Jump to content

Støping med epoxy

rockmoen

Recommended Posts

Hei.

Skal til med å reparere skroget på båten min. For å kunne støpe i kulden tenkte jeg og bruke en byggvarmer inne i båten og en terrassevarmer på utsiden for å varme glassfiberskroget.

Har jobbet litt med polyester, men ikke med epoxy. Legger 3-4 lag med glassfiberduk, men hvor lang tid må jeg vente mellom vær støping?

Hvilken type epoxy satser du på å bruke?

Med epoxy er det en annen faktor, hvor lenge kan du vente mellom hvert lag? Når epoxyen har herdet blir den "fettete" og må pusses/tørkes med aceton for å få bra heft for neste lag.

Skal til med tilsvarende jobb, og planlegger 1 støperunde per dag til det er ferdig. Planlegger å bruke West System 105 men det er ikke innkjøpt enda.

Det er nok fordi polyester ikke fester seg skikkelig til herdet polyester.

Kan du forklare det nærmere?

Som Mulligan er inne på har også jeg støpt inn trustertunellen min med polyester. Har også utbedret en skade i bunn av båten med polyester. Utover våren har jeg tenkt å gå i gang med en større ombygging av en båt. Har ikke tenkt å bruke epoxy der heller.

Dersom det er uansvarlig vil jeg gjerne ha en god begrunnelse for det.

Polyester har jeg aldri jobbet med, men det må jo være godt nok. De fleste fritidsbåter er jo bygget med polyester. Men det stinker forferdelig. Epoxy er luktfritt og det er sterkere enn polyester. Og så vidt jeg vet er det vanntett.  Men det er litt dyrere. Til relativt små reparasjoner betyr det ikke så mye. Jeg kommer til å fortsette nødvendig reparasjonsarbeid med epoxy.

Eivind

Hvis båten er i polyester ville jeg fortsatt med polyester.

Sørg for å slipe godt ned, og bort med all topcoat/gelcoat der du skal laminere sammen gammelt og nytt.

Polyester er ikke verdens beste materiale, men det holder helt greit, og så lenge resten av båten er i polyester blir det ingen gevinst med epoxy.

Epoxy pro:

-mindre vannintrenging

-veldig god vedheft på polyester

-sterkere-

-høyere bruddforlengelse 

Epoxy con:

-allergi problem ved hudkontakt

-polyester produkter har elendig vedheft på herdet epoxyoverflate

-dyrere

-krever ofte etterherding (varme) for å unngå klebrighet)

Så mitt råd er å gjøre det i polyester.

Husk at polyester får veldig mye bedre styrke om du etterherder laminatet i 50-60 grader innen et døgn etter støping.

Inressant innlegg Sareptas!

Det siste der har jeg ikke hørt før, men det var jo et godt tips. Men du sier etterherde; vil det si at polyesteren først skal herde noe, deretter varmes opp til 50-60 grader og holdes der et døgn?

Du nevner at polyester har elendig heft på  epoxy con. Innebærer det at polyester har brukbar heft på epoxy pro? For å være helt ærlig har jeg heller ikke hørt om epoxy pro og con. Det er nevnt i endel tråder at man kan handle epoxy hos West system og Svas kjemi. Får man kjøpt begge typer der? Vet du hvilken kvalitet epoxyen på Biltema er?

http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Polyester-og-Epoksy/Lamineringsepoksy-2000020523/

Jeg må innrømme at jeg er på tynn is her, men jeg leste en bok (tror det var "Plastbåten - vedlikehold og reparasjoner") der forfatteren sverget til løsemiddelfri epoxy.

Han påstod at polyester ikke fester særlig bra på herdet polyester, og at polyester og gelcoat ikke fester i det hele tatt til epoxy.

Som sagt så er dette bare slik jeg husker det fra en bok, og ikke noe jeg har erfaring med selv.

Står litt om det samme her, men det virker ikke som om polyester er så ille som forfatteren av boka jeg leste ville ha det til:

http://www.boatus.com/boattech/casey/polyster-epoxy.asp

Redigert av shipahoy (see edit history)

Det Sareptas mente var vel Epoxy pro = Fordeler med Epoxy, epoxy con = Ulemper med epoxy. Jeg er enig med plussene og minusene, men vil vel si at det ikke er bare-bare å bade i polyester heller m.h.t hudkontakt. Bruker du riktig epoxytype er det ikke nødvendig med etterherding. 

