KARILLA Startet 6.Februar.2016 Del på Facebook Startet 6.Februar.2016 Nå jobber de store bilprodusentene for å bygge null utslippsbiler. Nissan håper å ha dette på plass allerede i 2030 og Toyota har en visjon om 2050. Arbeiderpartiet har tatt inn i partiprogrammet at biler skal være utslippsfrie fra 2030. Finnes det realistiske alternativer om det ikke skulle være mulig å få fatt i drivstoff? Hvordan vil prisene på drivstoff påvirkes om bruker gruppen reduseres til å favne en liten gjeng med båtbrukere? Jeg vet det finnes seilbåter, men det er ikke svaret på det jeg spør om. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Hakkannen Svart 6.Februar.2016 Del på Facebook Svart 6.Februar.2016 Tenker at så lenge det er et marked for biodrivstoff vil forbrenningsmotoren bestå. Ja, det kommer utslipp fra biodrivstoff også, men det er i alle fall "klimanøytralt". Tror ikke motoriserte framdriftsmuligheter (enten, bio, elektrisk, hydrogen eller annet) kommer til å forsvinne, så vi skal nok få kommet oss utpå fjorden selv om vi må være mer miljøvennlige Men at vi etter hvert må tenke anderledes og finne nye løsninger skal du ikke se vekk fra. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 6.Februar.2016 Del på Facebook Svart 6.Februar.2016 De bør vel konsentrere seg om å finne opp utslippsfri elektrisitet først. Hjelper ikke det minste om alle båter ble elektriske når strømmen kommer fra kullkraftverk... Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 6.Februar.2016 Del på Facebook Svart 6.Februar.2016 De bør vel konsentrere seg om å finne opp utslippsfri elektrisitet først. Hjelper ikke det minste om alle båter ble elektriske når strømmen kommer fra kullkraftverk... Jo det hjelper uansett. Og ryktet om at strømmen du bruker i Norge gjør at en kineser produserer tilsvarende med kullkraft faller på sin egen urimelighet, det måtte jo da bety at alle leverandører er sprengt på kapasitet utenom kullkraftverkene. http://www.elbil.no/nyheter/elbiler/3453-elbil-banker-bensinbil-i-livslopsanalyse# Med fare for å være OT tror jeg det blir supert med elbåt om 15 år. Mindre støy og røyk. Er batteriene som forhindrer det for øyeblikket, men der skjer det mye spennende. ⛵ blir litt for saktegående for min del ☺ Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
LM 605 Svart 6.Februar.2016 Del på Facebook Svart 6.Februar.2016 Skal se at ro-båter atter blir tatt frem i fra glemselen.. Rå muskelkraft må nok atter brukes igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Februar.2016 Del på Facebook Svart 6.Februar.2016 Er seilbåten glemt? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 6.Februar.2016 Del på Facebook Svart 6.Februar.2016 Nah, men den passer ikke inn i narrativen, så vi unnlater å nevne løsninger og fokuserer heller på hvorfor vi synes det er urimelig at vi ikke kan bruke dagens teknologi inn i evigheten. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 6.Februar.2016 Del på Facebook Svart 6.Februar.2016 (redigert) Vi snakket båt ikke krengebeger Redigert 6.Februar.2016 av FM 8-12 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 6.Februar.2016 Del på Facebook Svart 6.Februar.2016 Vi snakket båt ikke krengebegerDa tenker jeg Pioner Tamaran er tingen hvis du planlegger å nyte båtlivet også etter 2030 Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.Februar.2016 Del på Facebook Svart 6.Februar.2016 Ja, det kommer utslipp fra biodrivstoff også, men det er i alle fall "klimanøytralt". "klimanøytralt" i gåseøyne, ja. Etter hva jeg har hørt ... for biodrivstoff basert på mais blir det i gjennomsnitt brukt bittelitt mer energi (for det aller meste "fossil energi") på å produsere kunstgjødsel, drive traktorer, etc enn hvor mye drivstoff man får ut av maisen - mao, selv om man helt ignorerer slike ting som avrenning av kunstgjødsel fra jordbruket, avskoging for å få plass til å dyrke biodrivstoffet, etc, etc, etc er "biodrivstoffet" miljøvernmessig helt irrasjonelt. Ting har forhåpentligvis forbedret seg ila de siste årene, men jeg har fortsatt null tro på at "biodrivstoff" kan være bedre enn fossilt drivstoff. Når jeg hører ord som "nullutslipp" og "klimanøytralt", så er det bare én ting som er opplagt - at ordet er blitt ytret av noen som jobber med politikk eller markedsføring. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 6.Februar.2016 Del på Facebook Svart 6.Februar.2016 Tenker at så lenge det er et marked for biodrivstoff vil forbrenningsmotoren bestå. Kan man ikke heller snu på den, og si at så lenge forbrenningsmotoren består, vil det muligens finnes et marked for biodrivstoff? Den dagen man har funnet praktiske løsninger for å kunne masseprodusere litium-oksygen-batterier, så vil forbrenningsmotoren forsvinne fra båtverdenen fortere enn kullfyrte dampkjeler. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Eureka Svart 6.Februar.2016 Del på Facebook Svart 6.Februar.2016 Betyr det da også slutten på dieselvarmeren, parafin koketopp mm ? :) Og oppvarming av varmtvann? Å du milde Moses for et elektrisk anlegg det må være i gjestehavner og båtforeninger rundt om... En vanlig 40 foter har vel gjerne en 5kw dieselvarmer i dag. Bare det varmebehovet omgjort til å trekke over strømnettet vil ta knekken på en 16 a sikring. Så kommer landingen også. Og så er det de som har brygge uten fremlagt strøm i grisgrendte strøk. I en annen tråd her er det beskrevet problemene med å få frakter nok bensin ned til båten. Nei, løsningen er nok energikilde uten fremlagt strøm for lading. Kanskje er fremtiden uten et kraftnett, men at energipakken er ombord i bil, båt og hus. Torium-enhet ombord som produserer all strøm. Går vi 30 -40 år tilbake var det vel utenkelig å snakke i telefon uten en kobberlinje trukket frem til huset.... Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 7.Februar.2016 Del på Facebook Svart 7.Februar.2016 Betyr det da også slutten på dieselvarmeren, parafin koketopp mm ? :) Og oppvarming av varmtvann? Ja, jeg antar det. Jeg baserer spådommen min ut fra påstanden ... "a lithium-air battery has an energy density (per kilogram) comparable to gasoline" (wikipedia). Andre kilder har også lovet at denne batteriteknologien kommer til å bli billig. Det er selvfølgelig ikke noe man skal ta for en god fisk, det kan jo godt tenkes at disse batteriene blir såpass kostbare at de ikke vil være noe særlig realistisk alternativ til forbrenningsmotor og dieseltank. Riktignok er energitettheten i diesel høyere enn i bensin - men allikevel, elektrisitet har såpass mange fordeler (renslighet, mindre behov for vedlikehold, ventilasjon/eksosutløp, relativt lite komplekst å omdanne elektrisk energi til mekanisk eller termisk energi sammenlignet med dieselfyring, og ikke minst - større andel av energien blir utnyttet, etc) at det er vanskelig å tro at nye båter vil leveres for tanker med diesel dersom litium-oksygen-batterier blir masseprodusert innenfor akseptable priser og rimelige bruksegenskaper. Å du milde Moses for et elektrisk anlegg det må være i gjestehavner og båtforeninger rundt om... Sant nok - jeg har vanskelig med å få vridd hodet mitt rundt det, men det er faktisk ofte mer energiøkonomisk lønnsomt å frakte olje gjennom rørledninger eller med tankskip enn å sende strøm gjennom kabler. Løsningene dukker vel opp, enten i form av at det blir vanlig med 400V-systemer i småbåter, at man må legge båten ved en spesiell ladebryge hver gang batteriene skal lades, at man frakter rundt på batterier i stedet for å sende strømmen over kabler, eller whatnot. Atomkraftverk i båten? Det tror jeg ikke jeg får se i min levetid, men hvem vet ... Det er jo også betimelig å spørre hvor energien skal komme fra. Pr i dag dekker jo oljeutvinningen brorparten av det globale energibehovet - men uansett, selv om man fortsatt baserer seg på fossile brensler vil man nok foretrekke å omforme det til elektrisk energi på land og ikke i båten, dersom båtens batteribank kan holde like mye som en bensintank. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Eureka Svart 7.Februar.2016 Del på Facebook Svart 7.Februar.2016 -det spørs jo om det finnes nok av grunvstoffene i verden til å lage nok superbatterier... Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 7.Februar.2016 Del på Facebook Svart 7.Februar.2016 -det spørs jo om det finnes nok av grunvstoffene i verden til å lage nok superbatterier...Og om landene med litiumforekomster er villige til å selge mineralet til OK pris.. Heldigvis kan i alle fall litium resirkuleres, noe som kan strekke bruken noe. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 8.Februar.2016 Del på Facebook Svart 8.Februar.2016 -det spørs jo om det finnes nok av grunvstoffene i verden til å lage nok superbatterier... De grunnstoffene som brukes til "fancy" batterier er relativt vanlige på denne planeten. Spørsmålet er lønnsomhet. Men med økt etterspørsel så går prisen opp, som igjen vil gjøre det lønnsomt å utvinne i fremtiden der det ikke er lønnsomt å utvinne i dag. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Kenneth 81 Svart 8.Februar.2016 Del på Facebook Svart 8.Februar.2016 Personlig så tror jeg batteri som energikilde til bil eller båt er i beste fall ett sidespor. Hydrogen ser ut som en mer praktisk energibærer da den nødvendige infrastrukturen ligner veldig på den vi kjenner for diesel og bensin i dag. Men det er to utfordringer med hydrogen: Utvinning og lagring. Utvinningsmetodene som brukes i dag er relativt kostbare og vil nok ikke egne seg på sikt. Men her skjer det ting så med tid og stunder så er nok problemet løst. Den andre utfordringen er lagring. Det er noen alternativer: Trykktank med gass, nedkjølt flytende gass, kjemisk bundet i ett lagringsmateriale eller mekanisk bundet i ett lagringsmateriale. Trykktank er enklest, men så var det nå det der med å kjøre rundt med en "bombe" ombord... Nedkjølt flytende gass er nok litt sikrere, men mer komplisert. De to siste variantene har ingen skikkelig modne teknologier ennå, men det er nok ett gjennombrudd her som vil "allmenngjøre" hydrogengassen. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
tobixen Svart 8.Februar.2016 Del på Facebook Svart 8.Februar.2016 Mulig ting har endret seg, men jeg gjorde litt research på hva som fantes av hydrogenløsninger (brenselsceller) tilgjengelig for fritidsflåten ifbm en båtwikiartikkel. Konklusjonen min var at hydrogenløsningen ikke var vesentlig bedre hverken mtp energikapasitet/volum eller energikapasitet/vekt enn blybatterier. I tillegg var både investering og løpende kostnader svært mye høyere enn for EFOY (og selv EFOY koster såpass mye at det kun er for spesielt interesserte). Da regnet jeg på toppeffekt på rundt 100W fra brenselscellene, nok til å lade batterier, men langt fra tilstrekkelig for f.eks. å kjøre motor. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
KARILLA Svart 8.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2016 http://www.tu.no/brandstory/siemens/brandstory-a-reise-med-egen-bil-inn-til-oslo-er-i-2030-utenkelig/276453 Til ettertanke Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Mizar Svart 9.Februar.2016 Del på Facebook Svart 9.Februar.2016 (redigert) Her er noen kilder til oppdatering om dagens teknologi og hvor langt man er kommet innen løsningeer for transportsektoren på land... www.nel-hydrogen.com http://www.fleetsandfuels.com/ Norsk industri er i forkant i utlandet, i hvertfall. Når det gjelder båter, og spesielt fritidsbåter, tror jeg det går my fortere enn trådsttarter antyder (30 år), å etablere teknologier av forskjellig slag. I en overgangsfase vil vi ha en mengde løsninger, også diselmotorer i båt. Ute til sjøs er ikke det verste stedet å kjøre med dieselmotor. (Jeg er da mest opptatt av luftkvaliteten til å puste inn, særlig for oss mennesker.) Når det gjelder fylling av hydrogen i stedet for naturgass, til å drive elmotor, har jeg god grunn til å tro at det kommer egnede tanker, muligens i titan, som kan fylles på forhånd og tas med i båten. Om få år hvis jeg skal tippe litt. Hexagon har skilt ut en egen divisjonfor hydrogen, for kort tid siden. Forøvrig er det slik at en brenselcelle avgir varme, kanskje den kan brukes til noe i en båt? Muligheten til å produsere hydrogen til motoren selv, ligger nok lengre frem i tid. -Men tenk på telfon/kobberlinjer og mobiltelfonanalogien nevnt i et tidligere innlegg. Redigert 9.Februar.2016 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Torsen67 Svart 9.Februar.2016 Del på Facebook Svart 9.Februar.2016 Løsningen blir nok da seilbåt med solceller i hele dekket og litt i seilet og vindmøller. Så kan man ha en liten el-hjelpemotor som holder ett par timer når det er vindstille. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 9.Februar.2016 Del på Facebook Svart 9.Februar.2016 (redigert) Trådstarter ville helst ikke diskutere seilbåt. Men siden du tar det opp, så vet ikke jeg hvor lang tid det tar å produsere hydrogen ved lave spenninger, mot å ta tiden til hjelp. Kanskje en begynnelse kan være at langturseilere kommer fram til Karibia med full hydrogentank? Spøk til side, mitt poeng er at det kommer løsninger vi ikke kjenner til pr. i dag. Ingen grunn til å dra det ut i parodien. Redigert 9.Februar.2016 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.