2010, da jeg flyttet til Oslo, var jeg forbauset over hvor mange forretninger som enda ikke var "på nett" - til tross for at folk flest typisk benytter google for å finne frem til slike forretninger. Jeg tror imidlertid ikke det er mange slike igjen nå i 2016.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror meget bestemt at det hadde vært bedre for havnene å hatt et par ulike open-source-programvaretilbud å forholde seg til, og heller spytte i penger (evt frivillig hjelp) til vidreutvikling av den funksjonaliteten som de har behov for, vedlikehold og tilpasning ved behov - enn at man har 5-8 ulike leverandører (dersom 4-5 faktisk har lykkes i å produsere programvarepakker som blir brukt, så finnes det sikkert ytterligere 4-5 bedrifter som har forsøkt uten å lykkes) som sitter på hver sin tue, bruker investormidler på å lage funksjonalitet de tror kommer til å bli populært og håper på å vinne kunder. Samt at en god del båthavner utvikler sine egne greier fordi de ikke vil betale for noe av det rælet som er blitt nevnt her.

 

Da blir det spennende i de nærmeste år mhp hva som skjer. Sålangt er det vel ingen store OpenSource mhp båthavner tilgjengelig, men 7 andre. Jeg tror neppe at båtforenign X vil slippe gratis en eventuell utviklingsjobb de har gjort. Men fremtiden vil vise. 1 man shows dør etterhvert som den ene finner annet å gjøre eller at det ikke "pirrer mer" å holde på med det :-)

 

@tuffff: Vi setter pris på hvis du kan si tilslutt hva dere valgte, sånn for videre referanse for reste av båtverdenen :-) Eller om dere ble på det dere har (hva nå det var)

 

Oppsummert blir det noe sånt (alfabetisk)?

-Excel fra Microsoft

-Havneweb fra http://info.havneweb.no/

-Havnman fra http://ak-data.no/

-Infomarina fra http://www.jmdata.no/nb-no/infomarina/medlemmer.aspx

-Styreweb fra http://www.styreweb.com/moduler.aspx

-WinMarin fra Intershare http://intershare.no/program-programvare/winmarin/

-X:Marina fra http://xoft.no/Xmarina.aspx

 

Lykke til :-)

 

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer med tilbakemelding når en avgjørelse er tatt, men det blir nok i hvert fall ikke før det nye styret er på plass i løpet av våren. Det vi har nå er en liten regnesnutt basert på Excel og Access og som det nåværende styret ikke besitter særlig mye kunnskap om. Derfor har det blitt mye rot, og tanken om å bytte til noe mer egnet har dukket opp.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tatt i bruk Styreweb (styreweb.com) i to foreninger, en vanlig båtforening og en mer generell medlemsorganisasjon.   Fungerer fint, er web-basert (ASP), og er billig.    Utviklet i Trøndelag og firmaet gir god support.  Ekstra pluss for gode instruksjonsvideoer på nettsiden, raskt å lære seg bruken.

 

Anbefales.

Link to post
Share on other sites

Styresammensettingen i en båtforening er skjelden lik på kompetanse, periode til peripde. Det er nok klokt å kjøpe en programvare som er enkel i bruk og ikke et program som en guru i båtforeningen har snekret sammen og er gratis.

Lykke til med valget.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...