Jeg bruker selv epoxy + vevd glassfiberduk til små-reparasjoner  av følgende grunner:  bedre vedheft, sterkere, lett å jobbe med.  At jeg må ut med noen hundre kroner ekstra betyr ingenting fordi jeg er er mer avhengig av å få et godt resultat når jeg setter av tid til denne type jobber. Skulle jeg støpe større greier ville jeg sikkert valgt polyester. 

Husk å å kjøpe en epoxy som herder selv om det er kaldt. Har selv brukt West System sine produkter med 205- herder og har vært veldig fornøyd, men det finnes sikkert billigere epoxy som gjør samme jobben. 

http://www.westsystem.no/a/85/liming-i-lave-temperaturer-med-west-system-epoxy

Inressant innlegg Sareptas!

Det siste der har jeg ikke hørt før, men det var jo et godt tips. Men du sier etterherde; vil det si at polyesteren først skal herde noe, deretter varmes opp til 50-60 grader og holdes der et døgn?

Du nevner at polyester har elendig heft på  epoxy con. Innebærer det at polyester har brukbar heft på epoxy pro? For å være helt ærlig har jeg heller ikke hørt om epoxy pro og con. Det er nevnt i endel tråder at man kan handle epoxy hos West system og Svas kjemi. Får man kjøpt begge typer der? Vet du hvilken kvalitet epoxyen på Biltema er?

http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Polyester-og-Epoksy/Lamineringsepoksy-2000020523/

Ser at det ble litt uklart fra min side ift pro og con, det jeg mente var fordeler og ulemper med epoxy.

Men som nevnt, polyester produkter (gelcoat, sparkel, resin) hefter veldig dårlig på epoxy.

Vedrørende epoxy, så finnes det et utall forskjellige typer, alt fra de som herder ved 120 grader (trenger da ingen etterherding) og ned til de som herder ved 15-20 grader.

Det er også variasjoner vedr behovet for etterherding når det gjelder epoxy som herder ved lave temperaturer, men du vil stort sett alltid få et sterkere produkt ved etterherding.

For polyester er dette veldig tydelig.

Om man skal benytte etterherding, la polyesteren herde som normalt, deretter inn i varmeskap for minimum 2-3 timer, helst lengre.

Som en test, fra samme polyester/herder blanding fyller du bunnen av to melkekartonger med 4-5 mm og lar det herde ferdig  ved romtemperatur.

La deretter den ene få etterherde ved 50-55 grader i opptil 1 døgn.

Ta begge ut og se hvilken som er lettest å knekke. Du vil bli veldig overrasket over resultatet!

Selv har jeg stort sett brukt epoxy fra SP Systems. Epoxy fra West System og Biltema har jeg aldri prøvd.

Vedr allergi så er det også der store variasjoner, enkelte er svært hissige og krever nøye hygiene og beskyttelse.

Uansett, søk litt på Boatworkstoday.com her er mye bra info. Blandt annet om heft-problematikken Epoxy og Polyester

Jeg gjorde et forsøk på den siden der Hantoen, men det eneste relevante jeg fant var denne artikkelen: http://boatworkstoday.com/archives/1668

Kan du legge inn noen konkrete linker til det du viser til?

For ordens skyld har jeg opprettet en egen tråd om dette temaet. Trådstarter spør jo tross alt om herdetid mellom støping, noe han har fått lite tilbakemelding på så langt...

Ny tråd om epoxy/polyester: https://baatplassen.no/i/topic/124252-bindig-mellom-epoxy-og-polyester/

Ingen problem og bruke polyester. Lukta forsvinner fort. Jeg for min del synes ikke polyester lukter så ille. Og en skal jo uansett bruke gassmaske på slike jobber. Og båten er nok av polyester. Og En smører jo topcoat/gelcoat over det en har støpt som gjør det vanntett. Fatter ikke hvordan alle båtene som er laget av polyester ennå flyter ? og er ikke noe vanskelig og jobbe med polyester og duk..

Føler dette ble en avsporing av spørsmålet. Var ikke for eller mot epoxy bruk. Jeg har kjøpt epoxy til jobben fra Kompositthuset.no

Men spørsmålet er hvor lenge jeg må vente mellom hver runde med støp for å få byggd opp nok tykkelse?

Tenkt å bruke hurtigherrder beregnet ned til 5 grader og tilfører varme med vifteovn innenfra og terassevarmer på utsiden.

http://www.kompositthuset.no/produkt/epoxy/f510-041-sp106-herder-fast-302-kg-sett-m-herder

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...