Jump to content

Lading av batteri ved bruk av påhenger. PDAR?

Allan E

Recommended Posts

Nå har du vel strengt tatt ikke sagt hvilken motor det dreier seg om, men spørsmålet er kanskje generelt? Så lenge du har et godt batteri er det jo ikke noe problem å trekke ut 20A i perioder, men jeg synes det hørtes ambisiøst ut med 20A kontinuerlig trekk fra et system med en 27A generator.

Hvordan det er å koble ekstern regulator på en påhenger vet jeg lite om.

Kanskje du kan si noe mer om behovet ditt samt kjøremønster? Det blir jo stor forskjell på om du skal bruke dette til dorging, hvor motoren blir gående på tomgang, eller om du kommer til å kjøre med 75% pådrag.

Dynamoer uansett hvilken type er avhengig turtall.
Effektkurven pleier å være desto verre hvis det er dynamoer med permanentmagnet (men det finnes få unntak).

Hvis spolene er beregnet for å kunne gi maks 27 da sier det allerede i seg selv at det ikke er lurt å kalkulere 20A som gjennomsnitt.
8 - 12A ville jeg antar som mer sannsynlig.

Ang. Sterling og PDAR kan man bruke den hvis dynamoen har feltstyring, men for påhenger finnes det bedre alternativer.

Et alternativ består i en AB-lader for direkte tilkobling.

Men i dette tilfellet ville det være bedre med den minste BBW-laderen fra Sterling som henter maks 20A.
BBW-laderen er av type Sterling R.B.F.-lader og kunne også hjelpe når man trenger forsyning på sekundærside når primærspenningen raser under 13V.
Da i så fall klarer den å transformere ladespenning opp også fra så lite som 12,2V og oppover allerede.

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Holder en knapp på Suzuki for tiden.

Det vil være mye tomgangskjøring, vil anta 85% av tiden. Vannpumper kommer til å gå hele dagen.

Har sett på en pumpe 250L/min men forbruket er da ca 15A.

Det kan være mulig å dele opp i flere små pumper og ikke bruke alle på en gang. Har sett på 75L/min og den brukte 6A.

Redigert av Allan E (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...