Jump to content

28 v valeo dynamo


kastrup

Recommended Posts

Hallo Kastrup.
Kontaktet på øvre enden av den røde kabelen er normalt D+, dvs. tilkobling for ladekontrolllampen.

Andre enden av den røde er nå tilkoblet B+ (6mm bolt).
Det betyr at det er skruen til kabelen som går enten direkte til batteri +/ladestrømfordeler,

eller til pluss på startmotoren.
 

Andre 6mm-bolten ("kl 5" på bildet) er koblingen til B-.

 

4mm koblingen (høyre, med lilla kabel) er W.
Den er uttak til turtallmålere.

 

=========================
Kabelen mellom B+ og D+ er ikke særlig smart.
Hvis B+ er koblet til batteri da tømmes batteriet via D+ (rotorspole).
Og siden det også skjer mens dynamoen ikke arbeider finnes det mulighet for at feltspolen kan brenne opp.

Ellers er det mulig at D+-dioden er skadet, og at forrige eieren lagte en bro for å kunne bruke dynamoen likevel. (  :rolleyes:   )
Så, sjekk dette før du bruker dynamoen.

:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Ut i fra bildet så ser det nesten ut som det er en ledig stift (kontakt) rett på siden av der ledningen går inn i det øverste feste. Kan det være det som er D+?? Tanken som da slår meg er at ledningen kan være en senseledning som her er festet rett på B+ og til regulator. VP leverte dynamoer med slik ledning utvendig, og hvis båtbygger ønsket det fjernet de ledningen fra B+ , skjøtet den, og strakk den frem til for eksempel forbruksbatteri for å få mer korrekt ladespenning.

Er det slik er det jo bare fornuftig at denne ledningen er på.

 

Men er der ingen ledig flatstift på siden i den øverste kontakten så er jeg sikkert på villspor. Det er jeg kanskje uansett, så da får Joerg eller noen andre sette meg på plass, jeg vil jo ikke villede :smiley:

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Hei Hegra.
"Å sette noen på plass" er vel ikke noe vi gjør her? :smiley:
 

Du har både rett og ikke rett.
Denne -type- dynamo finnes med forskjellig innmat, og ja, noen har faktisk D+ på denne kontakten venstre på "klokka ni".

 

Riktignok burde man sjekke serienummeret før man sier noe bestemt,

men den her ser temmelig tømt ut, slik at jeg går ut ifra at det er original.
Og er det original da finnes det en D+ fanekontakt nettopp øverst i bildet der den røde er tilkoblet.

Så, begge muligheter finnes.

 

Men bra observert! :thumbsup:

 

:seeya:
Jørg

 

NB: Glemte å kommentere den ang. Volvo og ekstra ledning.
Det du trolig mener er den berømte gule senseledningen.
Dette stemmer, men er ikke den her på bildet.

 

Senseledningen kommer rett ut fra regulatoren, i så fall (på side av denne "kassen" som er regulatoren, nedenfor den øvre kontakten).

Kabelen på bildet derimot er ikke riktig og bør bare "brukes en stund" hvis det finnes skillediode,

som så forhindrer at D+ får spenning når dynamoen er slått av.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

hei

 

tak for input, jeg tror den har type no.  valeo  9RC8046.  Og kan oplyse at på siden, af det lille sorte udtag i toppen, stå der 3 til venster og H til højre.  Den røde ledning sidder i 3. på et ladstik ud.  Der er plads til en tilslutning i H, men da må det gøres med et fladsstik ind.

 

mvh

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...