imow Startet 4.Februar.2016 Del på Facebook Startet 4.Februar.2016 Må lufte motoren hver gang, bare om den står over natta .Sjekket filteret på fødepumpa og da var det halvt med diesel, dieselen siger tilbake på noe vis.sjekket slanger og koblinger alt ok.når jeg pumper på fødepumpa tar det lang tid før det kommer luft og diesel, Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig luft hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 4.Februar.2016 Del på Facebook Svart 4.Februar.2016 (redigert) Du kommer nok til å få stengt tråden pga mangelfull info i emnetittel... Men, hvilken motor er det? Har du bytter eventuell kobberpakning på finfilterets lufteskrue? Denne blir flat og utett etter at skruen skrus opp. Redigert 4.Februar.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
imow Svart 5.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2016 Takker. det er en VP 31A motor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 6.Februar.2016 Del på Facebook Svart 6.Februar.2016 Kan jo være mye rart som er feil her, men fødepumpa har både ventiler og membran som kan være defekte. Er det feil i den kan det føre til at diesel renner tilbake. Du kan jo prøve og blåse inn i røret eller slangen som kommer ut av pumpa. Klarer du å blåse litt forsiktig, luft tilbake mot pumpa og tanken er det noe galt med ventilene i den, eller membranen. Men om du ikke klarer blåse i retur betyr ikke det at pumpa er ok, kan være defekt for det. Ikke bruk trykkluft, da blåser du sikkert innmaten i pumpa i filler. Litt rart dette med halvfullt filter da de fleste filter har både inn og utløp på toppen og vanskelig lar seg tømme selv om dieselen siger tilbake. Dermed skulle man tro at filteret lekker i en tappelugg i bunnen eller lignende, men mulig du har en litt spesiell variant. Bilder hadde vært flott for selv om vi vet motortype er det mange løsninger på drivstofflinjen før den kommer frem til motor, og det er nok der feilen ligger et sted. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
imow Svart 15.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Har tatt ut dieselpumpa i dag. Når jeg pumper på den så suger den og blåser luft ut så da er det sikkert ikke den da ? Får gå på og skifte slanger og pakninger selv om jeg har sjekket om og om igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 I og med at alt funker normalt når det vel er luftet og du ikke har problemer før neste gang du skal starte motoren etter noen dager, så var vel den konklusjonen litt kjapp. Hadde ikke diselpumpen suget og blåst som den skulle mens du hadde den i hånden, ville det ikke motoren gått etter lufting heller. Jeg tviler vel på at du klarer å oppdage små lekkasjer eller utettheter i pumpen ved å pumpe mens du har den i hånden. Men for all del. Problemet kan være et helt annet sted enn i pumpa for alt jeg vet. Jeg ville bare nevne at jeg synes det var en litt vel kjapp konklusjon å friskmelde pumpen fordi den suger og pumper mens du holder den i hånden. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 (redigert) Jeg hadde en motor som gikk forholdsvis greit selv med defekt fødepumpe. Litt tungstarta og litt lugging på høye turtall, ellers gikk den som normalt. Hvilken motor det er betyr ikke så mye, men hvor høyt tank og filtre er plassert har nok mer betydning. Hadde tanken stått lavere hadde sikkert ikke min motor heller startet og gått. Det var en ventil i fødepumpa som hadde falt ut og fant den under silen i pumpa. Du burde jo prøvd pumpa med diesel når den først er ute. Det hadde som sagt hjulpet med bilder eller mer opplysninger om drivstofflinja. Har du både forfilter og finfilter? Redigert 15.Februar.2016 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
imow Svart 15.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Hei, ja har både forfilter og finfilter , men problemene har kommet over tid, var veldig tungstartet. Motoren går greit når den først er luftet. men rister litt meire en vanlig når den går på tomgang. skal prøve pumpa på diesel i morgen. Men regner med den suger diesel også når den suger luft.Håper bare det ikke er noe med innsprøytingspumpa . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
