kastrup Startet 4.Februar.2016 Del på Facebook Startet 4.Februar.2016 HeiHar købt denne Valeo dynamo brugt. Er der der nogen der kan kommet med input til hvordan den skal forbindes, samt hvad den røde ledning er godt for ?mvh Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 4.Februar.2016 Del på Facebook Svart 4.Februar.2016 Hallo Kastrup.Kontaktet på øvre enden av den røde kabelen er normalt D+, dvs. tilkobling for ladekontrolllampen.Andre enden av den røde er nå tilkoblet B+ (6mm bolt).Det betyr at det er skruen til kabelen som går enten direkte til batteri +/ladestrømfordeler, eller til pluss på startmotoren. Andre 6mm-bolten ("kl 5" på bildet) er koblingen til B-. 4mm koblingen (høyre, med lilla kabel) er W.Den er uttak til turtallmålere. =========================Kabelen mellom B+ og D+ er ikke særlig smart.Hvis B+ er koblet til batteri da tømmes batteriet via D+ (rotorspole).Og siden det også skjer mens dynamoen ikke arbeider finnes det mulighet for at feltspolen kan brenne opp.Ellers er det mulig at D+-dioden er skadet, og at forrige eieren lagte en bro for å kunne bruke dynamoen likevel. ( )Så, sjekk dette før du bruker dynamoen.Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
kastrup Svart 5.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2016 hej joerg Tak for input. Jeg tjekker generator inden montage. Hvis dioden er skadet, kan man da købe en ny ? mvh Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 5.Februar.2016 Del på Facebook Svart 5.Februar.2016 Ja, Valeo kan repareres. Diodebroen er en enhet, men med litt kunnskap kan også enkle deler byttes. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hegra Svart 5.Februar.2016 Del på Facebook Svart 5.Februar.2016 (redigert) Ut i fra bildet så ser det nesten ut som det er en ledig stift (kontakt) rett på siden av der ledningen går inn i det øverste feste. Kan det være det som er D+?? Tanken som da slår meg er at ledningen kan være en senseledning som her er festet rett på B+ og til regulator. VP leverte dynamoer med slik ledning utvendig, og hvis båtbygger ønsket det fjernet de ledningen fra B+ , skjøtet den, og strakk den frem til for eksempel forbruksbatteri for å få mer korrekt ladespenning. Er det slik er det jo bare fornuftig at denne ledningen er på. Men er der ingen ledig flatstift på siden i den øverste kontakten så er jeg sikkert på villspor. Det er jeg kanskje uansett, så da får Joerg eller noen andre sette meg på plass, jeg vil jo ikke villede Redigert 5.Februar.2016 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 6.Februar.2016 Del på Facebook Svart 6.Februar.2016 (redigert) Hei Hegra."Å sette noen på plass" er vel ikke noe vi gjør her? Du har både rett og ikke rett.Denne -type- dynamo finnes med forskjellig innmat, og ja, noen har faktisk D+ på denne kontakten venstre på "klokka ni". Riktignok burde man sjekke serienummeret før man sier noe bestemt, men den her ser temmelig tømt ut, slik at jeg går ut ifra at det er original.Og er det original da finnes det en D+ fanekontakt nettopp øverst i bildet der den røde er tilkoblet.Så, begge muligheter finnes. Men bra observert! Jørg NB: Glemte å kommentere den ang. Volvo og ekstra ledning.Det du trolig mener er den berømte gule senseledningen.Dette stemmer, men er ikke den her på bildet. Senseledningen kommer rett ut fra regulatoren, i så fall (på side av denne "kassen" som er regulatoren, nedenfor den øvre kontakten). Kabelen på bildet derimot er ikke riktig og bør bare "brukes en stund" hvis det finnes skillediode, som så forhindrer at D+ får spenning når dynamoen er slått av. Redigert 6.Februar.2016 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hegra Svart 6.Februar.2016 Del på Facebook Svart 6.Februar.2016 Det var den gule senseledningen jeg tenkte på ja, men som du sier kommer den ut på baksiden av kassen også på min dynamo. Så da er det vel ikke noen senseledning vi ser på bildet og tenker jeg trekker teorien min tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
kastrup Svart 7.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2016 hei tak for input, jeg tror den har type no. valeo 9RC8046. Og kan oplyse at på siden, af det lille sorte udtag i toppen, stå der 3 til venster og H til højre. Den røde ledning sidder i 3. på et ladstik ud. Der er plads til en tilslutning i H, men da må det gøres med et fladsstik ind. mvh Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.