Jump to content

VP MD31A, luft i diesel


imow

Recommended Posts

Må lufte motoren hver gang, bare om den står over natta .Sjekket filteret på fødepumpa og da var det halvt med diesel, dieselen siger tilbake på noe vis.sjekket slanger og koblinger alt ok.når jeg pumper på fødepumpa tar det lang tid før det kommer luft og diesel, 

 

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig
luft
hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.
Link to post
Share on other sites

Kan jo være mye rart som er feil her, men fødepumpa har både ventiler og membran som kan være defekte. Er det feil i den kan det føre til at diesel renner tilbake. Du kan jo prøve og blåse inn i røret eller slangen som kommer ut av pumpa. Klarer du å blåse litt forsiktig, luft tilbake mot pumpa og tanken er det noe galt med ventilene i den, eller membranen. Men om du ikke klarer blåse i retur betyr ikke det at pumpa er ok, kan være defekt for det. Ikke bruk trykkluft, da blåser du sikkert innmaten i pumpa i filler.

Litt rart dette med halvfullt filter da de fleste filter har både inn og utløp på toppen og vanskelig lar seg tømme selv om dieselen siger tilbake. Dermed skulle man tro at filteret lekker i en tappelugg i bunnen eller lignende, men mulig du har en litt spesiell variant.

 

Bilder hadde vært flott for selv om vi vet motortype er det mange løsninger på drivstofflinjen før den kommer frem til motor, og det er nok der feilen ligger et sted.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I og med at alt funker normalt når det vel er luftet og du ikke har problemer før neste gang du skal starte motoren etter noen dager, så var vel den konklusjonen litt kjapp. Hadde ikke diselpumpen suget og blåst som den skulle mens du hadde den i hånden, ville det ikke motoren gått etter lufting heller.

Jeg tviler vel på at du klarer å oppdage små lekkasjer eller utettheter i pumpen ved å pumpe mens du har den i hånden.

 

Men for all del. Problemet kan være et helt annet sted enn i pumpa for alt jeg vet. Jeg ville bare nevne at jeg synes det var en litt vel kjapp konklusjon å friskmelde pumpen fordi den suger og pumper mens du holder den i hånden.

 

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en motor som gikk forholdsvis greit selv med defekt fødepumpe. Litt tungstarta og litt lugging på høye turtall, ellers gikk den som normalt. Hvilken motor det er betyr ikke så mye, men hvor høyt tank og filtre er plassert har nok mer betydning. Hadde tanken stått lavere hadde sikkert ikke min motor heller startet og gått. Det var en ventil i fødepumpa som hadde falt ut og fant den under silen i pumpa. Du burde jo prøvd pumpa med diesel når den først er ute.

 Det hadde som sagt hjulpet med bilder eller mer opplysninger om drivstofflinja. Har du både forfilter og finfilter?

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, ja har både forfilter og finfilter , men problemene har kommet over tid,

var veldig tungstartet. Motoren går greit når den først er luftet. men rister litt meire en vanlig når den går på tomgang.

skal prøve pumpa på diesel i morgen. Men regner med den suger diesel også når den suger luft.Håper bare det ikke er noe med

innsprøytingspumpa .

Link to post
Share on other sites

Noen tanker om problemet uten å vite plassering av tank og forfilter/vannutskiller i forhold til motor.

På disse motorene er matepumpen mest beregnet til å lufte systemet. Dersom du setter på et manometer mellom matepumpe og innsprutningspumpe, skal du kunne måle et overtrykk på ca 0,15 til 0,27 bar på lav tomgang når pumpen er ok og banjoskruen merket "out" sitter på riktig plass(returutløpet på insp. pumpe). Denne banjoskruen regulerer mottrykket i systemet.  Øker du turtallet sakte og pent, vil trykket falle gradvis mot 0 bar og  går over til et svakt vakuum idet den interne pumpen i insp. pumpen overtar (litt avhengig av evt løftehøyde på brennstoff og gjennomstrømningsmotstand i systemet). Dersom brennstoffnivå i tanken ligger lavere enn matepumpen skal det en meget liten lekkasje i ventiler eller membran i pumpen til for å "tømme" systemet når motor står stille og retur til tanken ikke har "stigrør" i tanken. Jeg ville mistenke ventilene i matepumpen dersom du ikke har en synlig lekkasje på systemet og motoroljen ikke blir "tynnet" ut av brennstoff. Dersom nivå i tanken er høyere en matepumpe, ville jeg mistenke en lekkasje på forfilter/vannutskiller eller tilkoblingen til matepumpe. 

Link to post
Share on other sites

Må lufte motoren hver gang, bare om den står over natta .Sjekket filteret på fødepumpa og da var det halvt med diesel, dieselen siger tilbake på noe vis.sjekket slanger og koblinger alt ok.når jeg pumper på fødepumpa tar det lang tid før det kommer luft og diesel, 

Hvordan ser filteret ut?

Lekk i bunn på filter høres det ut som?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Når jeg tenker meg om hadde jeg slange med blærepumpe mellom tank og forfilter. Dette er av den typen slanger som brukes på utenbordsmotorer. Koster vel en hundrelapp på biltema. Da er det lett å lufte forfilter da blærepumpa er før forfilter. Det andre er at blærepumpa også har en enkel form for tilbakeslagsventil. Så om ventiler er defekt i fødepumpa som gjør at diesel siger tilbake blir dieselen da stoppet av ventilen i blærepumpa.

Selvsagt må fødepumpa fikses om den er i stykker, men ei slik blærepumpe kan være grei å montere bare for å teste om det er tilbakesig som er årsaken til problemet, og hvis du likevel skal av med slanger og koblinger.

Link to post
Share on other sites

Prøvde og laste opp bilde ,men fikk ikke noen respons. Det  er en liten kopp eller dings som er på motoren like ved luftfiltret.Der er det tre slanger eller rør på, den ene går til glødinga,  den på returen var røret løst på inne i mutteren så løsnet mutteren og rensket opp skrudde til.

Motoren startet i dag uten lufting. så håper det ble med dette.

 

Takker for mange gode ideer og svar .

ønsker alle en fin sommer   :drink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...