I.M.S. Svart 16.Februar.2016 Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 Noen tanker om problemet uten å vite plassering av tank og forfilter/vannutskiller i forhold til motor. På disse motorene er matepumpen mest beregnet til å lufte systemet. Dersom du setter på et manometer mellom matepumpe og innsprutningspumpe, skal du kunne måle et overtrykk på ca 0,15 til 0,27 bar på lav tomgang når pumpen er ok og banjoskruen merket "out" sitter på riktig plass(returutløpet på insp. pumpe). Denne banjoskruen regulerer mottrykket i systemet. Øker du turtallet sakte og pent, vil trykket falle gradvis mot 0 bar og går over til et svakt vakuum idet den interne pumpen i insp. pumpen overtar (litt avhengig av evt løftehøyde på brennstoff og gjennomstrømningsmotstand i systemet). Dersom brennstoffnivå i tanken ligger lavere enn matepumpen skal det en meget liten lekkasje i ventiler eller membran i pumpen til for å "tømme" systemet når motor står stille og retur til tanken ikke har "stigrør" i tanken. Jeg ville mistenke ventilene i matepumpen dersom du ikke har en synlig lekkasje på systemet og motoroljen ikke blir "tynnet" ut av brennstoff. Dersom nivå i tanken er høyere en matepumpe, ville jeg mistenke en lekkasje på forfilter/vannutskiller eller tilkoblingen til matepumpe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
imow Svart 16.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 Hei, det er lite diesel på tanken, ca 90 liter, full 270 liter, har tenkt å sjekke tanken og rengjøre den derfor lite diesel. Brennstoffet ligger nå lavere en matepumpen, er ikke stigerør i retur på tank. så får vel gå for ny pumpe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand29bal Svart 16.Februar.2016 Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 (redigert) Trasigt stigarör om du har utloppet till tanken uppe på tanken. bara en ide Redigert 16.Februar.2016 av Scand29bal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 16.Februar.2016 Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 Må lufte motoren hver gang, bare om den står over natta .Sjekket filteret på fødepumpa og da var det halvt med diesel, dieselen siger tilbake på noe vis.sjekket slanger og koblinger alt ok.når jeg pumper på fødepumpa tar det lang tid før det kommer luft og diesel, Hvordan ser filteret ut? Lekk i bunn på filter høres det ut som? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
imow Svart 16.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 Filtrene er nye, ingen lekkasje ikke noe diesel lukt . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 16.Februar.2016 Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 Hvordan er det med luftinga til tanken da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
imow Svart 16.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 Det har jeg ikke tenkt på ?? Vist den er tett vil det jo bli et vakuum som suger dieselen tilbake til tanken. sjekker i morgen gir tilbakemelding. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 16.Februar.2016 Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 Når jeg tenker meg om hadde jeg slange med blærepumpe mellom tank og forfilter. Dette er av den typen slanger som brukes på utenbordsmotorer. Koster vel en hundrelapp på biltema. Da er det lett å lufte forfilter da blærepumpa er før forfilter. Det andre er at blærepumpa også har en enkel form for tilbakeslagsventil. Så om ventiler er defekt i fødepumpa som gjør at diesel siger tilbake blir dieselen da stoppet av ventilen i blærepumpa. Selvsagt må fødepumpa fikses om den er i stykker, men ei slik blærepumpe kan være grei å montere bare for å teste om det er tilbakesig som er årsaken til problemet, og hvis du likevel skal av med slanger og koblinger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 17.Februar.2016 Del på Facebook Svart 17.Februar.2016 Filtrene er nye, ingen lekkasje ikke noe diesel lukt . Hvordan ser det ut siden det blir halvt med Diesel, normalt at inn og utløp er i toppen?. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
imow Svart 17.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2016 Prøvde og laste opp bilde ,men fikk ikke noen respons. Det er en liten kopp eller dings som er på motoren like ved luftfiltret.Der er det tre slanger eller rør på, den ene går til glødinga, den på returen var røret løst på inne i mutteren så løsnet mutteren og rensket opp skrudde til. Motoren startet i dag uten lufting. så håper det ble med dette. Takker for mange gode ideer og svar . ønsker alle en fin sommer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.